کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش استان؛

آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به کدام سو می رود؟ روشنفکر این دستگاه مهم فرهنگی را درگیر سیاست و جناح می‌کند؟

18 دی 1400 ساعت 11:13

مهدی روشنفکر دست بالا را در انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش دارد، او عضو کمیسیون آموزش مجلس است، خود فرهنگی بوده و هم فرهنگیان استان را خوب می شناسد، هم بار وزیر ارتباط خوبی دارد و طی این مدت با ارتباط با معاونان وزیر فعالیت ها و نشست هایی در استان برگزار کرده است. به نظر می آید موحد و حسینی این انتصاب را وا داده اند و همه چیز را به روشنفکر سپرده اند. حال روشنفکر با آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد چه می کند؟ چه اتفاقی در این دستگاه مهم خواهد افتاد؟ سیاسیون و محافظه کاران می توانند مطمئن باشند مدیرکلی که جای زارع پور را می گیرد، چنان دست به عصا راه برود که اوضاع بر وفق و مراد آنان باشد؟ به نظر می رسد جامعه آموزش و پرورش استان دیگر تاب سیاست های غلطی که در دوران های گذشته بر آن رفته ندارد و آرامش حاکم بر این نهاد و تعلیم و تربیت بر سیاسی کاری از هر مسئله دیگری مهم تر است.


