کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اگر به کرونا مبتلا شده‌اید، بخوانید؛

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

11 شهريور 1400 ساعت 20:30

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند به تنهایی ایمنی لازم را ایجاد کند و بهبودیافتگان نیز باید ۲ دوز واکسن دریافت کنند.


محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند به تنهایی ایمنی لازم را ایجاد کند و بهبودیافتگان نیز باید ۲ دوز واکسن دریافت کنند.
به گزارش کبنا به نقل از بهداشت‌نیوز، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ابتلای قبلی به ویروس کرونا و بهبودی از آن به تنهایی سطح بالایی از آنتی بادی‌ها علیه ویروس یا پاسخ قوی پس از تنها یک دوز واکسن ۲ دوز را تضمین نمی‌کند.
مطالعه جدید شامل ۲۷ بزرگسال واکسینه‌شده در منطقه شیکاگو بود. برخی از آن‌ها قبلا به کرونا مبتلا بودند. آن‌ها نمونه خون را دو تا سه هفته پس از دوز اول و دوم واکسن و دو ماه پس از دوز دوم ارسال کردند. نمونه‌های خون را برای وجود آنتی بادی‌ها علیه ویروس کرونا تجزیه و تحلیل کردند.
توماس مک دید، استاد مردم شناسی و یکی از اعضای هیات علمی این دانشگاه گفت: هنگامی که ما نمونه‌های خون شرکت کنندگان را که حدود سه هفته پس از دوز دوم واکسن جمع آوری شده بود آزمایش کردیم، سطح متوسط ​​مهار ۹۸ درصد بود که نشان دهنده سطح بسیار بالایی از آنتی بادی‌های خنثی کننده است، اما سطح آنتی بادی در برابر انواع در حال ظهور به طور قابل توجهی پایین‌تر بود یعنی از ۶۷ تا ۹۲ درصد.
همچنین، بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله Scientific Reports، نمونه‌های خون افراد بهبود یافته که دو ماه پس از دوز دوم واکسن جمع آوری شد، نشان داد که پاسخ آنتی بادی حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.
یافته دیگر این بود که شرکت کنندگانی که دارای علائم متعدد کووید-۱۹ بودند، واکنش ایمنی قوی‌تری نسبت به واکسن‌ها نسبت به افرادی که علائم خفیف یا بدون علامت داشتند، داشتند.
مک دد در بیانیه خبری دانشگاه گفت: بسیاری از مردم و بسیاری از پزشکان تصور می‌کنند که هرگونه تماس قبلی با سارس-کوو-۲ باعث ایجاد عفونت مجدد می‌شود. بر اساس این منطق، برخی از افرادی که قبلا در معرض تماس قرار گرفته‌اند فکر نمی‌کنند که نیاز به واکسیناسیون داشته باشند، آن‌ها فکر می‌کنند که تنها بک یک دوز واکسن کرونا نیاز دارند.
او گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که ابتلا به ویروس کرونا و بهبودی از آن سطح بالایی از آنتی بادی‌ها و همچنین پاسخ قوی آنتی بادی به اولین دوز واکسن را تضمین نمی‌کند. برای افرادی که عفونت‌های خفیف یا بدون علامت داشتند، پاسخ آنتی بادی آن‌ها به واکسیناسیون در اصل همان است که برای افرادی که قبلا در معرض آن قرار نگرفته‌اند. به گفته مک دد، این مطالعه قبل از ظهور نوع دلتا انجام شده است، اما یافته‌ها هنوز قابل اجراست.
تا آنجا که محافظت پس از واکسیناسیون انجام می‌شود، داستان برای همه انواع مختلف از جمله دلتا یکسان است، واکسن محافظت خوبی را ارائه می‌دهد، اما محافظت خوبی به عنوان نسخه اصلی ویروس که واکسن برای آن طراحی شده است، ندارد. این واقعیت که ایمنی با گذشت زمان کاهش می‌یابد، شما آسیب پذیری بیشتری را در برابر عفونت‌های بزرگ افزایش می‌دهید.


کد مطلب: 438538

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/438538/بهبودیافته-گان-کرونایی-چند-دوز-واکسن-نیاز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1