تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۴۳۵۲۹۵

چالش های حل نشده شیلات در سومین استان تولیدکننده ماهیان سردابی

۰
چالش های حل نشده شیلات در سومین استان تولیدکننده ماهیان سردابی
کبنا ؛
چند سال است که شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات اساسی از جمله مشکلات مجوز، مشکلات تسهیلات بانکی و کمبود نهاده و دارو مواجه است. بارها در جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مشکلات شیلات مطرح شده ولی مشکلات آنها حل نشده باقی مانده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از بازار، کهگیلویه و بویراحمد سومین استان تولید کننده ماهیان سردابی کشور بوده و اکنون کمبود دارو و نهاده به چالش بزرگ پرورش دهندگان ماهی در این استان تبدیل شده است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۵۱ مزرعه پرورش ماهی است که از این میزان بسیاری از طرح‌ها به دلایل مختلف تعطیل و غیرفعال هستند.
ظرفیت تولیدی مزارع پرورش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۸ میلیون و ۴۳۱ هزار قطعه بوده و این استان، تنها ۱۰ درصد تولید ماهیان سرد آبی کشور را با داشتن ۱۱.۵ میلیارد مترمکعب روان آب و ۱۰ رصد منابع آبی کشور به خود اختصاص داده است اما همین میزان نیز با چالشهای فراوان در تولید دست و پنجه نرم می کند.
معاون شیلات کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد دارای مشکلات اساسی است، گفت: ۳۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد.
در راستای کمک به تولید در بخش شیلات در استان، باید مشکلات رفع شود و مهمترین مشکل نیز در حال حاضر در بخش تامین نهاده و دارو است
غلامرضا بنام افزود: در راستای کمک به تولید در بخش شیلات در استان، باید مشکلات رفع شود و مهمترین مشکل نیز در حال حاضر در بخش تامین نهاده و دارو است.
وی با بیان اینکه واحدهای شیلات استان در بحث تمدید پروانه نیز با مشکلات اساسی روبه‌رو هستند، اظهار داشت: تمدید هر پروانه برخی مواقع تا دو سال نیز به طول می‌انجامد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا گفت: تولیدکنندگان ماهی در استان می توانند تا پایان شهریور ماه از تسهیلات کرونا استفاده کنند و این امر می تواند برای تامین خوراک و نهاده کمک کند.
سرمایه گذاری در بخش کارخانه خوراک آبزیان در استان حمایت می شود.
حسین کلانتری افزود: همچنین در راستای حل مشکل در بخش خوراک آبزیان، سرمایه گذاری در بخش کارخانه خوراک آبزیان در استان حمایت می شود.
وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد سومین تولید کننده ماهی کشور است، اظهار داشت: متاسفانه سرانه مصرف ماهی در استان پایین بوده و باید در راستای حمایت از تولید کنندگان، بازارچه‌های فروش ماهی در استان فعال شود.
کلانتری تصریح کرد: باید مشکلات تولیدکنندگان به صورت اساسی مرتفع شود تا جهش تولید شکل گرفته و اقتصاد رونق یابد.
با توجه به مشکل کم‌آبی در استان صدور مجوز در بخش شیلات مطابق با دستورالعمل‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۷۰ درصد ماهی تولیدی کهگیلویه و بویراحمد در دیگر استانها به فروش می رسد.
الیاس تاج الدینی افزود: با توجه به مشکل کم‌آبی در استان صدور مجوز در بخش شیلات مطابق با دستورالعمل‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
سنگ بزرگ پیش پای  پرورش دهندگان ماهی در کهگیلویه و بویراحمد/ نبود دارو و نهاده مشکل ساز شد
وی بیان داشت: با توجه به تأثیر کرونا بر اقتصاد و واحدهای تولیدی باید در راستای حمایت از واحدهای تولیدی، بیشتر کار شود و  بانک‌ها سرمایه‌گذاران بخش شیلات را بیشتر حمایت کنند.
امیرحسین از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا در کهگیلویه و بویراحمد است و مهمترین مشکل پرورش ماهی را در استان در حال حاضر مشکل تامین خوارک و کیفیت خوراک ماهی عنوان می کند.
وی اظهار کرد: متاسفانه در سالهای اخیر، کیفیت غذای ماهی‌ها بسیار پایین آمده است.
وی با بیان اینکه علت بیماری بیشتر ماهی‌ها در استان تغذیه ماهی هاست، افزود: در حال حاضر بر کارخانه‌های تولید خوراک ماهی نظارت نمی شود.
وی ادامه داد: یکی از مواد اصلی که باید در خوراک ماهی باشد، پودر ماهی است که قبل از این ۲۵ درصد از غذای ماهی‌ها را تشکیل می‌داد اما اکنون یک درصد پودر ماهی‌ هم در خوراک ماهی استفاده نمی‌شود و کارخانه‌ها موادی می‌ریزند که هیچ کیفیتی ندارد.
این تولید کننده ماهی قزل آلا تصریح می کند: با خوراک بی کیفیت، رشد ماهی ها نیز کمتر می شود و این امر با افزایش هزینه ها همراه است.
پرورش دهندگان ماهی در استان در سالهای گذشته بر اثر بارشها دچار خسارات فراوانی شدند و در زمان شیوع کرونا نیز خسارات بسیاری بر تولید کنندگان تحمیل شد و اکنون نیز که بازار فروش اندکی رونق گرفته است، تامین نهاده و خوراک به دغدغه این قشر بدل شده و تقسیط نشدن تسهیلات و عدم استمهال از مشکلاتی است که این روزها بر سر راه تولید در مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1