کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان هواشناسی اعلام کرد

بارش پراکنده برف و باران در برخی مناطق / هشدار سازمان هواشناسی برای ۳ کلانشهر

3 بهمن 1400 ساعت 11:20

سازمان هواشناسی از بارش پراکنده برف، باران و وزش باد شدید موقتی در برخی مناطق تا آخر هفته خبر داد و برای ۳ کلانشهر کشور هشدار صادر کرد.


سازمان هواشناسی از بارش پراکنده برف، باران و وزش باد شدید موقتی در برخی مناطق تا آخر هفته خبر داد و برای ۳ کلانشهر کشور هشدار صادر کرد.
به گزارش کبنا،  بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از امروز تا سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور آسمان صاف و جو آرامی حاکم است که در شهرهای صنعتی و پرجمعیت تهران، کرج، اراک و اصفهان باعث افزایش غلظت آلایند‌های جوی و کاهش کیفیت هوا می‌شود.
دوشنبه و سه‌شنبه در ارتفاعات آذربایجان غربی بارش پراکنده پیش‌بینی شده است.
بعدازظهر چهارشنبه با گذر امواج تراز میانی جو از غرب کشور، بارش‌های پراکنده در نوار غربی و ارتفاعات البرز مرکزی پیش‌بینی می‌شود.

پنجشنبه در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، غرب کردستان، آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز مرکزی بارش برف و باران و وزش باد پیش‌بینی شده است. در سایر مناطق شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز بارش پراکنده و موقتی و وزش باد روی می‌دهد.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از امروز تا چهارشنبه در شمال غرب و غرب کشور ماندگاری هوای سرد و در سایر مناطق کشور افزایش تدریجی 4 تا 8 درجه‌ای دما به‌ویژه در نیمه شمالی پیش‌بینی می‌شود.
به گزارش کبنا، در زمان حاضر دمای هوای در تهران منفی یک درجه است که حوالی ساعت 16 به 8 درجه بالای صفر افزایش خواهد یافت. امروز در پایتخت باد در جهت شمال غربی و با سرعت حداکثر 7 کیلومتر بر ساعت می‌وزد.
توصیف سامانه: پایداری و سکون نسبی هوا
نوع مخاطره: افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا
منطقه اثر:
یکشنبه 1400/11/03: تهران، کرج، اصفهان.
دوشنبه 1400/11/04: تهران، کرج، اصفهان.
سه‌شنبه 1400/11/05: تهران، کرج، اصفهان.
اثر مخاطره: در صورت عدم کنترل منابع آلاینده(ثابت و متحرک) افزایش آلودگی هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق پرتردد و صنعتی احتمال افزایش آلودگی هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها.
توصیه: اجتناب از رفت وآمدهای غیر ضروری در سطح شهر، بویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان‌شهرها.

