کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون عذا و دارو کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

کمبود دارو در کهگیلویه و بویراحمد نداریم / دلایل گرانی دارو در کشور

30 آبان 1400 ساعت 12:02

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هفت ماهه اول امسال بیش از 568 میلیارد ریال داروی کرونایی برای استان کهگیلویه و بویراحمد خریداری شده است.


معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هفت ماهه اول امسال بیش از 568 میلیارد ریال داروی کرونایی برای استان کهگیلویه و بویراحمد خریداری شده است.
به گزارش کبنا از یاسوج، افشار معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز (یکشنبه 30 آبان ماه 1400) در جمع خبرنگاران به عملکرد این معاونت پرداخت و اظهار داشت: معاونت غذا و دارو سه حوزه مدیریتی دارد که مدیریت دارو و مواد مخدر یکی از وظایف این معاونت است. در واقع کار این حوزه تأمین و توزیع دارو در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی است.
وی افزود: نظارت بر اجرای درست توزیع و تحویل دارو به بیماران در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از وظایف این حوزه است.
افشار گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد از دو استان همجوار یعنی استان‌های فارس و خوزستان خرید دارو انجام می‌دهد که شهرستان‌های گرمسیری از خوزستان و شهرستان‌های سردسیری از استان فارس تأمین دارو می‌شوند و دارو به تمام شهرستان‌های استان ارسال می‌کنیم که 5 شرکت پخش دارو این کار را در استان انجام می‌دهند.


وی گفت: برای استان کهگیلویه و بویراحمد در هفت ماهه اول امسال بیش از 568 میلیارد، 427 میلیون و 214 هزار و 102 ریال داروی کرونایی خریداری کردیم.
معاون غذا و دارو در ادامه گفت: در شش ماهه اول امسال (1400) حدود یک میلیارد تومان به 3452 بیمار خاص و صعب العلاج کمک هزینه انجام گرفت.
افشار گفت: مشکل دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد نداریم. بعضی از داروها مشکل کشوری دارند که بحث خاص خودش را دارد.
وی خاطرنشان کرد: بدهی دارویی و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، به شرکت‌های پخش دارو تا پایان مهر سال 1400 که یکی از معضلات اصلی بوده‌ و بیش از 132 میلیارد تومان پرداخت شده‌ است.
وی عنوان کرد: تا پایان مهر سال 1400 تعداد بازرسی معاونت غذا و دارو از مراکز تحت پوشش یک هزار و 820 مورد بوده و تعداد نسخ بررسی شده پزشکان استان توسط کمیته تجزیه و تحلیل نسخ پزشکان 810 هزار و 914 مورد بوده‌ است.
افشار یادآور شد: تعداد نمونه‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی ارسالی به آزمایشگاه کنترل موادغذایی معاونت در هفت ماهه گذشته یک هزار و 357 نمونه بوده و تعداد آزمون‌های انجام شده بر این نمونه‌ها چهار هزار 263 آزمایش و تعداد نمونه‌های نامنطبق 355 نمونه بوده‌است.
وی بیان کرد: داروهای سهمیه‌ای باید در سامانه تیتک ثبت شود و تعداد داروهای وارد و خارج شده به داروخانه در این سامانه قابل بررسی است.
افشار یادآور شد: ملاک قیمت داروها قیمت ثبت شده در سامانه تیتک است و به دلیل آنلاین بودن قیمت دارو، قیمت درج شده روی دارو ملاک نیست.


در ادامه این نشست سید عقیل عابدی مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از 109 مورد مجوز صادر شده در زمینه راه‌اندازی داروخانه‌ها در استان 97 باب داروخانه فعال و تعداد 12 داروخانه درمان گذشته مجوز صادر شده و تعداد 23 داروخانه به صورت شبانه روزی فعال هستند.
تعداد 147 نفر داروساز در استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول هستند و 470 بازدید از داروخانه‌ها در هفت ماهه گذشته صورت گرفته و تعداد 20 مورد تخلفات به کمیسیون ‌های مربوطه در سازمان تعزیرات و دانشگاه علوم پزشکی ارسال شدند.
وی با اشاره به اینکه به دلیل موجود بودن موارد مشابه داخلی دارو در تأمین دارو در استان با مشکل خاصی مواجه نیستیم، گفت: مردم برای اطلاع از قیمت واقعی و همچنین اصالت دارو می‌توانند به سامانه تیتک مراجعه کنند.
وی یکی از دلایل اصلی گرانی قیمت دارو در کشور را حذف ارز 4200 تومانی و ارائه ارز آزاد عنوان کرد و گفت: با حذف این ارز، داروی با قیمت 30 هزار تومان به بیش از 250 هزار تومان رسیده است.


کد مطلب: 441508

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/441508/کمبود-دارو-کهگیلویه-بویراحمد-نداریم-دلایل-گرانی-کشور

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1