کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حجت الاسلام حمزه پیشقدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد نوشت؛

جشن لاکچری با خودروی بیت‌المال / پیشقدم: اسامی متخلفان را به اطلاع مردم می‌رسانیم

27 مهر 1400 ساعت 13:44

حجت الاسلام حمزه پیشقدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد طی یادداشتی نسبت به استفاده شخصی از خودروهای پلاک دولتی واکنش نشان داد.


حجت الاسلام حمزه پیشقدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد طی یادداشتی نسبت به استفاده شخصی از خودروهای پلاک دولتی واکنش نشان داد و نوشت: در نظامی که قوانین آن برگرفته از آموزه‌های دینی است، به خدمت گرفتن اموال دولت توسط اشخاص و خانواده خارج از چهارچوبِ ضوابط مربوط، چیزی جز سرپیچی از شریعت و قانون نخواهد بود. 
به گزارش کبنا، متن پیام به شرح زیر است؛
امام علی علیه السلام: «قلم‌هایتان را نازک کنید، فاصله سطرها را نزدیک نمایید، سخنان زاید را حذف کرده، به اصل کلام بسنده کنید و از طولانی نویسی بپرهیزید؛ زیرا اموال مسلمان‌ها تحمل ضرر و زیان را ندارد.» بحار الانوار، ج۷۶، ص ۴۹
آیین نامه چگونگی استفاده از خودروهای دولتی با موضوع حقوق حمل و نقل از سوی دولت در ۱۶ ماده و تبصره‌های فراوان در سال ۱۳۸۶ تصویب و برای اجرا به تمامی دستگاه‌ها و ادارات ابلاغ گردیده است. 
در ماده‌ی ۴ این آیین نامه به صراحت آمده است که تمامی خودروهای دستگاه‌های اجرایی به استثنای خودروهای اختصاصی، تشریفاتی و خدمت، جزو خودروهای خدمت عمومی محسوب شده و استفاده از آن‌ها تنها برای انجام امورات اداری مجاز است و در غیر ساعات اداری (با راننده یا بدون راننده) و بدون داشتن برگ مأموریت، مطلقاً ممنوع بوده و هرگونه استفاده از این خودروها خارج از قوانین مربوطه و مقررات این آیین نامه در حکم تصرف غیرمجاز اموال دولتی محسوب می‌شود. 

با وجود اینکه استفاده شخصی از امکانات بیت المال در اسلام به شدّت نکوهش شده و دارای منع قانونی است؛ متاسفانه این روزها علی رغم تمکین و احترام بسیاری از مدیران و کارمندان محترم دستگاه‌ها به قانون مزبور و رعایت حال بیت المال، شاهد برخی سهل انگاری‌ها و سوء استفاده برخی مسئولان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی از خودروهای دولتی با پلاک‌های قرمز و سفید هستیم که این مسئله عینی‌ترین سوء استفاده از بیت المال محسوب می‌شود. 
بی‌توجهی وعدم نظارت دستگاه‌های متولی، موجب رواج این عمل و منکر ناپسند در بین برخی از کارکنان دولت گردیده؛ تا آنجا که استفاده‌ی از خودروهای دولتی در مراسمات شخصی و جا به جایی خانواده و… به یک امر عادی مبدل شده است و در برخی موارد حساسیت و ممانعت جدی نسبت به این منکر نشان داده نمی‌شود و مع الاسف شاهد گلایه و شکایت بسیاری از مردم نسبت به رواج این منکر در جامعه می‌باشیم. 
در نظامی که قوانین آن برگرفته از آموزه‌های دینی است، به خدمت گرفتن اموال دولت توسط اشخاص و خانواده خارج از چهارچوبِ ضوابط مربوط، چیزی جز سرپیچی از شریعت و قانون نخواهد بود. 
مسئولان نظارتی دستگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد نباید اجازه دهند روحیه سوء استفاده از بیت المال در جامعه زنده شود و باید نظارت‌ها به گونه‌ای باشد که فرهنگ استفاده صحیح از خودروهای دولتی و همه سطوح بیت المال مسلمین توسط مسئولان و خادمان ملت اسلامی نهادینه گردد که این مهم، موجبات اطمینان بیشتر ملت به خدمتگزاران خود را در پی خواهد داشت. 
ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد بر خود لازم می‌داند در جهت دفاع از حقوق مردم و نیز تبیین فرهنگ صحیح استفاده از بیت المال با همه توان و ظرفیت ستادی و مردمی وارد میدان عمل شود و ضمن درخواست از تمام مسئولان و کارمندان شریف دستگاه‌های اجرایی نسبت به رعایت این نکات مهم اعلام می‌دارد در صورت مشاهده استفاده غیر مشروع هر شخص حقیقی و حقوقی از اموال بیت المال، متخلف را جهت رسیدگی و برخورد قانونی به دستگاه‌های مربوطه معرفی نموده و نتایج را به سمع و نظر مردم عزیز استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد رساند.


کد مطلب: 440298

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/440298/جشن-لاکچری-خودروی-بیت-المال-پیشقدم-اسامی-متخلفان-اطلاع-مردم-می-رسانیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1