تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۴۴۱۹۶۵
طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی برای همیشه به بایگانی رفت؟

افشای پشت‌ پرده تصمیمات نمایندگان مجلس / سندروم میکروفن‌های باز و عقب نشینی شیرین مجلسی‌ها

۰
سندروم میکروفن‌های باز و عقب نشینی شیرین مجلسی‌ها
کبنا ؛«وظیفه هیئت‌رئیسه این است که مسیر را جوری تنظیم کند که آن چیزی که درست است، اتفاق بیفتد. ممکن است 10 پیشنهاد‌ بیاید، ولی هیئت‌رئیسه به پیشنهادی که فکر می‌کند درست است، عمل می‌کند»؛ اینها دفاعیات یا در حقیقت عذر بدتر از گناه، سیاهکلی در برابر انتقادها به سخنان پنهانی او و همکارانش برای جهت‌دهی به تصمیمات جلسه کمیسیون طرح صیانت است. ماجرا به باز‌بودن میکروفن این نماینده در جلسه آخر کمیسیون‌ مشترک بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی باز‌می‌گردد. میکروفنی که قرار نبود روشن باشد، اما باز مانده بود، زوایای پنهانی از نحوه عملکرد نمایندگان موافق طرح مسدودسازی اینترنت را برای اجرائی‌کردن نظرات خود در جلسه کمیسیون صیانت هویدا کرد.
به گزارش کبنا، لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون مشترک صیانت، در جلسه آخر این کمیسیون که در کنار موافقان طرح در تلاش بود طرح به مرکز پژوهش‌ها برگشت نخورد، با این تصور که میکروفن‌های مجلس خاموش است، خطاب به رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون، نحوه به‌رأی‌گذاشتن پیشنهادها را به‌گونه‌ای طراحی می‌کند که پیشنهاد مد‌نظرشان رأی بالاتری بیاورد. او در این بخش از جلسه می‌گوید: «اول (طرح) دومی را (رأی) بگیریم که رأی نمیاره... اولی را اول بگیری قر‌و‌قمیش میان. دقت کردی چی شد؟ اولی را بگیری رأی نیاره، دومی میاره. چون دو پیشنهاد بیشتر نیست». تقی‌پور که ظاهرا ایده‌ای درباره این پیشنهاد‌ ندارد، از سیاهکلی می‌پرسد: «الان اولی برامون بهتره یا دومی؟». بخشی از این رکورد صدای مهرداد ویس‌کرمی، دبیر کمیسیون صیانت است که می‌گوید: «این (اولی) خوبه. ما دیگه حرف از ۱۴۲ نمی‌زنیم. در سطح خودمون».
منظور ویس‌کرمی عدم به‌رأی‌گذاشتن پیشنهادی مبنی بر استفاده از ماده ۱۴۲ آیین‌نامه مجلس است. او می‌گوید این پیشنهاد اصلا نباید به رأی گذاشته شود. این آیین‌نامه در واقع به مجلس این اجازه را می‌داد که مهلت بررسی طرح تمدید شود و از سوی دیگر این کمیسیون را موظف می‌کرد از نظر همه صاحب‌نظران از‌جمله نمایندگان فعلی، نمایندگان ادوار، کارشناسان، دانشگاه‌ها، مراکز علمی-پژوهشی، دولت، بخش خصوصی، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام و مجموعه‌ها و نهاد‌های دیگر در بررسی طرح استفاده کند. با مدیریت جلسه از سوی اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون، این پیشنهاد از دور خارج شد و عملا طرح به جای به شور گذاشته‌شدن در بین صاحب‌نظران، برای بررسی به مرکز پژوهش‌های مجلس عودت داده شد.
اینکه طرح در مرکز پژوهش‌ها با چه تغییراتی بازگردد مشخص نیست، اما همین که فرصت کار کارشناسی فراهم شده، یک گام به جلو است؛ البته اگر موافقان اندک این طرح غیر‌کارشناسی و ابتدایی، اجازه ورود نظرات کارشناسی مغایر با خواستشان را در متن نهایی در مدت محدود فعلی بدهند. در این بین، افشای فایل صوتی و مهندسی تصمیمات برای نمایندگان مجلس برای بی‌تأثیر‌کردن نظرات مخالفان طرح محدود‌سازی اینترنت، انتقادهای گسترده‌ای با خود به همراه داشته است و لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگویی که با رویداد ۲۴ انجام داده، در دفاع از خود گفته است: آن روز دو پیشنهاد مطرح بود. اولین پیشنهاد این بود که طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال شود. علت ارسال طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس این بود که پیشنهاد دولت درباره این طرح موجب تغییراتی در کلیات و جزئیات طرح مذکور می‌شد و با توجه به اینکه هدف ما این است که نظرات دولت درباره این طرح نیز مدنظر قرار گیرد، آن را به مرکز پژوهش‌ها ارجاع دادیم تا تغییرات لازم روی طرح را در مدت ۱۰ روز اعمال کند. او در رابطه با شائبه جهت‌دهی به آرای نمایندگان مخالف پیشنهاد نیز گفته است: این جزء وظایف هیئت‌رئیسه است. وقتی می‌گوییم شفاف‌سازی یعنی همین. خود شما فکر می‌کنید اگر این طرح به کمیته‌ها می‌رفت بهتر بود یا مرکز پژوهش‌ها؟ این جزء وظایف هیئت‌رئیسه است. هیئت‌رئیسه به ترتیب تنظیم می‌کند و ارائه می‌دهد و نماینده‌ها هم رأی می‌دهند.
