تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۴۳۶۵۱۹
هدایت‌اله امیری در گفت‌وگو با کبنانیوز:

یاسوج در آینده به بن‌بست خواهد رسید / زمین‌های بلاتکلیف معضل مرکز کهگیلویه و بویراحمد / بازار یاسوج باید از این وضع بی‌روح خارج شود / قول می‌دهم تقابل و جنجال در شورای ششم نخواهیم دید / حرمت یا لطمات زیاد

۱۵
۵
یاسوج در آینده به بن‌بست خواهد رسید / زمین‌های بلاتکلیف معضل مرکز کهگیلویه و بویراحمد /  بازار یاسوج باید از این وضع بی‌روح خارج شود /  قول می‌دهم تقابل و جنجال در شورای ششم نخواهیم دید / حرمت یا لطمات زیاد
کبنا ؛او گفت: «بنده با احترام کامل به ضوابط و قوانین موجود، در چارچوب ضوابط و قوانین عمل خواهم کرد. به احترام مردمی که به بنده اعتماد کردند، نخواهم گذاشت این اعتماد از بین برود. قول خواهم داد چالش‌های گذشته را دیگر در این شورا نبینیم.» هدایت‌اله امیری منتخب مردم شهر یاسوج در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر است و سابقه سه دوره حضور در شورای اسلامی شهر یاسوج را دارد. او در انتخابات 1400 شورای شهر 9996 رأی کسب کرد. کبنا نیوز با او پیرامون مسائل مختلف شهر یاسوج گفت‌وگو انجام داده که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

کبنا نیوز: با توجه به این‌که روزهای از انتخابات گذشته است، نظر شما درباره‌ی این دوره انتخابات شوراها چه بود؟
بر خلاف این‌که بسیاری اعتقاد داشتند در این دوره مردم مشارکت نمی‌کنند، اما ما شاهد بودیم که مشارکت مردم در انتخابات بسیار خیره‌کننده بود. علی‌الرغم شیوع کرونا، و تبلیغاتی که مخالفین می‌کردند، مردم خیلی خوب مشارکت داشتند. من از آن‌ها به خاطر احساس مسئولیت‌شان و حضور در پای صندوق، نهایتِ سپاسگزاری را دارم.
کبنا نیوز: در شورای پنجم این احساس به جامعه مخابره شد که اعضای شورا ارتباط مطلوبی با یکدیگر نداشتند. دوره‌ی ششم چطور خواهد بود؟
به گذشته برنخواهم گشت. اعتقادم این است که بهتر است به آینده بپردازم. گذشته را باید به عنوان سرلوحه و تجربه‌ای برای موفقیت در آینده در نظر گرفت؛ در واقع، گذشته چراغ راه آینده است. اولین شاخصه‌ی شورا وجود تعامل در بین اعضا و احساس مسئولیت نسبت به شهر و شهروند است. به نسبتی که مردم به ما اعتماد داشتند، باید پاسخگوی اعتمادِ آن‌ها باشیم.
 کبنا نیوز: در شهر یاسوج، مشکلات و مسائلی وجود دارد، در شورای ششم آیا قرار است که یکی از این مشکلات برای همیشه حل شود؟
شهر یاسوج مشکلاتی دارد که به نظر من عدم برنامه‌ریزی ریشه‌ی آن است. اگر ما بخواهیم تحولی در شهر یاسوج ایحاد کنیم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و از مشاوران و متخصصان استانی و خارج از استان بهره ببریم. یکی از خلأهایی که در شهر یاسوج وجود دارد و اعضای شورای شهر باید به آن بپردازند، پردازشِ یک طرح جامع و کامل است. متأسفانه در یاسوج، ساخت‌وسازها جلوتر از طرح است؛ اول ساخت‌وسا می‌شود، بعد طرح داده می‌شود. در واقع اول بنایی ساخته می‌شود، بعد طرح برای آن ریخته می‌شود. در این صورت ما اگر بخواهیم بر اساس این طرح‌ها ساخت‍وساز انجام دهیم، اول باید بناهای گذشته را تخریب کرده و سپس بنای جدیدی بسازیم که این کار مستلزم هزینه‌های مالی و اجتماعیِ زیادی است. شهرداری هم که درآمد پایدار ندارد، اعتبار ملی هم ندارد. از این رو اجرای طرح برایش مقرون به صرفه نیست. بنابراین ساخت‌وسازها در یاسوج، نه بر اساس نظر کارشناسی، بلکه بر اساس سلیقه‌ی مردمِ عادی ساخته شده است.
