تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : ۴۳۶۰۷۴
هر ساله آتش سوزی های گسترده در زاگرس؛ بدون هیچ تدبیری/

آتش در مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد می تازد؛ کوه پهن گچساران، شب لیز دنا، دیشموک

۰
آتش در مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد می تازد؛ کوه پهن گچساران، شب لیز دنا، دیشموک
کبنا ؛با وجود آنکه هر ساله آتش سوزی های گسترده ای در کوه های زاگرس و مراتع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق می افتد ولی مشخص نیست به چه دلیلی تدبیری برای جلوگیری از این آتش سوزی ها اندیشیده نمی شود، با وجود تزریق بودجه ماه اخیر به منابع طبیعی استان، ولی در مقابل خسارت های فراوان، اعتبار و بودجه برای مقابله با آتش سوزی ها بسیار ناچیز است. نیروهای انسانی برای مقابله با آتش بسیار کم هستند و همین تعداد کم به دلیل جان فشانی ها با آسیب های جدی نیز روبرو می شوند، از طرفی به غیر از این تعداد معدود، جمع 99 درصدی جامعه «اعم از مردم و مسئولان» نسبت به این آتش سوزی ها و نابودی محیط زیست بی توجه و کم توجه هستند. قطعا یک عامل عمده و حلقه گمشدۀ تدبیر برای محیط زیست و منابع طبیعی «مدیریت» است.
مدیران عمدتا به گزارش دادن از شروع و پایان آتش سوزی اکتفا می کنند، تدابیر «آنی» و در لحظه اتفاق می افتد، و عمدتا هم به این جمله اکتفا می شود که آتش سوزی ها «عوامل انسانی» هستند ولی این عوامل انسانی هیچ گاه برای قانون مشخص و هویدا نمی شوند، و حتی در صورت دستگیری، برخوردی با آنها صورت نمی گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش سوزی جنگل و مراتع شبلیز واقع در شهرستان دنا که روز گذشته آغاز شده، پس از یک بار مهار شدن در بامداد امروز، دوباره شعله ور شده و همچنان در آتش می سوزد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، امروز پنج شنبه (3 تیرماه 1400) محمد محمدی اظهار داشت: آتش سوزی در جنگل ها و مراتع شبلیز واقع در شهرستان دنا از ساعت ۱۴ ظهر روزچهارشنبه گزارش شده است.
وی افزود: بلافاصله نیروها از ادارات مرتبط منابع طبیعی و امدادی، هلال احمر، محیط زیست، تشکل های مردمی، از شهرستان های (بویراحمد، دنا و پاتاوه) به محل اعزام شدند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بامداد امروز حدود ساعت سه آتش سوزی درختان و مراتع شبلیز مهار شد اما به دلیل وزش باد شدید این آتش سوزی دوباره از ساعت ۴ صبح شعله ور شده است.
محمدی عنوان کرد: نیروهای ستادی و امدادی همه پای کار هستند تا آتش سوزی را مهار کنند و به این نیروها اعلام شده تا در صورت نیاز بالگرد برای آن ها فرستاده شود.
آتش در کوه پهن می تازد
به گزارش کبنا نیوز به نقل از نیروهای مردمی و تشکل سبزگامان، 3 روز است آتش درکوه پهن همجوار با منطقه حفاظت  کوه دیل می تازد. شدت گرما، وزش شدید باد، حرارت زیاد ناشی از سوختن بلوطهای خشک و سبز کار مهار آتش را دشوار نموده است.
دیشب ساعت ۱۱ آتش مهار شد ولی متاسفانه قبل از طلوع خورشید مجددا براثر وزش باد آتش شلعه ور شد و نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی شهرستان، انجمن سبزگامان، تعدادی از اهالی بومی روستاهای اطراف در حال مهار آتش هستند.
6 منطقه از دیشموک در آتش می سوزد
شش منطقه از عرصه‌های منابع طبیعی بخش دیشموک در ۲۴ ساعت گذشته در آتش زبانه می‌ کشد.
به گفته مردم مناطق دوتو، دلی کما و سرتلپ، بیش از ۵۰ هکتار در آتش سوخته است.
همچنین در ۲۴ ساعت گذشته برخی از نقاط عرصه‌های منابع طبیعی رودریش، آجم و اولون طعمه آتش شد.
مسئولان منابع طبیعی بخش دیشموک و شهرستان کهگیلویه آمار دقیقی از میزان آتش سوزی و خسارت اعلام نکرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

محمود احمدی‌نژاد در ادعایی جنجالی و جدید گفته بود که حسن خجسته، معاون اسبق صدا، ۱۲ سال ...
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
1