کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

لزوم برگزاری نشست کارشناسان، فعالان زیست محیطی، رسانه‌ها و مسئولان آب کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سد تنگ سرخ / سئوال عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج از مسئولان؛ چرا طرح توجیهی سد رونمایی نمی‌شود؟

11 آبان 1400 ساعت 21:09

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: چرا مسئولان طرح توجیهی سد تنگ سرخ را در اختیار نخبگان و عموم قرار نمی دهند؟ طرح توجیهی سد تنگ سرخ در آب منطقه ای استان، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان محیط زیست موجود است، ما باید ببینیم در این طرح توجیهی که جزئیات کاملی از مسائل سد در آن است، چه چیزی نوشته شده؟ آینده تقسیم آب چگونه است؟ آینده و اتفاقی که برای محیط زیست منطقه می افتد چگونه است؟ باید ببینیم تبعات اجتماعی ساخت سد و تغییرات سیاسی و جمعیتی این سد چگونه است؟


عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ آغاز شد. ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است. در نیمه دوم سال ۹۶، مراحل ساخت سد به صورت تعاملی با پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و با کارفرمایی آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد. تاکنون گفته می‌شود این سد حدود 25 درصد رشد فیزیکی داشته است. اخیراً سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سفر خود به استان از این سد بازدید کرده و در استان و همچنین در استان فارس، مصوباتی پیرو تخصیص اعتبار به این سد تصویب شد.
شهرستان‌های بویراحمد و دنا، از سالهای گذشته با تنش آبی مواجه بوده و در سالهای اخیر، خشکسالی ها باعث شده تنش آبی بیش از گذشته به چشم بیاید و مسئولان نیز به فکر راه چاره هستند. از این رو، مسئولان از سال‌های گذشته تاکنون، بهره برداری از سد تنگ سرخ را به عنوان راه حلی برای تأمین آب پایدار شهرستان‌های بویراحمد و دنا معرفی می‌کنند.
اول آبان ماه، برای اولین بار، نشستی خبری با موضوع این سد تنگ سرخ برگزار شد که اهمیت موضوع را می‌رساند، در این نشست فرهادی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این سد توضیحات زیادی ارائه کرد، با این حال، در فضای مجازی مطالب بسیاری پیرامون ابهامات این سد به قوت خود باقی مانده و پرسش‌های افکار عمومی ادامه دارد و همچنین کارزاری مجازی در این خصوص، پیگیر مسائل این سد است.
از این رو، به نظر می‌آید مسائل پیرامون این سد، زمانی حل می‌شود که نمایندگان رسانه، مسئولان و کارشناسان متخصص قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد، نخبگان و مسئولان آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، نخبگان علمی و دانشگاهی، فعالان محیط زیستی در زمانی معین به این موضوع بپردازند، جلساتی برگزار شود و یک بار این موضوع بصورت علمی و منطقی بازگو، شفاف و به سمع و نظر مردم کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون برسد.
پایگاه خبری کبنانیوز، به منظور تنویر افکار عمومی، رفع ابهامات موجود، شفافیت در خصوص مسائل سد تنگ سرخ، با نخبگان علمی به گفت و گو می‌نشیند و به منظور شفافیت در موضوع، به انتشار محتوای این گفت و شنودها می‌پردازد.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج در این خصوص در گفت و گویی با پایگاه خبری «کبنا» گفت: این مسئله بصورتی منطقی و به دور از حاشیه پراکنی‌ها باید شفاف و بازگو شود.
محمد غلامی استادیار دانشگاه یاسوج و دارای درجه دکتری مهندسی عمران سازه، در خصوص اهمیت «طرح توجیهی این پروژه» اظهار کرد: این سد قطعاً مشاور و طرح توجیهی دارد که چندین سال نوشتن آن به طول انجامیده و چند هزار صفحه دارد و نقشه‌های زیادی را در پیوست خود دارد.
وی افزود: طرح توجیهی این پروژه که قطعاً صدها متخصص روی آن کار کرده‌اند و هزینه‌های زیادی صرف نوشتن آن شده، جزئیات کاملی در خصوص حال و آینده این سد، جزئیات مسائل محیط زیستی و دیگر مسائل مربوط به این سد، در آن نوشته شده است.
وی افزود: سؤال و درخواست بنده این است که چرا مسئولان طرح توجیهی سد تنگ سرخ را در اختیار نخبگان و عموم قرار نمی‌دهند؟ طرح توجیهی سد تنگ سرخ در آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان محیط زیست موجود است، ما باید ببینیم در این طرح توجیهی که جزئیات کاملی از مسائل سد در آن است، چه چیزی نوشته شده؟ آینده تقسیم آب چگونه است؟ آینده و اتفاقی که برای محیط زیست منطقه می‌افتد چگونه است؟ باید ببینیم تبعات اجتماعی ساخت سد و تغییرات سیاسی و جمعیتی این سد چگونه است؟
کبنانیوز در روزهای آینده، نظرات کارشناسان زیست محیطی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان و کشور را صرفاً برای اطلاع و تصمیم بهتر در این خصوص منتشر خواهد کرد.


کد مطلب: 440803

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/440803/لزوم-برگزاری-نشست-کارشناسان-فعالان-زیست-محیطی-رسانه-ها-مسئولان-آب-کهگیلویه-بویراحمد-خصوص-سد-تنگ-سرخ-سئوال-عضو-هیئت-علمی-دانشگاه-یاسوج-چرا-طرح-توجیهی-رونمایی-نمی-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1