تاریخ انتشار
شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۱
کد مطلب : ۴۴۰۴۷۲
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگاران:

سد تنگ سرخ یاسوج مجوز زیست محیطی دارد / مصوبه 100 میلیون مترمکعب آب سد تنگ سرخ برای شیراز کذب است / دردآورترین و بزرگترین توهینی که مدیرعامل آب منطقه‌ای شنید / نامه عضو کمیسیون اصل 90 پیرامون سد تنگ سرخ اثربخشی ندارد

۱
سد تنگ سرخ یاسوج مجوز زیست محیطی دارد /  مصوبه 100 میلیون مترمکعب آب سد تنگ سرخ برای شیراز کذب است / دردآورترین و بزرگترین توهینی که مدیرعامل آب منطقه‌ای شنید / نامه عضو کمیسیون اصل 90 پیرامون سد تنگ سرخ اثربخشی ندارد
کبنا ؛نشست خبری مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع سد تنگ سرخ یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، عصر روز (شنبه 1 آبان ماه 1400) نشست خبری رسول فرهادی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع بررسی و رفع ابهامات سد تنگ سرخ یاسوج برگزار شد که در این نشست، فرهادی در پاسخ به سئوال و تاکید خبرنگار کبنا نیوز مبنی بر اینکه آیا سد مجوز زیست محیطی دارد، گفت: بله، سد تنگ سرخ مجوز زیست محیطی دارد.
    

او در ادامه به تشریح نحو دریافت مجوز محیط زیست پرداخت و اظهارداشت: در سال 85 مطالعه زیست محیطی سد تنگ سرخ شروع شد که سال 88 این مطالعات تکمیل و برای محیط زیست کشور ارسال می‌شود. درسال 89 مورد تأیید مشروط سازمان محیط زیست کشور قرار گرفت ودر سال 94 نیز مکاتبه‌ای از سوی اداره کل محیط زیست استان برای اخذ مجوز زیست محیطی انجام پذیرفت ولی در سال 95 بدلیل تغییر شرح خدمات محیط زیست کشور مجدداً انجام مطالعات جدید در دستور کار قرار گرفت و سال 96 براساس شرح خدمات جدید ابلاغی سازمان محیط زیست مجدداً بازنگری مطالعات آغاز و نهایتاً در فروردین امسال ابتدا محیط زیست استان تأییدیه و سپس محیط زیست کشور موافقت خودرا با سد تنگ سرخ و سامانه انتقال آب به یاسوج صادر کرد. بعد از طرح مباحثی پیرامون میراث فرهنگی و احتمال وجود بافت تاریخی و دیگر مسائل مجوز محیط زیست سد تنگ سرخ و چند سال که طول کشید. در سال‌های 99 – 1400 بعد از اینکه مستندات کافی ارائه شد و از گزارش‌های ارسالی به تهران دفاعیات لازم انجام گرفت در تاریخ 25 فروردین ماه 1400 مجوز زیست محیطی با شروطی از قبیل پرداخت هزینه مطالعات و مجوز میراث فرهنگی و ... صادر شد.
فرهادی در خصوص مجوزات میراث فرهنگی و پدافند غیرعامل نیز گفت: مجوز نهایی میراث فرهنگی سد تنگ سرخ در سال ۹۲ صادر شد و در سال 96 نیز مجور پدافند غیر عامل اخذ گردید.
وی با بیان اینکه سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از آب سد تنگ سرخ بیشتر از استان فارس است، توضیح داد: آب یک موضوع ملی است و در همه استان‌ها بحث انتقال آب بین حوزه‌ای وجود دارد. در استان‌های آذربایجان، البرز، مازنداران و تهران هم این بحث وجود دارد. از آب منطقه‌ای فارس و کهگیلویه و بویراحمد تعهد گرفته شده و کسی نمی‌تواند بیش از سهم مشخص شده کار رها سازی و برداشت شود.
 وی افزود: استان فارس در خصوص مسیر انتقال آب به شیراز هنوز موفق به مجوز زیست محیطی برای طرح خودش نگرفته اما استان کهگیلویه و بویراحمد با تلاش‌های زیاد انجام گرفت.
فرهادی گفت: در خصوص آزادسازی آب سد تنگ سرخ هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، بطوریکه از طرفین (استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد) تعهد محضری گرفته می‌شود که بیش از اعداد مصوب، آب آزادسازی نمی‌شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به موضوع مصوبه 100 میلیون مترمکعب آب از سد تنگ سرخ برای کلان شهر شیراز اشاره کرد و گفت: قویاً اعلام می‌کنم که همچنین مصوبه‌ای در سفر هیئت دولت به استان فارس وجود ندارد، با پیگیری‌های صورت گرفته این موضوع رد می‌شود، رسانه نباید به یک فایل در فضای مجازی که رسمیت هم ندارد، اعتنا کنند، تصمیم گرفته شده که دولت و یا وزارت نیرو این موضوع که 100 میلیون متر مکعب آب سالانه از سد تنگ سرخ به شیراز داده شود، تکذیب شود.



