تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۴۴۱۴۳۱
کبنا گزارش می‌دهد

تجمع کشاورزان و مردم اصفهان در اعتراض به خشکی زاینده‌رود (+ عکس و فیلم)

۲
۰
تجمع کشاورزان و مردم اصفهان در اعتراض به خشکی زاینده‌رود (+ عکس و فیلم)
کبنا ؛شماری از مردم و کشاورزان اصفهان، امروز در جوار پل خواجو تخصیص آب برای کشت پاییزه و جاری شدن دایمی زاینده رود را از مسوولان مطالبه کردند.
به گزارش کبنا، تعداد بسیاری از کشاورزان و مردم اصفهان، امروز جمعه  در کنار پل خواجو تخصیص آب برای کشت پاییزه  را از مسوولان مطالبه کردند. اجرای عدالت در توزیع حقابه و اجرای طرح‌های احیای زاینده‌رود از طریق مجاری قانونی از دیگر مطالبات کشاورزان است.
معاون اول رییس جمهور تا ساعاتی دیگر با مردم اصفهان از شبکه تلویزیونی خبر گفتگو خواهد کرد.
فارس در این زمینه نوشت: از صبح امروز چندین هزار نفر از کشاورزان و مردم اصفهان  در بستر زاینده رود و کنار پل تاریخی خواجو تجمع کردند. 



کشاورزان اصفهان که از روزهای گذشته با برپایی چادر در بستر خشک زاینده‌رود مطالبات خودشان در خصوص تعین تکلیف وضعیت کشت پاییزه را مطالبه می‌کردند.
مردم اصفهان با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی تنها مطالبه خود را زاینده‌رود عنوان کردند و نسبت به احیای زاینده‌رود، رفع مشکلات آلودگی و فرونشست تاکید کردند.
اصفهانی‌ها اعلام کردند اجازه سوءاستفاده به دشمنان برای بهره‌برداری از مطالبات‌شان را نخواهند داد و صرفا مطالبه آن‌ها مسائل آب و کشاورزی است.



در این تجمع کشاورزان خودشان میدان‌دار بودند تا کسی نتواند از مطالبات به حق آنها سوءاستفاده کند. از نکات قابل توجه در نظر گرفتن انتظامات برای مراسم و تقدیر از مردم برای حمایت از کشاروزان بود.
گفتنی است، در سال‌های گذشته به دلیل فقدان بارش‌ها و سوءمدیریت در مدیریت صحیح منابع آب زاینده‌رود حجم آب سد زاینده‌رود به 179 میلیون متر مکعب رسیده است و آنگونه که مدیر بهره‌برداری سد اعلام کرده در صورت عدم مدیریت مصرف و ادامه بارش‌ها به صورت فعلی حجم سد تنها جوابگوی 2 ماه آینده مردم اصفهان خواهد بود.


نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه اصفهان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اصفهان با اشاره به تجمع کشاورزان غرب و شرق اصفهان در بستر زاینده رود نیز تصریح کرد: کشاورزان باید بدانند که کشاورزی یکی از مهم‌ترین کارها و بهترین صنعت برای خودکفایی کشور است.
وی تاکید کرد: کشاورزی گنجی برای مردم است، مردم از کشاورزی ارتزاق می‌کنند، تأمین آب برای کشاورزی برای همه مردم اهمیت دارد و همه همین دغدغه را داریم.
آیت الله طباطبایی نژاد افزود: همه نگران بحران آب هستند، اصفهان روزی در تولید همه محصولات کشاورزی خودکفا بود و امروز وارد کننده است.
وی با بیان اینکه کشاورزان اصفهان شغلی جز کشاورزی ندارند، گفت: کشاورزان اصفهان روزی خودشان زکات می‌دادند و امروز پولی برای امرار معاش خود ندارند، ما دلسوز کشاورزان هستیم.

