کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نقدی بر طرح محدودیت های تردد شبانه؛

آزاردهنده ترین مصوبه ستاد کرونا لغو شد

22 شهريور 1400 ساعت 19:02

یکی از آزاردهنده ترین و بی اثرترین مصوبات ستاد کرونای کشور برداشته شد.


یکی از آزاردهنده ترین و بی اثرترین مصوبات ستاد کرونای کشور برداشته شد.
به گزارش کبنانیوز، «لغو محدودیت تردد شبانه از ساعت 22 الی 3 صبح» از جمله مصوبات کاملا بی اثر بود که بارها مورد انتقاد قرار گرفت. جالب این بود که حین باز بودن تالارها و به راه بودن مراسمات، این قانون اجرا می شد، چه در وضعیت نارنجی و چه در وضعیت قرمز، مسئولان انتظامی استان و کشور تذکر می دادند که همچنان این طرح اعمال می شود.
خیلی ها به خاطر بیماری مجبور بودند در این ساعات به بیمارستان مراجعه کنند، یا اینکه کارهای ضروری و اضطراری در این ساعات از شبانه روز پیش می آمد، کاسب های بازار، خواربار فروشی ها، سوپرمارکت ها چطور باید رفت و آمد می کردند؟ از این رو، این طرح بدون هیچگونه آسیب شناسی اعمال می شد و هیچ مسئولی گوشش به انتقادات بدهکار نبود. حتی رئیس ستاد مقابله با کرونا نیز بر بی اثر بودن این طرح تأکید کرده بود؛ گویا که این طرح فقط به منظور کسب درآمد دولت اعمال می شد!
منع تردد شبانه تاثیری در کاهش کرونا ندارد
آفتاب یزد نوشت: مثلا علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا گفته بود: «منع تردد شبانه تاثیری در کاهش کرونا ندارد و نتیجه‌ای جز به‌کارگیری و خستگی نیروهای پلیس نداشته است. بنابراین، این طرح باید مورد بررسی قرار گیرد و برخی موارد نیز که ایجاد زحمت، هزینه و نارضایتی می‌کند بازنگری شود.» یا علی خضریان نماینده مجلس در انتقاد به این طرح گفته بود: «مجلس شورای اسلامی باید پیگیر اجرای عدالت در کشور باشد. وضعیت محدودیت ترددهای شبانه در کشور به ویژه در تهران باعث شده تا شهر برای طبقه مرفه در شب خالی شود. برخی تحت عنوان جریمه تعیین شده با پرداخت آن شب‌ها به گشت و‌گذار می‌پردازند اما یک خانواده که بخواهد بیمار خود را به بیمارستان ببرد علاوه بر هزینه‌های درمان باید جریمه بپردازد. زمانی که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام می‌کند این محدودیت شبانه اصلا تاثیری در وضعیت کرونا ندارد چرا اصرار بر اجرای آن داریم.»
روشی برای کسب درآمد
از سوی دیگر نکته‌ای که در این طرح همیشه جای سوال داشته و نارضایتی مردم را نیز به همراه داشته بحث جریمه‌های آن بوده است. به خصوص آنکه برخی‌ها بدون آنکه ماشین‌شان را حرکتی بدهند با جریمه روبه‌رو شده اند. اما این‌که از ابتدای شروع طرح منع تردد شبانه در کشور چه تعداد خودرو
جریمه شده‌اند آمار یک‌کاسه‌ای وجود ندارد اما چند ماه پیش سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در این باره اعلام کرده بود: «نیروی انتظامی گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت ترددهای جاده‌ای و شهری ارائه کرد که در این زمینه حدود ۵۰۰ هزار خودرو در بازه ساعت ۹ شب تا ۴ صبح جریمه شده‌اند.» با احتساب مبلغ جریمه ۲۰۰ هزار تومانی می‌توان برآورد کرد که اجرای این طرح باعث کسب رقمی میلیاردی برای نیروی انتظامی شده است از همین رو این فرضیه شکل گرفت که ادامه منع تردد شبانه مخصوصا با توجه به بی‌خاصیت بودن آن روشی برای کسب درآمد شده است. از سوی دیگر سوالی که در این خصوص همیشه مطرح بوده این است که درآمد حاصل از جریمه‌ها چه می‌شود سوالی که همچنان بی‌جواب مانده است.

هر چند برخی مسئولان عنوان کرده اند که این طرح به دلیل «طرح واکسیناسیون شبانه روزی» و « راه اندازی مراکز شبانۀ واکسیناسیون» برداشته شده، ولی رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو محدویت‌های تردد شبانه بدون هیچ قید و شرطی خبر داد و گفت: رفع محدودیت‌های تردد شبانه به این معنی نیست که با ترددهای غیرضروری، احتیاط‌های مربوط به فراگیری کرونا را کنار بگذاریم.
علیرضا رییسی در یک گفت وگوی تلویزیونی تصریح کرد: اعمال هر محدودیتی با هدف سلامت مردم بود و اگر منع تردد شبانه ایجاد شد برای این بود که دورهمی های صورت نگیرد و بدنبال آن شیوع کرونا گسترش نیابد. 
وی گفت: باید توجه کرد که ایجاد هر محدودیتی به خاطر حفظ سلامت مردم بوده است.
رییسی ادامه داد: با توجه به اینکه مراکز واکسیناسیون افزایش یافته و  مراکز شبانه روزی هم ایجاد شده است برداشتن و لغو منع تردد به این معنا نیست که دورهمی ها برگزار شود و خواهش ما از مردم این است که با برداشتن منع تردد در خیابان نچرخند و فقط برای تزریق واکسن کرونا از منزل خارج شوند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: نکته دیگر اینکه مردم بدانند با تزریق واکسن ایمنی کامل را ندارند و بر این باور نباشند که می توانند ماسک نزنند.
وی در پاسخ به سوال مجری با تاکید براینکه پس شما لغو منع تردد را اعلام می کنید، تصریح کرد: البته من یواشکی اعلام می کنم که منع تردد برداشته شده است، اما مردم بیرون نیایند، مگر در همان ساعات منع تردد برای تزریق واکسن بیرون بیایند.
همانطور که پیش از این اعلام شده، برابر تصمیم ستادملی مقابله با کرونا، تردد از ساعت ۲۲ تا سه بامداد در معابر تمام شهرهای کشور با هر وضعیت کرونایی اعم از قرمز، نارنجی، زرد و آبی ممنوع بوده و خودروهای غیرمجاز ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. 


کد مطلب: 438970

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/438970/آزاردهنده-ترین-مصوبه-ستاد-کرونا-لغو

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1