کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از رد اعتبار نامه تا افزایش قیمت بنزین؛

ناگفته‌های تاجگردون از جلسات محرمانه ( + فیلم )

4 آذر 1400 ساعت 22:53

غلامرضا تاجگردون، نماینده‌ای که اخیراً افشای فیش حقوقی‌ایش از بیمه سرمد سر و صدای زیادی به پا کرد. او به رغم اینکه از سوی مردم شهرستان‌های گچساران و باشت به عنوان نماینده مجلس یازدهم انتخاب شد، اما نتوانست به مجلس فعلی راه یابد و اعتبارنامه وی از سوی نمایندگان مجلس رد شد. او در گفت‌وگویی به موضوع افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه 98 پرداخت و همچنین صندوقچه اسرار خود در باره رد اعتبارنامه‌اش را گشود.


غلامرضا تاجگردون، نماینده‌ای که اخیراً افشای فیش حقوقی‌ایش از بیمه سرمد سر و صدای زیادی به پا کرد. او به رغم اینکه از سوی مردم شهرستان‌های گچساران و باشت به عنوان نماینده مجلس یازدهم انتخاب شد، اما نتوانست به مجلس فعلی راه یابد و اعتبارنامه وی از سوی نمایندگان مجلس رد شد. او در گفت‌وگویی به موضوع افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه 98 پرداخت و همچنین صندوقچه اسرار خود در باره رد اعتبارنامه‌اش را گشود.
به گزارش کبنا و به نقل از اکو ایران، غلامرضا تاجگردون از جوانی مناصب مختلف دولتی، اجرایی و نمایندگی را تجربه کرده است. صحبت‌های او، آنچه در اتاق‌های تصمیم گیری اقتصاد ایران می‌گذرد را بیش از پیش روشن می‌کند. او به رغم اینکه منتخب مردم باشت و گچساران برای ورود به مجلس یازدهم بود اما نتوانست به مجلس فعلی راه یابد و اعتبارنامه وی از سوی نمایندگان مجلس رد شد.
رد اعتبارنامه تاجگردون در حالی رخ داد که به گفته خودش رکورددار رأی منفی برای رد اعتبارنامه در ادوار مختلف مجلس بوده است.
با این حال او ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را در دوره نمایندگی خود بر عهده داشت. تاجگردون حالا از ناگفته‌هایی از رد اعتبارنامه خود دارد.
نماینده سابق گچساران حتی دل نوشته‌های خود را در قالب کتابی منتشر کرد که بعدها مجوز چاپ هم به او داده نشد تا اینکه این کتاب در فضای مجازی منتشر شد. این نماینده ادوار مجلس عنوان کتابش را «تیک» انتخاب کرد؛ عنوان «تیک» اشاره «تأیید» برای رفتن به مرحله بعد و مسئولیت‌های دیگر دارد. این ایده را یکی از دوستانش به او می‌دهد.
تاجگردون در این مصاحبه از ماجرای تصویب برجام در ۲۰ دقیقه و عدم پایبندی به توافق شبانه از سوی برخی نمایندگان می‌گوید. به گفته او نمایندگان عضو فراکسیون حداد عادل زیر توافق شبانه خود با علی لاریجانی زدند.
وی به واسطه مسئولیت مهمش در مجلس، در جلسات مهم نیز حضور داشت. یکی از این جلسات مهم، شورای عالی هماهنگی سران قوا و تصمیم گیری در خصوص افزایش قیمت بنزین در آبانماه سال ۹۸ بود.
او حتی از جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا بعد از اعتراضات بنزینی سال ۹۸ و درگیری‌های لفظی می‌گوید. در این گفت و گو به سناریوهای روی میز برای افزایش قیمت بنزین هم اشاره می‌شود.
بخش نخست گفت‌وگوی اکوایران با غلامرضا تاجگردون نماینده ادوار مجلس را در ادامه می‌بینید.