    
فیلم) تجمع کشاورزان و مردم اصفهان در اعتراض به خشکی زاینده‌رود

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه زمین در اصفهان به دلیل بحران آب در حال فرونشستن است، تصریح کرد: اما باید توجه داشت آب به اندازه نیازمان نیست و این آبی که وجود دارد دو متر آب برثانیه برای یزد، همه صنایع دو متر آب برثانیه، آب شرب ۱۲ متر بر ثانیه است و ما بقی آب صرف کشاورزی می‌شود و این در حالی است که ۵۸ شهر و ۳۵۵ روستا در استان اصفهان از زاینده رود آب شرب برداشت می‌کنند.
وی گفت: حق آبه داران می‌دانند که یه شهر اژیه، ورزنه و زیار و ۹۹ روستا در شرق اصفهان آب تصفیه شده زاینده رود را مصرف می‌کنند، کوهپایه، هرند، نیک آباد، حسن آباد بالا، حسن آباد پایین و رامشه نیز آب شرب را از زاینده رود دریافت می‌کنند.
خارج شدن آب از استان اصفهان را غلط می‌دانیم
آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه خارج شدن آب از استان اصفهان را غلط می‌دانیم، افزود: باید توجه داشت که ۲۹ سال پیش خروج آب از اصفهان به یزد انجام شده است، از سوی دیگر ذوب آهن و فولاد مبارکه نباید در کنار اصفهان باشند بلکه باید کنار خلیج فارس بنا نهاده می‌شدند و این آب بران از سال‌ها قبل پایه ریزی شده‌اند.
وی گفت: جمع آب آشامیدنی در استان اصفهان از بستر زاینده رود ۱۲ متر بر ثانیه است که در سال جاری برای تأمین این امر نیز دچار مشکل شدیم از سوی دیگر نیز دو متر آب بر ثانیه از یزد نیز غیرقابل بازگشت است و نمی‌توان این آب را قطع کرد و باید توجه داشت که اگر این آب را قطع هم کنیم کف رودخانه را نیز خیس نمی‌کند.
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه در کشور بارندگی نداشته‌ایم، گفت: برای آب آشامیدنی در اصفهان آب برخی از روستاها را قطع کرده‌اند باید یک هزار و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب موجود باشد که در حال حاضر کمتر از ۶۰۰ میلیون مترمکعب است و شرایط خوبی را نداریم.
هر مسئولی بگوید تا یک سال آینده مشکل آب حل می‌شود اشتباه می‌کند
وی ادامه داد: در دو کارخانه ذوب آهن و فولاد مبارکه نیز هزاران نفر شاغل هستند و نمی‌توان آنها را بیکار کرد و همواره این سوال است که چکار باید کنیم و من می‌گویم اگر کسی بگوید یک سال دیگر آب را برای اصفهان می‌آوریم اشتباه گفته است چرا که آبی نیست.
آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به طرح انتقال آب بهشت آباد نیز گفت: کشاورزان باید توجه داشته باشند که ما همراه شما هستیم، اگر می‌توانستم در راهپیمایی هم شرکت می‌کردم.
وی با بیان اینکه تمام مسئولان کفر اعتقاد دارند مسئولی پاک‌تر از مسئولان ایران وجود ندارد، افزود: کدام رئیس جمهور پول را به خارج برده است؟ کدام مدیر دزدی کرده است؟ پس نباید قضاوت نادرست داشته باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با بیان اینکه باید به کشاورزان کمک مالی بلاعوض داده شود، گفت: باید تسهیلات بانکی برای کشاورزان در نظر گرفته شود تا شغلی برای خود ایجاد کنند و از سوی دیگر امکان تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی برای ایجاد شغل جدید برای کشاورزان فراهم شود بدون اینکه دولت هزینه‌ای را برای این امر دریافت کند.
وی افزود: صنایع باید برای نیروی کار کشاورزان را برای استخدام در اولویت قرار دهند چرا که این افراد همانند کسانی هستند که به جبهه رفته‌اند.











نام شما

آدرس ايميل شما

سید ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه اصفهان؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اصفهان صاحب دارد خوزستان و خرم اباد و لرستان فدای اصفهان و یزد می کنند
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

هرچند روز گذشته نوروزی در مقام تکذیب مصاحبه‌ منتشرشده‌اش برآمد و به خبرگزاری «خانه ملت» ...
فایل های مرتبط
1