کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیر اداره بهره برداری سد کوثر گچساران گفت؛

آب سد کوثر گچساران بیش از سه متر پایین آمد

11 آذر 1400 ساعت 9:51

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: کم بارانی های امسال سبب کاهش ذخیره و پایین آمدن آب این سد به میزان ۳.۶۶ متر شده است.


مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: کم بارانی های امسال سبب کاهش ذخیره و پایین آمدن آب این سد به میزان ۳.۶۶ متر شده است.
به گزارش کبنانیوز، امروز پنج شنبه (11 آذرماه 1400) اکبر خدری افزود: تراز آب این سد هم اکنون ۶۱۴.۹۶ متر است در حالی که در مدت مشابه پارسال ۶۱۸.۶۲متر بوده است.
وی عنوان کرد: از ابتدای مهر امسال تا زمان حاضر ۲۷ میلیمتر باران در ایستگاه هواشناسی سد کوثر ثبت شده  در حالی که مدت مشابه پارسال ۱۳۵ میلی متر باران در این ایستگاه گزارش شده بود.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران تاکید کرد: ذخیره آب سد کوثر هم اکنون ۴۰۸میلیون مترمکعب است که ۴۷ میلیون متر مکعب بیشتر از مدت مشابه سال پیش است.
وی تصریح کرد: میزان آب ورودی به سد کوثر در سال آبی امسال (از اول مهر تاکنون)۳۶.۵۴میلیون متر مکعب است در حالی که مدت مشابه پارسال ۴۴.۵۲ میلیون متر مکعب وارد این سد شده بود.
وی گنجایش مخزن سد کوثر را ۵۸۰ میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
خدری گفت: هم اکنون ۷۴.۶۸درصد از مخزن سد ملی کوثر پر شده درحالی که مدت مشابه پارسال ۸۳.۴درصداز این  سد پر بوده است.
خدری  گفت: ۵۰میلیون متر مکعب از آب این سد در سال آبی جاری در اختیار بخش‌های مختلف از جمله آشامیدنی،کشاورزی و صنعت قرار گرفت.
وی بیان کرد: ۳۷.۶۷میلیون مترمکعب از آب خارج شده سال زراعی جاری از سد کوثر گچساران برای بخش آب آشامیدنی بوده است.
سد کوثر آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.
خدری ابراز داشت: سال آبی جاری همچنین ۱۲.۹ میلیون متر مکعب از آب سد کوثر در اختیار بهره برداران حوزه کشاورزی و ۶۳۲ هزار متر مکعب آب سد کوثر به منظور مصرف حوزه صنعت است.
سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.


کد مطلب: 441923

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/441923/آب-سد-کوثر-گچساران-بیش-سه-متر-پایین-آمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1