تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : ۴۳۸۷۹۰
سلامتی و تندرستی؛

عجیب‌ترین علامت کمبود ویتامین B۱۲ در بدن

۰
عجیب‌ترین علامت کمبود ویتامین B۱۲ در بدن
کبنا ؛متخصصان می‌گویند کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند آسیب جدی به سیستم عصبی وارد کند.
به گزارش کبنا به نقل از همشهری آنلاین، ویتامین B۱۲ یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که کمبود آن می‌تواند باعث بروز عوارض جدی برای بدن شود. از آنجا که ویتامین B۱۲ تنها در منابع حیوانی یافت می‌شود، افرادی که از رژیم‌های گیاهی تبعیت می‌کنند به طور جدی در خطر کمبود این ویتامین قرار دارند.
بسیاری از مردم تصور می‌کنند کمبود ویتامین B۱۲ بی‌ضرر است، در حالی که کمبود این ویتامین می‌تواند باعث آسیب عصبی برگشت ناپذیر شود. از این رو، بسیار اهمیت دارد که نسبت به کمبود ویتامین B۱۲ هوشیار باشیم. سوالی که مطرح می‌شود این است که از کجا به کمبود این ویتامین در بدن پی ببریم؟
حقیقت این است که متاسفانه کمبود ویتامین B۱۲ علائم زیادی ندارد و به سختی خود را نشان می‌دهد. با این حال، رایج‌ترین و منحصر به فردترین علامت کمبود این ویتامین احساس ناراحتی و سوزش در پا و کف آن است. در واقع یکی از نخستین علائم کمبود ویتامین B۱۲ خود را با سوزش کف پا نشان می‌دهد.رژیم غذایی ناصحیح از جمله موارد بروز کمبود این ویتامین است. از دیگر دلایل کمبود ویتامین B۱۲ می‌توان به کم خونی وخیم پرنیشیوز (Pernicious anaemia) اشاره کرد. این نوع کم خونی یک بیماری خودایمنی است که با آسیب به دیواره داخلی معده مانع از تولید فاکتور داخلی می‌شود. از طرفی فاکتور داخلی معده برای جذب ویتامین B۱۲ ضروری است و همین موضوع می‌تواند باعث کمبود این ویتامین در بدن شود. کم خونی وخیم پرنیشیوز اصلی‌ترین دلیل کمبود ویتامین B۱۲ در جهان است.
عجیب‌ترین علامت کمبود ویتامین B۱۲ در بدن
 
از دیگر علائم کمبود ویتامین B۱۲ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- خستگی شدید و بی حالی
۲- نداشتن انرژی کافی
۳- تنگی نفس
۴- احساس ضعف
۵- سردرد
۶- پوست رنگ پریده
۷- شنیدن صدا از درون بدن (وزوز گوش)
۸- از دست دادن اشتها و کاهش وزن
ویتامین B۱۲ نقشی حیاتی در انجام بسیاری از واکنش‌های بدن از جمله فعالیت‌های سیستم عصبی دارد. متاسفانه کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی برای سلامتی از جمله آسیب دائمی به سیستم عصبی شود.
به طور معمول افراد کهنسال بهتر است در بازه‌های زمانی مشخص که پزشک متخصص تعیین می‌کند اقدام به تزریق B کمپلکس و B۱۲ کنند. ویتامین‌های خانواده B نقشی حیاتی برای حفظ سلامتی و تندرستی بدن ایفا می‌کنند که کمبود آن می‌تواند برای بدن خطرناک باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

شهادت فهيم دشتي با واكنش‌هاي بسياري ميان كاربران افغان و ايراني روبه‌رو شد. فهيم دشتي ...
مبارزه با تورم، با دستان خالي

مبارزه با تورم، با دستان خالي

از آنجايي که تورم توليدکننده در فصل بهار سال جاري به بالاترين طي 5 سال اخير رسيده، مي‌توان ...
بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
1