کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

ماجرای این زمین خواری ها چیست؟ سازمان بازرسی و دستگاه های نظارتی ورود کنند

18 شهريور 1400 ساعت 12:53

پدیده زمین خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد و گچساران، همچون کل کشور، مسئله ای نگران کننده است. سالانه هزاران پرونده مربوط به زمین‌خواری در کشور تشکیل می‌شود. به گفته مسئولان قضایی، در سال 1399، 600 هکتار از اراضی استان رفع تصرف شده اند، با این حال مشخص نیست چه میزان از این زمین خواری ها کشف نشده و رفع تصرف نشده اند و هر ساله به این زمین خواری ها نیز اضافه می شود.


پدیده زمین خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد و گچساران، همچون کل کشور، مسئله ای نگران کننده است. سالانه هزاران پرونده مربوط به زمین‌خواری در کشور تشکیل می‌شود. زمین خواری اشکال گوناگونی دارد، متاسفانه دست ارگان های دولتی نیز در زمین خواری بسیار دیده شده است، و همچنین یکی از شگردهای زمین خواری، در لوای سرمایه گذاری اتفاق می افتد که روز گذشته نیز، یکی از فعالان سیاسی گچساران به آن اشاره کرده است. ولی راه حل چیست؟ تاجگردون در توئیتی اشاره می کند که نمایندگان طرح ارائه کنند تا بتوان با این پدیده مبارزه کرد، ولی مشخص نیست که نمایندگان با این پیشنهاد چقدر موافق باشند چرا که شاید این موضوع دامن گیر خیلی ها شود!
به گزارش کبنانیوز، ناگفته عیان است که زمین هایی که بصورت غیرقانونی صاحب سند می شوند، مال مردم و بیت المال است و متاسفانه هر روز بیشتر از قبل می شود. به گفته مسئولان قضایی، در سال 1399، 600 هکتار از اراضی استان رفع تصرف شده اند، با این حال مشخص نیست چه میزان از این زمین خواری ها کشف نشده و رفع تصرف نشده اند!

سید ناصر حسینی‌پور نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت و غلامرضا تاجگردون نماینده سابق مردم این دو شهرستان در مجلس شورای اسلامی هر دو در پیام‌های جداگانه‌ای به واگذاری زمین‌های دولتی و ملی به افراد مختلف اشاره کردند، غلامرضا تاجگردون در دوران مسئولیتش در مجلس شورای اسلامی بارها به واگذاری زمین به افراد مختلف اشاره می‌کرد و خواستار پس گرفتن آنها شد. به راستی موضوع این زمین‌ها چیست؟
تاجگردون نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در 9 دی ماه 1396 طی نامه ای به استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تخلفات گسترده در واگذاری زمین های اطراف گچساران خبر داده و گفته است: جلوی تخلفات در واگذاری زمینهای گچساران را بگیرید، زمین‌هایی درگذشته به برخی از مسئولین و صاحب نفوذان واگذار شده است. نامه‌ای که رونوشت آن به دست حجت‌الاسلام مزارعی رئیس کل وقت دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد هم رسید.
به گزارش کبنا نیوز، تاجگردون در بخشی از نامه خود آورده است؛ مطلع گردیدم جریانات رفاقت گرایی و به روش‌های غیرقانونی زمین‌های مرغوب اطراف شهرستان گچساران را به اشکال مختلف و به افرادی که ذی‌حق نبوده و یا ارتباط خاص داشتند واگذار کرده و یا در حال واگذاری هستند.
شرح کامل نامه تاجگردون:
بسمه‌تعالی
جناب آقای دکتر احمدی
استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد
با سلام و احترام
خواهشمند است این یادداشت (که البته ناگزیر شدم رسانه‌ای کنم تا شاید به نتیجه برسد) را مطالعه و اعلام نتیجه فرمایید.
از آغاز دوران وکالت مردم شریف گچساران و باشت مطلع گردیدم جریانات رفاقت گرایی و به روش‌های غیرقانونی زمین‌های مرغوب اطراف شهرستان گچساران را به اشکال مختلف و به افرادی که ذی‌حق نبوده و یا ارتباط خاص داشتند واگذار کرده و یا در حال واگذاری هستند.