آنچه از دفاعیات سیاهکلی مشخص است، این است که روند رأی‌گیری یا حتی مطرح‌کردن پیشنهادها به سمتی که هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک صلاح دانسته است حرکت کرده و نمایندگان مخالف این طرح در اقلیتی قرار داشته‌اند که مجبور به تن‌دادن به خواست اکثریت موافق بوده‌اند. موافقانی که به صراحت می‌گویند «اولی برای ما بهتر است یا دومی». اینجا دیگر منافع عمومی مردم و کشور مطرح نیست؛ هر آنچه هست خواست و‌ منافع قانون‌گذارانی است که در خفا تصمیمات خود را نهایی می‌کنند و از بد‌شانسی این بار میکروفن باز بود و اسرار مگوی آنها هویدا شده است.
مصائب طرح صیانت
نمایندگان خانه ملت در مردادماه امسال به طرح صیانت از حقوق کاربران، براساس اصل ۸۵ قانون اساسی رای مثبت داده و بررسی آن را به کمیسیون ویژه‌ای که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل شده، سپردند.

موافقان این طرح معتقدند که طرح کنونی حاصل بیش از ۷ هزار ساعت کارِ کارشناسی و فنی بوده که توسط کارشناسان، نخبگان و مسئولان دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف صورت گرفته است.حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و از موافقان این طرح گفته بود طرح صیانت از فضای مجازی باید اجرایی شود. این در حالی است که برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس بر این باورند که معایب طرح فعلی صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی برای آحاد جامعه بسیار بالاست و این طرح نیاز به بازنگری اساسی و تغییرات بنیادین دارد. جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، با ارسال نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه، خواستار لغو اصل ۸۵ شدن طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» و تصمیم‌گیری دولت سیزدهم در این خصوص شدند.
در بخشی از نامه نمایندگان مجلس آمده بود: «با توجه به اینکه اکثریت نمایندگان مجلس یا حضور نداشتند، یا رای مخالف دادند و این مصوبه مهم فقط با ۱۲۱ رای به تصویب رسید، براساس تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح مذکور در دستورکار قرار گرفته و رسیدگی به آن به روال عادی بازگردد تا دولت انقلابی بتواند با اختیار و دقت کارشناسی بالا، لایحه‌ای دقیق جهت ساماندهی فضای مجازی ارائه دهد». حالا اما با وجود انتقاداتی که به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مطرح است، ظاهرار قرار شده این طرح در مسیر کارشناسی بیشتری قرار گیرد تا به مطالبات مردمی و فعالان کسب و کارهای مجازی نیز پاسخ داده شود.
طرح صیانت برگشت خورد
روز سه شنبه خبر رسید با رای اعضای کمیسیون مشترک صیانت (حمایت از کاربران در فضای مجازی)، این طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس برگشت خورده تا مواد آن براساس نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران اصلاح شود. گویا در جریان جلسه کمیسیون طرح صیانت اعلام شده که وزیر ارتباطات در نامه‌ای خواستار اصلاح برخی مواد طرح شده است.شنیده‌ها حاکی از این است که این فرآیند با پیگیری محمد باقر قالیباف رئیس مجلس انجام شده و در پیش‌نویس پیشنهادات دولت نیز مباحث مربوط به اینستاگرام و پلتفرم‌های پرمخاطب تغییرات جدی دارد.
