کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

روح‌الله مایه بیداری شود / این سال‌ها در سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد چه گذشته است؟ / تاج‌الدینی بجای عذرخواهی فرار به جلو می‌کند / مرادی: در ماجرای روح‌الله باید شبکه گسترده‌ای را بررسی کرد/ شهرام مهدوی‌مطلق: محاکمه علنی همه مسببین ریز و درشت، شاید از فاجعه‌ای دیگر جلوگیری کند/ زریر حجتی: ساقه احساس جوانان خشکیده است

1 آبان 1400 ساعت 12:51

مرگ تلخ روح‌الله پرازیده فرزند شهید گل‌محمد پرازیده دل همه مردم ایران بویژه کهگیلویه و بویراحمدی‌ها را جریحه‌دار کرد. اما مایه بیداری و سرآغاز فصل جدیدی از مطالبه‌گری در جامعه شده است. سال‌ها است که رسانه‌های آزاد کهگیلویه و بویراحمد، استخدام‌های بی‌ضابطه را فریاد می‌زنند، هر چند نتیجه آن برخورد با برخی مدیران متخلف شد، اما به نظر می‌رسد کافی نبوده و هنوز بعضی مدیران بدون توجه به قانون، نورچشمی‌ها را به کار می‌گیرند و به ریش همه هم می‌خندند و راست هم می‌چرخند. پشت‌شان به چه کسانی گرم است، الله اعلم.


مرگ تلخ روح‌الله پرازیده فرزند شهید گل‌محمد پرازیده دل همه مردم ایران بویژه کهگیلویه و بویراحمدی‌ها را جریحه‌دار کرد. اما مایه بیداری و سرآغاز فصل جدیدی از مطالبه‌گری در جامعه شده است. سال‌ها است که رسانه‌های آزاد کهگیلویه و بویراحمد، استخدام‌های بی‌ضابطه را فریاد می‌زنند، هر چند نتیجه آن برخورد با برخی مدیران متخلف شد، اما به نظر می‌رسد کافی نبوده و هنوز بعضی مدیران بدون توجه به قانون، نورچشمی‌ها را به کار می‌گیرند و به ریش همه هم می‌خندند و راست هم می‌چرخند. پشت‌شان به چه کسانی گرم است، الله اعلم.
به گزارش کبنا، به گفته مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد 16 دستگاه دولتی در رعایت قانون استخدام ایثارکران کوتاهی کردند و از آنها هم نزد محاکم قضایی شکایت شده است. این 16 دستگاه دولتی قطع به یقین باید الان پاسخگو باشند که چرا اینگونه به قانون دهن‌کجی کرده‌اند و به جای رعایت قانون، نورچشمی‌های خود را برگزیده‌اند. دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله این دستگاه‌ها هستند که باید برای مردم روشنگری کنند چرا قانون را زیرپا گذاشتند.
سید یوسف مرادی فعال اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در توئیتی نوشت: طبق نامه زیر که تاریخ آن 19 فروردین 96 می‌باشد، روح‌الله پرازیده به عنوان نیروی خدماتی توسط جهاد کشاورزی بویراحمد در منطقه زیلایی به کار گرفته شده و طبق اسناد موجود بعدها توسط جهاد کشاورزی بویراحمد به عنوان نیروی مازاد (عدم نیاز) اخراج شده است.



مرادی ادامه داد: با توجه به اینکه ایشان فرزند شهید بوده، طبق بند ث تبصره ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه، عدم نیاز برای ایثارگران غیرقانونی و از طرفی طبق ماده 21 قانون خدمات ایثارگری می‌بایست در 19 تیرماه 96 رسمی می‌شده، حال جهاد کشاورزی باید پاسخ دهد که چرا خلاف نص صریح قانون عمل کرده است.


مرادی همچنین می‌نویسد: روح‌الله پرازیده در سال 97 از جهاد کشاورزی عدم نیاز می‌خورد که طبق نامه خود جهاد خدماتی بوده، در حالیکه در همان سال به دلیل به کارگیری غیرقانونی آشنایان توسط مدیران جهاد کشاورزی، برخی مدیران این نهاد در دادگاه کیفری یاسوج محاکمه و به حبس، انفصال و شلاق محکوم می‌شوند.

مرادی همچنین نوشت: در ماجرای روح‌الله باید شبکه گسترده‌ای را در رسیدن به آن لحظه تلخ بررسی کرد.