تمامی ظرفیت اجرایی فرمانداری محترم و دفتر خود را بسیج کرده تا در حد توان سروسامانی به این وضع داده و علیرغم اینکه تلاش زیادی صورت گرفته ولی داستان‌همچنان ادامه دارد و نتوانستم به نتیجه مطلوب برسم. اگرچه زمین‌هایی درگذشته به برخی از مسئولین و صاحب نفوذان واگذار گردیده و به نظر نمی‌رسد بشود کاری کرد ولی حداقل انتظارم این بود موارد در حال واگذاری متوقف و یا اینکه دستگاه‌های اجرایی مرکز استان خود را مکلف بدانند از واگذاری زمین بدون نظر مسئولین محلی خودداری نمایند.
یک نمونه اخیر را به شرح زیر به استحضار می‌رسانم:
قریب به یک ماه پیش یکی از مالکین عرفی اطراف شهر دوگنبدان که به نظرم تا حدودی ذی‌حق است طی پیامکی از من درخواست داشت چرا به خانواده ما که تعداد بسیار زیادی جوان بیکار داریم زمین عرفی خودمان را برای فعالیت دامی و زراعی واگذار نمی‌کنند ولی به شخص یا اشخاص دیگر که از دیگر نقاط دیگر استان معرفی شده‌اند واگذار می‌کنند. باور نکردم ولی حساس شدم و دیدم گویا موضوع صحت دارد. تعجب کردم که چگونه در جوار شهر دوگنبدان که مجوز آب داده نمی‌شود زمین واگذار شده است؟!
از مسئولین منابع طبیعی و امور آب شهرستان جویا شدم دیدم حرف درست است. بررسی کردم و متوجه شدم که به وی نامه داده شده است که از محل سد شیو در ممسنی به این زمین آب‌داده خواهد شد، آن‌هم در سال نودوشش! سدی که نه قرار است ساخته شود و نه اگر ساخته شود آبی به این منطقه می‌آید (مشابه این حالت را در دو سه سال گذشته داشتیم، ورود کرده و خواستار لغو این روش شدم که تاکنون فکر کرده‌ام که منتفی شده و بیم آن دارم که آنان هم لغو نشده باشند...).
سؤال کردم این فرد که زمین را به آن واگذار کرده‌اند کیست. یکی از مسئولین ادارات به من گفت به ما گفته‌اند از همکاران اداره اطلاعات است و سریع تأیید کنید. می‌دانستم این حرف دروغ است چون حساسیت اداره اطلاعات را بخصوص در چند سال گذشته میدانم و یقین دارم سوءاستفاده است و به همین دلیل مدیرکل محترم اداره اطلاعات را در جریان قراردادم و یقین پیدا کردم وابستگی این افراد به این اداره دروغ است.
به مدیرعامل محترم امور آب و مدیرکل جهاد کشاورزی استان تذکر دادم و گوشزد کردم کار شما خلاف است و هرکدام اظهار بی‌اطلاعی کردند. ولی با تذکر این‌جانب مجوز غیرقانونی تخصیص آب را لغو کردند و قاعدتاً می‌بایستی مجوز واگذاری لغو شود.
علیرغم اینکه این روزها به دلیل بررسی بودجه مشغله کاری‌ام زیاد است ولی متناسب با وقتم این موضوع را به‌عنوان نمونه پیگیری می‌کردم.
