کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

سوء تدبیر و بی برنامگی در حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

23 دی 1400 ساعت 2:44

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: چرا باید در دوره‌های در استان ما درختان زیتون کشت شود و بعد از سالها زیان دادن، باغات زیتون را قطع کرده و تبدیل به باغات دیگر کنید و دوباره همان باغات نیز بر اثر سوء تدبیر و بی برنامگی قلع و قمع شود.


نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: چرا باید در دوره‌های در استان ما درختان زیتون کشت شود و بعد از سالها زیان دادن، باغات زیتون را قطع کرده و تبدیل به باغات دیگر کنید و دوباره همان باغات نیز بر اثر سوء تدبیر و بی برنامگی قلع و قمع شود.
 به گزارش کبنا، رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج دیدار و گفت‌وگو کرد.
 در این دیدار نماینده ولی فقیه گفت: جهاد کشاورزی جایگاهی اثرگذار در زندگی مردم هم در بحث تأمین مایحتاج و سفره آنها و هم اشتغال دارد چراکه کشاورزی و دامداری پایه‌های اصلی اشتغال در کشور و در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و بیشترین درصد اشتغال‌زایی مربوط به همین حوزه است.
 نماینده ولی فقیه در استان گفت: زندگی مردم از قدیم به کشاورزی وابسته بوده دامداران و کشاورزان مولد بوده و در فرهنگ اسلامی شغل مقدسی به شمار می‌رود.
 وی با بیان اینکه اگر زنجیره تولید در کشاورزی و دامداری به هم خورد زندگی مردم مختل می‌شود گفت: احتیاج به مدیریت جهادی و جدی با برنامه ریزی و سازماندهی در جهاد کشاورزی داریم.
 حسینی با بیان اینکه رئیس سازمان جهادکشاورزی از دل این مجموعه بوده و مشکلات و ظرفیت‌ها را به خوبی می‌داند یکی از موضوعات مهم در بحث کشاورزی استان را موضوع آب کشاورزی و پمپاژ آب به دشت‌ها و زمین‌های مرغوب دانست که در دوره مدیدیت جدید باید این موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد. 
وی با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد سدهایی وجود دارد اما مردم استان کمترین بهره را از آن می‌برند گفت: اگر سد آبریز در استان ما به سرانجام برسد 10 تا 20 هزار هکتار زمین مرغوب زیر کشت محصولات کشاورزی و باغات خواهد رفت که باید این موضوع توسط مدیریت جدید جهاد کشاورزی استان پیگیری شود.
 حسینی گفت: اگر جهاد کشاورزی بسترها را برای کشاورزان و باغداران فراهم نکند دچار ضرر و زیان زیادی در استان خواهیم شد موضوع پیگیری آب کشاورزی و سدها بسیار مهم است که اگر برای مثال سد سقاوه راه اندازی شود نه تنها در بخش کشاورزی بلکه دامداری نیز از آن منتفع خواهد شد.
 وی با انتقاد از سنگ اندازی در برابر ساخت سدها در استان گفت: با این کارها ظرفیت‌های کشاورزی و دامداری در استان ما معطل خواهد ماند و در تولید محصولات وابسته به سایر مناطق خواهیم ماند.

 نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه باید فرهنگ سازی لازم در بخش کشاورزی صورت گیرد یادآور شد: در مناطقی مثل دیشموک و قلعه رئیسی که زمینهای تپه ماهور و کوهستانی دارند با طرح‌های بادام کاری و انجیر دیم و سایر باغات می‌توان رونق ایجاد کرد همچنان که در مسیر یاسوج به شیراز شاهد باغات دیم زیادی هستیم که در صورت ایجاد چنین باغاتی هزاران نفر در چرخه تولید و اشتغال قرار می‌گیرند.
 وی با بیان اینکه در حوزه‌های گرمسیری اکثر آب‌ها به جاهای دیگر می‌روند یادآور شد: ما برای کشاورزی و دامداری خودمان به این آب‌ها نیاز داریم اما گاه دیده می‌شود که جلوی ساخت سدها را می‌گیریم. 
امام جمعه یاسوج در ادامه با اشاره به راه‌اندازی میدان میوه در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در کهگیلویه و بویراحمد تولیدات فراوان باغی وجود دارد که می‌توان آنها را بدون واسطه و دلال در استان مصرف کرد و بخشی را نیز به بیرون صادر کنیم اکنون جهاد کشاورزی وظیفه حمایت از میدان میوه و تره بار را دارد، چرا باید میوه استان با چند دست واسطه به شیراز رفته و دوباره همان میوه با قیمت گزاف به شهر و دیار ما برگردد؟ انتظار داریم که جهاد کشاورزی همکاری کند تا دست دلالان بریده شود و مردم هم بتوانند از میوه ارزان تولید استان استفاده کنند.
 وی با بیان اینکه قیمت میوه و تره بار در استان ما واقعاً سنگین است و مردم محروم و مستضعف توان خرید آن را ندارند یادآور شد: به سردخانه‌داران توصیه شود که میوه خود را در اختیار بازار استان و میدان‌میوه قرار دهند.
 نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه نباید خوراک مورد نیاز دام و طیور استان کهگیلویه و بویراحمد از جاهای دیگر وارد شود و خودمان باید تولید کننده باشیم گفت: تفاوت زیادی میان واردات با تولید آن وجود دارد اگر خوراک دام در اختیار باشد امروز وابسته به مرغ و تخم مرغ سایر استان‌ها نبودیم اگر روزی خوراک دام کاملاً تحریم شد باید بتوانیم در درون استان آن را برای دامدار و باغدار خودمان تهیه کنیم.
 وی همچنین خطاب به رئیس سازمان جدید جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد که مراقب استفاده بیش از حد سموم کشاورزی در مزارع استان باشند استفاده بی حد و حصر و غیر معمول این سموم برای سلامت مردم خطرآفرین خواهد شد.
 حسینی با بیان اینکه کار مهم شما این است که در حوزه کشاورزی و باغداری نیاز سنجی کنید خاطرنشان کرد: چرا باید در دوره‌های در استان ما درختان زیتون کشت شود و بعد از سالها زیان دادن، باغات زیتون را قطع کرده و تبدیل به باغات دیگر کنید و دوباره همان باغات نیز بر اثر سوء تدبیر و بی برنامگی قلع و قمع شود که نشان دهنده بی برنامگی در این حوزه است. 
وی گفت: در کشت هندوانه و گوجه و محصولات جالیزی زحمت‌های زیادی کشیده می‌شود و هزینه‌های زیادی توسط کشاورز تقبل می‌شود اما در هنگام برداشت بازار آن وجود ندارد که این نشان دهنده سوء تدبیر و بی برنامگی است.


کد مطلب: 443451

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/443451/سوء-تدبیر-بی-برنامگی-حوزه-کشاورزی-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1