کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیرامون آسیب های بخش تولید؛

بانک ها در کهگیلویه و بویراحمد؛ عامل یا مانع تولید؟

29 شهريور 1400 ساعت 17:49

به رغم تلاش های قابل توجه دولت های مختلف برای وابستگی کمتر بخش تولید به نظام بانکی، این برنامه همچنان با اهدافش فاصله دارد. از سویی دیگر سیاست تکیه بر بانک ها اگرچه تولید را تقویت کرده، اما در عین حال زمینه را برای آسیب پذیر کردن هر دو بخش فراهم آورده است.


به رغم تلاش های قابل توجه دولت های مختلف برای وابستگی کمتر بخش تولید به نظام بانکی، این برنامه همچنان با اهدافش فاصله دارد. از سویی دیگر سیاست تکیه بر بانک ها اگرچه تولید را تقویت کرده، اما در عین حال زمینه را برای آسیب پذیر کردن هر دو بخش فراهم آورده است.
به گزارش کبنانیوز، تکیه بر بانک ها به عنوان مهمترین و تنها منبع تامین مالی بنگاه های اقتصادی در استان هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر اینکه رقابت برای  بدست آوردن این منابع را بیشتر کرده است یکی از مهمترین چالش های بخش تولید بویژه پس از راه اندازی خط تولید نیز به شمار می رود .
با توجه به اینکه هنوز نشانه ای دال بر حل تامین منابع مالی از منبعی به جز بانک وجود ندارد، دولت تلاش می کند مشکلات بین بانک ها و بنگاه ها را به نحوی مدیریت کند که بتواند در برابر آسیب های تحریم ها و سایر مشکلات دوام آورد. از همین رو نیز یک پای ثابت نشست های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، نظام بانکی و نماینده بانک های مختلف است.
نقش بانک ها در تولید
معاون اقتصادی استاندار گفت: بانک های استان و دستگاه های اجرایی همواره نهایت همکاری را با بخش تولید داشته اند که امیدواریم این همکاری ها ادامه داشته باشد.
سید حشمت الله صمیمی عنوان کرد: سرمایه گذاری های صورت گرفته و تولیدات صنعتی و کشاورزی استان مرهون حمایت نظام بانکی است که همواره از بخش تولید پشتیبانی کرده اند.
وی اظهار داشت: برخی بانک ها اطلاعات دقیقی از بخشنامه های بانک مرکزی برای حمایت از بخش تولید را ندارند و از این رو لازم است اداره کل امور اقتصادی و دارایی بخش نامه های بانکی را احصا و برای همه بانک ها ارسال کنند تا هماهنگی های بیشتری بین نظام بانکی، نظام اداری و بخش تولید بوجود آید.
بانک ها از برخی بخشنامه ها پیروی نمی کنند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با اشاره به نقش بخش تولید در اقتصاد و اهمیت آن در نظام جمهوری اسلامی گفت: با وجودی که بانک مرکزی به بانک ها، دستورات مناسبی برای رونق تولید ابلاغ کرده است اما برخی بانک های کهگیلویه و بویراحمد از اجرای برخی از این دستورات خودداری می کنند.
جبار کیانی افزود: یکی از مشکلاتی که واحدهای تولیدی استان با آن مواجه هستند بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی از سوی بانک هاست.
وی اظهار داشت: بانک هایی که اقدام به پرداخت تسهیلات می کنند بخشی از این تسهیلات را به عنوان ضمانت در بانک نگه می دارند که غیرمنطقی و برخلاف دستورات بانک مرکزی است.
کیانی عنوان کرد: بانک ها اطلاع دقیقی از مصوبات بانک مرکزی ندارند و از این رو همکاری چندانی با بخش تولید ندارند.
بانک ها منابع محدودی دارند
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های کهگیلویه و بویراحمد گفت: بانک های استان بیش از ظرفیت قانونی تسهیلات پرداخت کرده اند و از این جهت با مشکل روبرو شده اند.
منصور  دانش آموز افزود: بانک ها برای دریافت تسهیلات اعطایی تحت فشار هستند و باید ضمانت کافی برای بازپرداخت این تسهیلات داشته باشند.
وی اظهار داشت: براساس قانون، بانک ها تنها می توانند ۸۰ درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کنند اما این رقم در کهگیلویه و بویراحمد ۱۲۰ درصد است.
