کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس جمهور در نشست مشترک مجلس و دولت:

رئیسی: مشورت با مجلس عنایت الهی است

10 آذر 1400 ساعت 11:32

.رییس جمهور با بیان اینکه لایحه بودجه ظرف چند روز آینده تقدیم مجلس خواهد شد، گفت: ‌قبل از اینکه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس بیاید اگر دوستان نظراتی دارند که در همین پیش‌نویس بتواند رعایت شود، مطرح کنند. مشی سازمان برنامه و بودجه در این چند وقت هم این بوده که با مشورت صاحبنظران به ویژه دوستانی که در کمیسیون‌های مجلس هستند، کار را دنبال کند.


رئیس جمهور، محوری ترین مسئولیت و وظیفه مجلس را قانونگذاری و ریل گذاری برای جامعه دانست و گفت: این مسئولیت بزرگی است که مجلس برعهده دارد، در واقع مجلس جلوه اراده مردم، جلوه رأی و آنچه که مردم تشخیص داده اند، است. این نکته مهمی است که باید جلوه اراده و رأی مردم برای ریل گذاری در حل مشکلات کشور به شکل قانونگذاری ارائه شود.
به گزارش کبنا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه علنی امروز (چهار‌شنبه، 10 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در روز مجلس و شهادت شهید آیت الله مدرس در نشست مشترک مجلس و دولت گفت: روز مجلس شورای اسلامی را به مجلسیان و مردم تبریک عرض می کنم، همچنین شهادت شهید مدرس اسوه شجاعت، تقوا، علم، روشنگری را تبریک و تسلیت می گویم. مهمترین محوری که در زندگی او بود، اخلاص به خداوند است.
رئیس جمهوری کشورمان ادامه داد: در خاطرات شهید بزرگوار با عنوان «زندگی در خواف» محورهای قابل توجهی از سیره و سلوک شهید مدرس بیان شده است، از جمله مبارزه با استبداد و استعمار مورد تاکید قرار گرفته است، ولی محوری ترین نکته ای که در زندگی این شهید وجود دارد، پیوند معنویت با سیاست است. محصول جدایی این دو پیوند در دنیا به تولید کلاهک هسته ای و 70 سال ظلم به مردم فلسطین و ظلم های دیگر در دنیا شده است.
وی با بیان اینکه در مکتب شهید مدرس و امام راحل جلوه های بسیاری برای زندگی امروز عالم وجود دارد، گفت: این جلوه ها این است که بدانیم با دینداری، حق خواهی و عدالت خواهی جامعه امروز را سعادتمند می کنیم. آنچه شهید مدرس و امام و پرچمی که امروز در دست رهبری است، به جوامع بشری می آموزد این است که دین برای همه سوالات بشر پاسخ در خور دارد.
رئیسی افزود: از خدای متعال می خواهیم در روز شهید مدرس و مجلس به همه ما توفیق دهد که در مسیر آنها و شهدا که دو حیات دارند و روحشان ناظر است و آنچه به ما امانت داده شده و در حضور مردم و پروردگار گام برداریم.



