تاریخ انتشار
شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۳۹۳۹۹
در خصوص حواشی شورای شهر دوگنبدان و انتخاب شهردار؛

چرا شورا منافع مردم را فدای منافع شخصی می کند؟ / عیسی شهامت: جای تعجب دارد که رئیس شورای دوگنبدان از جلسه بیرون می رود / آقای شکوهی پور تو خودت کدخدایی! / آقای «سیدناصر حسینی» اگر مسئله ای را سراغ دارند از مراجع مربوطه پیگیری کنند، ما گناه کسی را گردن نمی گیریم

۲۰
۳
چرا شورا منافع مردم را فدای منافع شخصی می کند؟ /  عیسی شهامت: جای تعجب دارد که رئیس شورای دوگنبدان از جلسه بیرون می رود / آقای شکوهی پور تو خودت کدخدایی! /  آقای «سیدناصر حسینی» اگر مسئله ای را سراغ دارند از مراجع مربوطه پیگیری کنند، ما گناه کسی را گردن نمی گیریم
کبنا ؛
شفافیت در شوراهای شهر ایران، عملا یک لفظ است که به آن عمل نمی شود و حلقه گمشده شوراها است. شوراهای شهر اگر شفافیت را در دستور کار قرار می دادند، در مجلس شورای اسلامی و دیگر شوراها نیز چنین رویه ای ایجاد می شد؛ ولی متأسفانه، شفافیت در کوچکترین شوراها، که همان شورای روستا و شهر است وجود ندارد و این فرهنگ و رویه پنهان کاری مشکلات زیادی ایجاد می کند.
به گزارش کبنا نیوز، وقتی شفافیت در شورا نباشد، عملا کمیسیون ها در قبال رفتار خود مسئولیت پذیر نخواهند بود. فرض کنید طرحی به شهر یا کشوری آسیب می‌زند! از آقای الف (عضو کمیسیون) پرسیده می‌شود: «آیا شما به آن طرح رأی مثبت دادید؟» عضو کمیسیون در پاسخ می‌گوید: «خیر، نظر کمیسیون بوده است». کمیسیونی که هیچ‌وقت در قبال رفتارش مسؤلیت‌پذیر نیست. عملا می بینیم که «پدیده» مبهم و مسئولیت ناپذیری به نام کمیسیون وجود دارد، پدیده ای که همه اتفاقات را می توان گردن او انداخت و افکار عمومی را گول زد؛ رویه ای که نمایندگان مجلس هم برای لاپوشانی نظر واقعی خود از آن استفاده می کنند.
در «دنیا» و عموما در کشورهای غربی از جمله آمریکا، استرالیا و ... شوراهای شهر کاملا شیشه ای هستند و شفافیت جریان دارد. «الزام قانون به عمومی بودن جلسات» از جمله مواردی است که امکان حضور مردم در جلسات شورای شهر را فراهم می کند.
محورهایی که در اینجا به آن اشاره می‌شود مهمترین و برترین محورهایی هستند که در دنیا پیرامون شوراها شفاف می‌شوند.
محور اول- پخش زنده و آرشیو جلسات شورا
در سایت هر شورایی باید قسمتی برای پخش زنده جلسات شورا تعبیه شود و پس از آن بتوان به آرشیو آن جلسات با ذکر ارائه‌کننده، تاریخ جلسه، موضوع جلسه و … دسترسی داشته باشیم. علاوه بر این چون ممکن است عده‌ای به سایت و اینترنت دسترسی نداشته باشند پس باید پخش زنده جلسات شورا از طریق تلویزیون میسر باشد. همچنین مرکز استان جلسات شوراها را پخش کند.
محور دوم – خلاصه مکتوب مذاکرات
محور بعدی بحث خلاصه مکتوب مذاکرات است. در این خلاصه یکسری اطلاعات کلی و مهم در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. باید مشخصات جلسه شامل تاریخ، مکان، موضوع جلسه، نام کمیته و خلاصه‌‌‌ای از اینکه در گفتگوها چه گذشته است، در آنجا ذکر شود.
محور سوم – مشروح مذاکرات
تعبیر مشروح مذاکرات یعنی مشروح جلسه با تمام جزئیات و ذکر زمان بدون هیچ کاستی.
