کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در فضای مجازی مطرح شد

خدمات مرکز رشد دهدشت چیست؟

28 دی 1400 ساعت 0:54

گفت و گویی در فضای مجازی با «شهریار جمالی» مسول راه اندازی مرکز رشد دهدشت برای آشنایی با خدمات پارک های علم و فناوری و مراکز رشدصورت گرفت که بخشی از این گفتگو در زیر آمده است.


گفت و گویی در فضای مجازی  توسط سازمان مردم نهاد ندای جوان  با «شهریار جمالی» مسول راه اندازی مرکز رشد دهدشت برای آشنایی با خدمات پارک های علم و فناوری و مراکز رشدصورت گرفت که بخشی از این گفتگو  به شرح زیر است؛
سوال؛تاریخ تاسیس مرکز رشد دهدشت و گزارشی از عملکرد خود طی این مدت مسولیت بیان کنید؟
جمالی؛مرکز رشد دهدشت در تاریخ 28 بهمن ماه سال 99با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در دهدشت افتتاح شد،در ابتدای کار ،هم در دوره آزمایشی و هم در دوره دریافت مجور بر فرهنگسازی اقتصاد مبتنی بر دانش تکیه کردیم و در این راستا جلسات متعددی با مسوولان مرتبط داشتیم تا رسالت مرکز رشد را شرح دهیم، چندین جلسه شورای اداری را در مرکز رشد دهدشت برگزار کردیم، امام جمعه، دانشجویان و دانش آموزان و کسانی که ایده داشتند را به مرکز  دعوت کردیم.
 
سوال؛اهداف و وظایف مرکز رشد را تشریح کنید؟

جمالی؛از مهمترین اهداف مراکز رشد این است که افراد دارای ایده،آنهم ایده ای که پشت آن دانش است شناسایی و حمایت می کند تا این ایده ها به کسب و کار تبدیل شوند.
عمده مراجعان به مرکز دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند،چون درامد پایداری ندارند،مرکز رشد برای تبدیل ایده های این جوانان منابع مالی از جمله دفتر کار مجزا و تسهیلات پرداخت می کند تا  مقدمات تبدیل شدن ایده انها به محصول را فراهم کند.
سوال؛فرایند پذیرش ایده ها در مرکز رشد و مدت استقرارهر تیم  در مرکز را بیان کنید؟
جمالی؛هر ایده ای که از سوی  کارگروه ارزیابی دارای شرایط مطلوب تشخیص داده شود،پذیرش می شود و به مدت 6 ماه به این ایده فرصت می دهند که یک نمونه شبیه سازی از ایده و محصول ارایه دهند تا بتوانند وارد مرحله دوم یعنی رشد شوند،در ادامه که ایده کم کم  می تواند روی پای خود بایسد و به مدت سه سال در مرکز رشد به کارش ادامه می دهد تا به رشد حداکثری برسد و بعد از مرکز خارج و به عنوان یک شرکت مستقل مجوز دریافت کند.
به عنوان مثال یکی از ایده ها ی مورد حمایت در مرکز رشد دهدشت دستگاه فتوتراپی نوزاد است که قابلیت های زیادی دارد و قابل حمل است،قیمت مناسب دارد،وارد بازار شده است که در ابتدا تنها یک ایده خام بود و از این ایده حمایت شد تا وارد بازار شد.
 و ایده دیگری هم که وارد مرکز رشد شد ایده تصفیه آب خانگی و صنعتی بود که به سرعت توانست مجوز شرکت دانش بیان را کسب کند و از افتخارات شهرستان است با توجه به پیچیدگی هایی که ثبت شرکت دانش بنیان دارد و معاون علمی ریاست جمهوری نیز نظارت میکند.خوشبختانه،دومین شرکت دانش بیان را هم در حال طی کردن مراحل ثبت است.
 
سوال؛تفاوت مرکز رشد و شتاب دهنده ها چیست؟
جمالی؛در واقع باید گفت یک اکوسیستم کارآفرینی داریم که بازیگران متعددی از جمله دولت،شتاب دهنده ها،استارتاپ ها،رسانه ها،دانشگاه ها،مراکز رشد و ....دارد،همه این بازیگران برای حمایت از افراد صاحب ایده هستند و تفاوت زیادی ندارد،ولی شتاب دهنده ها در کنار افراد صاحب ایده تیم های متخصص را قرار می دهند که انها بتوانند با فراغ بال بهتری شروع به کار کنند.
 
 سوال؛تا کنون چند شرکت دانش بنیان در دهدشت  ثبت شد؟
جمالی؛در کل استان به خاطر سختی اخذ مجوز ،9 شرکت دانش بنیان داریم که امسال  مرکز رشد دهدشت توانست در همین مدت کوتاه،یک شرکت دانش بنیان را ثبت کند وبرای ثبت دومین شرکت هم منتظر اعلام نظر کارگروه ارزیابی کشوری هستیم.
 
 سوال؛برای افرادی که هیچ ایده ای ندارند ایا دوره آموزشی و تشویقی  برای رو آوردن به اقتصاد مبتنی بر دانش دارید؟
جمالی؛برنامه مفصلی برای تقویت نیروهای که می خواهند فعالیت کنند داشتیم ولی به خاطر کرونا نتوانستیم خیلی موفق باشیم،ولی  رویدادهایی داریم که در بازه زمانی مشخصی برای شناسایی و کمک به افراد صاحب ایده برگزار می شود، استارتاپ هایی داریم در اخر هفته ها و دانش اموزان و صاحبان ایده درآن شرکت می کنند وایده هایی خود را بیان می کنند وبا همفکری به پیاده سازی ایده ها کمک می شود و تا رسیدن به نتیجه مطلوب از ایده ها حمایت می شود،انشاالله  سمینارها، وبینارها و ... را  اطلاع رسانی می کنیم.

بیشتر بخوانید؛
 
مرکز رشد دهدشت» حامی کارآفرینان/از اعطای تسهیلات عمومی تا خدمات مشاوره ای/ایده هایی که در دهدشت عملی شد
 


کد مطلب: 443636

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/443636/خدمات-مرکز-رشد-دهدشت-چیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1