چند روز پیش یکی از دوستان قدیمی خودم که سال‌ها زیارتش نکرده بودم را در راهروی کمیسیون‌های مجلس که افراد فقط با دعوت کمیسیون می‌توانند به آن طبقه بیایند دیدم. خیلی خوشحال شدم و علیرغم اینکه وقت کافی نداشتم به‌رسم ادب خدمتشان ایستاده تا سلام و علیکی کرده و از گذشته یادی کنم. دیدم این عزیز شخصی است که زمین به او واگذار شده یا در حال واگذاری است. از من خواست از این جریان بگذرم (جل‌الخالق من که نامه‌ای ننوشته بودم و فقط تلفنی از چند مسئول پیگیری کردم چطور سراغ من آمده؟!) از او عذرخواهی کرده و عرض کردم من نمی‌توانم به مردم حوزه انتخابیه‌ام خیانت کنم و چطور ممکن است جواب کسی را بدهم که مالک عرفی منطقه است و زمین به او تعلق نگیرد. در آخر من را برادرانه نصیحت کرد این‌قدر در این مسائل ریز نشو و تو انسان بزرگی هستی و حیف است خودت را درگیر این موضوعات ریز کنی. شاید درست بگوید، من این روزها و شب‌ها در فکر این هستم چگونه بودجه ۹۷ را ببندیم که نه به مردم ایران فشار بیاید و نه دولت قفل شود. به این فکر می‌کنیم چگونه رونق را به اقتصاد برگردانیم و از این قبیل موضوعات چرا وقتم را روی واگذاری یک قطعه زمین بگذارم که حالا به علی بدهند یا به حسین!
به او گفتم عذر می‌خواهم نمی‌توانم به رأی موکلینم و عهدی که با آنان بستم بی‌توجه باشم.
مجدد با مسئولین استان تماس گرفتم، دیدم بله نماینده مردم هم برای پیگیری حقوق مردم سنگ و قلاب می‌شود تا چه رسد به مردم ضعیف. کار انجام‌نشده تا من را از پیگیری مأیوس کنند.
آقای استاندار عزیز، شما بهتر از هرکسی نسبت به حقیر شناخت داشته و شاید از این نامه متعجب شوید. این یادداشت تلنگر است تا به اطرافمان بیشتر حساس شویم.
نمی‌گویم همین‌الان که این نامه را می‌خوانید، بلکه تصمیم بگیرید اولین لحظه‌ای که پشت میزتان نشستید مسئولین ذی‌ربط استان را بخواهید، مدارک را بگیرید و مانع از این اجحاف شوید و بعد فرماندار گچساران را بخواهید و بگویید مدارکی که ۴ سال است حرص آن را می‌خورید خدمتتان بیاورد و بعد از مدیرکل محترم دادگستری که قاضی شریف و مقتدری است بخواهید سریع ورود کند و تیمی امین و پاک که تحت نظر خودش باشد مأمور کند و هر آنچه در ده سال گذشته به هر بهانه‌ای واگذار کرده‌اند و یا در حال واگذاری است ببینید و اگر خلاف قانون و عرف بوده مانع شوید تا این‌گونه نباشد که مردم عزیز فکر کنند آنچه حاکم است خواص هستند و نه قانون...
یقین بدانید مردم شریف منتظر اقدام شما هستند.
رونوشت:
جناب حجت‌الاسلام مزارعی مدیرکل محترم دادگستری استان؛ خواهشمند است چون بیم دارم اصل نامه به دست شما نرسد این یادداشت رسانه‌ای را رسمی تلقی کنید و رسالت خود را در خصوص یک دوره به عمل رسانید.
افشاگری جدید تاجگردون در خصوص زمین های واگذار شده درگچساران
تاجگردون نماینده سابق گچساران و باشت در مجلس، 3 بهمن 1396،  آدرس برخی زمین هایی که جهت ساخت مدارس (کاربری آموزشی) به بخش خصوصی واگذار شده ولی تاکنون هیچ ساخت و سازی در آنها صورت نگرفته است را منتشر کرد. شهرک گلستان، شهرک جهاد، شهرک توحید، پانصد دستگاه، جاده پازنان و… از محلاتی است که در آنها چنین زمین هایی واگذار شده است.



 
ماجرای واگذاری زمین‌های ملی و دولتی به افراد به همین جا ختم نمی‌شود و بارها مسئولان مختلف در استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور دست روی آن گذاشته‌اند.
غلامرضا تاجگردون نماینده سابق مردم شهرستان‌های گچساران و باشت روز گذشته در توئیتی به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد؛ برخی خود فساد و رانت خواری می‌کنند و شعار ضد فساد می‌دهند. یک طرح بدهید و شفاف سازی کنید که؛
- کدام مسئول در بعد از انقلاب خودش یا فرزندانش اقامت یک کشور خارجی را داشته یا دارد.
