کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

‌‌انتقاد رئیسی از دولت دوازدهم

رئیسی FATF را به واکسن گره زد یا روحانی؟

30 شهريور 1400 ساعت 8:32

عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و واردات واکسن به کشور، رئیس‌جمهور را بر آن داشته تا آهسته‌آهسته انتقادات خود به دولت حسن روحانی و سیاست‌های خارجی او را رساتر به زبان آورد.


عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و واردات واکسن به کشور، رئیس‌جمهور را بر آن داشته تا آهسته‌آهسته انتقادات خود به دولت حسن روحانی و سیاست‌های خارجی او را رساتر به زبان آورد. به گزارش کبنانیوز شرق در ادامه نوشت: ابراهیم رئیسی که روز گذشته با فرزندان و خانواده شهدا دیدار داشت بر این نکته پافشاری کرد که اگر بر توان داخلی تکیه کنیم، انجام خیلی از کارها ممکن خواهد شد. او سپس این‌گونه به دولت قبل انتقاد کرد: «متأسفانه شاهد بودیم که بعضی‌ها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگهای را متوقف بر پذیرش FATF کرده بودند و حتی در جلسات رسمی نیز بر موضع خود پافشاری می‌کردند». او ادامه داد: «در فاصله کوتاه سپری‌شده از دولت سیزدهم اتفاق خاصی نیفتاده که باعث افزایش واردات واکسن یا پذیرش عضویت کشورمان در سازمان شانگهای بشود، الا اینکه کشورهای همسایه و دوست ما دیدند که دیگر توجه ما صرفا به غرب نیست و ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی ایران شده است».
اشاره رئیسی به مواضع دولت قبل است که بارها نپیوستن ایران به FATF را یکی از دلایل مهم مشکلات اقتصادی کشور دانسته بود. حسن روحانی در آخرین روزهای ریاستش بر دولت گفته بود: «ما اگر به FATF نپیوستیم و اجرا نشد، باید به مردم توضیح بدهیم که این موضوع چقدر هزینه دارد و چه کسی این هزینه را متحمل می‌شود. این لوایح هیچ ربطی به برجام و تحریم ندارد. اگر تحریم باشد یا نباشد این لوایح لازم است». اشاره روحانی به بررسی دو لایحه سی‌اف‌تی و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که تاکنون مسکوت مانده است و حالا به نظر می‌رسد دولت جدید پیگیر آن نخواهد بود. با‌این‌حال پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای چنان برای دولت و رئیس‌جمهور شیرین آمد که او در جلسه هیئت روز یکشنبه اعلام کرد نه‌تنها وزارت خارجه بلکه همه وزارتخانه‌ها ظرفیت‌های همکاری با این سازمان را شناسایی و در مسیر رشد اقتصادی فعال کنند.اما آیا بدون پیوستن به FATF می‌توان از گشایش اقتصادی حرف زد؟‌ کمال طیبی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، گفته «عضویت در این اتحادیه و پیمان‌ها باب همکاری را می‌طلبد و هر عضوی متعهد می‌شود که مفاد و بندهای توافق و اهداف اتحادیه را پیگیری کند و اگر اهداف مبتنی بر توسعه روابط اقتصادی است، اعضا باید جنبه‌های سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرند و در این جهت مانع‌زدایی کنند، حتی اگر موانع قانونی در داخل کشور وجود دارد، باید برطرف شود و حتی تسهیلات قانونی برای تحقق اهداف پیمان و اتحادیه‌ها ارائه شود».
او ادامه داد: «وقتی از چین صحبت می‌کنیم، یعنی صنایع چینی و شرکت‌های بزرگ و قدر اقتصادی و بانک‌های بزرگ چینی که همه آنها مقید به این هستند که مشمول جرایم دورزدن تحریم‌ها علیه ایران نشوند. حال که ایران عضو این پیمان و اتحادیه شده و با عضویت در این پیمان نگرش اقتصادی دارد، باید به سمت برداشته‌شدن تحریم‌ها و پیوستن به FATF حرکت کند».
این کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: «اگر هدفمان از عضویت در این پیمان‌ها تقویت اقتصاد و خروج از شرایط فعلی اقتصاد ایران است، نباید این انتظار را داشته باشیم که کشورها اصول اقتصادی خود را در همکاری با ایران نادیده بگیرند، نباید مدعی این شویم حالا که ایران عضو پیمان شانگهای شده، بنگاه‌های چینی برای همکاری با ایران تحریم‌ها را دور بزنند. باید توجه داشته باشیم که اساسا بنگاه‌های چینی این اقدام را انجام نمی‌دهند و چین نسبت به ایران منافع بیشتری با غرب دارد؛ بنابراین این ذهنیت و مطالبه در بلندمدت برای ما مشکل‌ساز می‌شود».


کد مطلب: 439251

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/439251/رئیسی-fatf-واکسن-گره-زد-یا-روحانی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1