رئیس جمهور محوری ترین مسئولیت و وظیفه مجلس را قانونگذاری و ریل گذاری برای جامعه دانست و گفت: این مسئولیت بزرگی است که مجلس برعهده دارد، در واقع مجلس جلوه اراده مردم، جلوه رأی و آنچه که مردم تشخیص داده اند، است. این نکته مهمی است که باید جلوه اراده و رأی مردم برای ریل گذاری در حل مشکلات کشور به شکل قانونگذاری ارائه شود.
رئیس قوه مجریه کشور با بیان اینکه بخش مهم دیگر اجرای قانون است، تاکید کرد: همگان باید خود را مجری قانون بدانند، باید همه اشخاص و مسئولان و نقش آفرینان بدون استثنا خود را ملزم به اجرای قانون بدانند، چرا که قانون محور اجرای عدالت در جامعه است. چه معیاری برای عدالت می توان در نظر گرفت؟ به نظر من راهی نداریم جز توافق بر اجرای قانون. هر چه میزان اجرای قانون بیشتر باشد، عدالت بیشتر رعایت شده است و هر چه از میزان اجرای قانون کاسته شود،  اجرای عدالت نیز کاهش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه امروز معیاری جز اجرای قانون برای اجرای عدالت نداریم، گفت: کشوری که کشور انتخابات است و رأی مردم سرنوشت را تعیین می کند، باید قانونمند باشد. اجرای عادلانه و داوری عادلانه باید محور اجرای عدالت قرار گیرد. در روز مجلس تاکید می کنم باید به همه سلیقه های سیاسی احترام گذاشت و قانونمدارانه حرکت کرد، چرا که نزدیک ترین راه اجرای عدالت اجرای قانون است.
محوریت تنقیح قوانین برعهده مجلس است
رئیسی با تاکید بر اینکه به روز بودن و کارآمد بودن قوانین مهم است، بیان کرد: اما نقطه ای که در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت، مسئله تنقیح قوانین است که وظیفه مجلس، دستگاه های اجرایی و قضایی است، اما محوریت آن برعهده مجلس قرار دارد.
انسجام قوا با اختلاف نظرها نباید خدشه دار شود
رئیس قوه مجریه گفت: امروز برای اجرای قانون نیازمند به همراهی، همگرایی و همپوشانی همه مسئولان کشور هستیم، هماهنگی قوا و دست اندرکاران در حکومت تاکتیک نیست، بلکه راهبرد اساسی و ضرورت اجتناب ناپذیر است که نباید اجازه دهیم این انسجام خدشه دار شود. حاشیه نباید به متن بیاید، حتما اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما انسجام در امور مردم باید در نظر گرفته شود و حاشیه را در حاشیه بگذاریم و نباید گرفتار حاشیه شویم.
وی تاکید کرد: انسجام قوا مورد تاکید رهبری و نیاز کشور است و باید به عنوان یک ضرورت به انسجام قوا تاکید کرد و با این انسجام برای خدمت به مردم، گره گشایی و پیشرفت امور، گام های بزرگی برداشت.
رئیس جمهور با بیان اینکه مسئله شناسی و نظام مسائل مهم است، بیان کرد: تشخیص اولویت ها در شهر و روستا ضرورت دارد و نظام مسائل می تواند راه حل هایی برای حل مشکلات ارائه کند. مجلس و کمیسیون های تخصصی راه حل هایی ارائه می دهند و در دولت، خود را موظف می دانیم که از نگاه های نخبگان، صاحب نظران به ویژه مجلس و کمیسیون های تخصصی برای حل مسئله در کشور استفاده کنیم.



