تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۴۴۱۵۴۹
نشست شورای عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

آقایان مسئول، نمی‌توان با سرباز معلم عشایر را نجات داد / دبیرستان عشایر کجاست؟ / چرا جامعه 75 هزار نفری عشایر پزشک متخصص ندارند / اندرخور: بینی و بین الله دانش‌آموزی به دلیل فقر خانواده‌ از  تحصیل باز مانده / لزوم توجه به مدارس عشایری

۱
۱
آقایان مسئول، نمی‌توان با سرباز معلم عشایر را نجات داد / دبیرستان عشایر کجاست؟ / چرا جامعه 75 هزار نفری عشایر پزشک متخصص ندارند / اندرخور: بینی و بین الله دانش‌آموزی به دلیل فقر خانواده‌ از  تحصیل باز مانده / لزوم توجه به مدارس عشایری
کبنا ؛نشست شورای عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس سازمان امور عشایر کشور برگزار شد و در این نشست به مشکلات عشایر از جمله در بحث راه، آموزش و بهداشت اشاره شد.  
به گزارش کبنا، صبح امروز (دوشنبه 1 آذرماه 1400) نشست شورای عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد، شاپور علایی مقدم رئیس سازمان امور عشایر کشور، علی کریمی فیروزجانی رئیس فراکسیون عشایر و مهدی روشنفکر نائب رئیس فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی در سالن دولت استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
 در این نشست دارا کریمی نژاد فرماندار شهرستان کهگیلویه در این جلسه با بیان اینکه کسانی که در تهران برای روستاها تصمیم می‌گیرند، هیچ اطلاعی از وضعیت عشایر و روستاها ندارند، اظهار داشت: اینکه می‌گویند عشایر مولد هستند، این تعارف است. ما عشایر را وابسته کرده‌ایم. مشکلات زیادی در حوزه عشایر وجود دارد.
 وی با بیان اینکه 10 درصد عشایر در شهرستان کهگیلویه هستند، افزود: هر خانوار عشایری یک کارآفرین است، اما برای جمعیت 75 هزار نفری عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه سلامت چه کاری انجام گرفته است. چرا به ازای هر 10 هزار عشایر یک پزشک متخصص نداریم. پزشک متخصص برای عشایر کجاست؟ اینکه در سفرهای گروه‌های سلامت خدمات به عشایر ارائه می‌شود، مُسکنی بیشتر نیست. 



کریمی گفت: چرا برای هر 10 هزار نفر عشایر پزشک متخصص در نظر نمی‌گیرند. در این کشور توسط معلم افسانه‌ای عشایر، بهمن بیگی، در سیاه چادرهای عشایر انسان‌های بزرگی همانند پرفسور ملک حسینی به دنیا معرفی می‌شود.
وی با اشاره به وضعیت آموزش جامعه عشایری افزود: دبیرستان عشایر کجاست؟ دبیرستان شبانه روزی کجاست؟ آقایان مسئول، با سرباز معلم نمی‌شود، عشایر را نجات داد. به ورزش عشایر توجه نمی‌شود. چرا صنایع تبدیلی درعشایر نداریم.
در ادامه محمد باقر قائمی فرماندار شهرستان مارگون به مشکلات عشایر این شهرستان اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات عشایر مارگون، آب شرب است. با مثالی عمق فاجعه را مطرح می‌کنم. در مناطق سیلاب و کلوار عشایر و دام آنها از یک آب گل آلوده استفاده می‌کردند که سر از رسانه‌های خارجی و بیگانه درآورد.
وی افزود: برای حفظ محیط زیست پنل های خورشیدی برای جامعه عشایری در نظر بگیرد.
هادی زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات آموزش جامعه عشایری گریزی زد و گفت: در مناطق عشایری 73 مدرسه سنگی و 22 مدرسه کانکسی داریم که باید فکری برای آنها کرد.



وی در ادامه افزود: قبلاً طبق ماده 28 قانون برای جامعه عشایری در استخدام‌ها، سهمیه‌ای در نظر می‌گرفت که این را به استان‌ها واگذار کردند که انتظار داریم به روال سابق برگردد.
 همچنین در این جلسه مختار اندرخور رئیس آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید امکانات و تجهیزات آموزشی با نگاه عادلانه توزیع شود. نباید دانش اموزان عشایری را با دانش آموزان کلان شهرها مقایسه کرد.
وی افزود: دانش آموزان عشایری با معلمان حق التدریسی و سرباز معلم فقط پوشش تحصیلی داده می‌شوند.
اندرخور با بیان اینکه باید به فقر جامعه عشایری توجه ویژه‌ای شود، گفت: بینی و بین الله خانواده‌ای به دلیل فقر فرزندش از  تحصیل باز مانده و باید به جامعه عشایری توجه شود.
وی افزود: باید برای هوشمند سازی مدارس عشایری تلاش کرد. مدارس عشایری وضعیت مناسبی در حوزه بهداشت و سلامت ندارند که همچنین در این باره هم فکر جدی کرد.
سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست به مشکلات جاده‌ای عشایر پرداخت و گفت: باید مسئولان کشوری برای راه‌های عشایری توجه و استان کهگیلویه و بویراحمد را یاری کنند.
وی آب، فضای آموزشی و مسائل بهداشتی عشایر را مهمترین مشکلات عنوان کرد.
احمدزاده به دلیل جلسه گردهمایی استانداران سراسر کشور در تهران، جلسه را ترک کرد و رفت.





نام شما

آدرس ايميل شما

معلم عشایر
Iran, Islamic Republic of
بیشتر مشکلات تحصیلی دانش آموزان عشایر در اثر رفتارهای غلط رییس سابق و رییس فعلی آموزش و پرورش عشایر هست
بعدش میاد قسم میخوره بینی و بین الله
شما بهش متذکر بشید چرا بر خلاف بخشنامه های آموزش و پرورش فردی که امسال استخدام شده باید بشه مدیر متوسطه اول
غیر از اینه که تسویه حساب شخصی داره؟
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
1