اعتقاد من این است که اولین کار شورا، ایجاد یک طرح جامع است برای کل شهرِ یاسوج؛ از پلیس راه تا امام‌زاده شاه‌قاسم و تا گوشه. در این  طرح جامع، باید تمام سرانه‌ها و محله‌ها دیده شوند که اگر قرار است فردا ساخت‌وسازی انجام شود، بر مبنای این طرح صورت بگیرد.
اگر چنین کاری انجام شود، می‌توان آینده‌ی خوبی برای یاسوج ترسیم کرد. اما اگر این کار را انجام ندادیم، با توجه به الحاقِ حوزه‌ی مادوان تا سرابتاوه به شهر یاسوج، نمی‌توان تصویر مطلوبی از یاسوجِ آینده در نظر گرفت.
ورودی‌ها و خروجی‌های یاسوج دارای مشکل است. ترافیک مضاعف شده است. علاوه بر این‌که هیچ کاری انجام نداده‌ایم، مشکلات را بیشتر نیز کرده‌ایم. یعنی یکی از بزرگترین مشکلات در شهر یاسوج، نبودنِ طرح‌هایی است که ورودی و خروجیِ شهر را هدایت کند تا کمربندی‌هایی که ما داریم. اگر این کار انجام نگیرد، یاسوج در آینده به بن‌بست خواهد رسید. امیدوارم اولین کار ما در شورای شهر ششم، نهادینه‌کردن طرح است. باید این طرح فرهنگ‌سازی هم بشود، تا مردم ساخت‌وسازهایشان را بر اساس آن انجام دهند. ملاحظه بفرمایید؛ حوزه‌ی سررود جنوبی، الأن هیچ چیزی به عنوان سرانه‌ی ورزشی، سرانه‌ی درمانی، سرانه‌ی فضای سبز و سرانه‌ی آموزشی اصلاً دیده نشده است. مالکین بر اساس سلایق خود، زمین‌ها را قطعه‌بندی کرده‌اند.
 کبنا نیوز: برخی از نامزدهای شورای شهر تأکید بسیاری بر احیای تیم فوتبال یاسوج داشتند. آیا تیم فوتبال را می‌توان احیا کرد؟
شهرداری یاسوج متولی ورزش که نیست؛ می‌تواند به عنوان یک اسپانسر در کنار اسپانسرهای دیگر به این عرصه ورود کند. تیم فوتبال را در دور سوم شورای شهر ما راه‌اندازی کردیم. بعضای از دستگاه‌ها باید همکاری کنند. عملاً وقتی شهرداری متولی فوتبال شد، باید هزینه‌های آن را پرداخت می‌کرد؛ اورژانس وقتی می‌آمد، شهرداری باید هزینه‌ی آن را پرداخت می‌کرد، برای کنترل امنیت فوتبال شهرداری باید هزینه پرداخت می‌کرد. شهرداری هم چون درآمد پایداری ندارد، در پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود هم درمانده است. بر اساس اطلاعاتی که به دست من رسیده، شهرداری الأن حدود 100 میلیارد بدهکار هست. حقوق چند ماه از نیروهای آن پرداخت نشده است. بنابراین احیا تیم فوتبال بدون حمایت سایر دستگاه‌ها و وجود اسپانسرهایی، امکان‌پذیر نخواهد بود. ببینید ما در یک نیم فصل 40 میلیارد برای آن بودجه تصویب کردیم. این هزینه‌هایی که الأن برای احیا تیم فوتبال نیاز است، از عهده‌ی شهرداری برنمی‌آید. شهرداری به تنهایی نمی‌تواند. بنابراین حتماً باید کمک سایر نهادها و دستگاه‌ها هم باشد تا بشود تیم فوتبال را راه‌اندازی کرد.
 کبنا نیوز: یکی از وظایف شورا و شهرداری، اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی است. در حالی که شورای گذشته کمتر به این برنامه‌ها توجه می‌کرد. شورای ششم چه برنامه‌ای در این زمینه دارد؟
ما اعتقاد داریم که صنعتی که شهرداری می‌تواند روی آن سرمایه‌گذاری کند جذب توریست است. برای جذب توریست هم باید زیرساخت‌های آن آماده شود. یکی از این زیرساخت‌ها این است که اولاً باید امنیت سرمایه‌گذاری را ایجاد کنیم. باید نهادینه شود که سرمایه‌گذار دنبال سود است. نباید با این دید به سرمایه‌گذار نگاه کنیم که می‌خواهد نفع کند. خب سرمایه‌گذار واقعاً به دنبال سود است که اگر نبود نمی‌آمد سرمایه‌گذاری کند. باید فرهنگ‌سازی شود که این دید منفی نسبت به سرمایه‌گذار از بین برود. اگر این نگاه از بین نرود، سرمایه‌گذار به شهر ما نخواهد آمد. بنابراین ما باید بستر را برای ورود سرمایه‌گذاران آماده کنیم. اگر نیاز باشد سرمایه‌گذار را از دیگر شهرها بیاوریم، شهرداری باید با امکاناتِ خود و با بهترین استقبال او را بیاورد. تا جذبه ایجاد شود و سرمایه‌گذار مشتاق بشود. در دوره‌های گذشته، سرمایه‌گذار ساعت‌ها پشت در اتاق شهردار می‌نشست و منتظر می‌ماند. به نظر من کسی که پول می‌آورد باید منتش را کشید.
