تاریخ انتشار
شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۴۳۷۳۵۶
سکان مهم‌ترین وزارت فرهنگی کشور در دستان چه کسی قرار می‌گیرد؟

وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی کیست؟

۷
۷
وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی کیست؟
کبنا ؛
مروری بر گزینه‌های روی میز رئیسی؛ نزدیکان به دولت روحانی و مدافعان وضع موجود، طراحان طرح‌های شتابزده آموزشی و نیروی‌های گمنام اما فعال در حوزه تعلیم و تربیت.
به گزارش کبنا به نقل از مشرق، با توجه به ایام پایانی دولت روحانی و روی کار آمدن دولت جدید گمانه‌زنی‌هایی درباره وزارت آموزش‌وپرورش مطرح شده و تاکنون نام‌های زیادی برای صدارت در این وزارتخانه بیان شده است. پیگیری‌ها حاکی از این است که گزینه‌های متعددی در دستور تیم ارزیاب این وزارت‌خانه قرار گرفته است. گزینه‌هایی چون محسن حاجی میرزایی وزیر فعلی آموزش‌وپرورش، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش‌وپرورش، احمد حیدری معاون سابق وزارت آموزش و پرورش و… در بین گزینه‌ها قرار گرفته‌اند.
اهمیت عرصه فرهنگ در کنار برخی بی‌توجهی‌ها به این عرصه مدیریتی کشور، را بر آن داشت تا با بررسی مهمترین گزینه‌های پیشنهادی هریک از وزارتخانه‌های فرهنگی کشور، مقایسه‌ای در توانمندی‌ها و ویژگی‌های این افراد داشته باشد.
محسن حاجی میرزایی از یاران نزدیک روحانی و جهانگیری است که در سابقه او معاون مالی نهضت سوادآموزی به چشم می‌خورد و سال‌ها دبیر هیأت دولت بوده است و اکنون وزارت آموزش‌وپرورش را عهده‌دار می‌باشد. پدیده‌های مختلفی در این دوره مسئولیت گریبان این وزارتخانه را گرفته است که انتقادات تشکل‌های مختلف آموزش و پرورشی را در پی داشته است.
انتصاب برخی چهره‌های ناموفق مدیریتی با نگاه‌های غرب گرایانه در هیأت امنای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌وپرورش و به کارگیری چهره‌های مدافع سند ٢٠٣٠ به دبیری شورای‌عالی آموزش‌وپرورش یکی از موارد انتقادی به این دوره مدیریتی بود. برخی منتقدان مدیریتی حاجی میرزایی معتقدند، در این دوره زیرنظام‌ها مطابق اهداف سند تحول تنظیم نشده‌است و فرهنگیان در دوره وزارت ایشان رضایتی از عملکرد وی نداشته‌اند. با این وجود ایشان با کمک برخی گروه‌های سیاسی تلاش دارد وزارتش در دوران جدید تداوم یابد.
دکتر حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی می‌باشد که تجربه چند دوره نمایندگی مجلس و وزارت آموزش‌وپرورش دولت دهم را دارا می‌باشد. در زمان وزارت ایشان تلاش زیادی برای تصویب سند تحول آموزش و پرورش صورت گرفت. وی در حمایت از تنوع مدارس تلاش زیادی کرد ازجمله تکثیر مدارس تیز هوشان و مدارس نمونه دولتی. البته انتقاداتی به عملکرد ایشان نیز وارد شده‌است از جمله اجرای شتاب‌زده طرح ۶-۳-۳ که چالش‌های بسیاری را برای مدارس رغم زد که همچنان درگیر مسائل و چالش‌های آن هستند و همچنین واگذاری بیش‌از صد آموزشکده فنی‌حرفه‌ای با زمین و امکانات به وزارت علوم که پشتوانه هنرجویان هنرستانی بوده‌است و تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه که صدها ساعت برنامه‌ریزی تعلیم و تربیت مدارس در ماه را از بین برد.
احمد حیدری که فردی کمتر شناخته‌شده‌ای در میان فرهنگیان است، در دولت یازدهم به‌عنوان مشاور قائم‌مقام وزیر کشور دولت روحانی مشغول به کار بوده است. ایشان و سیدمحمد بطحائی در تیرماه نود و هشت به سمت معاونین دانشگاه آزاد منصوب شدند. ایشان که دارای مهندسی عمران می‌باشد، سابقه معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش را در کارنامه خود دارد. علاوه‌بر فاصله هشت‌ساله ایشان از نظام تعلیم و تربیت و دارا بودن مسئولیت کلیدی در دولت روحانی، به‌نظر نمی‌رسد وزارت ایشان با اقبال فرهنگیان روبرو شود.
سید باقر پیش‌نمازی گزینه دیگری است که مطرح‌شده است؛ از مسئولیت‌های سابق او می‌توان به معاون پرورشی و تربیت بدنی وزیر آموزش‌وپرورش دولت نهم، مدیر شبکه قرآن و معارف صداوسیما، مدیرکل صداوسیمای استان فارس ' مدیرکل صداوسیمای خراسان‌رضوی و رئیس ستاد نماز جمعه تهران اشاره کرد. پیگیری تصویب قانون احیای معاونت پرورشی و تصویب آئین نامه اجرایی و اجرای قاطع آن و کیفیت بخشی به فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی از اقدامات مؤثر وی بوده. او نگاهی تحول‌گرا به آموزش‌وپرورش دارد و با رویکرد خلاقانه‌ای که به مقولات فرهنگی و اجتماعی دارد قادر است ارتباط وسیع و پویایی با نیروهای جوان برقرار کند و زمینه ورود مدیران گام دوم انقلاب را به عرصه اداره وزارتخانه فراهم نماید.