سرانجام «هادی زارع پور» که آشتی ناپذیرترین مخالفانش هم او را با اخلاق ترین و کارآمدترین مدیر کابینه «غلامرضا تاجگردون» و دولت روحانی می دانند  به ایستگاه آخر اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد رسید او در یکی از همین روزهای آینده از این دستگاه عریض و طویل می رود. زارع پور هجمه های زیادی را پشت سرگذاشت و در مواجهه با موج سازی ها با قاطعیت ایستاد. حتی ترکش انتقادهای سیاسی سید ناصر حسینی پور از «زارع پور» کاری نبود و او طولانی ترین مدیریت را بر آموزش و پرورش  تجربه کرد. زارع پور در عرصه سیاست آزموده است، او عواقب حضور «تاجگردون» در مراسم تودیع رفیق فابریکش (اردشیر یاری پور) را می دانست، اما با این وجود «یاری» را با برگزاری آئین رسمی بدرقه کرد.
مهدی روشنفکر دست بالا را در انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش دارد، او عضو کمیسیون آموزش مجلس است، خود فرهنگی بوده و هم فرهنگیان استان را خوب می شناسد، هم بار وزیر ارتباط خوبی دارد و طی این مدت با ارتباط با معاونان وزیر فعالیت ها و نشست هایی در استان برگزار کرده است. به نظر می آید موحد و حسینی این انتصاب را وا داده اند و همه چیز را به روشنفکر سپرده اند. حال روشنفکر با آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد چه می کند؟ وقتی قرار باشد یک نفر برای این نهاد مهم تصمیم بگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا تعلیم و تربیت به حاشیه نمی رود؟ سیاسیون و محافظه کاران می توانند مطمئن باشند مدیرکلی که جای زارع پور را می گیرد، چنان دست به عصا راه برود که اوضاع بر وفق و مراد آنان باشد؟ به نظر می رسد جامعه آموزش و پرورش استان دیگر تاب سیاست های غلطی که در دوران های گذشته بر آن رفته ندارد و آرامش حاکم بر این نهاد و تعلیم و تربیت بر سیاسی کاری از هر مسئله دیگری مهم تر است و نباید این نهاد را به انتخابات 1402 گره زد. وزارت آموزش و پرورش از مدیریت موفق زارع پور اطلاع دارد و عدم شناخت این وزارت از نیروها و مناسبت های طایفه ای و سیاسی ضربات سهمگینی به پیکره آموزش و تربیت خواهد زد.
مدیریت سید محمود موسوی و علی محمد دانشی بر آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد قصه درازی دارد. این دو برای پیروزی ستار هدایت خواه تلاش های زیادی داشتند و بعداً هم حرف وحدیث های زیادی پیرامون آنها گفته می شد و آموزش و پرورش را بیشتر حزب موتلفه ای ها مدیریت می کردند و وجه سیاسی این دو بیشتر بر این نهاد می چربید. «محمود موسوی» به استانداری کهگیلویه و بویراحمد کوچ کرد. قوام نوذری که با ستار هدایت خواه، سید قدرت حسینی بحرینی و سید علی محمد بزرگواری اختلاف پیدا کرده بود بعد از دو سال عذر «موسوی» را خواست و حاشیه های هم به وجود آمده بود.  علی محمد دانشی هم باز نشسته شد و جایش را به «پرویز طاهری» داد. طاهری تا حدودی آموزش و پرورش را از مسائل سیاسی پاکسازی کرد و او اصول اخلاقی را بر مسائل سیاسی بیشتر ترجیح می داد. سه سال بعد که طاهری خواست جایش را به زارع‌پور بدهد در اظهاراتی پرده از سیاسی کاری و دخالت های شدید سیاسیون در امورات آموزش و پرورش برداشت و گفت: «سیاسی‌کاری ترمز فعالیت‌های آموزش و پرورش شده و با وارد کردن مسائل سیاسی و طایفه‌ای به آموزش و پرورش برای وی ترمز درست کرده اند.» طاهری به این موضوع هم اشاره کرد که «اجازه تغییر یک مدیر مدرسه را هم نداشتیم و برایش محدودیت ایجاد می کردند.»
همه این مسائل را به کنار بگذاریم، آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد خود به اندازه یک اداره کل است و همیشه در این اداره حرف و حدیث های زیادی از سیاسی کاری بوده و هست. تغییر عظیم صالح پور رئیس وقت آموزش و پرورش بویراحمد با حضور سید عبدالصالح صمدی نسب معاون پُر حاشیه اداره کل آموزش و پرورش و جایگزینی « سید محمدرضا شریعتی» را همه فرهنگیان به خاطر دارند. صالح پور در آن جلسه گفت؛ «من نمی دانم چرا هر وقت می خواهند که یک بویراحمدی را بردارند، باید آقای صمدی نسب حضور داشته باشد». شریعتی اولین مدیر آموزش و پرورش بویراحمد در دوره غلام محمد زارعی بود او خیلی زود با حاج زارع زاویه درست کرد و در نهایت به روشنفکر پیوست. در ادامه «علی حسن زاده» سکان آموزش و پرورش بویراحمد را به دست گرفت و او در یک جمله که معروف شد، گفت «من هم مثل ترامپ دیوار مکزیک را کشیده ام که کسی از مناطق گرمسیری به یاسوج مرکز استان مهاجرت نکند و این را جزء افتخارات دوران مدیریتی خود دانست». با آمدن مهدی روشنفکر سکان آموزش و پرورش بویراحمد را به «کورش دلشاد» سپرد. دلشاد در یکی از اظهارات غیررسمی خود گفت؛ «من‌بعد بویراحمد سفلی درباره تمام مناسبت های سیاسی تصمیم گیری خواهد کرد»
