تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب : ۴۳۸۸۳۹
در گفت‌وگو با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

مجید صفایی: ثبت ملیِ سه روستا در حوزه‌ی گردشگری / شکل‌گیری انقلاب مرمتی در سطح استان کهگیلویه و بلویراحمد / کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایلوت گردشگری کشاورزی و دامپروری

۲۳
۳
مجید صفایی: ثبت ملیِ سه روستا در حوزه‌ی گردشگری / شکل‌گیری انقلاب مرمتی در سطح استان کهگیلویه و بلویراحمد / کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایلوت گردشگری کشاورزی و دامپروری
کبنا ؛
یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده است، توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد گردشگری است. استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به عنوان یکی از مناطق اصلی گردگشری به ویژه در جنوب کشور همواره مورد توجه بوده است. با توجه به ظرفیت‌های این استان در سه حوزه‌ی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، با مجید صفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد، پیرامون وضعیت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در استان، گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

کبنا نیوز: استان کهگیلویه و بویراحمد از چه ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری‌ای برخوردار است؟
با عرض سلام و احترام خدمت مجموعه‌ی سایت کبنا نیوز که این وقت را در خدمت ما گذاشتند. اداره کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد دارای سه حوزه‌ی تخصصی است؛ حوزه‌ی میراث فرهنگی، گردشگری، و صنایع دستی. در حوزه‌ی گردشگری، ما 350 جاذبه‌ی گردشگریِ منحصر و شناخته شده در استان داریم که همگی منحصر به فرد هستند. یک نکته‌ای که بخواهم عرض کنم این است که متأسفانه کرونا نگذاشت که ما بتوانیم میزبان خوبی برای مسافران و گردشگران و مردم استان‌مان باشیم. واقعیت امر این است که در این ایام، زیرساخت‌های گردشگری تا حد زیادی آماده شده‌اند. الأن هم عزیزان اگر بخواهند به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کنند، ما بعد از ویروس کرونا انشاالله میزبان خوبی خواهیم بود. انشاالله بعد از اتمام این ویروس، زیرساخت‌ها آماده هستند.
جاذبه‌های گردشگری در استان همان‌طور که گفتم همگی منحصر به فرد هستند، اما در مرکز استان، آبشار یاسوج، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری است. استان ما بنا بر آب و هوا و منابعی که دارد در بین استان‌های جنوب کشور، از موقعیت بی‌نظیری برخوردار است و مهمانان از دیگر استان‌ها وقتی وارد یاسوج می‌شوند اول سراغ آبشار یاسوج را می‌گیرند. بعد سراغ سد شاه قاسم و پارک جنگلی را می‌گیرند. این‌ها منحصر به فرد هستند. در بقیه‌ی شهرستان‌های استان هم وضعیت همین است. البته این‌که می‌گویم 350 جاذبه‌گردشگری، به معنای آن نیست که ما تنها این 350 جاذبه را داریم، بلکه این تعداد منحصر و شناخته شده هستند.


 
کبنا نیوز: با توجه به این‌که ما از ظرفیت‌های بالای گردشگری برخورداریم، سهم گردشگری در اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد چه میزان است؟
خب همان‌طور که مستحضر هستید استان کهگیلویه و بویراحمد در صنعت گردشگری انشاالله بعد از کرونا تبدیل به یکی از استان‌های شناخته شده می‌شود. بعضی از جاذبه‌های گردشگری در استان هنوز ناشناخته است. جا دارد از عزیزانی که در گذشته در توسعه‌ی گردشگری استان فعالیت داشته‌اند تقدیر و تشکر کنم. آن‌ها هم زحمت‌های خودشان را کشیدند. در این ایامی که بنده مسئول این اداره کل بودم، وجود ویروس کرونا باعث شد که نتوانستیم سهم خودمان را واقعاً به منصه‌ی ظهور برسانیم. ولی بعد از ویروس کرونا قطعاً ما شاهد خواهیم بود که سهم ما مساوی با استان‌های بزرگ کشور خواهد بود.

