کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گلایه مندی اهالی روستا؛

مشکلات نبود آب شرب پایدار در بیش از 40 روستای حومه غربی شهرستان کهگیلویه

24 شهريور 1400 ساعت 18:19

بیش از ۴۰ روستای حومه غربی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه امسال تابستان داغی را به دلیل نبود آب شرب پایدار تجربه کرده‌اند.


بیش از ۴۰ روستای حومه غربی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه امسال تابستان داغی را به دلیل نبود آب شرب پایدار تجربه کرده‌اند.
به گزارش کبنانیوز، بیش از 40 روستای حومه غربی مرکز شهرستان کهگیلویه در فصل تابستان امسال تاکنون با نبود آب‌شرب سالم روبرو بوده و نبود آب شرب پایدار صدمات جبران‌ناپذیری به این روستاها وارد کرده و گلایه‌مندی و اعتراض اهالی این روستاها تا به امروز از سوی مسئولان شهرستانی و استانی مورد توجه قرار نگرفته است.
حومه غربی شهرستان کهگیلویه شامل روستاهای فیلگاه، ده ملاملک، چهاب، کوشک، امیرالمؤمنین، آب‌تلخک، صنوگان، پیر بادامی، بویری، آبکاسه، علی آباد، کلگه‌برون، تنگ صولک، سرماهور، نهضت‌آباد، اکبر آباد، بی‌منجگان، برج بهمنی، پوزه کوهبرد، روشن آباد، حسین آباد، محمدآباد و روستاهای دیگر با جمعیتی بالغ بر 7 هزار و 500 نفر جمعیت مدت بسیار زیادی است که از داشتن آب‌شرب سالم محروم بوده و آب مورد نیاز این قبیل روستاها از سد کوثر تأمین شده که قابل شرب نیست.
آب‌شرب روستاهای حومه غربی شهرستان کهگیلویه در حال حاضر از طریق سد کوثر تأمین می‌شود اما بخاطر طعم بسیار تلخ آن متأسفانه این آب قابل شرب نیست و تنها برای مصارف خانگی از قبیل شستشو و حمام کردن و سایر موارد استفاده می‌شود، نکته قابل توجه این است که همین آب نیز به درستی در دسترس مردم نبوده و بطور مداوم با قطعی چندین روزه مواجه می‌شود و این عامل سبب اعتراض و گلایه بیش از پیش اهالی روستاهای حومه غربی شده است.
احمد پورنگ دهیار روستای روشن‌آباد در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: روستای روشن آباد و روستاهای اقماری آن بالغ بر 200 خانوار و جمعیتی 750 نفری دارند و در طول تابستان همیشه با مشکل بی‌آبی و قطعی آب روبرو هستیم.

وی گفت: سال‌های گذشته آب روستاهای حومه غربی از چاه روستای سرماهور تأمین می‌شد و قابل شرب بود اما متأسفانه اوایل اردیبهشت ماه امسال تجهیزات چاه سرماهور شامل ترانس برق و کابل‌های آن به سرقت رفت و برای چند روزی آب شرب روستاهای حومه غربی قطع شد.
دهیار روستای روشن‌آباد گفت: اداره آبفای کهگیلویه با هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیون تومان تجهیزات چاه را خریداری و آن را نصب کرد اما حدود یک‌ماه پس از آن برای دومین بار تجهیزات چاه سرقت رفت و آب شرب روستاها نیز قطع شد.
وی با اشاره به خرید تجهیزات برای بار دوم، گفت: در حال حاضر اداره برق شهرستان ترانس برقی چاه آب را خریداری کرده و از آبفای شهری خواسته که شرایط نگهداری و حفاظت از تجهیزات چاه را ضمانت کند اما آبفای شهری تابحال در این زمینه پاسخ نداده است و نصب تجهیزات به تأخیر افتاد.
پورنگ تصریح کرد: در مدت 3 ماه گذشته که آب روستاها از طریق چاه سرماهور قطع شده، به ناچار آب از طریق مخزن پادوک تأمین می‌شود اما این آب اصلاً قابل شرب نبوده و همیشه هم قطع است و مردم از این شرایط بشدت رنج می‌برند.
اسماعیل فخرایی دهیار روستای بی‌منجگان در این باره گفت: روستای بی‌منجگان با جمعیتی بالغ بر 150 خانوار و 600 نفری خود الان مدت 10 روز است که از بی‌آبی و قطعی آب به شدت رنج می‌برد و هیچ فریادرسی ندارند.
وی گفت: پس از اینکه آب چاه سرماهور قطع شد از آن زمان تاکنون اهالی روستای بی‌منجگان آب شرب مورد نیاز خود را از طریق تانکرهای سیار خریداری می‌کنند و برای خرید یک تانکر هزار لیتری مبلغ 70 هزار تومان و حتی بیشتر نیز هزینه می‌کنند.
فخرایی با بیان اینکه متأسفانه در درگیری‌های گذشته ترانس آب حومه غربی توسط برخی تخریب شد، عنوان کرد: شرایط کنونی مردم روستای بی‌منجگان اصلاً خوب نیست و از شرایط بوجود آمده فرار کردند.
وی تصریح کرد: آب شرب فعلی روستای بی‌منجگان از یک لوله 3 اینچی وارد روستا می‌شود و این لوله کشش حجم آب مورد نیاز 150 خانوار روستا را ندارد.
فخرایی با بیان اینکه مخزن آب شرکت اروندان آنقدر بزرگ و حجیم است که اصلاً پر نمی‌شود و آب به دیگر روستاها نمی‌رسد، عنوان کرد: از زمانی که مؤسسه اروندان در این محل تجهیز کارگاه کرده تاکنون روستای بی‌منجگان دچار مشکل بی‌آبی شده در حالی که قبل از آن هیچگونه مشکل بی‌آبی و کم آبی نداشتیم.
دهیار روستای نهضت‌آباد گفت: روستای نهضت‌آباد با جمعیتی بالغ بر 68 خانوار و 300 نفر جمعیت در طول شبانه‌روز فقط دو ساعت اول صبح آب دارد آن هم آبی که اصلاً قابل شرب نبوده و فقط برای مصارف خانگی است.