دانش آموز بیان کرد: این ناهمخوانی بین منابع و مصارف مشکلات زیادی برای بانک های استان ایجاد کرده است که باعث می شود بانک ها توان محدودی برای پرداخت تسهیلات به بخش خدمات داشته باشند.
بانک های خصوصی کهگیلویه و بویراحمد سپرده ها را در استان توزیع نمی کنند
البته مسوولان و بخش خصوصی ایراد دیگری نیز به بانک های استان وارد می دانند که از دیدگاه معاون اقتصادی استاندار اهمیت بسزایی در مشکلات اقتصادی استان دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی بانک های خصوصی سپرده های مردم را به روش های مختلف جمع آوری کرده اما در این استان بازتوزیع نمی کنند و از این مسیر به منابع مالی استان آسیب می زنند.
 صمیمی افزود: بانک های خصوصی پس از جمع آوری سپرده ها و پس اندازهای مردم، آن را به بانک های مادر در شهر تهران منتقل می کنند و از این جهت به منابع مالی استان که متناسب با نیازها هم نیست آسیب می رسانند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بیان کرد: این رویه بانک های خصوصی نه تنها هیچ کمکی به بهبود شرایط استان و رونق تولید نمی کند بلکه به توسعه استان آسیب می زند.
وی اظهار داشت: منابع مالی مردم کهگیلویه و بویراحمد باید در راستای رونق تولید در این استان یا ارائه خدمات در همین استان هزینه شود اما برخی بانک ها به این اصول توجهی نمی کنند.
صمیمی عنوان کرد: این مشکلات و ابهامات نظام بانکی در استان شناسایی و برای تصمیم گیری و ارائه پیشنهاد به شوراها و کارگروه های ملی منتقل می شود.
وی یکی دیگر از مشکلات بانکی و مالی کهگیلویه و بویراحمد را نداشتن حساب بانکی واحدهای تولیدی پردرآمد در استان دانست و گفت: بیشتر این واحدها حساب اصلی خود را در شهر تهران باز کرده اند.
صمیمی بیان کرد: این واحدها از بانک های کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات گرفته اند اما حساب اصلی و منابع مالی خود را در تهران متمرکز کرده اند.
وی گفت: منابع مالی و پولی باید در بانک های استان در گردش باشند تا بانک ها بتوانند از این منابع برای پرداخت تسهیلات استفاده کنند.
صمیمی با اشاره به نقش بخش های بانکی و تولیدی در اقتصاد و ارتباط دوسویه آنها گفت: یکی از مشکلاتی که واحدهای تولیدی استان با آن روبرو هستند بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی از سوی بانک هاست.
وی اظهار داشت: بانک هایی که اقدام به پرداخت تسهیلات می کنند بخشی از این تسهیلات را به عنوان ضمانت در بانک نگه می دارند که جلوی اجرای صحیح طرح ها را می گیرد و این رویه اشتباه نیز به شوراها و کارگروه های بالادستی منتقل می شود تا چاره ای برای آن اندیشیده شود.
مسوولان بخش خصوصی، دولتی و بانکی کهگیلویه و بویراحمد هر ماه چند دیدار و نشست برای تعادل کفه های ترازوی منابع بانکی و نیازهای اقتصادی برگزار می کنند. بانک دنبال حفاظت از منابع خود و بنگاه های اقتصادی پیگیر مهلت گرفتن از سوی بانک برای بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی است و دولت نیز در این میان تلاش می کند از همه ظرفیت ها و توان خود برای تعادل این کفه های ترازو استفاده کند.
مشخص است که بانک ها دولت و بخش خصوصی به دنبال جلوگیری از افزایش بنگاه های راکد هستند و همه باور دارند رونق تولید به رونق بانک هم کمک می کند. پرداخت تسهیلات و دادن مهلت بازپرداخت اقساط سبب تضمین حیات بانک ها نیز می شود و در این صورت این رابطه سودمند همچنان داوم خواهد داشت.

منبع: ایرنا


کد مطلب: 439233

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/439233/بانک-کهگیلویه-بویراحمد-عامل-یا-مانع-تولید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1