بیکاری بیش از ۵ هزار نفر از جامعه ایثارگری کهگیلویه و بویراحمد

طبق آمار بیکاران متقاضی اشتغال در سامانه سجایا ۵ هزار و ۱۳۱ نفر از فرزندان شهدا، جانباز و آزاده و خانواده ایثارگر در استان کهگیلویه و بویراحمد بیکار هستند.
طبق همین آمار، ۸۸ نفر جانباز و آزاده، ۱۶۶نفر فرزند شهید، ۵۷ نفر فرزندان جانبازان و ایثارگران ۷۰ درصد، دو هزار و ۴۹۲ نفر فرزند جانبازان ۲۵ تا ۶۹ درصد، ۶۲۰ نفر خواهر و برادر شهید و یک هزار و ۷۰۸ نفر فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد هستند که متقاضی اشتغال هستند.
البته آمار تعداد ۱۲۶ نفر از فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد که در آزمون استخدامی بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه پذیرفته شده‌اند به علت انجام مراحل گزینش و نهایی نشدن نتیجه پذیرش در بین شاغلین ثبت نشده است و همچنان جزء آمار بیکاران محسوب می‌شود.
همچنین از اول فروردین ۹۵ تا ۲۸ مهر سال جاری ۵ هزار و ۸۴ نفر از این قشر صاحب شغل هستند که ۵۴۸ نفر جانباز و آزاده،  ۲۳۸ نفر فرزندان شهدا، ۳۳ نفر فرزندان جانبازان ۷۰ درصد، دو هزار و ۱۱۹ نفر سهمیه ۲۶ تا ۶۹ درصد  و دو هزار و ۱۵۳ نفر سایر است.
همچنین از تاریخ اول فروردین ۹۲ تا ۲۸ مهر ماه امسال دو هزار و ۲۶۶ نفر از جامعه ایثارگری از طریق وام‌های خوداشتغالی صاحب شغل شدند. اعتبار اختصاص یافته ۹۶ میلیارد ریال است. تعداد فرزندان معزز شهدا معرفی شده به دانشگاه علوم پزشکی خارج از سهمیه آزمون ۷۸ نفر است. ضمن اینکه از محل تفاهم‌نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران با استانداری ادارات صمت، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکنون هیج‌گونه همکاری در زمینه اشتغال با بنیاد شهید و امور ایثارگران نداشته‌اند.
--------------------------
ساقه احساس جوانان خشکیده است
همچنین زریر حجتی از روزنامه‌نگار استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در مطلبی آورده است که گاهی از دل حوادث ناخوشایند فرصت‌هایی پدید می‌آید که می‌توان با عبرت از آن نابسامانی‌هایی را سامان داد.
نابسامانی اشتغال جوانان در کهگیلویه و بویراحمد با این همه ظرفیت‌های بی نظیر اولاً؛ ناشی از نبود زیر ساخت با سابقه اغراض سیاسی حکومت پهلوی است که انقلاب اسلامی نیز با همه تلاش به ایجاد زیرساخت، در اصل توازن در توزیع فرصت‌ها مورد انتقاد است. اگر چنین نبود که هست، استان در بحث توسعه نیافتگی طبق آخرین خروجی مرکز آمار ایران دارای بیشترین درصد بیکاری و آسیب‌ها نبود که این عامل به تنهایی ساقه احساس جوانان را خشکانده است.
بنابر این می‌طلبد که دولت جدید با بازنگری جدی به ایجاد زیر ساخت همت گمارد که تأخیر بیش از این هم تهدید است زیرا نفس گام دوم انقلاب و بحث تعطیل شده عدالت اجتماعی رهبری نیز همین را می‌طلبد.
ثانیاً؛ شایسته سالاری با سیاست ورزی غیر شرافتمندانه بدلیل بافت اجتماعی و ساختار قدرت به مسلخ کشیده شده است، آنگونه که مدعی‌ترین مدعیان نیز دچار استحاله و لغزش‌های نابخشودنی در میدان حق الناس گردیده و در نتیجه اژدهای هفت سر فساد در بخش‌های دولتی، خصولتی و خصوصی به شکل مرئی و نامرئی لانه کرده است.
بنیاد شهید هم مستثنی از مشکلات زیر ساختی و کمبود ظرفیت پذیرش نیست اما اعمال نفوذ و استثناء قائل شدن بزرگترین آفت آن است که باید مورد بازنگری قرار گیرد...!