وی گفت: از زمانی که تأمین آب از چاه سرماهور به تعویق افتاد تاکنون بیش از 3 ماه گذشته و در طی این مدت مردم روستاهای حومه غربی با بدترین شرایط تابستان گرم و خشک امسال را سپری کردند و هربار هم برای حل مشکل بی‌آبی به ادارات مربوطه مراجعه کردیم تنها وعده حل مشکل را دادند.
خندانی با بیان اینکه تمامی روستاهای حومه غربی آب مورد نیاز خود را از تانکرهای سیار شخصی با مبالغ بالا تهیه می‌کنند، عنوان کرد: اهالی روستای نهضت‌آباد از همین آب سد کوثر هم راضی هستند فقط به شرطی که شبانه‌روزی باشد و مشکل قطعی نداشته باشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر آب مورد نیاز روستاهای حومه غربی بصورت ساعتی تأمین می‌شود و هر روستا در طول شبانه‌روز فقط به مدت 4 ساعت آب دارد و بقیه ساعات دیگر آب قطع می‌شود آن هم آبی که اصلاً قابلیت آشامیدن نداشته و تنها مصرف خانگی و شست‌وشو و استحمام را دارد.
تسنیم در این زمینه نوشت: باتوجه به گزارشات میدانی، در همین شرایط موجود در روستاهای حومه غربی پدیده آب‌فروشی نیز مشهود بوده و در فصل کاشت هندوانه بیشتر جریان آب موجود راهی زمین‌های کشت هندوانه و محصولات کشاورزی می‌شود و آب مورد نیاز این مزارع کشاورزی بصورت شبانه روزی جریان داشته و قطع نمی‌شود این در حالی است که در همین شرایط بیشتر روستاهای این منطقه به شدت با مشکل بی‌آبی روبرو هستند.
بخشدار مرکزی کهگیلویه اظهار داشت: آب مورد نیاز روستاهای حومه غربی از طریق سد کوثر تأمین می‌شود و از لحاظ سالم و بهداشتی بودن آب مشکلی ندارد ولی مزه آن کمی تلخ است.
سید شرمت‌الله حسینی‌پرور افزود: بخاطر گسترده بودن روستاهای حومه غربی و انتقال آب به مخازن متعددی که برای این روستاها در نظر گرفته شده در حال حاضر شاید انتقال آب از مخازن به روستاها کمی زمان‌بر باشد اما جریان آب قطع نیست.
وی خاطرنشان کرد: ترانس برق مورد نیاز چاه نیز خریداری شده و در حال ساخت جایگاه نصب ترانس برقی و تجهیزات آن هستند.
سرپرست اداره آب‌وفاضلاب شهرستان کهگیلویه نیز اظهار داشت: مشکل کم‌آبی و بی‌آبی روستاهای حومه‌غربی کهگیلویه بخاطر سرقت تجهیزات چاه بوده است و الان بحمدلله ترانس مورد نیاز خریداری شده و در حال احداث اتاقی برای ترانس برق و تجهیزات چاه در پادوک هستیم.
قلندر حبیبی‌زاده افزود: آب روستاهای حومه غربی از همان اوایل سیستم لوله‌کشی تاکنون به صورت سهمیه‌بندی بوده و این مورد موضوعی تازه‌ای نیست.
وی تصریح کرد: آب مورد نیاز روستاهای حومه غربی در حال حاضر برقرار بوده و اهالی روستاها و دهیاران نیز از شرایط موجود بسیار راضی هستند.
حبیبی‌زاده با بیان اینکه روزانه در حال سرکشی از روستاهای حومه غربی هستم، خاطرنشان کرد: نیروهای آب‌وفاضلاب شهرستان با تمام توان و تجهیزات خود بصورت شبانه‌روزی پای کار بوده تا هیچ نقطه‌ای از این شهرستان دچار مشکل کم‌آبی و قطعی‌آب نباشد.


کد مطلب: 439040

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/439040/مشکلات-نبود-آب-شرب-پایدار-بیش-40-روستای-حومه-غربی-شهرستان-کهگیلویه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1