کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۱۴ سال از آغاز عملیات اجرایی سیمان سپو دهدشت می‌گذرد!

سرانجام کارخانه نیمه کاره سیمان سپو به کجا می‌رسد/ سرمایه‌گذار در خارج از کشور است

21 شهريور 1400 ساعت 0:59

۱۴ سال از آغاز عملیات اجرایی سیمان سپو دهدشت می‌گذرد ولی سرمایه گذار این طرح بزرگ را نیمه کاره رها و عازم خارج از کشور شده است.


۱۴ سال از آغاز عملیات اجرایی سیمان سپو دهدشت می‌گذرد ولی سرمایه گذار این طرح بزرگ را نیمه کاره رها و عازم خارج از کشور شده است.
به گزارش کبنا، کارخانه سیمان سپوی دهدشت یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعتی شهرستان کهگیلویه برای کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغالزایی کلنگ‌زنی شده اما پس از گذشت 14 سال هنوز غیرفعال و راکد مانده و امید هزاران جوان این منطقه را به یأس و ناامیدی مبدل کرده است.
 کارخانه سیمان سپو در سال 86 و در دولت نهم در زمینی به مساحت 80 هکتار و با اشتغالزایی 250 نفر بصورت مستقیم و 700 نفر بصورت غیرمستقیم در منطقه تنگ سپوی شهرستان کهگیلویه کلنگ‌زنی شد و قرار بود با اعتباری بالغ بر 230 میلیارد تومان و ظرفیت تولید سالانه 400 تن در مدت 3 سال به بهره‌برداری برسد.



 محصول این کارخانه در زمان کلنگ‌زنی تولید سیمان خاکستری بوده اما پس از وقفه‌ای ده ساله و غیرفعال بودن پروژه، بخاطر کمبود کارخانه‌جات تولید سیمان سفید در سطح کشور، سرمایه‌گذار تصمیم گرفت که محصول تولیدی کارخانه را به سیمان سفید تغییر دهد.
 از سال 86 تا 96 و در طی مدت ده سال این پروژه تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در واقع در تمام این سالها این پروژه عظیم راکد مانده بود و سرمایه‌گذار پروژه در زمین این کارخانه محصولاتی از قبیل گندم، جو، پیاز و هندوانه کشت می‌کرد.
 مشکلات مالی، بدهی بانکی و بی‌برنامه‌بودن پروژه در زمان افتتاح از مهمترین دلایل راکد ماندن کارخانه سیمان سپو در طی سالهای گذشته بوده است. 
نماینده سابق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس دهم شورای اسلامی در آخرین اظهاراتش در خصوص کارخانه سیمان سپو مشکلات مالی را مهمترین عامل متوقف ماندن پروژه دانست و عنوان کرد: چنانچه مسائل مالی این پروژه حل شود ظرف مدت 2 سال و نیم تکمیل شده و در سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد. 
مدیرعامل پروژه، شرکت سیمان سپوی دهدشت را بزرگترین واحد تولیدی سیمان سفید در کشور دانست و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 70 درصد تولیدات کارخانه به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و شاخ آفریقا صادر می‌شود.
در سال‌های گذشته کاشت گندم در زمین این کارخانه موجب انتقاد همگان از این فعالیت شد اما اکنون اهالی روستای تنگ سپو حاضر بوده در زمین این کارخانه انواع صیفی جات یا گندم و جو کشت کنند و بر این باورند که این کارخانه به هیچ دردی نمی‌خورد و کشت محصولات کشاورزی تنها راه استفاده از آن است.

 فرار مسئولان صمت از پاسخگویی



 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: کارخانه سیمان سپوی دهدشت در اختیار بخش خصوصی است و هر زمان که توانایی اجرای پروژه را داشته باشد وظیفه داریم از آنها حمایت کنیم.
سید حشمت‌الله صمیمی دوست افزود: در سالهای گذشته در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای ادامه اجرای پروژه تلاش‌های خیلی خوبی صورت گرفت و علیرغم حل بسیاری از موانع متأسفانه سرمایه‌گذار پروژه تاکنون هنوز پای کار نیامده است.
وی با بیان اینکه چنانچه سرمایه‌گذار دیگری برای پروژه کارخانه سیمان سپو پیدا شود حاضر به همکاری هستیم و از او حمایت می‌کنیم، عنوان کرد: این پروژه در حال حاضر دیگر توجیه اقتصادی ندارد.
 صمیمی دوست با اشاره به اینکه تولید سیمان سفید و سیمان نسوز در شرایط فعلی در سطح کشور نیاز است، عنوان کرد: در حال حاضر دنبال جذب سرمایه‌گذاری هستیم که بتواند کارخانه تولید سیمان نسوز در سطح استان راه‌اندازی کند.
وی خاطرنشان کرد: تلاش ما در معاونت اقتصادی استانداری جذب سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی کارخانجات تولیدی در سطح استان است تا بتوانیم به نوعی مشکل بیکاری را حل کنیم.
با وجود پیگیری‌های انجام شده مدیران استانی و شهرستانی سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین فرماندار کهگیلویه از پاسخگویی در این زمینه فرار کردند.


کد مطلب: 438901

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/438901/سرانجام-کارخانه-نیمه-کاره-سیمان-سپو-کجا-می-رسد-سرمایه-گذار-خارج-کشور

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1