در بحث توزیع عادلانه فرصت‌ها دچار انحراف و تبعیض شده است تا جایی که خانواده‌های دو و سه شهیدی نیز مورد غفلت واقع شده‌اند...!
برخی به نام جانبازی و ایثارگری از همه امتیازاتی که قانون احصاء نموده، بهره مند گردیده و کرامت نفس عده‌ای موجب محرومیت...!
 تبعیضات ناروا در بنیاد شهید، فلسفه وجودی آن را مخدوش می‌نماید.
نحوه تعیین جانبازی و میزان درصد نیز ابهاماتی آفریده است تا جائیکه صغیر و کبیر یک خانواده منتفع گردیده و عده‌ای ذیحق نالان و گله مند...!
شهید، شهید است اما نگاه به شهداء و خانواده آنان با زاویه دید برخی مسئولان نامسئول متفاوت است...!
رانت و رابطه در بانک‌ها، بیمه‌ها، مؤسسات، صندوق‌های وابسته به وزارت تعاون، شرکت‌های اقماری نفت و مجموعه خصولتی ها و خصوصی‌ها نیز بیداد می‌کند. واقعیت آن است که جوانان این رابطه گرایی را نظاره گرند و ایمان و احساسشان خشکیده است. این بزرگترین خطر برای انقلابی است که حفظ آن از اوجب واجبات شمرده شده است.
قانون بازنشستگی نیز همگانی نیست تا فرصتی برای جذب جوانان پیش آید. 
هر کس رابطه دارد مشمول اصل «استثناء» در بکار گیری مجدد در صندوق‌ها و شرکت‌های خصولتی و... می‌شود اگر این مناصب وراثتی و خانوادگی شود که در سالهای گذشته در تیول افراد و اشخاص خاصی بوده، باید در انتظار فاجعه گسل‌های اجتماعی بیشماری بود.
هر چند غالب بازنشستگان مورد بی مهری‌های فراوانی قرار گرفته و آخرین آن نیز بی توجهی به قانون همسان سازی در مجلس است و سالها خاک می‌خورد....!
نیم نگاهی به برخی دستگاه‌های نظارتی نیز موید آن است که رویکرد قومیت و منطقه گرایی در لایه‌هایی از آن رسوخ کرده و از اینرو نمی‌توانند دفع فساد نمایند و لذا اگر رویکرد مدیران جناحی بوده که باید فرصت را مغتنم شمرد و به اصلاح امور از باب اهمیت جایگاه پرداخت تا مبارزه با فساد بدون ملاحظه و مماشات رونق گیرد و روح امید در جوانان جوانه زند.
----------------------------------
الیاس تاج‌الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد که محکومیت دارد و متأسفانه زیر سایه بی‌توجهی‌ها به ریاست این سازمان رسید و بحث پیرامون عملکردش حرف و حدیث‌های زیادی دارد و یقیناً مورد بررسی قرار می‌گیرد، به جای اینکه از جامعه ایثارگری و شهدا عذرخواهی کند، خیلی راحت می‌گوید که 4 ماه قبل از من روح الله پرازیده اخراج شده و توپ پاسخگویی را به میدان دیگری می‌اندازد. این در حالی است که جعفر گوهرگانی رفیق گرمابه و گلستان الیاس تاج‌الدینی، قبل از رفتنش به ساختمان شماره 1 استانداری کهگیلویه و بویراحمد همه چیز را به تاج‌الدینی سپرده بود. خدای می‌داند، روح‌الله چه تلاش‌های برای برگشتش بر سر کار انجام داده و الان کسی از آن خبر ندارد.
طبق سندی که سازمان جهاد کشاورزی برای فرار از زیر بار مسئولیت در فضای مجازی منتشر کرده، روح‌الله پرازیده 17 فروردین ماه 1397 قراردادش تمدید نشده و از این سازمان کنار گذاشته شده است و بر اساس قانون این کار سازمان جهاد کشاورزی خلاف بوده و الان به جای پاسخگویی می‌گوید خیلی راحت می‌گوید که هیچ رابطه استخدامی نداشته و کارورز بوده است. این در حالی است که بر اساس نامه منوچهر محمدی مرحوم روح الله پرازیده به عنوان نیروی خدماتی تعیین می‌شود و در صورتی که آن پست سازمانی خالی بوده، بعد از مرحوم روح الله پرازیده به چه کسی و در کدام فرایند واگذار شده است. 


روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد خبری را برای اینکه کوتاهی‌های سازمان جهاد کشاورزی را ماست‌مالی کند و همه اتفاقات را برگرده بنیاد شهید بگذارد، در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد و می‌نویسد: آقای موسوی امروز در مراسم تودیع خود به جای عذرخواهی از خانواده شهید و پاسخگویی، در یک فرار رو به جلو توپ را به زمین جهاد کشاورزی انداخت تا بلکه افکار عمومی را منحرف کند.
این در حالی است که اسناد رسیده به خبرنگار ما حاکی از آن است که حدود ۴ سال و نیم پیش اداره‌کل بنیاد شهید در یک نامه رسمی آقای روح‌الله پرازیده را به عنوان طرح کارورزی به جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد معرفی کرد.
مرحوم پرازیده در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ به عنوان کارورز در منطقه زیلایی مشغول بود که حتی حقوق آن را بنیاد شهید پرداخت می‌کرد و هیچ رابطه استخدامی با جهاد کشاورزی نداشت.
الیاس تاج‌الدینی در همین زمینه در جمع خبرنگاران گفت: قبل از هرچیز این حادثه دردناک را به خانواده معظم شهدا و ایثارگران به ویژه خانواده شهید پرازیده تسلیت می‌گویم.
وی افزود: طرح کارورزی یک طرح موقت است و مرحوم پرازیده حتی قبل از اتمام دوره کارورزی، جهاد کشاورزی را ترک کرد و بعد از آن هم هیچ درخواست اشتغالی نداشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: تاریخ اتمام کارورزی مرحوم پرازیده ۱۷ فروردین ۹۷ است که بنده حدود ۴ ماه بعد مسئولیت گرفتم.
وی با اشاره به بنیه ایثارگری سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: در دوره مدیریت من، عمده به‌کارگیری‌ها از خانواده معظم ایثارگران بودند و افتخار من این است که خودم از این خانواده بزرگ هستم. 
وی اضافه کرد: در همین امسال ۱۱ نفر از خانواده معظم ایثارگران در این سازمان به‌کارگیری شدند که هیچ سازمانی این عملکرد را در مقابل خانواده شهدا و ایثارگران نداشته است.
 تاج‌الدینی در ادامه صحبت‌هایش به صحبت‌های اخیر مدیرکل معزول بنیاد شهید اشاره کرد و توضیح داد: اگر واقعاً آقای موسوی این حرف‌ها را زده باشد و رسانه‌ها شیطنت نکرده باشند، باید بگویم آقای موسوی در این شرایط دنبال فرافکنی و عدم پاسخگویی در محاکم قضایی است و برای همین، جهاد را مقصر قلمداد می‌کند.
 وی گفت: بنیاد شهید مرحوم پرازیده را به عنوان کارورز معرفی کرده که بعد از اتمام دوره کارورزی طبق قانون فعالیت آن‌ها به پایان می‌رسد و معلوم نیست که مدیرکل معزول بنیاد شهید کدام قرارداد را می‌گوید لغو کردند؛ اصلاً قراردادی نبوده و حتی حقوق این افراد کارورز را خود بنیاد شهید پرداخت می‌کرد.
 تاج‌الدینی اضافه کرد: طبق صورتجلسه‌ای که در دوره مدیریت من هم نبود، قرار شد بنیاد شهید مجوز استخدام آن‌ها را بگیرد که این اتفاق نیفتاد. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خود را مدیون خانواده شهدا دانست و تاکید کرد: از هیچ تلاشی برای اشتغال و رفاه این قشر گرانقدر دریغ نخواهم کرد.
 وی به مدیرکل عزل شده بنیاد شهید توصیه کرد که بدون سند و مدرک حرف نزند هر چند گویا برخی رسانه‌ها صحبت‌های او را تحریف کردند.

شهرام مهدوی مطلق‌ از فعالین رسانه‌ای و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در توئیتی نیز پیشنهاد می‌دهد: هم فرزند زیلایی بود و هم فرزند شهید بی‌توجهی مسئولین در کنار محرومیت مضاعف، او را به آتش کشید. عزل و نصب، حضور نماینده ویژه، سیل‌ پیام‌ها، حضور مسئولین در تشییع هیچ دردی را دوا نخواهد کرد. محاکمه علنی همه مسببین ریز و درشت، شاید از فاجعه‌ای دیگر جلوگیری کند.


 


کد مطلب: 440444

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/440444/روح-الله-مایه-بیداری-شود-این-سال-ها-سازمان-جهاد-کشاورزی-کهگیلویه-بویراحمد-گذشته-تاج-الدینی-بجای-عذرخواهی-فرار-جلو-می-کند-مرادی-ماجرای-باید-شبکه-گسترده-ای-بررسی-شهرام-مهدوی-مطلق-محاکمه-علنی-همه-مسببین-ریز-درشت-شاید-فاجعه-ای-دیگر-جلوگیری-کند-زریر-حجتی-ساقه-احساس-جوانان-خشکیده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1