 کبنا نیوز: مجموعه برنامه‌های شما برای شورای شهر ششم چیست؟ شما چه برنامه‌هایی دارید؟
اولین کارم تعامل و همفکری با اعضای شورای شهر است. چرا که اعتقاد دارم شورا یک خرد جمعی است نه فردی. باید منیت‌ها را کنار بگذاریم. منیت‌ها و منافع شخصی به شهر آسیب می‌زنند. شورا باید به نظر دیگران احترام بگذارد. شورا باید به نظر جمع احترام بگذارد. من اگر با نظر بقیه‌ی اعضای شورا مخالف باشم، باید به نظر آن‌ها احترام بگذارم. دیدگاه‌های خودم را هم می‌توانم بگویم. نباید مثل گذشته تقابل وجود داشته باشد. سر و صدا، هیاهو و جنجال نباید دیگر در شورا شنیده شود.
اعتقادم بر این است که برنامه‌ها به سمع و نظر مردم رسیده شود. مردم خوب می‌توانند انتخاب کنند. هر کس که خدمت کند و نیتش خدمت خالصانه باشد، مردم خوب تشخیص می‌دهند. مردم توجه ویژه‌ای به این قضیه می‌کنند. استحضار دارید که من در سه دوره در شورای شهر بوده‌ام و این دور چهارمم است. به همین خاطر مردم به اعتماد مردم احترام می‌گذارم. احترام من هم این است که مدافع واقعی حقوق مردم باشم. تحت هیچ شرایطی از منافع مردم چشمپوشی نخواهم کرد.
همفکری و برنامه‌ریزی با اعضای شورا درباره‌ی طرح جامع از برنامه‌های من است. چرا که این یکی از کارهای زیرساختی و از نیازهای اصلی شهر یاسوج است.
بنده اعتقادم بر این است که این سرمایه‌ی بزرگی که در شهر یاسوج به عنوان رودخانه‌ی بشار هست، این مسیر تا امام‌زاده شاه مختار طراحی شود و طرح آن مشخص گردد. اگر شهرداری توان اجرای طرح را نداشته باشد، اعتبار طرح را آماده کنیم. حداقلش ما می‌توانیم درخت‌کاری را انجام دهیم. الأن معارض‌های زیادی از رودخانه‌ی بشار، زمین‌ها را تصرف می‌کنند. اگر در همین مسیر ما درخت‌کاری کنیم، و با آن نیروری که در الأن در شهرداری وجود دارد و بلاتکلیف است، می‌توانیم درخت‌کاری را شروع کنیم. اگر ما حریم رودخانه را درختکاری کنیم شاید دیگر نیاز نباشد مردم از مادوان و مهریان بیایند به سمت ساحلی. بنابراین احتمال این‌که ترافیک و مشکلات کمتر شود وجود دارد.
یک موضوع دیگر که باید به آن بپردازیم، سکونت‌گاه‌های قدیمی است که مربوط به سال‌های 1335، 1340 و ... هستند که زیبنده‌ی مرکز استان نیست. زشت نیست جاهایی مثل شرف‌آبادها و بلکو، معابرشان فرسوده و قدیمی باشد؟ اعتقادم بر این است که در این موضوع هم باید کار کرد.
بحث دیگری که هست، هدایت آب‌های سطحی می‌باشد. ما آب‌ها را به انتهای شهرک‌ها رسانده و رها کرده‌ایم. این‌ها فضای نامطلوبی ایجاد کرده‌اند که نیاز هست دفع آب‌های سطحی را حتماً در دستور کار قرار دهیم.
یکی از مشکلاتی که امروز شهر یاسوج دارد، زمین‌هایی است که بلاتکلیف مانده‌اند. مثل زمین تأمین اجتماعی در مرکز شهر است. نزدیک به دو هکتار که بلاتکلیف مانده است. تبدیل به یک معضل شده است و هیچ یک از مسئولان به آن نمی‌پردازند. این زمین‌ها باید تعیین تکلیف شوند. این چیزی است که ما در شورای شهر حتماً روی آن وقت خواهیم گذاشت.
یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهیم، بحث قبرستان عمومی شهر است. اولاً باید به فکر ساماندهی آن باشیم. همچنین باید به فکر آینده‌ی شهر باشیم. با توجه به اینکه این قبرستان دیگر تکمیل شده است. بنابراین ما باید جای دیگری که جای مطلوب و مناسبی باشد برای قبرستان شهر پیش‌بینی کنیم.  چون اگر این کار را نکنیم، مشکلات و معضلات زیادی در پی خواهد داشت.
یک بحث دیگر، ساماندهی بازار است. ما اعتقادمان بر این است که بازار را باید از این وضع بی‌روح خارج کنیم. ما در دور اول شورای شهر، زیباسازی شهر را به مسابقه گذاشتیم. به این صورت که گفتیم که آگهی دادیم و گفتیم هر کس طرحی برای زیباسازی شهر بدهد، ما استقبال می‌کنیم. آن کسی که برنده شد، از شمال کشور آمده بود که برنده‌ی طرح معماری بازار یاسوج شده بود. متأسفانه این قضیه عملی نشد. الأن هم بخواهیم کار را انجام دهیم، باید یک رابطه‌ی دوطرفه باشد بین بازار و شهرداری. شهرداری باید کمک کند و سخت نگیرد. چرا که هیچکس حاضر نیست هم عوارض دهد و هم هزینه کند. پس شهرداری باید تشویقات و تخفیفاتی در این قضیه قائل شود تا بازار هم از این طرح استقبال کند.
باید بازارچه‌های محلی هم ایجاد کرد و تمرکز را از بازار گرفت. خیلی از نیازمندی‌های مردم را باید به محلات برد. در این صورت هم برای مردم راحت‌تر است و هم از بار ترافیک کاسته می‌شود.
ما در سنوات گذشته، بحث خروج کارگاه‌های مزاحم مثل جوشکاران را ما ایجاد کردیم. شهرک جوشکاران ایجاد شد. ما در این قضیه زمین و امکانات به آن‌ها دادیم. در این موضوع هم به جوشکاران کمک شد و هم به شهر. این از کارهایی است که باید دوباره روی آن‌ها کار کرد تا ان شاء الله شهر از این وضعیتی که هست خارج شود.
یکی دیگر از بحث‌ها تقویت پارک‌های محله‌ای است. باید این پارک‌ها را ساماندهی کنیم. در گذشته کارهایی انجام گرفت. اما رها شد. باید مجموعه‌ی مدیریت شهری و شورای شهر اعتبار و برنامه‌ای برای این پارک‌ها در نظر بگیرد تا ان شاء الله راه‌اندازی شوند.
در دوره‌ای که بنده ریاست شورا را بر عهده داشتم، کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی ایجاد کردیم. اعتقاد هم دارم که این کمیته‌ها و کمیسیون‌ها باید وجود داشته باشند. شورایی که قرار باشد هفته‌ای دو جلسه حضور داشته باشند و فقط در خصوص نامه‌های شهرداری اظهار نظر کند و برود تا هفته‌ی بعد، این شورا شورای موفقی نخواهد بود. کمیسیون شهرسازی، کمیسیون مختص به قبرستان‌ها، کمیسیون ساماندهی بازار، کمیسیون حقوقی و ... باید داشته باشیم. مثلاٌ در رابطه با کمیسیون حقوقی باید گفت، شاید اعضای شورای شهر افرادی باشند که حقوق نخوانده‌اند و تصمیم‌گیری‌های آن‌ها نه بر اساس قوانین حقوقی که بر اساس سلایق خودشان باشد، کع این می‌تواند تبعاتی برای شهر و شورای شهر به وجود بیاورد. بنابراین وجود این کمیسیون‌ها لازم و ضروری است. اعضا بر اساس تخصصی که دارند در یکی از این کمیسیون‌ها عضو می‌شود. من اعتقادم بر این است که این کمیسیون‌ها باید فعال باشند. اگر بخواهیم اکتفا کنیم به هفته‌ای دو جلسه‌ی شورای شهر، عملاً معنای آن این است که برنامه‌ای برای شهر نداریم. بنابراین ایجاد این کمیسیون‌ها لازم است.