 

کبنا نیوز: در دوره‌ی کرونا اداره کل میراث فرهنگی، چه کارهایی برای صنعت گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده است؟
ما در این دوره 40 پروژه داشته‌ایم که نگذاشته‌ایم با وجود ویروس کرونا از فعالیت آن‌ها کاسته شود. چند مثال می‌زنم؛ در شهرستان بویراحمد در پارک جنگلی زیرساخت خوبی را آماده کرده‌ایم. الأن هم فعالانه در حال کار هستیم که بعد از ویروس کرونا آماده شود. در شهرستان چرام، چشمه بلقیس و در شهرستان کهگیلویه قمرالملک را داریم. در شهرستان گچساران، بی‌بی‌حکیمه را داریم که زائرینی که سفر سیاحتی و زیارتی دارند، یک زیرساخت از زمان گذشته آماده بود، ولی الأن ما با بودجه‌ی قریب یک میلیارد و سیصد میلیون تومان در حال آماده‌سازی زیرساختِ آن هستیم که مسافرانی که وارد استان می‌شوند بتوانند شب را در آن‌جا اقامت و استراحت کنند و مشکلی نداشته باشند.
در حوزه‌ی گردشگری، سه روستا را ثبت ملی در گردشگری کردیم؛ روستای آرند در شهرستان چرام و بافت تاریخی روستای الگن در شهرستان کهگیلویه، و روستای کریک. این سه روستا را ثبت کردیم. بحث پارک آبی یاسوج هم 95 درصد از کار آن انجام گرفته است. مجتمع آزاد باقری هم که در جنوب کشور بهترین مجتمع تفریحی است که الحمدالله الأن در حال کار است. در صدد هستیم وزیر را دعوت کنیم که تعدادی از این پروژه‌ها را با دست عزیزش به بهره‌برداری برساند. کار موزه‌ی ملی یاسوج موزه‌ی منطقه‌ای که بهترین موزه در منطقه‌ی جنوب کشور است حدود 97 درصد انجام شده است. هتل اتابک هم یک رونق بزرگ در حوزه‌ی گردشگری استان است. در حوزه‌ی گردشگری کارهای بسیار خوبی در حال انجام است و من عقیده دارم که ما می‌توانیم میزبان خوبی برای گردشگران باشیم. 
در بحث امام‌زادگان نیز همان‌طور که مستحضر هستید، امامزادگان جلیل‌القدر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار زیاد هستند. قریب 12 مورد ثبت شده‌اند. یکی از آن‌ها امامزاده علی است که سال‌ها کار ساماندهی آن به دلایلی طول کشید و انجام نشد. اما با درایت خوب نماینده‌ی محترم ولی فقیه، ائمه‌ی جمعه، استاندار محترم و هماهنگی‌ای که با وزارت‎‌خانه داشتیم الأن در مرحله‌ی مرمت است. الحمدالله همین روزها بتوانیم آن را به نتیجه خوبی برسانیم. و در کنار این امامزادگان بتوانیم یک وضعیت فضاهای گردشگری جهت اسکان و اقامت زائرین در سطح استان راه‌اندازی کنیم. یا مثلاً امامزاده بابااحمد در شهرستان بهمئی را هفته‌ی گذشته کلنگ‌زنی کردیم که رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ی جمعه‌ی استان، امام جمعه‌ی آن‌جا و فرماندار شهرستان هم حضور داشتند. ما در پی آن هستیم که بتوانیم استان را معرفی کنیم.

کبنا نیوز: بعد از کرونا اصطلاحی در گردشگری بسیار استفاده شد به نام «گردشگری مجازی»؛ در استان در این حوزه چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟
فعال‌ترین دوران گردشگری مجازی در همین دوره‌ای بود که شرایط کرونا وجود داشت. ما در این دوره تمام جاذبه‌های گردشگری را در رسانه‌ها به صورت روزانه به افراد استان و کشور و حتی خارج از کشور معرفی کرده‌ایم. در سال 1400 استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایلوت گردشگری کشاورزی و دامپروری راه‌اندازی شد که الأن زیرساخت‌های آن در حال آماده شدن هستند.
 