محور چهارم – حضور و غیاب
محور بعدی بحث حضور و غیاب جلسات شوراها است که چند شاخص دارد از جمله:
محور پنجم – اعلام آراء
محور بعدی که بسیار مهم می‌باشد بحث شفافیت آراء است زیرا سرنوشت یک طرح را بعد از تمام گفتگوها تعیین می‌کند.
محور ششم – دستور جلسات
دستور جلسه برای شورا کاملاً مشخص است. هر شورا می‌داند که جلسه بعدی قرار است به چه چیزی بپردازد. اما وقتی در مورد شفافیت دستور جلسات صحبت می‌کنیم، علاوه بر شورا مردم نیز باید بدانند. چرا؟ چون دانستن عموم مردم از این که شورا در آینده قرار است چه جلسه و با چه دستوری داشته باشد، به آن‌ها کمک می‌کند که اگر فردی ذی‌نفع است، یا حرفی دارد و یا قرار است حقی از حقوق وی در آن جلسه مطرح شود، فرصت مداخله، مشارکت و تأثیرگذاری پیدا می‌کند. وقتی دستور جلسه مشخص و در اختیار مردم قرار گرفته باشد خیلی از بحث‌های تعارض منافع، مجدد قابل تحلیل و اثرگذاری است.
محور هفتم – اعلام تعارض منافع
محور بعدی بحث بسیار مهم اعلام تعارض منافع است. مفهوم تعارض منافع که سرریشه مفاسد است و هیچ خطا و اشتباه و لغزشی نیست مگر این که از یک یا چند تعارض منافع نشأت می‌گیرد اساساً در کشور ما یک مفهوم جدیدی است. در اینجا به توضیح بسیار مختصری درباره تعارض منافع می‌پردازیم.
محور هشتم – امکان حضور مردم
وقتی امکان حضور عموم مردم میسر باشد درواقع امکان حضور مجریان، ذی‌نفعان، اصناف و هر کسی که قرار است از تصمیمات مطلع باشد وجود دارد.
یکی از مسائلی که موجب حواشی زیاد شورای شهر دوگنبدان شده، عدم شفافیت و تصور بده بستان هایی است که پشت پرده بین برخی از اعضا وجود دارد. اینکه چرا اعضای شورای شهر بعد از اینکه چند ماه از انتخابات گذشته، به جای منافع مردم، منافع شخصی و گروهی چند نفر را درنظر می گیرند جای بسی تأمل است.
در روزهای اخیر، انتخاب سرپرست (وحید نشاطی) و شهردار جدید، و از رسمیت انداختن جلسه از طرف سه نفر از شورای شهر، از جمله رئیس شورا(شکوهی پور)، حواشی زیادی ایجاد کرد و جای سوال دارد که چرا به نظر می آید که در تصمیمات شورای شهر دوگنبدان (اخص از انتخاب شهردار) منافع شخصی و گروهی بر منافع مردم ارجحیت دارد؟ آیا انتخابات برگزار می شود که مردم پرشور حضور پیدا کنند و عده ای خاص به نان و نوایی برسند؟


عیسی شهامت مدیرکل امور شهری و شهرداری های استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز در خصوص «چگونگی تشکیل جلسات» و «ترک جلسه» از طرف برخی از اعضای شورای شهر دوگنبدان گفت: تشریفات برگزاری جلسات در قانون مشخص است، می تواند علنی باشد و می تواند نباشد، نهایتا منتج به یک صورتجلسه می شود. ترتیب تشکیل جلسه به این صورت است که اگر شورا 7 نفر است، با 5 نفر رسمیت دارد.
وی افزود: در قانون اینطور آمده که جلسه نهایتا اگر منتج به صورتجلسه باشد پذیرفتنی است. قانون اختیاراتی به شوراهای شهرها داده که بر این اساس تا 6 جلسه متوالی و 12 جلسه متناوب می توانند در جلسات حضور پیدا نکنند، اگر بیش از این تعداد شود، بصورت قانونی برخورد می شود و فرد سلب عضویت می شود. از نظر قانون، نمی توانیم به یک عضو بگوییم چرا از جلسه بیرون آمدی و جلسه را از رسمیت انداختی!