- کدام مسئول خود و یا خانواده‌اش دارای موسسات خیریه می‌باشند که از مزایای ارتباطی با نهادهای دولتی استفاده کرده‌اند.
-  کدام مسئول در دوره خدمتش تحصیلات عالی گذرانده و از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند.
- کدام مسئول در بعد از انقلاب خودش یا فرزندش خارج از کشور درس خوانده است.
- کدام مسئول خود و یا افراد درجه یک خانواده است حتی یک متر زمین یا ساختمان به شکل حقیقی یا حقوقی قانونی یا غیرقانونی از دولت دریافت کرده‌اند.
- کدام مسئول فرزندانش یا همسرش و یا خواهر و برادرش عضو هیئت مدیره، هیئت امنا و یا موسسات مشابه و نهادهای انتصابی بوده یا می‌باشد. از من هم شروع کنید.
سید ناصر حسینی نماینده مردم گچساران و باشت نیز بلافاصله بعد از این پیام غلامرضا تاجگردون، توئیتی در خصوص واگذاری زمین های منابع طبیعی منتشر کرد. سیدناصر حسینی نوشت:  در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به واگذاری بی‌حساب و کتاب زمین‌های ملی به افراد اشاره کرد و نوشت: بعد از انقلاب اسلامی صدها هکتار زمین از طریق منابع طبیعی، امور اراضی، هیأت هفت نفره و... به افرادی در قالب طرح‌های مختلف واگذار گردید. لازم است متذکر شوم که اکثر این واگذاری‌ها به ناحق انجام شده است. اکنون ما برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زاییِ عام‌المنفعه با مشکل کمبود زمین روبرو هستیم.
نهادهای مربوطه موظفند در اسرع وقت مقدار زمین و همچنین اسامی دریافت‌کنندگان اراضی و نتیجه طرح‌ها را در طول این ۴۲ سال معرفی نمایند.
مطمئن باشید از طریق مجاری قانونی و بر اساس وظایف نظارتی‌ام، تکلیف واگذارکنندگان و دریافت‌کنندگان این زمین‌ها را روشن خواهیم نمود.
بعد از این، باز هم واکنش ها به این موضوع ادامه داشت و ایمان محمدپور در خصوص زمین خواری ها به توئیت سیدناصر حسینی انتقاد کرده و نوشته است: جناب آقای حسینی نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی دست روی موضوعی گذاشته‌اند که ما بارها فریاد زدیم و گوش کسی بدهکار نبود، دلیل هم داشت. محمدپور فتح در ادامه آورده است؛ دلیلش هم این بود که هر نقطه این شهر دست بگذاری، تهش می‌رسی به اصحاب قدرت در هر دو طیف سیاسی...
حال ضمن تشکر از جناب حسینی بابت طرح این موضوع، ذکر یک نکته خالی از لطف نیست..
قبل از هر چیزی صحه می‌گذاریم بر حرف آقای حسینی‌پور که زمین‌های منابع ملی زیادی از محدوده پلیس راه گچساران شیراز تا حوزه کمربندی، جاده پازنان تا اولین جاده فرعی مربوط به شرکت نفت، مجدد محدوده کمربندی تا روبروی جاده پتروشیمی، محدوده خنگ و بنار و کارخانه روغن، ابتدای جاده دیل به سمت روستای اسلام آباد، تنگه روبرو جاده بید زرد، بخشی از زمین‌های محدوده آبگرمو و خیلی جاهای دیگه جهت اجرای طرح‌های اشتغالزایی واگذار شده است و اکثراً سند مالکیت هم گرفته‌اند و بعید می دانم بتوان این زمین‌ها را پس گرفت.
البته زمین‌های شهری زیادی هم با کاربری‌های فرهنگی و آموزشی واگذار شده‌اند و بعدها تغییر کاربری داده شده و یا در مسیر انجام امور اداری تغییر کاربری هستند.