کبنا نیوز: در حوزه‌ی صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد چه ظرفیت‌هایی دارد و اداره کل چه کارها و اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟
در حال حاضر داریم چند روستا در استان را به عنوان پایلوت صنایع دستی به ثبت ملی می‌رسانیم. روستاهای رودشتی در شهرستان دنا و میمند در همان حوزه و در شهرستان گچساران بیدزرد، سربیشه و کلک بیشه که کارهای آن را داریم انجام می‌دهیم که به ثبت برسانیم که به عنوان پایلوت صنایع دستی ثبت شوند که بتوانیم خدمات بزرگی برای این قشر هنرمند مهیا کنیم. واقعیت این است که دستبافت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد قابل مقایسه با دیگر استان‌های جنوب کشور نیست. گلیم و دستبافت‌های این استان در سطح کشور مطرح هستند. در اسفند 1399 ما توانستیم در نمایشگاه بین‌المللی کشور در بین 31 استان رتبه‌ی برتر را بنا به همین دستبافت‌ها دریافت کنیم و به دست مبارک وزیر محترم و معاون صنایع دستی تقدیر شویم. باز هم کرونا باعث شد که کارگاه‌های صنایع دستی ما آسیب‌پذیر شوند. با همه‌ی این اوصاف توانستیم تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. به تعدادی از این عزیزان کمک‌های بلاعوض داده شد. در سال 1400 هم به تعدادی دیگر تسهیلات بلاعوض می‌دهیم و تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان قرار می‌دهیم. از بانک‌های عامل انتظار داریم که همکاری کنند تا ما بتوانیم این دستبافت‌ها را در بازارهای مختلف به منصه‌ی ظهور و عرضه برسانیم.
 
کبنا نیوز: خیلی از افرادی که در حوزه‌ی صنایع دستی فعالیت دارند، از نبود بازار گلایه دارند. چه سیاست‌هایی برای این بخش در نظر گرفته‌اید؟
برنامه‌ای ما در سال 1400 آماده کرده‌ایم که بعد از ویروس کرونا با تعدادی از کشورهای عربی قراردادهایی ببندیم که بتوانیم در این کشورها بازار صنایع دستی مان را رونق ببخشیم. این افراد حق دارند که گلایه داشته باشند. عزیزانی که در حوزه‌ی صنایع دستی فعال هستند تمام زندگی شان مصروف صنایع دستی است.
بحث بازارچه و نمادهایی که در سطح استان داریم کرونا باعث شد که نتوانند بازار و فروش داشته باشند. امیدواریم هر چه زودتر این ویروس تمام شود که بتوانیم کمکی هم به این عزیزان کرده باشیم.

کبنا نیوز: در حوزه‌ی میراث فرهنگی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
هویت ما، آداب و رسوم و سنن ما بر اساس میراث فرهنگی ماست. در سال 1399 یک انقلاب مرمتی در سطح استان صورت گرفت. بلاد شاپور یکی از بهترین بافت‌های تاریخی جنوب کشور است که ثبت شده است. ما توانستیم قریب به دو میلیارد و هشتصد میلیون تومان اعتبار ملی بگیریم. الأن سه گروه در آن‌جا در حال کار هستند تا دو بخش از این بافت تاریخی را به سرمایه‌گذار بومی خصوصی همین شهرستان بر اساس فراخوان ملی واگذار کنیم. الأن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه کار می‌کنند. کار دیگری که انجام دادیم مسجد بسیار قدیمی آن‌جا که آماده نبود که هیئت‌های مذهبی و عزیزان در آن‌جا ادای دین کنند، را توانستیم احیا کنیم. بحث بازار کوهزادی را داریم و بقیه‌ی امورات پارک محله‌ای را در آن‌جا داریم و همچنین جاده‌ی سلامت که مسافران و گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند. پل تاریخی پاتاوه را هم در دستور کار داشته‌ایم که تخریب شده بود را با بودجه‌ای حدود پانصد میلیون تومان احیا کردیم که بتوانیم مابقی کار آن را انجام دهیم. پل تاریخی بریم که در شهرستان باشت هست را هم در حال کار بر روی آن هستیم. قلعه‌ها را هم در حال مرمت هستیم که بتوانیم ی انقلاب مرمتی در این بافت عزیز و ارزشمند داشته باشیم.
 کبنا نیوز: نظر شما درباره‌ی برنامه‌ی دولت جدید در حوزه‌ی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چیست؟
دولت جدید برنامه‌ی خوبی برای توسعه‌ی گردشگری و رونق گردشگری و کسب درآمد از این طریق به جای منابع طبیعی دارد. آقای دکتر ضرغامی وزیر محترم برنامه‌های خوبی برای گردشگری دارد و قطعاً در این راه موفق خواهد شد.