 برف‌و باراني‌ كه‌ كشور را ‌فرا گرفت
حوادث آن قدر شبيه هم هستند كه آدم گاهي مي‌تواند آنها را با هم اشتباه بگيرد. قتل، سرقت، تجاوز، تصادف، گازگرفتگي، انفجار، آتش‌سوزي و امثال اينها. حالا هم كه سيل و برف و كولاك دامن‌گير شهرهايي از كشورمان شده است. در هر صورت اين وضعي است كه مي‌بينيد و نياز به تفسير ندارد. اگر برف و باران نبارد خشكسالي است و اگر ببارد ويراني است.  گفتني است سيل در هفته گذشته خسارت‌هاي زيادي در جنوب استان كرمان ايجاد كرده بود كه طي چند روز گذشته نيز خسارت‌هاي ديگري در اين مناطق و نيز شرق استان كرمان به بار آورد.
اين درحالي است كه از 17 دي ماه در برخي مناطق كشور با بحران سيل و بارندگي‌هاي شديد روبه‌رو هستيم. با اين حال تصميمي جدي براي مناطقي كه تحت شرايط جوي نامساعد از سوي اداره هواشناسي عنوان شده بود قرار نگرفت.
«افشار دارابي» مشاور وزير و رييس مركز اطلاع‌رساني وزارت كشور، درخصوص اقداماتي كه از سوي وزير كشور، معاون و رييس‌جمهور صورت گرفته به خبرنگار «اعتماد» مي‌گويد: «همه ارگان‌هاي كشور مشغول هستند. از هلال احمر، كميته امدادرساني، هلال احمر تا بسيج و سپاه درصدد آن هستند تا به اين مناطق كمك كنند.» او در ادامه درخصوص محصولات كشاورزي و دامي مناطق سيل‌زده و مناطقي كه با برف و كولاك محصولات‌شان از بين رفته است، مي‌گويد: «محصولات كشاورزي در كرمان از بين رفت. اكثر دام‌ها تلف شدند. قرار شده اگر وامي بايد به آنها پرداخت شود اقدامات لازم صورت گيرد.»
به گفته دارابي محصولات مربوط به سيب‌زميني در كرمان از بين رفت، اما در‌خصوص خاك كرمان بايد يادآور شد كه كرمان مزيتي كه در مورد خاكش دارد اين است كه شديدترين سيلي هم كه آمده باشد سه روز بعد خاك اين منطقه طوري است كه آب را در خود فرو مي‌برد. اين نوع خاك در خوزستان متفاوت است و اگر سيل يا بارندگي شديدي رخ دهد زمان طولاني بايد سپري شود تا خاك آن، آب حاصل از سيل يا بارندگي را در خود فرو برد.
دارابي با اشاره به اينكه كرمان هر‌ساله با سيل و بارندگي شديد روبه‌رو است، مي‌گويد: «امسال اولين سالي نيست كه كرمان دچار سيل‌زدگي و بارش‌هاي شديد مي‌شود و هر سال همين است. همان‌طور كه اشاره كردم هر سال در اين منطقه شاهد سيل شديد و بارندگي هستيم. خبر خوب اينكه سيل‌بند جيرفت در حال آماده‌سازي و لايه‌روبي است. همين موضوع كمك بسياري به بارندگي‌هاي شديد در منطقه مي‌كند.»
او در ادامه در مورد كمك به مناطق سيل‌زده و مناطقي كه با برف و كولاك همراه شده‌اند، مي‌گويد: «در برخي خانه‌ها وسايل موردنياز در خانه‌هاي‌شان خراب شده است و ستاد اجرايي براي اين امر به اين خانواده‌ها كمك مي‌كند. به‌طور مثال اگر وسيله‌اي از خانه هر كدام از سيل‌زدگان خراب شده باشد در صورت تعمير ، ستاد اجرايي آنها را براي تعمير مي‌برد و اگر قابل تعمير نباشد وسيله جديدي به آنها اهدا مي‌كند. هلال‌احمر نيز در مناطقي كه گرفتار سيل شدند و راه‌هاي ارتباطي آنها به شهرها و روستاهاي ديگر قطع شده است با تامين غذا، پتو، چادر و... به آنها رسيدگي مي‌كند. طبق دستوراتي كه وزير كشور «احمد وحيدي» طي روزهاي اخير عنوان كرد با دستور رياست‌جمهوري تحت بررسي قرار خواهد گرفت.»
دارابي در آخر صحبت‌هايش دوباره عنوان كرد كه تمامي ارگان‌ها براي كمك به چنين مناطقي آماده‌باش هستند.  اينها اظهارات مشاور وزير و رييس مركز اطلاع‌رساني وزارت كشور درخصوص كمك به مناطق سيل‌زده و دچار بحران كشور با «اعتماد» بود، ولي بايد ديد خساراتي كه به اين مناطق وارد مي‌شود در آينده‌اي نه‌چندان دور به چه ميزان است. زندگي بسياري از مردمان اين مناطق به همان دام و محصولات كشاورزي‌شان ختم مي‌شود. احمد وحيدي وزير كشور در روز چهارشنبه براي بررسي آخرين وضعيت مناطق سيل‌زده جنوب كرمان از طريق فرودگاه جيرفت وارد اين منطقه شد و از نزديك در جمع سيل‌زدگان شهرستان‌هاي رودبارجنوب، منوجان و قلعه‌گنج حضور يافت و در جريان مسائل و مشكلات منطقه جنوب كرمان قرار گرفت.
احمد وحيدي در گفت‌وگوي تلفني با استانداران چهار استان شمال غربي و غرب كشور اردبيل، كردستان، كرمانشاه و لرستان بر ضرورت رسيدگي فوري و عاجل به وضعيت هموطناني كه در باران‌هاي سيل‌آسا و برف سنگين دچار گرفتاري شده‌اند، تاكيد و درخواست كرد كه با استفاده از همه ظرفيت‌هاي استاني به اين مناطق كمك شود. ضرورت دارد استانداران با بسيج امكانات استاني راه‌هاي ارتباطي به شهرها و روستاهايي كه به علت برف سنگين مسدود شده‌اند؛ هر چه سريع‌تر بازگشايي و حمايت‌هاي لجستيكي و معيشتي لازم به عمل‌ آيد. هرچند كه صحبت‌هاي وحيدي در اواسط دي ماه سال جاري نشان از كمك به مردم سيل‌زده را داشت و عنوان كرده بود كه دولت با تمام توان پشتيبان سيل‌زدگان بيرم فارس است، ولي بايد ديد اين خسارات در آينده چه مشكلاتي را براي مردم اين مناطق به وجود خواهد آورد. 

