تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۴۴۱۸۲۵
حرف‌های نواب دانشی معاون سازمان بازرسی کهگیلویه و بویراحمد در باره طرح‌های گردشگری و واگذاری زمین؛

پشت این مستطیل چه خبر است؟

۴
۱
پشت این مستطیل چه خبر است؟
کبنا ؛وقتی در آخرین «جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد»، مسئولان مربوطه؛ «مستطیلی» را روی نقشه‌ای ترسیم کرده بودند و آن را به عنوان طرح گردشگری معرفی و تمام تلاش‌شان را برای تصویب آن می‌کردند، در حالی که هیچ توجیه قانع کننده‌ای برای استاندار و سایر مدیران عضو این ستاد نداشتند، اگر در باره طرح‌های گردشگری هیچ حرفی هم نزنیم، اما صحبت‌های نواب دانشی معاون بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد را در فیلم زیر ببینید، شاید برخی واقعیت‌ها دست مان بیاید که مشکلات کار کجاست!



    

کلاه بزرگ

به گزارش کبنا، توسعه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد تنها در حد شعارهای شیک و زیبای مسئولان در جلوی دوربین‌ها و پشت تریبون‌ها مانده است.
 استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن دو اقلیم سردسیر و گرمسیر و قرار گرفتن در دامنه کوه‌های زاگرس از منابع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است.
وجود مناظر زیبای طبیعی، رودخانه‌ها، جنگل‌های بلوط و ... استان کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان یک منطقه مستعد گردشگری در کشور مطرح کرده و به شهر یاسوج مرکز این استان لقب پایتخت طبیعت ایران را داده‌اند.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ظرفیت‌های بسیار در بخش گردشگری در برخورداری از زیرساخت‌های لازم محروم است و در همه مناطق این استان شاید 10 مکان مناسب برای استفاده گردشگران وجود ندارد و این موضوع در حالی است که همواره مسئولان امر وجود این ظرفیت را به عنوان یک جایگزین مناسب برای صنعت نفت معرفی می‌کنند.
از توسعه گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد به جزء شعارهای شیک و زیبای مسئولان در جلوی دوربین‌ها و پشت تریبون‌ها چیزی مشاهده نمی‌شود، مسئولانی که به ظاهر در اندیشه توسعه گردشگری با ایجاد چند آلاچیق هستند.
اما آلاچیق‌های شتاب دهنده به توسعه گردشگری استان یک کلاه بزرگ بر سر توسعه بوده و در اغلب موارد ایجاد آن صرفاً به دلیل تصرف اراضی و به جیب زدن بیت‌المال و استفاده از تسهیلات ارزان قیمت است.
پروژه‌های گردشگری با طرح‌های توجیهی ضعیف و گاه سفارشی اراضی ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد را می‌بلعد و فتیله معرفی این ظرفیت به جهان را پایین می‌کشد.
علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نسبت موضوع واگذاری اراضی ملی به طرح‌های مختلف استان ابراز نگرانی کرد و گفت: با توسعه گردشگری و ایجاد پروژه در این بخش مخالف نیستیم، اما چگونگی اجرا باید واضح و شفاف باشد.
وی افزود: در ایجاد طرح‌های گردشگری باید مشخص شود که این طرح چه منفعت، توجیه و چه تعداد اشتغال در استان ایجاد می‌کند.
احمدزاده گفت: جهت جلوگیری از به تاراج رفتن اراضی ملی به بهانه اجرای طرح و پروژه، در قراردادها قید شود اراضی تا زمان فعالیت کامل طرح در اختیار سرمایه‌گذار است و در غیر این صورت زمین از طرف قرارداد بازپس گرفته شود.
وی بیان کرد: اگر این قید در قرارداد باشد دیگر نیازی به طرح دعاوی در مراجع قضایی و به درازا کشیدن و اتلاف وقت و سرمایه نیست.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به واگذاری اراضی ملی به طرح‌های گردشگری واکنش نشان داد و گفت: در برخی از موارد برای ایجاد چند سوئیت و آلاچیق به بهانه کمک به توسعه گردشگری چند هزار متر زمین در اختیار افراد قرار می‌گیرد.
علی شهابی‌نسب افزود: برای ایجاد یک طرح با زیربنای ساختمانی یک هزار متر گاه یک هکتار زمین واگذار می‌شود و این جزء آسیب به این منابع منفعت دیگری ندارد.
 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سال‌جاری استان به عنوان پایلوت گردشگری استان معرفی شده اظهار داشت: 320 جاذبه گردشگری در استان شناسایی شده و طرح توسعه گردشگری استان در دستور کار قرار دارد.
مجید صفایی افزود: گردشگری تنها حوزه‌ای بوده که می‌تواند در ایجاد اشتغال پایدار ایجاد کند.
وی در واکنش به واگذاری اراضی به متقاضیان ایجاد طرح‌های گردشگری، عنوان کرد: اگر سرمایه‌گذار از ظرفیت واگذاری اراضی ملی استفاده کند و به اجرای پروژه نپردازد با هماهنگی مراجع قضایی برخورد لازم صورت می‌گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

همت
Iran, Islamic Republic of
اداره کل میراث فرهنگی و در راس ان مدیرکل صفایی خیلی عملکرد ضعیفی داره،تغیر در مدیریت این اداره کل واجب است۔
بویراحمد
United Arab Emirates
اتفاقا من یه بار برای شکایتی به آقای دانشی مراجعه کردم خیلی پیگیر و قاطع هستن دمشون گرم
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
ایجاد سایت گردشگری و پایلوت شدن در این بخش فقط مربوط به مسئولان داخل استان نیست، با اینکه شاخصه ها و امکانات طبیعی این استان در کشور نمونه است ولی اسیر شدن جغرافیای این استان میان اصفهان و شیراز که در دنیا صاحب نام بوده و از قطبهای گردشگری کشور هستند شرایط را بسیار سخت کرده، همینطور امکانات و زیرساختهای ابتدایی جاده ای و رفت و آمد با وجود فرودگاه در دو شهر ازین استان، از عوامل محدودکننده گردشگری هستند.
البته به زعم بنده علاوه بر حل معضلات بالا ، بایستی دو موضوع ابتدایی و مهم دیگر هم اتفاق بیفتد تا مردم این استان بتوانند ثمره طبیعت و صنعت گردشگری را مزه کنند ۱-همت در درون دولت در سطوح عالی مقامات کشوری برای معرفی و پشتیبانی از گردشگری استان ۲-فرهنگ سازی و آموزش رفتار و جذب گردشگر در تمام مناطق از شهر تا روستا
شاهد
Iran, Islamic Republic of
اوضاع خراب تر ازاین حرفاست
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1