کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صنعت فولاد، صنعتی اشتغال زا برای کشور است

تاثیر فولاد آراد یاسوج بر اشتغالزایی شهر

23 خرداد 1400 ساعت 0:27

کارخانه فولاد آراد بویراحمد به مدیریت اینجانب، در زمینی به مساحت 20000 متر مربع (دو هکتار) و سوله های محل قرارگیری دستگاه ها به مساحت 9000 متر مربع (نه هزار متر مربع) با ظرفیت تولید سالیانه 60000 تن(شصت هزار تن) انواع میلگرد و نبشی و شمش، در جهت ادامه خدمت به شهر و همشهریان عزیزم  در دستورکار شرکت دژ سازان آریوبرزن قرار گرفت، که با پیشرفت فیزیکی 60 درصدی،نوید خدمتی بزرگ در راه اعتلای استان و شهرمان داریم که بصورت سه شیف کاری و در 300 روز کاری در سال،تعداد زیادی از جوانان متخصص  استان و شهرمان در کارخانه فولاد آراد مشغول بکار می شوند.


صنعت فولاد شامل صنایع بالادستی و پایین دستی می باشد، از صنایع بالا دست این صنعت مادر می توان استخراج و بهره‌برداری معادن و تبدیل سنگ‌آهن به کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی اشاره نمود. صنایع پایین دست نیز شامل بخش‌هایی مانند آهن‌آلات ساختمانی، لوله و پروفیل، خودروسازی، انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی و... است که هر کدام به نوبه خود می تواند زمینه ساز اشتغال در کشور باشد. میزان اشتغال زایی صنایع پایین دستی از صنایع بالا دستی بیشتر است. صنعت فولاد، صنعتی مادر است که به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم در ایجاد شغل نقش بسیار زیادی دارد. منظور از تاثیر مستقیم، مشاغلی هستند که در کارخانه های فولاد ایجاد می شود و منظور از مشاغل غیر مستقیم، آن دسته از مشاغلی است که برای تامین مواد اولیه کارخانه و تسهیل خرید و فروش محصولات کارخانه و... ایجاد می شوند.
کارشناسان صنعت فولاد درباره ظرفیت اشتغالزایی صنعت فولاد، اظهار دارند: در صنعت فولاد برای اشتغال زایی استاندارد خاصی  وجود دارد. به این صورت که به ازای هر هزار تن تولید فولاد در کارخانه، برای یک نفر ایجاد شغل می شود. بدین معنی که یک واحد تولیدی که ۵۰۰ هزار تن تولیدات دارد، برای ۵۰۰ نفر  ایجاد شغل می کند.
در هر واحد فولادی به ازای هر نفر که به طور مستقیم اشتغال زایی می شود، برای ۱۵ نفر اشتغال زایی غیر مستقیم صورت می گیرد.
 بعضی از شرکت ‌های تامین‌کننده و بعضی از شرکت های خدماتی و همچنین برخی شرکت‌ها نیز که خریدار محصول هستند مشاغل غیرمستقیم واحدهای فولادی به شمار می‌روند. از این‌رو، به‌طور میانگین یک کارخانه فولاد ۱۵ برابر کارکنان خود قدرت اشتغالزایی غیرمستقیم دارد.
حجم سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد چندین برابر صنایع دیگر است و علاوه بر اینكه نیروی انسانی زیادی در داخل كارخانه های تولید فولاد مشغول به فعالیت هستند، این صنعت استراتژیک در ایجاد مشاغل دیگری كه همگی وابسته به این صنعت هستند نیز تاثیرگذار است. از مراحل ابتدایی؛ یعنی استخراج معادن تا مرحله آخر؛ یعنی تولید محصول نهایی واحدهای بسیاری در كشور فعالیت می كنند كه هر كدام از این واحدها نیروی انسانی متعددی را نیز برای انجام فرآوری، تبدیل و در نهایت تولید فولاد در برگرفته اند.
برای تولید فولاد و در مراحل ابتدایی، پس از استخراج معادن، عملیات فرآوری مواد معدنی انجام می شود؛ چراكه برخی از مواد معدنی استخراج شده به طور مستقیم قابلیت استفاده در صنایع را ندارند و باید عملیات پرعیارسازی و جداسازی ناخالصی ها روی آنها انجام شود . در مراحل بعدی؛ یعنی در زنجیره تامین فولاد نیز به منظور تولید گندله و آهن اسفنجی واحدهای زیادی مشغول به فعالیت هستند. واحدهای گندله سازی و آهن اسفنجی یا در داخل كارخانه های تولیدی فعالیت می‌كنند یا این واحدها در كنار معادن احداث شده و به منظور تامین ماده اولیه صنعت فولاد در حال فعالیت هستند.
 فرصت های شغلی صنعت فولاد تنها به این موارد محدود نمی شود، بلكه علاوه بر صنایع بالادستی فولاد، فعالیت برخی از صنایع دیگر كه از آنها به عنوان صنایع پایین دستی فولاد نام برده می شود نیز به این صنعت وابسته است. صنعت خودرو، صنعت بسته بندی و صنایع لوله و پروفیل ساختمانی از جمله این صنایع هستند كه مواد اولیه خود و بخشی از قطعات مورد نیاز خود را برای تولیدات صنعتی از فولادسازی ها تامین می كنند؛ ضمن اینكه از فرصت هایی كه صنعت فولاد برای بخش حمل و نقل كشور به وجود آورده است نیز نباید چشم پوشی كرد. صنعت فولاد بخش های حمل و نقل ریلی، زمینی و دریایی را نیز به منظور حمل مواد اولیه و محصولات فولادی با خود همراه كرده و فرصت های زیادی را برای اشتغالزایی در این بخش ایجاد كرده است كه البته فولادی ها نیز به ضرورت توسعه زیرساخت حمل و نقل برای حمل و نقل سریع تر، آسان تر و  با حجم بیشتر فولاد و محصولات فولادی تاكید می‌كنند.