 اما بحث اصلی آنجاست که آقای حسینی‌پور در لوای مبارزه با فساد موضوع مذکور را طرح کرده‌اند و در ادامه اشاره کرده‌اند که هدفشون از پرداختن به این موضوع، نبود زمین جهت واگذاری به سرمایه گذاران جدید برای اجرای طرح‌های اشتغال زایی بوده است! این یعنی اینکه آقای حسینی‌پور هم قرار است از این یکی بگیرد و به آن دیگری واگذار کند که مثل قبلی‌ها که قرار بود طرح اجرا کنند و زمین گرفتن، قرار است طرح اجرا کند!
واضح و روشن است که از این دست گرفتن و به آن دست واگذار کردن، نه تنها معنی مبارزه با فساد نمی‌دهد، بلکه دقیقاً ادامه راه گذشته و کمک به فساد و رانت خواری است..
  موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که نه قبلی‌ها به قول آقای حسینی در طی سال‌های گذشته و نه آقای حسینی در حال حاضر، به این موضوع توجه نکرده‌اند که وقتی شهرک‌های صنعتی با زیر ساخت کامل جهت اجرای طرح‌های صنعتی و اشتغالزا آماده شده‌اند، چه دلیلی دارد که فلان سرمایه گذار دنبال گرفتن زمین‌های منابع ملی باشد؟
 آیا غیر از این است که این‌ها هم مثل قبلی‌ها صرفاً دنبال گرفتن زمین هستن، نه اجرای طرح و اشتغالزایی؟
ولی بعد از این، دبیر مبارزه با فساد اقتصادی گچساران نامه ای به نماینده گچساران و باشت نیز در نامه ای از توئیت سیدناصر حسینی استقبال کرده و نوشت: آغاز کلام با صراحت و بدون لکنت لهجه خدمتتان عرض می نمایم همان طوری که اطلاع دارید پدیده زمین خواری بحث جدیدی نیست و تا جایی ادامه داشته که صدای آن به گوش مقام معظم رهبری نیز رسیده و معظم له در واکنش به این موضوع به صراحت چندبار بیان فرمودند که : «پدیده زمین خواری و اخیرآ کوه خواری و ساخت و ساز درارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار است…باید در قانون اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوء استفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه ها نیز کوتاهی انجام گیردذ باید با عوامل این کوتاهی هم به شدت برخورد شوذ. ۱۷/۲/۱۳۹۳ » و این موضوع به قدری در شهرستان گچساران به چشم میخورد که در محافل و نشست های روزمره مردم صحبت از آن رد و بدل می شود.در طی چندماهی که در قرارگاه مبارزه با فساد اقتصادی بوده ام بنا به گزارشات مردمی تحقیقات میدانی فراوانی در این خصوص در سطح شهرستان ، حاشیه شهر و روستاهای متعلق به شهرستان داشتیم موارد متعددی از سطح تخلفات با پدیده های زمین خواری،کوه بری و کوه خواری و واگذاری هایی که با مجوزات به ظاهر قانونی صادر گردیده مشاهده میشود که بعضاً تمامی موارد آن واگذاری با پشت پرده جریانات سیاسی ، رانت و غیره دخیل بوده اند که ان شاءالله مکتوبات مردمی و برخی مدارک  آن را در اولین فرصت خدمت حضرتعالی ارائه خواهم نمود.لذا از آنجایی که در طی سالیان گذشته دوستی و رفاقت با جنابعالی دارم و از روحیه عدالتخواهی و فسادستیزی شما در سطح کلان اطلاع دارم پیشنهاد میکنم که یک کارگروه مردمی-دولتی در سطح شهرستان تشکیل و نسبت به بررسی و تحقیق و تفحص در طول ۴۳ سال گذشته رسیدگی و موارد تخلف تحویل دستگاه قضایی و به بیت المال بازگردانده و نظارت های سخت گیرانه ای صورت تا ان شاءالله در آینده شاهد چنین مواردی نباشیم. باشد که بذر امیدی در دل مردم دیارمان کاشته و به رسالت حقیقی انقلاب اسلامی که همان عدالتخواهی است برسیم.


کد مطلب: 438782

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/438782/ماجرای-این-زمین-خواری-چیست-سازمان-بازرسی-دستگاه-های-نظارتی-ورود-کنند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1