شهامت اظهار کرد: تا الان تعداد ترک جلسات به آن حد مورد نظر نرسیده، اگر به آن حد برسد، برخورد لازم صورت می گیرد. با آقای فرماندار هم صحبت شده و گفته شده که جلسات تشکیل داده شود که گرفتار عواقب عدم تشکیل جلسات نشوند.
مدیرکل امور شهری و شهرداری های استانداری گفت: در خصوص گچساران، تمام مناسبات غیررسمی و غیرقانونی اگر وجود دارد نه مورد تأیید قانون، نه مورد تأیید شرع و نه مورد تأیید مردم است. ولی متأسفانه می بینیم که جلسات محفلی دارند، گعده های قبل از جلسه دارند، که منتج به برخی زد و بندهایی ممکن است خدای ناکرده بشود، اگر چنین موضوعاتی بوده باشد به گوش ما نرسیده ولی می توانیم متصور چنین جمع هایی باشیم.
شهامت اظهار کرد: در مورد گچساران نشنیدم که آراء را برای یک سری مصالح و منافع شخصی به سمت شخص خاصی میل داده باشند. ولی خروجی انتخاب اولشان آقای ظفری بود، و ما برای ایشان نوشتیم که شرایط را ندارد و نمی تواند شهردار باشد.
وی تأکید کرد: همان قانونی که به شورا اختیار داده که شهردار را انتخاب کنند همان قانون نیز برای تأیید یا عدم تأیید شهردار به ما اختیار داده است. ما این عدم تأیید را فرستاده ایم و شورا موظف است که اجرا کند. حال، اگر شورا اجرا نکرد، راهکار قانونی «برخورد با شورا» را داریم.
وی گفت: شورا باید نسبت به انتخاب سرپرست اقدام کند، اگر از زمان قانونی خود گذشت و انتخاب نکردند، استانداری ورود می کند و سرپرست می گذارد و با شورای متخلف برخورد می کند.
شهامت اظهار کرد: به فرماندار گفته ایم دعوت نامه ها را بفرستند، این وظیفه رئیس شورا است، من تعجب می کنم که شورایی که رئیس شورایش از جلسه بیرون می رود، چه انتظاری از بقیه می توان داشت. ما انتظارمان بر این است که هر عضوی که بخواهد جلسه را ترک کند رئیس شورا مانع شود، ولی وقتی می بینیم رئیس شورا از جلسه بیرون می رود، جای تعجب دارد. به آقای شکوهی نیز تلفنی گفتم «تو خودت کدخدایی»، شما باید برای بقیه پادرمیانی کنید!
شهامت در پاسخ به اینکه «آیا آنطوری که «سیدناصر حسینی پور» می گوید رد صلاحیت شهردار دوگنبدان سیاسی بوده است؟» گفت: خیر. بنده از سمت مجموعه وزارت کشور اظهارنظر می کنم که قطعا چنین چیزی نیست، و با شناختی که از نهادهای امنیتی داریم، آنجا هم چنین مسائلی نیست. ولی آقای حسینی اگر مسئله ای را سراغ دارند از مراجع مربوطه پیگیری کنند، ما گناه کسی را گردن نمی گیریم. ولی از طرف مجموعه وزارت کشور، هیچ نگاه سیاسی، منطقه ای، شهری و امثالهم نداریم.
وی در ادامه در خصوص «رد صلاحیت شهردار دوگنبدان» افزود: مجموعه های مختلفی از جمله حراست، احراز شرایط را بررسی می کنند. این حق هم برای آقای ظفری قائل شده است که اعتراض کنند. آقای ظفری اگر اعتراضی دارند باید به مراجع مربوطه مراجعه کنند، دلایلشان را بگویند، اگر دلایل آقایان را اقناع کرد، اعتراضشان وارد است. ولی از نظر قانون، حجت برای ما نامه ای است که فرستاده شده و ما بر اساس همین نامه موظف به اجرای قانون هستیم.