بهرام موحدزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور است او سال های زیادی است که از آموزش و پرورش کوچ کرده و اصالتاً از طایفه بادلانی ها، به هدایت خواه و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نزدیک است. او ریاست دانشگاه پیام نور یاسوج را در دوره هدایت خواه بر عهده داشت، موحدزاده یک نیروی سیاسی است و بعید است که مهدی روشنفکر بخواهد سهم بادلانی ها را در مناصب نبیند. شاید مدیرکلی «موحد زاده» خواسته بادلانی ها از روشنفکر نیز باشد. حسنعلی عزتخواه که نسبت به سایر گزینه ها جامعه از او شناخت کمتری دارد، سرپرستی او بر اداره کل آموزش و پرورش قوت گرفته و گفته می شود که حکم سرپرستی او در آستانه صدور ابلاغ است عزتخواه از طایفه سرکوهکی است. برخی این توقع را دارند، وقتی مهدی روشنفکر سهمیه این طایفه را در مدیریت شهرستان و استان دیده، به منظور توازن مدیریتی، مسئولیت آموزش و پرورش استان به یکی از نخبگان مناطق دیگری داده شود.
تیم رسانه ای عزت خواه خیلی زود در فضای مجازی فعال شد، آنها با ارسال مطالبی به دنبال این هستند که ازعزت خواه در بین فرهنگیان و معلمان چهره محبوبی بسازند. هواداران عزت خواه از «بازگشت عزت» با آمدن حسنعلی عزتخواه به اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد سخن می گویند. «عزت خواه» آخرین مسئولیتش حراست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان میباشد او سال ها آموزش و پرورش لوداب را مدیریت کرده، بین گزینه هایی که مطرح می شوند، «عزت خواه» روزمه پُر پیمانه تری در آموزش و پرورش دارد. مرتضی فروغ فرد  یکی دیگر از گزینه های مدیرکلی آموزش وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد. فروغ فرد سال ها مدیریت مدارس را برعهده داشته و او تجربه حضور یک دوره در شورای اسلامی شهر یاسوج را دارد، شانس او از عزت خواه کمتر است، اما با این وجود با او صحبت های هم در این زمینه شده است. در کنار این سه نفر، سید نظام مرادی و حسینی خواه نیز برای این مسئولیت معرفی می شوند. مرادی اکنون مسئولیت سازمان دانش آموزی را برعهده دارد. کار خاصی از او در این مدت دیده نشده است. او اصالتاً «دشترومی» است، روشنفکر باید به فکر انتخابات 1402 هم باشد، او همه ملاحظات سیاسی را خواهد دید و کار را سبک وسنگین می کند، مرادی اصلاح طلب است و روشنفکر برای حمایت از او باید فشارهای زیادی را از سوی جریان های منتقد به ویژه شورای ائتلافی ها و شورای وحدتی ها تحمل کند. روشنفکر، بحث سید نظام مرادی را خیلی جدی تر از سایر گزینه مطرح کرد. مرادی اگر به مدیرکلی آموزش و پرورش نرسید، احتمالاً روشنفکر او را برای معاونت اداره کل یعنی جایگزین اردشیر یاری پور می پسندد. در باره حسینی خواه داده های زیادی در دست نیست. اما او سپیداری است و شانس هم دارد. برای «روشنفکر» سخت است که به راحتی از مرادی عبور کند. حسینی خواه از دیگر گزینه های مدیرکلی آموزش و پرورش است، او اهل بخش سپیدار است از شانس کمتری نسبت به سایر گزینه ها برخوردار است.
در کنار همه این گزینه ها، مختار اندرخور رئیس آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد که هم پایگاه اجتماعی و سیاسی بالایی دارد و هم صاحب نفوذ در منطقه است، نیز از گزینه های قابل توجه و مطرح برای این مسئولیت است. روشنفکر اعتماد زیادی به اندرخور دارد و به نظر می رسد که تیر نهایی روشنفکر برای مدیرکلی آموزش و پرورش مختار اندرخور باشد. هر چند شنیده می شود که روشنفکر می خواهد از اندرخور در وزارت کشور و در یک جایگاه مهمتر از او استفاده کند. اما اندرخور در این مدت کوتاه که به آموزش و پرورش عشایر آمده، قابلیت های خوبی از خود نشان داده و روشنفکر در صورتی که به بن بست بخورد، احتمالاً اندرخور را برای مدیرکلی آموزش و پرورش معرفی کند.


کد مطلب: 443254

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/443254/آموزش-پرورش-کهگیلویه-بویراحمد-کدام-سو-می-رود-روشنفکر-این-دستگاه-مهم-فرهنگی-درگیر-سیاست-جناح-می-کند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1