    
قسمت اول) چرا اجازه چاپ کتاب «تیک» تاجگردون صادر نشد
شما مسئولیت های مختلفی در سازمان برنامه و بودجه ، وزارت امور اقتصادی و دارایی، چند دوره نمایندگی مجلس داشته اید، تا اینکه مجاس یازدهم اعتبارنامه شما را تأیید نکرد. و در دوره اخیر در کتابی به نام تیک، شما پیرامون این موضوع صحبت کرده اید، منظور شما از «تیک» چه بوده و داستان کتاب چه بوده است؟
من به مستندسازی علاقه دارم و عادت دارم. اعتقاد دارم مستندسازی واقعیتی را به نسل بعد انتقال می دهد. داستان اعتبارنامه من داستانی خاص شد، 43 روز طول کشید، جامعه نسبت به اعتبارنامه من حساس شده بود و موکلینم موضوع را دنبال می کردند.
پس از رد اعتبارنامه یکی از خبرنگاران پیشنهاد داد نشست خبری داشته باشیم، من نپذیرفتم و چند ماه سکوت کردم، تمامی مستندات را جمع آوری کردم، به هر ابهامی پاسخ دادم و آن را در کتابی جمع آوری کردم. وزارت ارشاد احتمالا به دلیل مستندات محرمانه وزارت اطلاعات بود اجازه چاپ به کتاب ندادند، هر چند همه اینها در فضای مجازی انتشار داده شده بود.
من اسامی همه افرادی که رد اعتبار شده بودند جمع آوری کردم. 14 نفر رد اعتبارنامه شده اند و تعداد رأی های موافق این افراد بسیار پایین بوده است. دور اول «خسروخان قشقایی» نماینده اقلید «رد» شده، که میزان رأی موافق او کمتر از عدد انگشت بوده است. آقای «مدنی» نیز رد اعتبارنامه شده، یک رأی موافق داشته که خودش بوده است.
من 125 رأی مخالف، 22 ممتنع، 102 رأی موافق اعتبارنامه داشتم. تنها نماینده ای که بعد از انقلاب، کمیسیون و شعبه و نهادهای نظارتی او را تأیید کردند و در صحن علنی رد شد من بودم؛ این نشان می دهد نگاه سیاسی حاکم بود؛ بیشترین تعداد رأی موافق را از میان نمایندگان رد اعتبار شده داشتم. اگر از نمایندگان فعلی سوال کنید که اگر آقای تاجگردون دوباره در صحن علنی رأی گیری شود، باز هم رأی مخالف می دهید، چه پاسخی می دهند؟
اهالی شهر من نمی دانستند اسم پدربزرگ من چیست، حتی مادرم پدربزرگ من را ندیده اند، ولی آقای زاکانی در گزارش خود در مورد پدربزرگ من گزارش آورده که «پدربزرگ آقای تاجگردون بارانی، سال 1290 کشته شده». که ربطی به موضوع رد اعتبارنامه من نداشت.
به من گفتند همه جناح ها از اطلاعات و سپاه و حکومت و حوزه، صداوسیما و چپ و راست، آقای خاتمی، لاریجانی و ... همگی شما را قبول دارند، باید بگویید «آدم» کی هستید؟ و بعد گفتند هر کسی بخواهد از مرحله ای به مرحله بعد برود، کسی باید «تیک» برایش بزند و بتواند مرحله بعد برود.
من در کمیسیون و شعبه مخالف نداشتم. 9 رأی موافق و 2 رأی مخالف داشتم.
   
قسمت دوم) پدر بزرگ من چه ربطی به زاکانی داشت / تاجگردون آدم کی بود؟ / تیک تاجگردون را کی زد؟


یکی از موضوعات مهم تصویب برجام بود که گفته می شود برجام در 20 دقیقه تصویب شد، واقعیت این ماجرا چه بوده است؟ در ابتدا قرار بود برجام وارد مجلس نشود، ولی حضرت آقا تأکید داشتند که این فرایند را طی کند. اتفاقا یک فرایند طولانی چند ماهه را برجام طی کرد، 20 دقیقه ای نبود. کمیسیون ویژه برجام تشکیل شد، رئیس کمیسیون آقای زاکانی بود، اکثریت غالب، مخالفین برجام بودند. همه این جلسات از شبکه خبر پخش می شد.
در انتهای جلسات، گزارش کمیسیون مبنی بر «رد برجام و عدم تأیید» بود.«ولی در کشور فضا برای رد برجام وجود نداشت»، گزارش به صحن علنی رفت و مجلس موافقت نکرد، و این موضوع منجر به این شد که گفتند برجام به «کمیسیون امنیت ملی» برود و دوباره بررسی شود. حضرت آقا یک سری «قید» ها گذاشتند و گفتند اگر قرار است تصویب شود با این مصادیق تصویب شود. کمیسیون امنیت ملی تشکیل شد و فراکسیون آقای حداد عادل بندهایی را در کنار برجام گذاشتند و گفتند اگر بندها در آن ذکر شده باشند، برجام را تأیید می کنند. برجام دوباره به صحن علنی رفت و فضای مجلس اینطور پیش رفت که گویا فراکسیون آقای حداد عادل زیر توافق شبانه زده اند و باز هم مخالف هستند.
آقای لاریجانی در این مورد موضوع را مدیریت کردند، اجازه ندادند مخالفین و موافقین صحبت کنند، چون فهمیده بودند این «بازی» است، و عده ای با وجود توافق شب گذشته، باز هم دارند مخالفت می کنند، بنابراین برجام را به رأی گذاشت و مجلس هم رأی مثبت بالایی داد.

