کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا خرید تضمینی دام مازاد عشایر در کهگیلویه و بویراحمد اجرایی نشد؟

لجبازی شرکت پشتیبانی امور دام با عشایر

19 شهريور 1400 ساعت 20:05

دولت به منظور حمایت از عشایر کشور در شرایط خشکسالی براساس طرحی برای نخستین بار اعلام کرده که دام مازاد عشایر را به صورت تضمینی از آنان خریداری می‌کند اما چه عواملی سد راه این اقدام مؤثر دولت برای خرید دام مازاد عشایر کهگیلویه و بویراحمد شده است.


دولت به منظور حمایت از عشایر کشور در شرایط خشکسالی براساس طرحی برای نخستین بار اعلام کرده که دام مازاد عشایر را به صورت تضمینی از آنان خریداری می‌کند اما چه عواملی سد راه این اقدام مؤثر دولت برای خرید دام مازاد عشایر کهگیلویه و بویراحمد شده است.
به گزارش کبنا، امسال خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی زندگی عشایر را تحت تأثیر قرار داده و تا توانسته عرصه را بر عشایر تنگ کرده است در این میان بر اثر این خشکسالی ها مراتع خشک و در پی آن علوفه برای دام عشایر کاهش پیدا کرده است.
 خرید تضمینی دام عشایر کشور یکی از راهکارهای دولت برای حمایت از عشایر کشور در وضعیت خشکسالی و به طور کلی خرید دام زنده مازاد عشایر سبب حذف دلالان و حمایت از تولید کنندگان و دام داران عشایری می‌شد.
سالانه هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر زحمت کش کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود اگرچه عشایر نفع چندانی از فروش این مقدار گوشت قرمز نمی‌برند و بیشتر نفع آن به جیب دلالان می‌رود.
خرید تضمینی دام عشایر را وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام، اتحادیه عشایری کشور و امور عشایر کشور آغاز کردند.
بر اساس آخرین آمار طرح خرید دام مازاد عشایر، قیمت هر کیلوگرم گوشت بره به صورت زنده ۵۰ هزار تومان، بزغاله ۳۱ هزار تومان، میش ۳۳ هزار تومان و قوچ ۴۲ هزار تومان تعیین شده بود.
 طبق این طرح بهای دام خریداری شده از سوی شرکت امور پشتیبانی دام به حساب فروشندگان دام‌ها یعنی عشایر باید واریز می‌شد.



مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد پیش از این گفته بود که خشکسالی و تنش آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا عشایر به فکر فروش دام‌های مازاد خود بیفتند تا دام‌های آن‌ها از خشکسالی آسیب بیشتری نبینند.
فضل الله آذرفر با گلایه از اینکه این طرح هنوز در استان اجرایی نشد، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام استان هنوز همکاری لازم در خصوص خرید دام مازاد عشایر استان را انجام نداد.
 وی تصریح کرد: عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از آغاز نشدن طرح خرید تضمینی دام ناراضی‌اند وهنوز پیگیر عملیاتی شدن این طرح هستند اگرچه جزئیات لازم در خصوص اقدامات انجام شده برای خرید دام مازاد عشایر استان به سازمان امور عشایر کشور ارسال شد.
 وی تاکید کرد: سهمیه استان برای خرید تضمینی دام عشایر منطقه، ۱۰ هزار رأس دام بود که تاکنون تعداد کمی دام مورد خریداری شده است.
 رئیس امور عشایر شهرستان بویراحمد نیز گفت: به منظور حمایت از عشایر کشور دام مازاد عشایر را به صورت تضمینی از آنان خریداری می‌شود، مدتی از اجرای این طرح در کهگیلویه و بویراحمد گذشت اما هم اینک طرح خرید متوقف شده است.
 جمشید قائدی افزود: مصوبه‌ای از سوی جهاد کشاورزی استان و شرکت پشتیبانی دام به امور عشایر استان اعلام شده که طبق آن قیمت‌ها ۵ هزار تومان دیگر کاهش یابد اما امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد این مصوبه را نپذیرفته است.



 قائدی عنوان کرد: هم اینک خرید تضمینی دام در این شهرستان و در استان کهگیلویه و بویراحمد تا تعیین تکلیف شدن این مهم به تعویق افتاده است و تفاهم نامه به علت تفاوت قیمت امضا نشده است.
 اجرای طرح خرید تضمینی دام مازاد عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با قیمت مناسب، بدون شک عشایر کهگیلویه و بویراحمد را دلگرم‌تر از گذشته خواهد کرد و سبب می‌شود خسارت کم‌تری به آن‌ها وارد شود بنابراین می‌طلبد مسئولان متولی مشکلات پیش روی این طرح را حل و فصل کنند و خرید دام مازاد عشایر استان آغاز شود.
۱۰ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۲ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۲ هزار نفر عشایر هستند. جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به یک میلیون رأس دام سبک و سنگین در اختیار دارند که ۳۴۰ هزار رأس آن مازاد است. ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند. عشایر استان با هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی، ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد دارند.
 


کد مطلب: 438840

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/438840/لجبازی-شرکت-پشتیبانی-امور-دام-عشایر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1