مردم به ما اعتماد کردند و رأی دادند. ما باید در احترام به اعتماد آن‌ها باید از خیلی چیزها بگذریم. باید از حب قدرت، منیت، و منافع شخصی بگذریم. چقدر خوب است افراد وقتی دوره‌شان در شورای شهر تمام می‌شود باز هم در بین مردم حرمت داشته باشند. عملکرد ما هم می‌تواند به ما حرمت بدهد و هم می‌تواند لطمات زیادی به وجود بیاورد. ان شاء الله که با همکاری اعضای این دوره‌ی شورای شهر با همدلی و همراهیِ آن‌ها، آینده‌ی درخشانی برای شهر یاسوج ایجاد خواهد شد.
کبنا نیوز: شما به عنوان کسی که اعتماد مردم را جلب کردید و وارد شورای شهر شدید چه قولی به مردم می‌دهید که در راستای منافع آن‌ها عمل کنید و تنش‌های گذشته هم دیگر تکرار نشود؟
 بنده با احترام کامل به ضوابط و قوانین موجود، در چارچوب ضوابط و قوانین عمل خواهم کرد. به احترام مردمی که به بنده اعتماد کردند، نخواهم گذاشت این اعتماد از بین برود. قول خواهم داد چالش‌های گذشته را دیگر در این شورا نبینیم. قول می‌دهم تقابل و جنجال را دیگر در این شورا نخواهیم دید. بنده به عنوان یک عضو قطعاً از منافع قانونی مردم دفاع خواهم کرد. بنده تمام برنامه‌ها را به سمع و نظر مردم خواهم رساند. اگر در جایی هم در شورای شهر ایرادی و تنشی هم باشد سعی خواهم کرد در این تنش شرکت نکنم و نظرات خودم را به سمع و نظر مردم برسانم. باور دارم که این شورا با توجه به دور پنجم که تنش‌هایی وجود داشت، دیگر این مسائل تکرار نخواهد شد. به واسطه‌ی تقابل‌هایی که در دور پنجم وجود داشت، مردم با شورا قهر کردند. ما در این دوره این خلأ را پر خواهیم کرد. ما به تمام اموری که در چارچوب قانون، وظیفه‌ی شورای شهر است توجه خواهیم کرد. تلاش ما بر این است کار ما در جهت بهبود وضعیت شهر و آینده‌ی آن باشد. تلاش خواهیم کرد یک شورای آرام، دلسوز و پای کار داشته باشیم
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ایبینمت
علیررضا
Iran, Islamic Republic of
اقای امیری با تجربه ای که دارند قطعا توانایی این را دارند با کمک بقیه اعضا شورا این دور موفق باشند و شهر رو به خوبی اداره کنند
سادات
Iran, Islamic Republic of
درود مهندس امیری عزیز.
یاعلی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس امیری بزرگوار خداحفظتون کنه جاده زیر گذر پل جلو امام زاده عبدالله بسمت آبشار خاکیه در شورای قبلی که کوتاهی زیاد شد متاسفانه ان شالله با همت حضرتعالی واعضای جدید شورای ششم این مشکل و خود جاده آبشار که زیاد چاله چوله داره برطرف خواهد شد ..
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما چون اگر درشوری تنش باشد همه مردم شهر آسیب می بینند و پیشرفتی هم حاصل نمی شود
آریو برزن
Iran, Islamic Republic of
احسنت مرد اخلاق و ادب.موفق وسربلند باشی ان شاءالله
دنا
Iran, Islamic Republic of
درودددددددددد.خیلی خوشحالم که پیروز میدان شدی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تبریک خدمت شما دوست عزیز جناب آقای مهندس امیری بزرگوار.موفق باشید.
حق الناس
Iran, Islamic Republic of
خدا را شکر که اکبری تبار. خوبانی آرای لازم را کسب نکردن.درود بر اعضای شورای جدید
آبشار
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما. روز قلم بر شما و اعضای شورای ششم تبریک می گویم.امیدوارم موفق باشید
دموکرات
Iran, Islamic Republic of
تبریک به شما جناب امیری. تورا به خدا شما برای ما بگید.اقای خوبانی با زارعی بود با بهرامی بود با منتظریان بود.لطفا
رضا
Iran, Islamic Republic of
احسنتتتتتتتتتتتتتتتت. تبارک الله
پ
Iran, Islamic Republic of
ضمن عرض سلام
خدا وکیلی نظرات و پیشنهادات آقای امیری می تواند گره های موجود
شهر را باز کند . امید به یکدلی و همکاری اعضای محترم شورا .
دنا
Iran, Islamic Republic of
درود بر امیری
اریا
Iran, Islamic Republic of
درود
کبنا حالا با جناب امیری و دیگر اعضای شورای شهر مصاحبه کن و از آنها سؤال بفرما دست آورد نزدیک به چهار سال شورای شهر و شهردار ناکارآمد چه بوده است؟
چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1