    
قسمت سوم) واقعیت افزایش قیمت بنزین از زبان تاجگردون
یکی از نهادهایی که در این چند سال اخیر تشکیل شد نهادی به عنوان «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» بود، مبنای تشکیل این شورای فراقوه ای که تصمیمات مهمی در آن گرفته می شود چه بوده است؟
برداشت من این است که کشور در تلاطم و فضای سنگینی بود، تعارضات میان قوا زیاد شده بود. یکبار جمع معدودی دعوت شدند و مقام معظم رهبری برای این جمع صحبت طولانی کردند و همه شنونده بودند، و نتیجه این شد که این شورا تشکیل شود و همه با هم تصمیم گیری کنید. از مجلس و دولت و قوه قضاییه چند نفر به این شورا دعوت شدند. آقای روحانی طی مدتی جلسات را تشکیل ندادند. دو گروه ایجاد شده بود، تصور قوه مجریه این بود که عده ای می خواهند در کار دولت دخالت کنند، و کسانی که مخالف دولت بودند تصورشان این بود که دولت اختیارات زیادی دارد.
    
قسمت چهارم) سه نفر روسای قوا افزایش قیمت بنزین را امضاء کردند
یکی از تصمیمات این شورا افزایش قیمت بنزین بود، ماجرای افزایش قیمت بنزین چه بود؟ این موضوع یک فرایند بیش از یک ساله داشت.
همه افراد از مجلس و دولت و ... پیشنهادات مختلفی برای ارزش گذاری بنزین می دادند. اختلاف روی «روش افزایش قیمت» و روی «قیمت» بود. هیچ پیشنهادی بیش از 35 درصد رای نمی آورد. قاطبه افراد موافق افزایش قیمت بنزین بودند. حتی در دولت هم اختلاف نظر زیاد بود و بطور مثال آقای جهانگیری و آقای روحانی اختلاف نظرشان بسیار زیاد بود. حدود 8 جلسه این مباحث در سران قوا مطرح شد. ایده «سرانه واحد قیمت بنزین» را آقای روحانی نمی پذیرفت و برای خودش دلیل داشت.
در جمع بندی، این که مصوبه افزایش قیمت بنزین چه زمانی اجرایی شود؟ چه نرخی شود؟ در جلسه رای گیری نشد، ولی سه نفر سران قوا این را امضا کردند، زمان را توافق نکرده بودند و تصمیمی گرفته نشد.
رئیس جمهور نمی تواند بگوید من نمی دانستم، ولی من که عضو شورای هماهنگی بودم از تلویزیون شنیدم. می دانستیم که قرار است اجرایی شود ولی دقیقا نمی دانستیم کی قرار است اجرا شود.
    
قسمت پنجم) درگیری لفظی تاجگردون با مسئول کشوری در خصوص افزایش قیمت بنزین
تبعات اجتماعی طرح پیش بینی شده بود؟ در آن جلسه بحث این مسائل نمی شد. ولی در صحن علنی مجلس و در شورای امنیت ملی درباره پیامدهای اجتماعی موضوع صحبت می شد و گویا نظر شورا مثبت بود و در نهایت اجرایی شد.
تجربه نشان می دهد ما توان اجرایی مصوباتی همچون مصوبه «سرانه واحد قیمت بنزین» را نداریم، مثلا در ابتدا آقای زنگنه این طرح را قبول داشت، از نظر اجرایی هم می گفتند می توانیم اجرا کنیم.
آقای روحانی بطورکلی از دید «امنیتی» به موضوع قیمت بنزین نگاه می کرد. می گفتند «مصرف کننده اصلی ما جامعه شهری است، ما باید جامعه شهری را راضی کنیم و اینها نباید آزرده خاطر شوند. جامعه روستایی اهل اعتراض و شلوغی نیستند». شاید اگر این تصمیم گرفته می شد آبان 98 اعتراضات بیش از این می شد.





 


کد مطلب: 441706

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/441706/ناگفته-های-تاجگردون-جلسات-محرمانه-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1