ضمن اینکه واحدهای تولیدكننده فولاد اغلب از مشــاوران فنـــی و اقتصـــادی بــرای تسهیـــل امـــور فعالیت های تولیدی خود استفاده می كنند كه چنین فرصتی برای بخش های تحقیقاتی و مراكز تحقیق و توسعه كه در خارج از این واحدهای تولیدی فعالیت می كنند فرصت های شغلی ایجاد می‌كند. این كارشناس منابع انسانی صنعت فولاد با اشاره به اشتغالزایی صنعت فولاد در زنجیره تامین بیان می‌كند: برای تامین مواد اولیه فولاد و در زنجیره تامین یعنی تبدیل مواد اولیه به گندله و آهن اسفنجی نیز واحدهای متعددی مشغول به كار هستند ؛ برخی از این واحدها در داخل كارخانه های فولاد فعالیت دارند و علاوه برآن، در مناطق دیگری نیز واحدهای گندله سازی و تولید آهن اسفنجی ایجاد شده اند.یكی دیگر  از فرصت‌های شغلی صنایع فولاد در صنعت حمل و نقل است؛ برخی از شركت های فولادی به منظور حمل و نقل فولاد و مواد اولیه اقدام به ایجاد شركت های حمل و نقلی در حوزه ریلی، زمینی و دریایی كرده اند و سایر شركت های تولید فولاد نیز افراد زیادی را در صنعت حمل و نقل درگیر كرده اند.
فعالیت واحدهای تولید فروآلیاژ به منظور تامین مواد اولیه استراتژیک صنایع فولادی از  دیگر فرصت های شغلی صنعت فولاد است برای تامین مواد اولیه استراتژیک صنایع فولاد و برای ساخت آلیاژهای پایه آهن یعنی فولاد و چدن شركت های تولید فروآلیاژ فعال هستند كه مواد اولیه استراتژیک؛ یعنی فروسیلسس، فرومنگنز، فروكروم، فروتنگستن و ... تولید می‌كنند. بدین ترتیب  یكی از فرصت های اشتغالزایی صنعت فولاد فعالیت این واحدها در كشور  است. یكی دیگر از فرصت‌های شغلی صنعت فولاد، فعالیت واحدهای فرآوری مواد معدنی در كشور است؛ واحدهای فرآوری موادمعدنی از جمله واحدهایی هستند كه با پرعیارسازی و تغلیظ مواد معدنی برای تامین خوراک كارخانه های ذوب و تغلیظ فلزات فعالیت می‌كنند و افراد زیادی در این مراكز مشغول به كار هستند. بسیاری از كارخانه های تولید فولاد از قراضه به عنوان خوراک موردنیاز كوره های ذوب به ویژه كوره های قوس الكتریكی تولید می‌كنند و به منظور برطرف شدن نیاز صنعت فولاد به این این ماده اولیه ، واحدهای تامین قراضه  در كشور فعالیت می‌كنند.وی معتقد است صنعت فولاد به عنوان یكی از صنایع مادر ، صنایع بالادستی و پایین دستی زیادی را در برمی‌گیرد.به عنوان مثال صنعت لوله و پروفیل، خودروسازی، انتقال سیالات، صنایع بسته بندی از جمله صنایع پایین دستی فولاد هستند و صنایع بالادستی؛ یعنی استخراج و بهره برداری معادن و تبدیل آن به گندله و آهن اسفنجی نیز با بهره گیری از نیروی انسانی فراوان وابسته به این صنعت مادر در حال فعالیت هستند.
مهم‌ترین راه مقابله با تحریم‌ها عبارت است از: حمایت دولت از صادرات فولاد و محصولات نهایی آن؛ حمایت از بومی‌سازی و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر؛ انتقال دانش به‌روز دنیا برای کل زنجیرۀ فولاد در کشور.
در این راستا، کارخانه فولاد آراد بویراحمد به مدیریت اینجانب، در زمینی به مساحت 20000 متر مربع (دو هکتار) و سوله های محل قرارگیری دستگاه ها به مساحت 9000 متر مربع (نه هزار متر مربع) با ظرفیت تولید سالیانه 60000 تن(شصت هزار تن) انواع میلگرد و نبشی و شمش، در جهت ادامه خدمت به شهر و همشهریان عزیزم  در دستورکار شرکت دژ سازان آریوبرزن قرار گرفت، که با پیشرفت فیزیکی 60 درصدی،نوید خدمتی بزرگ در راه اعتلای استان و شهرمان داریم که بصورت سه شیف کاری و در 300 روز کاری در سال،تعداد زیادی از جوانان متخصص  استان و شهرمان در کارخانه فولاد آراد مشغول بکار می شوند. با توجه به توضیحات ابتدایی متن،رونق اقتصادی زیادی سهم شهر نوپای یاسوج می گردد که با صادرات محصولات به خارج از استان، دیگر استانهای این کشور زرخیز، از این رونق بهره مند میگردند.


کد مطلب: 435496

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/435496/تاثیر-فولاد-آراد-یاسوج-اشتغالزایی-شهر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1