کبنا نیوز: اگر صحبت پایانی دارید بفرمائید.
ما در حوزه‌ی گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، فعالیت‌ها و اقدامات خوبی در دست انجام داشتیم که برخی از آن‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا ناتمام ماند. مثلاً چندین بار از استاندار محترم درخواست کردیم که ما تعدادی از مستندسازان، خبرنگاران، بازنشستگان، و آژانس‌ها از سراسر کشور را به استان دعوت کنیم. اما استاندار با این استدلال که جان مردم در اولویت اول ما است، گفتند که بگذارید کرونا فروکش کند بعد شما این فعالیت‌ها را انجام دهید.
از دوستان عزیر خواهش دارم اگر در کارمان خللی داریم که حتماً هست، چون کار هیچکس بی‌عیب نیست، انتقادات و مطالبات‌شان را مطرح کنند تا ما بتوانیم بهترین کار را در حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی برای استان انجام دهیم.
ما جلسات متعددی با تهران و مدیر فرودگاه استان داشتیم و خوشبختانه توانستیم که بحث هوایی را در شهرستان یاسوج راه‌اندازی کنیم که عزیزان بتوانند در بحث زیارت مشهد مقدس مشکلی نداشته باشند. الأن هم دنبال این هستیم که بتوانیم یک جلسه‌ای با مدیران فرودگاه شیراز داشته باشیم که یک هواپیما را اختصاص بدهند برای کشورهای عربی. بحث گردشگری سلامت را داریم پیگیری می‌کنیم. اقدامات خوبی در حال انجام است که قطعاً نیازمند حمایت مردم عزیز و مسئولین و دستگاه‌های مختلف و به ویژه اصحاب رسانه است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مگه .کسی هم وجود دارد.روز معارفه بادته که فرمودی بعد از تاجگردون خورشید طلوع نخواهد کرد.
Iran, Islamic Republic of
من تو معارفه بودم چرا یادم نمیاد?
واقعا تاسف اوره دروغ بستن به مسئولین کاری همینطور عمل کردیم که استان مون روز به روز داره به سمت عقب پیش میره جای مسئولین بی کفایت با فریاد زد شهروندان بی کفایت
شهروندان بی کفایت
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
لطفا سوابق خدمتی یشون در پست معاون مالی زمان مدیریت اقای مرادی در گردشگری و معاون مالی ایشون در محیط زیست سال80 را پیگیری کنید واقعا جای تاسف داره
مسعودی سپیدان
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر صفایی مدیر توانمند
لوداب
Iran, Islamic Republic of
متاسفم با این ادبیات .
ادبیات
Iran, Islamic Republic of
شما حرف زدی ..
سید علیرضا خاضع
Iran, Islamic Republic of
مدیر کل محترم گردشگری جناب اقای مجید صفایی، سلام علیکم لطف کرده وزحمت کشیده ازطریق جاده قلعه گل (جاده پاتاوه به دهدشت ) سری به روستای شهید پرور شیخ هابیل که ارامگاه مطهر امام زاده یحیی (ع)دران میباشدبزنید وشرایط این روستارا از نظر گردشگری مورد بازرسی قرار دهید ،عقیده ام این است مورد توجه شدیدشما قرارخواهد گرفت ۰انصافا قطب گردشگری جالبی است که مورد غفلت قرار گرفته است ۰همتی نموده وسرکشی فرمایید
Iran, Islamic Republic of
فکر نکنم خطر در کمین است به زودی بای بای
😂
Iran, Islamic Republic of
تو چه بدبختی که فک کردی مجید صفایی به زودی ایرهه
استان
Iran, Islamic Republic of
واقعا براندازت پست بالاتریه دکتر جان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
من که شناختی ازتون ندارم ولی واقعا افرین اگه اینکارو انجام دادین
اسحاق
Iran, Islamic Republic of
صفایی حتی گزینه استانداری هم بی ....رتن.چه مه تو و دنیا خبر نداری
هشام
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف داره.... فقط برید سوابقش دربیارین....ای داد بیداد....
امامزاده علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر صفایی بخاطر خدماتی که برای روستای ما انجام دادن سماس فراوان
تقوی سید امامزاده علی
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف داره که مردم این استان فقط به دنبال قومی و قومیتی هستند و حتی یک درصد به مدیریت و توانایی فکر نمیکنن