سیدعلی یزدیخواه مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش شهر تهران و چهره شناخته‌شده تهران می‌باشد که در حال حاضر نماینده مجلس شورای اسلامی می‌باشد.
دکتر سید بابک هاشمی نکو از مدیران آموزش‌وپرورش شهر تهران و چهره‌ای شناخته‌شده در بین تشکل‌های انقلابی آموزش‌وپرورش است و مطالعه تطبیقی برای بررسی آموزش‌وپرورش کشورهای موفق داشته‌است
احمد قیومی دانش آموخته دکترای مدیریت رسانه، از مدیران سابق مناطق آموزش‌وپرورش شهر تهران و مشاور سابق مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بوده است. وی در دوره‌ای مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده و از مدیران اجرایی قوی، تحول‌گرا و جوان‌گرا می‌باشد. از مهم‌ترین خصوصیت‌های قیومی، می‌توان به توان بالای مدیریتی، توانایی بسیج منابع و امکانات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی در مسیر بهبود چالش‌های آموزش و پرورش و قدرت تعامل بالای وی اشاره کرد. قیومی که از فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی نیز هست، آشنایی خوبی با تحولات و فناوری‌های رسانه‌ای و مجازی روز دارد.
دکتر محمد طیب صحرایی از فعالان عرصه تعلیم‌وتربیت و مدیر مجتمع آموزشی امام صادق شهر تهران می‌باشد. وی متولد کرمانشاه و دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) است. از سال ۱۳۸۶ عضو هیئت علمی این دانشگاه بوده و در عین حال مسئولیت‌های فرهنگی و دانشجویی مختلفی مانند مسئولیت دفتر اعزام مبلّغ، مدیرکل فرهنگی و قائم مقام معاونت دانشجویی دانشگاه را داشته است. از وی فعالیت‌های دیگری نیز در فضای غیردانشگاهی در قالب فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی در حوزه تعلیم‌وتربیت در دو مؤسسه فرهنگی اندیشه روح الله و مطالعات راهبردی حکمت صادق (ع) نیز وجود دارد. وی طراح طرح کشوری ایماوا (الگوی یک مدرسه ایرانی و اسلامی)، از مدرسین طرح بینش مطهر و طراح و مجری طرح شهید بهنام محمدی از طرح‌های موفق حوزه تربیتی در مدارس کشور است.
به نظر می‌رسد وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم باید توانایی حل مجموعه‌ای از مسائل کلیدی را داشته باشد. بخشی از این مسائل، به چالش‌های مزمن نظام آموزش و پرورش همانند مسائل مالی و منابع انسانی برمی‌گردد. دومین دسته مسائل معطوف به اجرای پروژه‌های تحولی مبتنی بر سند تحول طی دوران چهارساله دولت است. دسته سوم از مجموعه مسائلی که باید توسط وزیر آینده آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد، به آینده نظام آموزش و پرورش مرتبط می‌شود. داشتن فهم آینده‌نگر و جوان‌گرایی به وزیر آینده کمک می‌کند توانایی ریل‌گذاری برای مواجهه با پارادایم‌ها و فناوری‌های جدید آموزشی را داشته باشد و بتواند با تربیت نسلی جدید از کارشناسان و مدیران، زمینه را برای تحول نظام آموزش و پرورش فراهم آورد.
افرادی که نام برده شدند از گزینه‌های اصلی و نام‌آور پیشنهادی صدارت وزارت مهم و زیر ساختی کشور بودند که در روزهای آینده دقیق‌تر مشخص خواهد شد کدامیک اعتماد حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور منتخب را برای این وزارتخانه جلب خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
وزیر آموزش و پرورش فقط آقای حاجی بابایی بهترین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش
Iran, Islamic Republic of
دکتر حاجی بابایی
مهندس نوید ادهم
دکتر محمود امانی طهرانی
دکتر علی عبدالعلی
دکتر حسین هژبری
محمد کسرا رضایی
Romania
خدا شکر از دست حاجی میرزایی
عادل
Iran, Islamic Republic of
اگر می خواهید طعم عدالت را بچشید بروید از لرستان( لکستان) یکی را بیاورید و مسئول خود بکنید از فرمایشات امیر کبیر بزرگ
Iran, Islamic Republic of
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
رنجبر
Poland
✉️ آقای رئیس‌جمهور، با این شیوه انتخاب وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش‌وپرورش، بر باروت تنفرِ معلمان، کبریت کشیده‌اید
✒️ مزبان حبیبی

