کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبناگزارش می دهد

پیگیری یک مطالبه عمومی از موحد/چرا قطب کشاورزی استان در برنامه های نماینده مجلس جایگاهی ندارد/طرح آبیاری اراضی غربی چرام چشم انتظار کمک مسئولان

11 شهريور 1400 ساعت 12:45

پیگیری یک مطالبه عمومی از سید محمد موحد و چرایی بی توجهی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به طرح مهم و اشتغالزای آبیاری اراضی حومه غربی چرام


پیگیری یک مطالبه عمومی از سید محمد موحد.و چرایی بی توجهی نماینده مجلس به طرح مهم و اشتغالزای آبیاری ا راضی حومه غربی چرام

به گزارش کبنا؛اشتغال و تولید مهم ترین دغدغه این روزهای مردم و مسئولان است که نیاز هست با برنامه ریزی و آینده گری با توجه به منابع موجود و اولویت بندی برای آن برنامه ریزی کرد.
 
بخش کشاورزی در شهرستان چرام به علت دارا بودن شرایط مناسب خاک و آب و هوا همیشه مورد توجه بوده است.
 
یکی از طرح های مهم و استراتژیک در حوزه کشاورزی شهرستان چرام ؛طرح تأمین آب اراضی حومه غربی چرام حدفاصل روستاهای شیرازی و القچین سفلی و دمدره و‌ شهر چرام در حاشیه رودتغار می باشد.
 
در صورت تحقق این امر وسعت زیادی از اراضی مستعد حاشیه غربی رودخانه تغار و اراضی شیب دار از سیستم آبیاری نوین و تحت فشار بهره مند می شود که باعث بالارفتن عملکرد در هکتار و افزایش راندمان محصولات کشاورزی گندم ؛جو؛ذرت و حبوبات و ایجاد باغات می شود.
 
این طرح مهم و اشتغالزا که مطالعات آن از سالهای قبل شروع شده و محل پیشنهادی برداشت آب یک کیلومتر پائین تر از محل تلاقی رودخانه تغار و چشمه سیاه ؛چشمه بلقیس است که این مکان دارای نقطه ای است که پائین تر از آن هیچ برداشتی صورت نمی گیرد و‌حکم آب مربوط به مخزن سد کوثر می باشد.
با بررسی اجمالی روان آب ها و حوزه آبریز سد کوثر بخشی از عقبه سد مهم کوثر در محدوده شهرستان چرام است به نحوی که این شهرستان منشأ سرشاخه های اصلی و رودخانه های تأمین کننده آب سد کوثر می باشد از سرچشمه سرکرته در بخش طسوج و الحاق به رودخانه نازمکام تا چشمه سیاه و بلقیس و رود تغار که متاسفانه تاکنون چرام از این نعمت محروم است .
 
دو سد کوثر و مارون در دوره نمایندگی حجت الاسلام موحد احداث شد که هیچکدام منافعی برای شهرستان های چهارگانه نداشته است و دشت های تشنه نظاره گر آب های هستن که به این سدها سرازیر می شود و بیان می کنند آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم.
 
اینکه چرام قطب کشاورزی استان یعنی چرام در برنامه های آقای موحد جایگاهی ندارد معلوم نیست که یا این ضعف از اطرافیان و مشاوران وی است و یا اینکه چرام در نقشه توسعه ای آقای موحد جایگاهی ندارد و نگاه منطقه ای وی به حوزه انتخابیه دارد .
 
همانطور که همگان می دانند مهم ترین معضل این روزهای شهرستان چرام بیکاری است که از قبل آن آسیب های اجتماعی زیادی بروز و ظهور کرده و علیرغم وجود آب و خاک مناسب و اراضی مستعد جهت کشاورزی و تولید اما در سایه بی توجهی یا کم توجهی از سال های گذشته تاکنون این شهرستان که قطب کشاورزی استان بوده از قافله توسعه عقب افتاده است .
 