من اهل دهدشت هستم و خود به عینه دیدم که جناب صفایی چه خدمات بزرگ و ارزشمندی به این شهرستان محروم کردند

عزیزانی که فقط به قومیت فکر میکنند لطف کنند سری به بلاد شاپور، امام زاده علی و ... بزنند و با قبل آن مقایسه کنند شاید متوجه شدید معنی و مفهوم خدمات ایشان را
از همین جا به شما خسته نباشید میگم و دعای خیر ما همیشه پشت سرتان میباشد
طاهری
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر صفایی مرد میدان و عمل

از ته قلبم برای شما مرد بزرگوار و با اقتدار از خداوند منان سلامتی میطلبم
فرجی سادات
Iran, Islamic Republic of
بنده اهل بویراحمدم
و هرگز فراموش نمیکنم خدمات ارزنده شما را
سلامت باشی حاجی عزیز
محمودی رضا
Iran, Islamic Republic of
موفق و پیروز باشید دکتر
بتازید
چشم دشمنان تون کور
رضایی نژاد
Iran, Islamic Republic of
به جرات میگم شما یکی از توانمند ترین مدیران این استان هستید
فکرش رو نمیکردم در حیطه مدیریت هم موفق بشید ولی بعد از چندین بازدید به روستاهای یاسوج شاهد موفقیت و توانایی هاتون شدم

پیروز باشید مدیر جوان و ارزشمند
علی
Iran, Islamic Republic of
آقای صفایی فقط و فقط حرف میزنه و عمل نمیکنه
تو رو خدا اینو زودتر عوض کنید
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به سيد عليرضا خاضع عرض كنم حاجي بصورت ويژه ظرفيت هاي امامزاده را ديدند وفرمودند دلم ميخواهد كاري ويژه كنم حضوري ودر محضر امامزاده ومردم بعيد ميدانم حاجي زير قولش بزنه وفاداره حاجي فيلمش هست همكاراش هستند اميدوارباش سيد عزيز حاجي رو نشناختي احتمالا جسارتا
بویراحمد گرمسیر مرکزیت دیل
Iran, Islamic Republic of
اقای مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری با سلام در طول این چندسال قول دادی که روستای دیل بزرگترن روستای شهرستان ودر سال 85و86 به عنوان بزرگتری روستای نمونه گردشگری معرفی شد به خاطر منازل قدیمی اززمان ساسانیان وقبل از ان اتشکده منطقه چرزو وقلعه شاه بهمن وخرب خانه کیزبال وودها جازبه دیگر چندین سال است که قرار بود که دهبزرگو ده درهبرج وده تکیه مرمت وبازسازی شود اهالی روستا منازل قدیمیخورا بعلت وعده شما وهمکاران شما نه شما امدید انرا درست کنید ونه صاحبان چون صاحبان منازللذا اگر تا اخر مهرماه امدید چه بهتر ولی اگر نیامدید دیگر بهانه ای ندارید وانها را تخریب میکنند وبه صورت ساختمان امروز انها رتا میسازند
Iran, Islamic Republic of
صفایی اینجا صفایی اونجا صفایی همه جا صفایی کو صفایی
سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

یک واقعیت غیر قابل انکار وجود دارد و آن هم این است که سعید جلیلی در روزهای پساروحانی ...
برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

میزان استفاده از اینترنت در برنامه‌های مختلف و محبوب در بین کاربران در این خبر بررسی ...
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
1