کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آتش سوزی جنگل های زاگرس ادامه دارد؛

خط آتش سنگین کوه نیر را مظلومانه می سوزاند

24 شهريور 1400 ساعت 17:04

چند نقطه استراتژیک در زاگرس از جمله کوه نور در کهگیلویه و بویراحمد و کوه منگشت در لردگان، به شکل گسترده در حال سوختن است، خط آتش در کوه نور به طول 10 کیلومتر شدید و سنگین شده است. ​​​​​​​ جنگل‌ها و مراتع کوه نیر لوداب از توابع شهرستان بویراحمد طعمه حریق شده و به دلیل وزش شدید باد هر لحظه فوران می‌کند.


چند نقطه استراتژیک در زاگرس، به شکل گسترده در حال سوختن است.
به گزارش کبنانیوز، روز گذشته کوه نیر (نور) واقع در بین دو شهرستان بویراحمد(لوداب) و چرام (سرفاریاب)، آتش گرفت، همچنین کوه منگشت در ارتفاعات شهرستان لردگان روز گذشته آتش گرفته و امروز نیز می سوزد.
هلی برن نیرو به جنگل‌های نیر لوداب شهرستان بویراحمد آغاز شده است.
 
بالگرد اعزامی به یاسوج هلی برن نیرو به نزدیکی محل آتش سوزی جنگل‌های نیر در لوداب بویراحمد را آغاز کرد.
در حال حاضر خط آتش سنگین به طول ده کیلومتر منطقه را فرا گرفته است.
نیروها پس از اعزام توسط بالگرد ساعتی پیمایش را تا محل آتش خواهند داشت.
تلاش در چند محور برای مهار آتش ادامه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز به عمدی بودن این آتش سوزی اشاره کرده و اظهار کرد: این آتش سوزی از ساعت ۲۰ سه شنبه شب در جنگل‌های کوه نیر بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد اغاز شده و همچنان ادامه دارد، طبق شواهد و برخی گزارشات علت آتش سوزی عامل انسانی و عمدی است چراکه طبق گفته شاهدان دیده شده که یک نفر در تاریکی شب در حال اتش زدن نقطه به نقطه جنگل‌هاست.
«غلامحسین حکمتیان اصل» بیان کرد: نیروی های بخش لوداب و مردمی و دهیاران و شوراهای منطقه از همان ساعات اولیه به محل اعزام و اقدام و تلاش برای مهار آتش کردند اما همچنان آتش سوزی ادامه دارد.
 
پشت آتش سوزی های گسترده و سریالی زاگرس چه چیزی وجود دارد؟ جالب‌ترین آمارها که واقعیت بی توجهی به دستگیری عاملان آتش سوزی را روشن می‌کند، می گویند که طی سالهای گذشته حتی یک نفر به خاطر آتش سوزی مراتع و جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد مجرم شناخته نشده است! چرا کوه سوزی و جنگل سوزی در ارتفاعات و بصورت نقطه ای گسترش یافته است و چرا دولت نگاه منفعلانه ای به این آتش سوزی ها دارد!؟ آیا زمان تغییر دیدگاه دولت به این قسم آتش سوزی ها نرسیده است؟

بیشتر بخوانید:

فرضیه ای خطرناک درباره جنگل های زاگرس؛ بیوتروریسم یا جنگل‌آزاری؟


بنا بر این گزارش، ساعت 20 روز 23 شهریورماه آتش به جان جنگل‌ها و مراتع کوه نیر بخش لوداب از توابع شهرستان افتاد و به دلیل وزش باد هر لحظه بر شدت آتش سوزی اضافه می‌شود.
منابع خبری می‌گویند: به دلیل سخت گذر و صخره‌ای بودن کوه مهار آتش سوزی با سختی همراه بوده و تاکنون تلاش ماموران منابع طبیعی و نیروهای مردمی بدون نتیجه بوده است.
 شدت آتش سوزی به گونه‌ای بوده که در صورت ادامه این روند شاهد یک بحران خواهیم بود و باید هنگام سپیده دم بفکر اعزام بالگرد به منطقه باشند.
 استان کهگیلویه و بویراحمد حدود یک میلیون و 500 هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان یک میلیون و 426 هزار و 300 هکتار یعنی حدود 90 درصد آن، اراضی ملی بوده که 873 هزار و 600 هکتار جنگل و 552 هزار و 700 هکتار آن را مرتع تشکیل می‌دهد و در واقع 20 درصد جنگل‌های زاگرس در این استان واقع شده است.
 از ابتدای امسال تاکنون بیش از 40 فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان رخ داده که به بیش از یک هزار و 250 هکتار جنگل و مرتع خسارت وارد کرده است.


کد مطلب: 439036

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/439036/خط-آتش-سنگین-کوه-نیر-مظلومانه-می-سوزاند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1