فرهادی تصریح کرد: بعنوان نماینده وزارت نیرو در استان کهگیلویه و بویراحمد با قاطعیت عرض می‌کنم برداشت ۱۰۰ میلیون متر مکعب استان فارس از محل سد تنگ سرخ هیچ گونه سندیتی نداشته و چنین مصوبه‌ای صادر نشده است.
 مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نامه عضو کمیسیون اصل 90 مبنی بر اینکه این سد مجوزهای لازم را ندارد و خسارت‌های زیادی را در پی خواهد داشت، اظهار داشت: وظیفه ذاتی این کمیسیون تحقیق و تفحص است و ما هم استقبال می‌کنیم ولی در خصوص این مکاتبه هم باید تحقیق و تفحص انجام شود. بنابر این هر نامه‌ای باید در مسیر قانونی و سیکل اداری خود و باید بعد از تحقیق و تفحص مکاتبات انجام بگیرد و اثر بخشی لازم را هم داشته باشد و آن هم با امضاء رئیس کمیسیون اصل 90 که کس دیگری است. 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: در سفر هیئت دولت به استان و با اقدامات خوبی که از سوی مسئولان استان صورت گرفت، اعتباراتی در بخشهای زیرساخت و توسعه کلیه بخش‌های استان در نظر گرفته شد که بارقه‌های امید در دل مردم زنده شد.
 وی با اشاره به برخی سئوالات در مورد سد تنگ سرخ در فضای رسانه‌ای خاطرنشان کرد: نقدهای صورت گرفته باعث می‌شود تا روح مطالبه گری در جامعه زنده و پویا باشد و ما نیز بر این مبنا قرار گذاشتیم نشستی تحت عنوان روشنگری برای مردم و به نمایندگی از آنها با اصحاب رسانه برگزار کنیم و از رسانه‌های مختلف استان دعوت کردیم به نحوی که بنظرم اطلاع رسانی لازم‌برای قریب به اتفاق رسانه‌های استان انجام بگیرد.
 فرهادی اضافه کرد: مطالعات سد تنگ سرخ از دهه ۷۰ آغاز، در سال ۱۳۸۹ مطالعات پایان یافت و بر اساس ماده ۲۱۵ که برای همه طرح‌های ملی مورد نیاز است، با امضای وزیروقت نیرو تأیید و برای اخذ کد اجرایی به سازمان برنامه کشور ارسال و نهایتاً پس از اخذ ردیف اجرایی در سال ۹۰ وارد فاز عملیاتی شد و تا امروز در این قرارداد ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 وی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باعث چالش در خصوص سد تنگ سرخ یاسوج شد، این بود که سد دیگری با همین نام در استان فارس وجود دارد که تشابه اسمی باعث شد تا در خصوص این سد چالش‌هایی ایجاد شود، این تشابه اسمی باعث شد تا اشکالات آن سد به نام این سد تمام شود و بخشی از چالش‌های به وجود آمده به این دلیل است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ضمن تشریح مشخصات و موقعیت مکانی سد تنگ سرخ شیراز در محدوده کمربندی شهر شیراز قراردارد گفت: تأمین آب ۱۲ میلیون متر مکعب که بخشی از کشاورزی و محیط زیست شهر شیراز در آن سد است.
 فرهادی گفت: این در در حالی است که سد تنگ سرخ یاسوج در محدوده روستاهای تنگ سرخ بویراحمد قراردارد و ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب پشت این سد قرار است برای اهداف مشخص شده به مصرف برسد. حجم مخزن سد ۱۲۵ میلیون متر مکعب و تنظیم آن ۱۵۷ میلیون متر مکعب است که با هدف شرب یاسوج و صنعت و کشاورزی و محیط زیست شهرستان بویراحمد و بخشی از شرب شهر شیراز است. 
وی افزود: در حال حاضر که هیچ سدی بر رودخانه بشار احداث نشده است، جیره بندی آب در شهرهای یاسوج و مادوان و… مشهود است و با حفر چاه‌های اضافه و برداشت آب زیر زمینی قابلیت تأمین آب این مناطق وجود ندارد ولی فقط با سد سازی می‌توان سیلاب‌های زمستانه را مهار و در فصل تابستان و ماه‌های گرم استفاده کرد، بنابراین وجود سد برای تأمین هر شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
فرهادی تاکید کرد: وضعیت آب شرب یاسوج پایدار نبوده و تأمین این آب از چشمه، چاه و پمپاژ از رودخانه است که چاه‌ها وضعیت مناسبی هم ندارند. با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، هیچ راهی جز مهار سیلاب‌ها برای استفاده وجود ندارد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اضافه کرد: خشکشالی و افزایش جمعیت نیز باعث شده تا نیاز ما به آب شرب بیش از پیش باشد.
وی تصریح کرد: سهم استان‌ها و شهرها در مصارف آب سد تنگ سرخ از همان ابتدا مشخص بود و هیچگونه افزایشی در سهم استان فارس اتفاق نیافتاده است و اتفاقاً آب تخصیص یافته به فارس از 72 میلیون مترمعکب به 56 میلیون مترمکعب تقلیل یافت.
فرهادی در خصوص آب تخصیص یافته به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس توضیح بیشتری داد و گفت: بر اساس داده‌های هیدرولوژی در سال ۱۳۹۲ بر مبنای محاسبات علمی و بر پایه آورد رودخانه و نیازها سهم‌های استان‌ها محاسبه شد و عدد ۱۹۲ میلیون متر مکعب برای تنظیم سد و ۷۲ میلیون متر مکعب برای مصرف استان فارس مشخص شد. در سال ۱۴۰۰ بدلیل خشکسالی های حادثه شده مجدداً اعداد بارش و آورد رودخانه بازنگری شد و حجم تنظیم سد ۱۵۷ میلیون متر مکعب و مصرف آب شرب فارس ۵۶ میلیون متر مکعب تعیین و رسماً ابلاغ شد.
وی همچنین گفت: ضریب اطمینان تحقق ذخیره سازی ها بر اساس آورد ها و پایش ها بیش از ۹۵ درصد است. براساس مصوبه سفر دولت در سال ۸۷ به استان یکی از درخواست‌های مسولان وقت تسریع در تکمیل مطالعات و اجرای سد تنگ سرخ برای حل مشکل آب شهر یاسوج بعنوان راه حل بلند مدت بود که هیئت وزیران لزوم مطالعات تکمیلی سد تنگ سرخ را تصویب کردند. متعاقب آن در سال ۸۹ وزارت نیرو اخذ ردیف اعتبارات را از طریق هیات دولت درخواست می‌کند.



