کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شهرداری رسیدگی کند؛

درخواست مردم از شهردار دوگنبدان / پدیده واگذاری غیر قانونی زمین های دولتی به افراد سودجو در گچساران

22 شهريور 1400 ساعت 9:52

عده ای از شهروندان و اهالی محله بلوار بعثت خواستار رسیدگی شهردار دوگنبدان به زمین خالی پشت انبار جهاد شدند.


مردم دوگنبدان بارها گزارش هایی را مبنی بر ساخت و ساز در زمین های خالی محله ها داده اند و مشخص نیست این زمین هایی که مدت زیادی خالی بوده، بر چه اساسی یک باره صاحب پیدا می کنند و ساخت و ساز در زمین شروع می کند. از طرفی، در خصوص یکی از این زمین ها که شهرداری دوگنبدان برای کاربری فضای سبز کنار گذاشته است در روزهای گذشته اتفاقاتی افتاده و گویا اداره راه و شهرسازی درخت های این فضا را که شهرداری کاشته بود، با لودر از جا کنده است. از این رو، عده ای از شهروندان و اهالی محله بلوار بعثت خواستار رسیدگی شهردار دوگنبدان به زمین خالی پشت انبار جهاد شدند.
به گزارش کبنانیوز از گچساران، به گفته یکی از اهالی محله، این زمین در طرح تفصیلی شهرداری جزو کاربری فضای سبز است، چرا عده ای می آیند و خود را از طرف شهرداری معرفی می کنند، لودر می آورند و می گویند زمین را می خواهیم به مزایده بگذاریم،  در حالی که شهردار اصلا از این موضوع خبر نداشت. اگر فضای سبز ایجاد می شد و چند درخت نارنج و لیمو می کاشتند، هم به خنکی منطقه کمک می کند و هم فضای زیبایی ایجاد می کند، مردم هم حتما مشارکت خواهند کرد.
وی گفت: این زمین متأسفانه محلی شده که هر کسی می آید و در آن زباله می ریزد، نخاله های ساختمانی می ریزند و ما هم که اینجا سکونت داریم نمی دانیم به چه کسی شکایت کنیم.
این شهروند گفت: از شهردار محترم دوگنبدان درخواست داریم که این زمین را به فضای سبز تبدیل کنند تا محل آسایش و رفاه و مورد استفاده مفید شهروندان قرار بگیرد. یک تاب و سرسره و چند نیمکت و درخت واقعا حق مردم این محله است.
شهردار دوگنبدان نیز پیش از این، در خصوص این زمین خالی و دخالت برخی ادارات گفته است: در این شهرستان با پدیده واگذاری غیر قانونی در لوای قانون زمین های دولتی با کاربرهای خدماتی به افراد سود جو روبرو هستیم.
مسعود ظفری اظهار کرد: متاسفانه پدیده ای که در شهر دوگنبدان با آن مواجه هستیم واگذاری غیر قانونی و در لوای قانون زمین های دولتی با کاربری های خدماتی به افراد سودجو است.
وی بیان کرد: بر اساس قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی و دیگر قوانین مربوطه‌، واگذاری اراضی دولتی با کاربری فضای سبز به اشخاص حقیقی و حقوقی تخلف بوده و مشمول مجازات قانونی می شوند.
شهردار دوگنبدان تصریح کرد: افراد سودجو با نفوذ به اداره راه و شهرسازی و ایجاد رانت اقدام به خریداری غیر قانونی این اراضی می‌نمایند.
ظفری عنوان کرد: نکته قابل تامل اینجاست که با واگذاری این اراضی دولتی علاوه بر اینکه از سرانه های خدماتی اهالی کسر می شود، خریدار با پرداخت مبلغ ناچیزی، مبلغ واریزی را به حساب اداره راه و شهرسازی شهرستان نیز واریز نمی کند.

وی گفت: این به معنای واقعی تضییع حقوق شهروندی شهروندان گچسارانی در لوای قانون است.
شهردار دوگنبدان خاطر نشان کرد: یکی از رسالت‌های شهرداری ایجاد فضای سبز و کاشت درخت در زمین‌هایست، که بر اساس طرح تفصیلی ابلاغی اداره راه و شهرسازی به عنوان فضای سبز اعلام شده است.
ظفری بیان کرد: انجام این مهم علاوه بر ایجاد فضای سبز، حس پویایی و سر زندگی در محله، می تواند عامل بازدارنده واگذاری غیر قانونی زمین های دولتی باشد.
وی افزود: یکی از این موارد فضای سبز خیابان شهید قاضیانی واقع در پانصد دستگاه پشت انبار جهاد است.
شهردار دوگنبدان ادامه داد: که ده های ۶۰ و ۷۰ زمین شهری ،در واگذاری پلاک های مسکونی مجاور به اهالی ،قطعه مذکور را فضای سبز اعلام نموده و در طرح های تفصیلی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ابلاغی راه و شهرسازی به شهرداری در سال های ۱۳۷۵ و ۱۳۹۴ نیز کاربری قطعه مذکور را فضای سبز مصوب و اعلام نموده است.
شهردار دوگنبدان اظهار کرد: شهرداری دوگنبدان نیز بر اساس رسالت کاری خود اقدام به کاشت درخت در این فضای سبز کرده بود.
ظفری عنوان کرد: متاسفانه در تاریخ 1400/6/15 با حضور در محل و مشاهده تخلف صورت گرفته به اذهان اهالی محترم ، اداره راه و شهرسازی که متولی طرح تفصیلی بوده و می بایست مجری قانون باشد ،اقدام به قطع درختان ۸ساله و تخریب محل نموده به فرض محال در صورتی که اداره راه و شهرسازی حق فروش را داشته باشدمی‌بایست ابتدا خریدار پس از تغییر کاربری ملک در کمیسون ماده ۵ با مراجعه به کمیسیون ماده ۷شهرداری با اخذ مجوز اقدام به برچیدن درخت نمایند.
وی گفت: قطع درختان بدون مجوز مشمول مجازات قانونی می باشد و ماده ۱ این کمیسون(ماده ۷) قطع درخت را ممنوع اعلام کرده و همچنین ماده ۷گزارش ماموران شهرداری بعنوان گزارش ضابطین قضایی قلمداد می‌شود.
شهردار دوگنبدان اظهار کرد: ماده ۶ برای کسانی که این قانون را زیر پا می‌گذارند مجازات نقدی و حبس تعزیری تا ۳ سالدر نظر گرفته شده و اهالی با عنوان اینکه زمین شهری پلاک مذکور را تحت عنوان فضای سبز اعلام و پلاک های مسکونی را تحت این عنوان به اینجانبان واگذار نموده اند،مورد اعتراض قرار گرفت.
ظفری بیان کرد: بلافاصله با مشاهده تخلف صورت گرفته با دادگستری و دادستان شهرستان خواستار بررسی موضوع شدیم و طرح دعوی تحویل داده شد و تا حصول نتیجه ،جلوگیری از واگذاری غیر قانونی زمین در سطح شهر به افراد سود جو و برخورد قاطع با عاملین این تخلف ،در کنار شهروندان محترم خواهیم بود.


کد مطلب: 438852

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/438852/درخواست-مردم-شهردار-دوگنبدان-پدیده-واگذاری-غیر-قانونی-زمین-های-دولتی-افراد-سودجو-گچساران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1