و اما ديروز در 2 بهمن‌ماه، 7 محور شرياني در كشور به دليل بارش برف، كولاك و خسارت ناشي از سيل مسدود شد. در اين خصوص فرهاد مهرياري گفت كه ۷ محور شرياني مسدود در كشور داريم كه عمليات پاك‌سازي آن به دليل برودت و كولاك امكان‌پذير نبود، همچنين دو محور هم در كرمان به دليل آسيب جدي ناشي از سيل همچنان مسدود است. محورهاي جايگزين براي راه‌هاي مسدود شده در رودبار به ايرانشهر و ريگان به ايرانشهر در كرمان درنظر گرفته شده است. از هفته گذشته با توجه به حجم بارش و وقوع سيل در مناطق جنوبي كشور و كرمان تعدادي از مسيرها به دليل وارد شدن خسارت به ابنيه فني مسدود شده و همچنين تعدادي از مسيرهاي اصلي و فرعي هم به دليل بارش برف، كولاك و يخبندان مسدود شده است.
مهدي ولي‌پور رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر درخصوص حوادث جوي كه از تاريخ 24 دي لغايت دوم بهمن‌ماه در كشور رخ داد، عنوان كرده كه 31 استان كشور تحت تاثير سامانه جوي قرار گرفتند و در همين راستا جمعيت هلال احمر در 244 شهرستان به 120 هزار و 63 نفر امدادرساني كرد. در اين بازه زماني براي 16 هزار و 646 نفر شرايط اسكان اضطراري فراهم و 112 نفر به مناطق امن منتقل شدند. 136 مجروح سوانح جوي نيز به مراكز درماني منتقل و به 22 نفر نيز خدمات سرپايي درماني ارايه شد. همچنين با تلاش بي‌وقفه امدادگران جمعيت هلال احمر، 2871 خودرو از برف و كولاك نجات داده شدند.در حوادث و سوانح ناشي از سامانه جوي 6 نفر مفقود شده و يك نفر در استان كردستان، يك نفر در استان البرز، 4 نفر در استان كرمان و 2 نفر در استان هرمزگان جان خود را از دست دادند. 8 فروند بالگرد از ناوگان هوايي جمعيت هلال احمر در هفته گذشته در سوانح جوي فعال بوده و 97 سورتي پرواز در قالب 59 ساعت ماموريت براي جابه‌جايي 19 تن محموله امدادي و زيستي انجام شد. بالگردهاي جمعيت هلال‌احمر 357 نيروي عملياتي را به مناطق صعب‌العبور منتقل و 14 نفر نيز به وسيله بالگرد نجات داده شدند.
يك‌هزار و 450 خودرو گرفتار در برف ايلام
باتوجه به هشدارهاي هواشناسي، پليس براي جلوگيري از بروز حوادث جاده‌اي در حال آماده‌باش قرار دارد. سردار دلاور القاصي فرمانده انتظامي استان ايلام اعلام كرد كه عمليات امدادرساني توسط پليس به يك‌هزار و ۴۵۰ خودرو گرفتار در برف انجام شد. امدادرساني به رانندگان، رهاسازي خودروهاي گرفتار شده در برف و كولاك، آموزش و كمك به بستن زنجيرچرخ و راهنمايي مسيرهاي ايمن از جمله خدمات ماموران پليس به رانندگان و سرنشينان خودروهاي گرفتار در برف بوده است.
بازگشايي راه دسترسي به ۵۴ روستاي مهاباد
با تلاش شبانه‌روزي عوامل راهداري، راه دسترسي ۵۴ روستاي مهاباد بازگشايي شده و تلاش براي بازگشايي ۳۶ روستاي ديگر ادامه دارد. محسن خادمي رييس اداره راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي مهاباد نيز در اين باره اعلام كرد كه بر اثر ورود سامانه بارشي و كولاك شديد برف در گردنه و مسيرهاي روستايي، ۹۰ روستاي اين شهرستان مسدود شده بود كه طي ۲۴ ساعت گذشته ۵۴ روستا بازگشايي شده و تلاش براي بازگشايي مابقي ادامه دارد. هم‌اكنون تلاش براي بازگشايي محورهاي اصلي از جمله مهاباد به بوكان در نزديكي گردنه قره‌بلاغ، محور مهاباد به پيرانشهر از مسير سرميدان كه براي سومين روز متوالي مسدود بوده، ادامه دارد. 
امدادرساني به ۶۳۴ حادثه‌ديده در محورهاي برفي سمنان
مظفر محمدخاني مديرعامل جمعيت هلال‌‌احمر استان سمنان نيز عنوان كرد كه در شبانه ‌روز گذشته 136 خودرو در مسيرهاي برف‌گير اين استان گرفتار شده بودند. امدادگران هلال‌احمر زمينه اسكان 634 نفر و انتقال به مكان امن 507 نفر از مسافران را فراهم كردند. پايگاه‌هاي امداد و نجات استان در آماده‌باش به‌سر مي‌برند و آماده خدمت به مردم هستند. 


کد مطلب: 443843

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/443843/بارش-پراکنده-برف-باران-برخی-مناطق-هشدار-سازمان-هواشناسی-۳-کلانشهر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1