کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در دومین شورای حفاظت از منابع آب شهرستان چرام مطرح شد

هشدار «خاضعی» به افت شدید آب های زیر زمینی در شهرستان چرام

24 آبان 1400 ساعت 20:27

دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان چرام با حضور فرماندار و اعضای شورای حاظت از منابع آب چرام با هدف اطلاع رسانی و صیانت از منابع آب در چرام برگزار شد.


دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان چرام با حضور فرماندار و اعضای شورای حاظت از منابع آب چرام با هدف اطلاع رسانی و صیانت از منابع آب در چرام برگزار شد.
سید هادی خاضعی،ریس اداره منابع آب شهرستان های کهگیلویه،چرام ولنده هدف از تشکیل جلسه را،هماهنگی بین دستگاه‌های عضو جهت مدیریت مطلوب و صحیح آب،جلوگیری از تخلفات و برداشت‌های غیر مجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی،رعایت الگوی کشت در زمان تنش آبی با همکاری سایر دستگاه ها از جمله حوزه قضایی و انتظامی با وزارت نیرو و …. دانست.
دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان گزارشی از آخرین وضعیت منابع آب سطحی و زیرزمینی شهرستان چرام ارائه داد و در خصوص وضعیت بحران و افت شدید مخازن آب های زیرزمینی شهرستان چرام هشدار داد.
خاضعی گفت:با توجه به کاهش نزولات جوی سال آبی گذشته ‌در مقایسه با سنوات قبلی و میانگین بلندمدت،لزوم برنامه ریزی و صیانت،مراقبت و مدیریت منابع آب شرب و کشاورزی بیش از گذشته احساس میشود و با توجه به اهمیت مدیریت منابع آب خواستار رعایت قوانین مرتبط با توزیع عادلانه آب و نیز اجرای الگوی کشت در شهرستان هستیم.
وی با تاکید بر مدیریت و استفاده صحیح از منابع آب شهرستان و اولویت اصلی شورای حفاظت از منابع آب شهرستان برخورد قانونی با مالکین چاههای غیر مجاز و چاههای دارای اضافه برداشت،انتقال آب به اراضی غیر هدف پروانه دانست و حفاظت از این ماده حیاتی را وظیفه تمامی اعضای شورای حفاظت از منابع آب دانست.
ریس اداره منابع آب شهرستانهای کهگیلویه،چرام و لنده با ابراز تاسف از بیشتر بودن برداشت آب از سفره های زیرمینی نسبت به تزریق آب،بیان کرد:برای استفاده صحیح از آب چاه های کشاورزی جهت جلوگیری از تخلفات منابع آبی استفاده از کنتور هوشمند حجمی بر روی چاه های کشاورزی الزامی است.
خاضعی با تاکید بر فرهنگساری مصزف درست منابع آبی اظهار کرد:اداره منابع آب باید بر آگاهی بخشی به مردم جهت صرفه جویی در مصرف آب تلاش کند.
دبیر شورای حفاظت منابع آب با بیان اینکه بر جلوگیری از کشت محصولات با نیاز آبی بالا و کشت محصولات با نیاز آبی کم تاکید میشود،تصریح کرد:شهرستان چرام در بخش کشاورزی از جمله شهرستان های غنی بوده اما توسعه این بخش نباید منجر به از دست دادن منابع آب و آسیب رسیدن به منابع شود،حفاظت و صیانت از منابع آبی امر ضروری است و می بایست همه ارگان ها همکاری لازم را با اداره منابع آب داشته باشند.
به گزارش کبنا،در ادامه پس از اظهار نظر اعضا شورای حفاظت از منابع آب مصوبات جلسه براساس رویکردهای طرح سازگاری با کم آبی و نیز طرح احیا و تعادل بخشی آب زیرزمینی مورد تایید قرار گرفت و جهت اجرای مصوبات ابلاغ گردید.
 


کد مطلب: 441297

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/441297/هشدار-خاضعی-افت-شدید-آب-های-زیر-زمینی-شهرستان-چرام

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1