کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در حسینیه جماران صورت گرفت

سخنرانی سیدمحمد خاتمی پس از ١٠ سال

آرمان ملي , 17 مهر 1400 ساعت 0:38

شامگاه جمعه همزمان با شام شهادت امام رضا(ع) و بزرگداشت چهلمین روز درگذشت علامه محمدرضا حکیمی، حسینیه جماران یک مهمان ویژه داشت و سید محمد خاتمی که پیش از این نیز انواع ممنوعیت‌ها را تجربه کرده بود پس از حدود 10 سال نخستین سخنرانی خود را در حسینیه جماران انجام داد و در خصوص امام خمینی(ره) و علامه محمدرضا حکیمی به بیان سخنانی پرداخت.


شامگاه جمعه همزمان با شام شهادت امام رضا(ع) و بزرگداشت چهلمین روز درگذشت علامه محمدرضا حکیمی، حسینیه جماران یک مهمان ویژه داشت و سید محمد خاتمی که پیش از این نیز انواع ممنوعیت‌ها را تجربه کرده بود پس از حدود 10 سال نخستین سخنرانی خود را در حسینیه جماران انجام داد و در خصوص امام خمینی(ره) و علامه محمدرضا حکیمی به بیان سخنانی پرداخت. نکته جالب اینکه این سخنرانی رئیس جمهور سابق کشورمان که به طور همزمان و زنده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پخش می‌شد با استقبال بسیاری از مردم روبه‌رو شد که نشان می‌دهد مردم همچنان سید محمد خاتمی را به عنوان شخصیتی تاثیر گذار در تحولات جامعه به رسمیت می‌شناسند و قبول دارند. 
 امام بزرگوار راه خود را جدا کردند
رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز طی سخنانی با بیان اینکه روح رویکرد علامه حکیمی مسأله «عدالت» بود، گفت: در جامعه ما هنوز هم کسانی هستند که به امام، راه امام و انقلاب امام باور دارند ولی معتقدند آنچه تحقق پیدا کرد می‌شد بهتر از این باشد که هست. حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی گفت: چرا باید این طور تلقی شود که روحانیت نسبت به محرومیت زنان از حقوقشان و به طور کلی محرومیت جامعه از حقوق و اعمال حقوقش دغدغه و حساسیت ندارد و چرا باید کاری کند که تلقی شود در جانب زورمندان، زرمندان، سرمایه داران و فئودال‌ها قرار دارد؟ و نقطه اعتراضی-که اصل اعتراض درست بود- جوری بود که این تلقی را ایجاد می‌کرد؛ همان امری که ما هم در آن حالت جوانی با احساساتمان که خیلی هم اطلاعات و تحلیل عمیقی نداشتیم. رئیس دولت اصلاحات اظهار داشت: امام بزرگوار راه خود را جدا کردند و یعنی فریاد اعتراض را مبدل به فریاد برای آزادی ستیزی رژیم، وابستگی رژیم به بیگانه، حضور ده‌ها هزار مستشار آمریکایی در ایران، هم پیمانی و نزدیکی رژیم با رژیم صهیونیستی و نیز در آن موقعیت خاص، اعتراض به کاپیتولاسیون و مصونیت مستشاران در ایران و اینکه در موقعیت کنونی انسان و کرامت انسان، آزادی انسان، برخورداری انسان و استقلال کشور به خطر افتاده است. خاتمی بیان کرد:  بعد از تبعید امام به خارج، فضای خیلی تلخی در ایران حاکم شد. به طوری که از آن به بعد همه یاران امام یا در حصر و حبس بودند و یا همیشه تحت اسارت و محدودیت قرار داشتند. بردن نام امام جرم بزرگی تلقی می‌شد و هزینه بسیار سنگینی داشت. وی ادامه داد: در خود حوزه‌های علمیه هم متأسفانه امام و راه امام مهجور بود و مورد غفلت قرار گرفت و یا حتی من یادم هست که بردن طرفداری از امام و نام امام موجب ایجاد تنگناهایی برای فرد بود و مورد ملامت قرار می‌گرفت.  
 توجه به آزاد بودن انسان بر سرنوشتش
رئیس دولت اصلاحات با اینکه امام و علامه حکیمی از نظر مشرب با هم اختلاف داشتند ولی در ستودن انقلاب و نگاه کردن به انقلاب به عنوان یک حقیقت بسیار برجسته و نجات بخش در دنیای آن روز و برای ایران، مشترک بودند. خاتمی گفت: البته هر دو این بزرگواران در ادامه کار یک دگرگونی در کارشان پیدا شد. یکی به هر حال نه تنها از انقلاب جدا شد، بلکه ضد انقلاب شد و در مقابل انقلاب ایستاد؛ با همان احساسات شدیدی که داشت. دومی هم گرچه از انقلاب اعراض نکرد و یک لحظه در تجلیل از انقلاب و عظمت امام تردید نکرد، ولی نسبت به آنچه رخ داده بود و تحقق پیدا کرده بود اعتراض داشت. در جامعه ما هنوز هم کسانی هستند که به امام، راه امام و انقلاب امام باور دارند ولی معتقدند آنچه تحقق پیدا کرد می‌شد بهتر از این باشد که هست. رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز  بیان کرد: این مسأله که به هر حال عدالت روح دین خدا است و جامعه مطلوب جامعه‌ای است که عدالت در آن حکومت کند، مسأله بسیار مهمی است و به نحوی از انحاء می‌توانیم بگوییم روح انقلاب اسلامی هم همین بود.


کد مطلب: 439949

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/439949/سخنرانی-سیدمحمد-خاتمی-١٠-سال

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1