کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رسوایی بزرگ علیه قطر در آستانه جام جهانی

2 آذر 1400 ساعت 22:16

افسر سابق سیا با استخدام زنی جذاب که از دو عکاس خبری، اطلاعات ارزشمندی درباره دیگر میزبان‌ها به دست می‌آورده، اقداماتش را آغاز می‌کند.


تحقیقات خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰، مقامات قطری با استخدام یکی از افسر‌های سابق سیا به نام «کوین چاکر» تلاش کرده‌اند از پیشنهاد‌های سایر رقبا که برای جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ آماده می‌شدند، اطلاعات محرمانه به دست بیاورند.
به گزارش کبنا به نقل از فرارو، کوین چاکر در آن سال در مقام کارآگاه خصوصی با دولت قطر قرارداد بسته است. با این حال، همکاری یک افسر سابق سیا با دولت قطر در جهت کسب میزبانی می‌تواند عواقبی برای این امیرنشین و همچنین سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده داشته باشد.
اسناد و مدارک اصلی خبرگزاری آسوشیتدپرس در این افشاگری، مصاحبه و شهادت همکاران سابق این کارمند سیا و همچنین ایمیل‌های هک شده‌ای است که بین آقای چاکر و مقامات قطری ردوبدل شده‌اند.
کوین چاکر با استخدام زنی جذاب که از دو عکاس خبری، اطلاعات ارزشمندی درباره دیگر میزبان‌ها به دست می‌آورده، اقداماتش را آغاز می‌کند.
پس از آن حتی به نظر می‌رسد چندین تماس تلفنی با یکی از مقامات ارشد فیفا در آن‌زمان و پیش از رای‌گیری سال ۲۰۱۰ صورت گرفته است.
آسوشیتدپرس همچنین مدعی است که بررسی مدارک داخلی یکی از شرکت‌های منسوب به کوین چاکر نشان می‌دهد که «او به مقامات قطری قول داده که می‌تواند به آن‌ها در حفظ تسلط بر جمعیت قابل توجه کارگران خارجی کمک کند.»
یکی از مهم‌ترین انتقاد‌هایی که در طول این سال‌ها به قطر صورت گرفته شرایط سخت کارگرانی است که جانشان را بر سر ساخت استادیوم‌ها گذاشتند.
روزنامه گاردین پیش از این افشا کرد که دست کم ۶۵۰۰ کارگر خارجی در قطر به دلیل شرایط سخت کاری و گرما جانشان را در حین انجام وظیفه از دست داده‌اند.مقامات قطری همواره منکر این ادعا‌ها هستند.
این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس تنها ۲.۸ میلیون نفر جمعیت دارد که البته تنها ۳۰۰ هزار نفر از آن‌ها ملیت قطری دارند. افشاگری‌هایی خبرگزاری آسوشیتدپرس هنوز هیچ واکنشی از سوی قطر و همچنین مقامات فیفا نداشته است.
تنها کوین چاکر که شرکتی در دوحه، پایتخت قطر، باز کرده دربیانیه‌ای مدعی شد که او و شرکتش هرگز هیچ دخالتی در اقدامات محرمانه غیرقانونی نداشته اند.
این افسر سابق سیا درخواست‌ها برای مصاحبه را هم رد کرد و در بیانیه‌اش نوشت که برخی از مدارک افشا شده توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس جعلی هستند.
 


کد مطلب: 441613

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/441613/رسوایی-بزرگ-علیه-قطر-آستانه-جام-جهانی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1