مشورت با مجلس عنایت الهی است
رئیسی مشورت با مجلس را سرمایه تلقی می کند و تاکید دارد باید از این سرمایه به عنوان عنایت الهی یاد کرد.
وی افزود: نمایندگان دغدغه هایی در سطح حوزه انتخابیه یا کشور دارند که به دنبال آن طرح هایی ارائه می شود. ارائه طرح حق نمایندگان است، اما اگر این طرح ها با نظر کارشناسان دولت و بخش های دیگر غنی شود، در اجرا دچار مشکل نمی شویم. مقام معظم رهبری بر ارائه لایحه تاکید دارند و برای لایحه تقدم قائل هستند، چرا که در برگیرنده کار کارشناسی است، اما حق مجلس برای ارائه طرح باقی است، با این حال به طراحان پیشنهاد می شود، نظر دولت و بخش های مختلف را بگیرند تا در زمان اجرا با مشکل مواجه نباشیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه پیگیر اجرای قوانین در دولت است، اظهار داشت: احکام قانون برنامه ششم در حال بررسی است، هر چند که بازه زمانی کوتاهی برای آن باقی مانده است، با این حال اجرای آن مورد توجه قرار گرفته است. همچنین آیین نامه های قانون بودجه 1400 نیز در دولت مطرح است و به دنبال تصویب آیین نامه های ذیل قانون هستیم، باید به سرعت این آیین نامه ها مورد توجه قرار گیرد.
وی توضیح داد: دولت از نیمه سال کار خود را آغاز کرده است و وزرا با مستقر شدن در وزارتخانه ها، کارهای مقدماتی خود را انجام داده و در حال تعیین اولویت ها هستند، این کارها در گذشته با بی توجهی به تاخیر افتاده بود، چرا که باید در ماه های فروردین و اردیبهشت مورد توجه قرار می گرفت. اکثر آیین نامه ها در دولت مطرح شده و گفته ایم به سرعت به نقطه ای برسد که بتوان از آن بهره گرفت.
بودجه 1401 اولین سند مالی دولت به زودی به مجلس تقدیم می شود
رئیسی با بیان اینکه بودجه 1401 اولین سند مالی دولت سیزدهم است، گفت: روسای کمیسیون های برنامه و بودجه، اقتصادی و جهش تولید سخنان قابل استفاده ای مطرح کردند، آقای میرکاظمی از نظرات کارشناسی آقایان استفاده کند، هر چند که می دانم این کار صورت گرفته است، با این حال نظرات گرفته شود تا بتوانیم مهمترین سند مالی بودجه 1401 را براساس دغدغه رهبری یعنی اصلاح ساختار بودجه، دغدغه مجلس و کارشناسان اقتصادی با کمترین نحو تهیه کنیم.
وی تاکید کرد: بودجه 1401 باید دارای کمترین کسری بودجه باشد تا بتواند تورم را مهار کرده و رشد اقتصادی قابل قبولی داشته باشد. دولت تا چند روز آینده لایحه را تقدیم مجلس می کند، با این حال اگر دوستان نظری دارند می توانند برای اعمال در پیش نویس، ارائه کنند تا بودجه هم روستا و هم شهر را آباد کند و هم بتواند عدالت محور باشد.
رئیس جمهور با طرح این سوال که برای سند اجرای عدالت چه باید کرد؟ گفت: سند آمایش سرزمینی می تواند مورد توجه قرار گیرد و در بودجه 1401 باید لحاظ شود. ممکن است نمایندگان نسبت به آمایش سرزمینی مناطق خود نظراتی داشته باشند که می توان آنها را در نظر گرفت.



7 قانون مرتبط با کسب و کار مورد توجه قرار گیرد
رئیسی بیان کرد: نکات بسیاری درخصوص مسائل اقتصادی از سوی نمایندگان مطرح شد و نمی خواهم آنها را لیست کنم، اما مسئله ساماندهی اطلاعات، ناترازی بانک ها و ضرورت توانمندسازی بخش خصوصی برای خصوصی سازی مورد تاکید است و در دولت دنبال می شود. همچنین قوانین چندگانه از جمله 7 قانون برای رونق کسب و کار، مورد تاکید خواهد بود. توجه به قوانین رونق کسب و کار می تواند شرایط را برای اقتصاد کشور تغییر دهد.
رئیس جمهور در پایان گفت: از اینکه توفیق حاصل شد که بار دیگر از این مکان و از این تریبون صحبت کنم، سپاسگذارم. در روزهای گذشته گفته بودم حتما باید به مجلس برویم که امروز به مناسبت روز مجلس در صحن علنی حاضر شدم. این نشست ها می تواند برای تبادل دیدگاه ها موثر باشد و از این لحاظ از هیات رئیسه، رئیس مجلس و نمایندگان مجلس تشکر می کنم و امیدوارم آنچه که گفتیم و شنیدیم برای رضای خدا و برای کشور کارساز باشد./


کد مطلب: 441875

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/441875/رئیسی-مشورت-مجلس-عنایت-الهی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1