در همین رابطه، لطف‌الله سیاهکلی سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی با اشاره به نشست روز سه شنبه این کمیسیون گفته است: «از آنجا که در اواخر جلسه روز دوشنبه کمیسیون، تعداد اعضا از حدنصاب دو سوم برای رای‌گیری افتاد، امکان به رای‌ گذاشتن پیشنهاد دولت میسر نشد. بنابراین در این رابطه به شکل استمزاجی رای‌گیری انجام شد که نتیجه آن نیز مثبت بود. به همین دلیل مقرر شد تا برای بررسی پیشنهاد دولت و انطباق آن با کلیات و جزئیات طرح، آن را به مرکز پژوهش‌ها ارسال کنیم.» وی افزود: «در همین راستا در نشست کمیسیون که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، رای‌گیری رسمی درباره دستور کار جلسه دیروز انجام شد و اعضا به بازگرداندن طرح به مرکز پژوهش‌ها رای مثبت دادند.» سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی خاطرنشان کرد: «علت ارسال طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس این بود که پیشنهاد دولت درباره این طرح موجب تغییراتی در کلیات و جزئیات طرح مذکور می‌شد و با توجه به اینکه هدف ما این است که نظرات دولت پیراموناین طرح نیز مدنظر قرار گیرد، آن را به مرکز پژوهش‌ها ارجاع دادیم تا تغییرات لازم بر روی طرح را در مدت 10 روز اعمال کند.جلسه آتی کمیسیونیک روز پس از اتمام بررسی طرح در مرکز پژوهش‌ها برگزار خواهد شد.»
طرح صیانت با مشورت فعالان کسب و کارهای مجازی اصلاح می‌شود
این در حالی است که روز گذشته فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامیو نماینده مردم تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اعتماد مردم یکی از پایه‌های اصلی قانونگذاری و شرط اثربخشی سیاست گذاری است.با ارجاع طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به مرکز پژوهش‌های مجلس به جهت توجه به منافع عمومی و مشورت با فعالان کسب و کارهای مجازی، طرح اصلاح خواهد شد.»
از سوی دیگر محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی هم درباره این موضوع در توئیتی نوشته است: «طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شد تا ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی آن با بررسی‌های کارشناسی بیشتر اصلاح شود. قانون‌گذاری در حوزه فضای مجازی با در نظر گرفتن مطالبات مردم، منافع صاحبان کسب‌ و کار و نخبگان اثربخش خواهد بود.»
طرح نباید همراه با ممنوعیت باشد
با این حال باید دید در طرح مذکور چه موادی بایستی مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود؟

امیر حسین زرین کارشناس IT در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« واقعیت این است که طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی طرح شفافی نبود و کارایی و عملکرد آن مشخص نبود. به همین دلیل هم برداشت‌های مختلفی از آن وجود داشت. این در حالی است که نمایندگان فکر می‌کردند اگر در سکوت خبری طرح را به تصویب برسانند کسی متوجه نمی‌شود که چه اتفاقی افتاده است اما مشخصا این طور نیست و ما دیدیم عدم شفافیت در این طرح سبب شده بود که بین نمایندگان هم در خصوص آن اختلاف نظر وجود داشته باشد. برخی نمایندگان معتقد بودند بر مبنای این طرح شبکه‌های اجتماعی قطع نخواهد شد و برخی دیگر از اینترنت داخلی صحبت می‌کردند!»
وی تصریح کرد:« این در حالی است که واژه صیانت به معنی محافظت از وقوع یک خطر است، اما این موضوع نباید در راستای ممنوعیت صورت بگیرد چرا که ما این موضوع را با ممنوعیت استفاده از تلگرام تجربه کردیم و دیدیم که در پی آن استفاده از فیلتر شکن رونق گرفت و آسیب‌هایی که این موضوع در پی داشت خیلی بیشتر از آسیب استفاده از تلگرام بود. به همین دلیل هم مشخصا اگر طرح صیانت اجرایی می‌شد ما به شکل گسترده‌تری با رونق استفاده از فیلتر شکن مواجه می‌شدیم و همین موضوع فضای مجازی را به شدت نا امن می‌کرد و این امر صرفا در راستای انتشار محتوای غیر اخلاقی
نبود بلکه برای مثال در خیلی از ادارات روی سیستم‌ها فیلتر شکن نصب می‌شود و معلوم نیست که به واسطه این فیلتر شکن‌ها چه دیتاهایی می‌تواند استخراج شود.»
این کارشناس IT افزود:« به همین دلیل هم بهتر است به جای اینکه با تصویب قانون در استفاده از فضای مجازی ممنوعیت ایجاد کنیم به دنبال تولید محتوا برای آموزش بهتر و بیشتر به جامعه باشیم. ما یکبار این راه را در خصوص استفاده از کمربند در خودرو رفته‌ایم و نتیجه هم گرفته‌ایم و این بار هم می‌توانستیم با تولید محتوا این کار را انجام بدهیم. ممنوعیت هیچ وقت جوابگو نبوده است کما اینکه در خصوص استفاده از ویدئو و ماهواه نیز جوابگو نبود. بنابراین فرهنگسازی بهترین گزینه برای این دست موضوعات است. طرح صیانت از کاربران تا زمانیکه همراه با ممنوعیت و محرومیت باشد پاسخگو نخواهد بود و قطعا مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت.»
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1