انتخابات تمام شد و معلمان منتظر معرفی وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش‌وپرورش بودند چند نفری مطرح شدند که هیچ‌کدام از آنها نه می‌توانست و نه می‌خواست که نظر معلمان را جلب کند، چون ظاهراً نظر معلمان برای انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش، در این دولت هم همانند سایر دولت‌ها، هیچ اهمیتی ندارد.

با تثبیت شدن لیست کابینه دولت، کاملا مشهود است که بسیاری از آنها به آستان قدس مرتبط هستند که در مورد وزارت آموزش‌وپرورش متاسفانه، کسی انتخاب شده که نه سابقه چندانی دارد و نه مقبولیت قابل ذکری.

در فرآیند‌های آموزش‌وپرورش، که انتخاب وزیر هم یکبار آنهاست، سه چیز است که اهمیت ندارد:
۱. معلمان
۲. دانش‌آموزان
۳. آموزش دانش‌آموزان توسط معلمان

چرا همواره باید از خارجِ سیستم آموزش‌وپرورش کشور، وزیر را انتخاب کرد؟ یعنی با گذشت چهل سال، نتوانسته‌ایم یک وزیر آموزش‌وپرورش تربیت کنیم؟ انتخاب یک مدیر از مدارس غیردولتی برای وزارت آموزش‌وپرورش که بنابر اصل سی‌ام قانون اساسی باید خدماتش رایگان باشد، نشانه‌ای آشکار از نگرش رئیس‌جمهور و دولت به مقوله آموزش است.

بارها گفته‌ایم که آموزش در این کشور به حال خود رها شده است اما کسی حرف ما را نشنید، شما هم نشنیدید و باز هم وزارت آموزش‌وپرورش قرار نیست وزیری از جنس معلمان داشته‌باشد و باز هم دست به دامان دانشگاه شده‌اند برای انتخاب وزیر.

اگر انتخاب دکترای فلسفه تعلیم و تربیت هدف شماست که در وزارت آموزش‌وپرورش چندین نفر توانمند و باسواد در این حوزه وجود دارد حداقل در شیراز چند نفر دکترای فلسفه تعلیم و تربیت در حال خدمت هستند.

اگر قرار بود دکترای جوان انتخاب کنید، باز هم در وزارت آموزش‌وپرورش چندین جوان توانمند دارای تحصیلات عالی آدادمیک در مقطع دکتری وجود دارد.

به دلیل بی‌توجهی به آموزش در ۱۶ سال اخیر و انتخاب وزرایی که از جنس معلمان نبودند، با توجه به شعارهای فرهنگی شما، انتظار داشتیم حداقل به خواست معلمان توجه می‌کردید نه اینکه شما هم با دهن‌کجی، سراغ غیرمعلم‌ها بروید.

با نگاهی ساده به رزومه ساخته شده برای وزیر پیشنهادی، می‌توان فهمید که باید منتظر جولان موسسان مدارس غیرانتفاعی از جنس خاص آن، در وزارت آموزش‌وپرورش باشیم.

وضعیت روحی و روانی معلمان و دانش‌آموزان مانند بشکه‌ای باروت است که شما درحال کبریت کشیدن به آن هستید. در تمام سی سال خدمتم به‌عنوان معلم، هیچ‌وقت آموزش از اولویت‌های حاکمیت نبوده و علی‌الظاهر در دولت شما هم نیست.

هشدار این معلم را جدی بگیرید و تا بشکه باروت را آتش نزده‌اید، وزیری از جنس معلمان انتخاب کنید.

مزبان حبیبی
بیستم مرداد هزاروچهارصد
امیر حسین
Iran, Islamic Republic of
خواهشان از طرف ما دانش آموزان حرف نزنید. چرا باید دوباره از این سیستم ناکارآمد یکی وزیر شود؟ معلمینی که ادعا دارندمشکلات آموزش و پرورش می داند و نظرشان باعث پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است چرا فقط در مواقعی که با منافع صنفیشان رو به رو می شوند ورود پیدا می کنند و فشار به دولت و مجلس وارد می کنند؟ ( چند بار شده معلمان برای منافع دانش آموزان اقدامی کرده باشند؟ من که ندیدم) نگویید که که ما توانی نداریم چون در رد باغگلی نقش معلمان مشهود بود
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

هرچند روز گذشته نوروزی در مقام تکذیب مصاحبه‌ منتشرشده‌اش برآمد و به خبرگزاری «خانه ملت» ...
1