تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۴۴۱۶۱۷
سلامتی و تندرستی؛

۱۴ علامت هشدار دهنده سرطان

۰
۱۴ علامت هشدار دهنده سرطان
کبنا ؛سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در میان زنان در ایالات متحده به شمار می‌رود (غیر از سرطان پوست) که از هر هشت زن یک نفر را مبتلا می‌کند. میلیون‌ها زن به دلیل تشخیص به موقع و بهبود در درمان از این بیماری جان سالم به در می‌برند. در اینجا ۱۴ علامت هشدار دهنده سرطان پستان را که معمولا نادیده گرفته می‌شوند، بر می‌شماریم.

۱. تغییرات ناگهانی در پوست
اگر در بخشی از بدن‌تان خالی دارید که به سرعت در حال تغییر شکل، رنگ یا اندازه است، فورا با یک متخصص پوست تماس بگیرید.
۲. عفونت‌های مکرر و تب‌های طولانی مدت
اگر تب دارید و قطع نمی شود و هیچ دلیل موجه دیگری نیز وجود ندارد، ممکن است به این معنی باشد که از سرطانی مرتبط با خون مانند سرطان خون رنج می‌برید.
۳. ایجاد توده‌هایی در زیر بغل، روی گردن یا کشاله ران و مشاهده غدد لنفاوی متورم
تغییرات ناگهانی و شدید در سیستم لنفاوی شما قطعاً می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به لنفوم و سایر سرطان‌ها باشد.
۴. درد پیوسته پشت و کمر
کمر درد طولانی مدت نشانه واضحی از ابتلا به سرطان استخوان، سینه، کبد و انواع دیگر سرطان‌های خطرناک است. اگر دردی (به‌ویژه در پشت و کمر) دارید که بیش از یک ماه طول کشیده است، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.
۵. تغییرات ناگهانی در ناخن‌ها
تغییر رنگ یا فرم در ناخن‌ها مانند چماقی شدن (clubbing) یک شاخص مهم و نشانه سرطان ریه است. اگرچه به سختی می‌توان متوجه این تغییرات شد، توجه و ثبت هرگونه تغییر در مدت زمانی کوتاه بسیار اهمیت دارد.


۶. سرفه مزمن، تنگی نفس و خس خس سینه
سرفه‌های آزار دهنده، طولانی مدت و حتی مشکلات کوچکی مانند برونشیت همه می‌توانند نشانه‌هایی از تومور‌های ریه و سرطان خون باشند. برای مبتلایان به این نوع سرطان درد قفسه سینه نیز دیده شده است که از بازو گسترش یافته و به شانه می‌رسد و همراه با سرفه است.
۷. ایجاد تغییراتی در دهان
لکه‌های سفید کوچک داخل دهان یا لب‌های شما هر دو نشانه سرطان دهان است. این امر خصوصاً در مورد کسانی که سیگار می‌کشند صدق می‌کند.

 
۸. سوزش مزمن معده
اگر استرس، مصرف الکل و انواع خاصی از غذا باعث سوزش معده شود، سرطان معده، مری یا تخمدان نیز می‌تواند چنین نشانه‌هایی را به همراه داشته باشد. برای تعیین علت آن رژیم غذایی خود را به مدت دو یا سه هفته تغییر بدهید و ببینید آیا علائم ادامه دارد یا خیر. در این صورت وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.
۹. درد، تورم یا قرمزی در سینه‌ها
تغییراتی از این دست در پستان شما باید بسیار جدی گرفته شود که علامت مشخصی از سرطان پستان است! اگر هر نوع تغییر، توده یا حساسیت غیر قابل توجیهی را در پستان خود مشاهده کردید، با متخصص زنان تماس بگیرید و قرار ملاقات اضطراری بگذارید.



۱۰. ضعف یا خستگی مزمن
طبیعی است که بعد از یک روز پر مشغله کاری یا به طور کلی از یک برنامه شلوغ خسته باشید. اما اگر خستگی شما همیشگی است و از بین نمی‌رود، دلیل قطعی برای نگرانی وجود دارد (و در غیر این صورت سالم هستید.)
۱۱. درد شکم همراه با افسردگی
این مشکل بسیار نادر است؛ اما ب‌ طورکلی توسط زنان نادیده گرفته می‌شود. درد غیر قابل توضیح معده همراه با افسردگی نشانه بزرگی برای سرطان لوزالمعده است. اگر این نوع درد و علائم افسردگی را دارید و بعد از گذشت دو هفته درد از بین نمی‌رود، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.
۱۲. کاهش وزن بی‌دلیل
کاهش وزن غیرمنتظره نشانه واضحی از سرطان نیست - فقط می‌تواند نشانه تیروئید بیش‌فعال باشد - اما ممکن است چیز بیشتر باشد. سرطان‌هایی مانند سرطان معده، ریه یا لوزالمعده نیز با کاهش ناگهانی وزن خود را نشان می‌دهند.
۱۳. درد شکم یا لگن
مشکلات معده می‌تواند ناشی از بسیاری مشکلات دیگر باشد. اما درد در ناحیه شکم یا لگن عموما نشانه هشدار دهنده اولیه سرطان تخمدان، سرطان روده بزرگ و سرطان خون است. اگر خون در مدفوع مشاهده کردید، آن را یک نشانه جدی در نظر بگیرید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


۱۴. افزایش وزن شکم و نفخ
اولین علامت سرطان تخمدان در بیشتر بیماران در واقع نفخ شکم برای مدت طولانی است. ممکن است به نظر برسد که در ناحیه شکم خود دچار اضافه وزن شده‌اید؛ اما این مورد همچنان می‌تواند نشانه یک بیماری کشنده باشد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
1