مدیر عامل آب منطقه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مطالعات سد تنگ سرخ تخصیص صنعت، شرب و کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد و آب شرب شیراز دیده شده است.
وی افزود: از محل فروش آب و سود کارکنان از فروش تصوری اشتباه است و بینی و بین الله این حرف اشتباه است که بگوییم از فروش آب سد تنگ سرخ کارکنان آب منطقه‌ای منافعی دریافت می‌کنند.
فرهادی تصریح کرد: کلیه حقوق و مزایای پرسنل استخدامی این شرکت براساس قانون مدیریت مشخص می‌شود و پرداخت خارج از ردیف‌های بودجه امکان ندارد.
 مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ضمن رد شایعات مبنی بر پافشاری بدلیل فروش آب یاسوج به شیراز، عنوان کرد: به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد زیرا ما علاوه بر بودجه‌ای که داریم نمی‌توانیم هزینه کنیم، با توجه به اینکه درآمد ما در حال حاضر پایدار است و این موضوع تاثیری بر کاهش یا افزایش پرداختی‌ها به پرسنل به هیچ وجه صحت ندارد.
فرهادی به شایعه دیگری هم اشاره کرد و گفت: دردآورترین و بزرگترین توهینی که شنیدیم بحث فروش آب استان به فارس برای کسب درآمد بود که از اساس اشتباه است، ما اگر حتی از بودجه خودمان اضافه هم داشته باشیم نمی‌توانیم پرداختی بیشتر تحت هر عنوان به کارکنان داشته باشیم و باید برگشت بخورد، چه برسد به اینکه با فروش آب استان به دیگران چیزی به جیب ما برود.
 رسول فرهادی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست مستندات زیادی را به نمایش گذاشت و آنگونه که گفته شد، سد تنگ سرخ مجوز زیست محیطی دارد و این سد برای برون رفت مرکز استان و روستاهای اطراف آن از کم آبی طراحی شده و تخصیص 100 میلیون متر مکعب آب به شهر شیراز و تصویب آن توسط هیئت دولت کذب بوده و همچنین سد تنگ سرخ 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
فایل های مرتبط
1