طرح مهم تامین آب اراضی حومه غربی که بخش زیادی از. جمعیت شهری و روستایی چرام در آن ذینفع هستن با پیگیری های انجام شده کشاورزان و مسئولان جهادکشاورزی سابق و فعلی چرام و استاندار سابق و بازدید میدانی دکتراحمدی استاندار و هاشمی پور نماینده وقت از اراضی حومه غربی با حضور مدیران استانی جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان مقرر شد که با تجمیع پمپاژهای حاشیه رودخانه تغار و صدور پروانه بهره برداری و برداشت آب برای تامین آب اراضی حومه غربی چرام صادر شد.
 
در سفر مسئولان بلندپایه وزارت کار و مهندس پناه معاون وزیر کار در ماه های گذشته این طرح مهم و اشتغالزا با اختصاص اعتبار اولیه 20میلیارد تومانی به تصویب رسید ولی ظاهرا در برنامه های توسعه ای نماینده کهگیلویه بزرگ محلی از اعراب ندارد و در نشست های کمیته برنامه ریزی شهرستانی و استانی هیچ اشاره ای به آن نشد.
 
معلوم نیست تیم مشاوره ای آقای موحد در چرام چه کسانی هستند و دنبال چه اهدافی هستن چرا که در شهرستان های همجوار و حوزه انتخابیه آقای موحد طرح های مهم صنعتی با اعتبارات کلان ارزی و ریالی در حال کلنگ زنی هستن ولی در چرام نه از طرح های کلان صنعتی خبری هست و نه از بخش کشاورزی که البته خبر افتتاحیه و کلنگ زنی های هفته دولت 1400در شهرستان چرام گویای واقعیتی تلخ هست که چرام در پازل آقای موحد مثل همیشه جایگاهی ندارد و‌ حلقه نزدیکان وی در چرام به جای مطالبات عمومی مردم دنبال منافع فردی و آب نباتی هستن .
اگر نگاهی آماری و مقایسه ای میان دو پروژه مهم صنعتی در شهرستان کهکیلویه و‌بهمئی باشیم متوجه می شویم که فاصله توجه نماینده و مطالبات مردم چرام چگونه است.
البته که ما خوشحال می شویم در همه شهرستان های حوزه انتخابیه آقای موحد رونق بگیرد ولی تبعیض و بی تفاوتی به شهرستان چرام موجب نارضایتی عموم می شود.
در پتروشیمی دشت مازه دهدشت که طبق گفته مسئولان با اعتبار 12هزارمیلیارد تومانی قریب به 500نفر اشتغالزایی دارد اما در طرح کشاورزی تامین آب اراضی غربی چرام با اعتبار قریب به 30میلیارد تومان که 20میلیارد آن که قبلا ذکر شد مصوب شد 700نفر اشتغالزایی دارد.
 
ضمن اینکه عوارض زیست محیطی ندارد و‌ در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری می رسد و محصولات کشاورزی آن علاوه بر تامین نیازهای شهرستان چرام به سایر شهرستان های استان ارسال می شود و کمک خوبی به اشتغالزایی جوانان بیکار چرام می باشد..
حال دلیل اینکه در برنامه های آقای موحد جایگاهی ندارد معلوم نیست که امیدواریم با نگاه ویژه و بازنگری در برنامه ها و اهداف خود این پروژه و سایر طرح های مهم در شهرستان چرام به نتیجه برسد.
 
اینکه در تریبون ها مردم را به آرامش و صبر دعوت کنیم ولی زیرساخت های توسعه و اشتغال فراهم نشود نمی تواند تاثیر گذار شود چرا که با اشتعال و تولید بخش مهمی از آسیب های اجتماعی از بین می رود.
 
امیدواریم در 6ماهه دوم 1400عملیات اجرایی طرح تامین آب راضی حومه غربی چرام شروع و در سال 1401شاهد بهره برداری از آن باشیم اگر دنبال عملی کردن شعارهای سال رهبری انقلاب هستید.


کد مطلب: 438517

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/438517/پیگیری-یک-مطالبه-عمومی-موحد-چرا-قطب-کشاورزی-استان-برنامه-های-نماینده-مجلس-جایگاهی-ندارد-طرح-آبیاری-اراضی-غربی-چرام-چشم-انتظار-کمک-مسئولان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1