شهامت در پاسخ به اینکه «ممکن است دلایل آقای ظفری قانع کننده باشد و ایشان دوباره شهردار شود؟» اظهار کرد: از نظر ما، تا امروز که یک هفته از موضوع گذشته است، همین نامه ملاک عمل است. ما نمی توانیم بر اساس احتمالات تصمیم بگیریم. در دنیا هر احتمالی وجود دارد، به نظر شما احتمال دارد روسیه به بلاروس مجددا حمله کند؟ نمی توانیم بر اساس احتمالات چیزی بگوییم، ولی نامه ای که از طرف مراجع نظارتی ارسال شده، برای ما حجت است و سوابق مراجع امنیتی نیز نشان داده که به حق برخورد می کنند و ناحق نیست و عملکردشان در این 40 ساله این موضوع را نشان داده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

باوی
Iran, Islamic Republic of
تمام محورهای گفته شده به درد خودت میخوره شکوهی انسان پاک و مردمی و با اصل و نسب قرار نیست کاسه لیسان اشخاص بازنده رنگ عوض و در پست های مدیریتی مورد استفاده قرار بگیرند افرادی که شام و تدارک برای کاندید بازنده دادند نباید انتظاری داشته باشند هر چند که امتحان پس داده اند این محورها و جاده ها هم هیچ چیزی از ارزش های آقای شکوهی کم نمیکنه
بهروز
Iran, Islamic Republic of
از عینک دودیش مشخصه کدخداست
اکبری
Iran, Islamic Republic of
آقای شکوهی اصالت و پاک دستی دارند
بهروزی
Iran, Islamic Republic of
احسنت...جالب بود.
گچساران
Iran, Islamic Republic of
آقای شهامت چند شهر در استان وجود دارد؟ و چند شهر تا کنون شهردارشان مشغول به کار شده اند؟/ شورای شهر یاسوج تا کنون حتی یک جلسه هم نتوانسته آمد گرد هم بیایند و کل کشور میداند. تعجب میکنم چرا برای یاسوج اینچنین دلسوزی نمیکنید
Iran, Islamic Republic of
واقعا برایتان متاسفم که میگویید درست عمل کردیم پس چرا با اقایانی که 8 سال تاراج کردن کاری نکردید
Iran, Islamic Republic of
تحلیل بسیار عالی بود.
امور شهری
Iran, Islamic Republic of
شهردار چرام شرایط را ندارند.
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر ظفری با ریشه،خدا دونه یک مرد تمام عیاری
گچ
Iran, Islamic Republic of
اقای رئیس دور قبل خوب استفاده نکرده این دور میخاد از رانتش استفادشو ببره
شورا
Iran, Islamic Republic of
/ تو ی شب رفت طرف ظفری معلوم نیس اون روزی ک دعوتش کردن رو باغ یوسفی چ وعده ای بهش دادن
اکبری
Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز به جای فامیل هایی که در کامنت ها حاوی تهمت سه نقطه ... بزار در ضمن هر کسی اختیار داره و از هر نفری که دوست داره حمایت میکنه
عدالت
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب شهامت ک افشاگری کردن نسبت ب اتفاقاتی ک داره میفته
باشت
Iran, Islamic Republic of
خدا ب داد این شهر برسه با این شورا
Iran, Islamic Republic of
پشیمانم از رای که به شکوهی دادم
نازمکان
Iran, Islamic Republic of
تا این شورا برقراره گچساران رنگ ترقی نخواهد دید این جماعت فقط به فکر پر کردن جیبشان هستند
بی نام
Iran, Islamic Republic of
اقای ریس و دارو دستش میخوان یکی باشه که بله قربان بگه و ازش استفاده کنن لطفا دارایی های افراد رو بررسی کنید ببینید چندتا خونه به نام زدن...
دوگنبدان
Iran, Islamic Republic of
همی روزله که اتوبوسل شهر دوباره پررنگ بنویسن 😂😂😂😂😂
دیل
Iran, Islamic Republic of
شورایی که بر اساس خرید و فروش رای و روابط طایفگی شکل بگیره آخرش به اینجا میکشه
عاصی
Iran, Islamic Republic of
نباید اجازه داد نماینده مجلس در کار شورای شهر دخالت کند متاسفم که سه تن از اعضای شورا از خودشان هیچ اراده ای ندارند و بنا بر منافعشان کاملاً دستورات حضرات را اجرا میکنند
جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
‌وزیر بی‌اختیار؟

‌وزیر بی‌اختیار؟

نماینده مردم طبس درباره جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و همچنین اینکه گفته می‌شود این ...
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
1