کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری:

محسن رضایی در مناظره اجتماعی فرهنگی و سیاسی ۱۴۰۰ چه گفت؟

19 خرداد 1400 ساعت 1:16

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در اظهاراتش خطاب به کسانی که نمی خواهند تا پایان (انتخابات) بمانند، گفت: من می گویم که در انتخابات هستم و با همه هم رقابت می کنم.


کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در اظهاراتش خطاب به کسانی که نمی خواهند تا پایان (انتخابات) بمانند، گفت: من می گویم که در انتخابات هستم و با همه هم رقابت می کنم.
به گزارش کبنا،‌ محسن رضایی در دومین مناظره تلویزیونی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری که روز سه شنبه برگزار شد، در پاسخ به این که اصلی ترین مانع امید بر سر راه جوانان و راهکارهای عملی تان را چه می‌دانید اظهار کرد: ملت ایران مشکلات شما با شعار و وعده و شعبده بازی و حرف های مفت حل نمی شود، بلکه مشکلات ریشه اقتصادی دارد و با حرف درمانی به نتیجه نمی رسد. یک دانشجوی شیمی در حال دستفروشی می گفت، ما از گرسنگی، امید می خوریم، چون امید دیدنی است نه شنیدنی. دولت ما امید را به شما برمی گرداند و یک بار دیگر لبخند پیروزی بر لبان شما می نشیند.
وی در ادامه گفت: در مناظره قبلی از امید به ایران و آینده صحبت کردم و در اینجا از همه اقوام با معرفت و تمدن ساز ایرانی از آذربایجانی ها و آقا مهدی باکری، از تهرانی مقدم و همه قهرمانان اقوام ایرانی که با هم جنگ و انقلاب را به نتیجه رساندیم قدردانی می کنم و همچنین از اهل تسنن و تشیع.
کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما را به خاطر زاگرسی بودن متهم می کنند، افتخار می کنم از قوم لر هستم و از همه اقوام ایرانی در کارها استفاده کرده ام و دولت ما از همه ایرانی ها تشکیل می شود. معتقدم امید زمانی تحقق می یابد که انرژی جدیدی ایجاد کنیم و از دولت های خواب آلوده ای که شب می خوابند و قیمت بنزین را چند برابر می کنند و  مردمی که با آنها صحبت نمی شود، خداحافظی می کنیم.
رضایی گفت: ۱۴۰۰ سال گشایش آینده ایران است و آغاز جدیدی خواهیم داشت. امسال به نام مبارک حضرت ولیعصر (ع) منتخب شده و معتقدم ملت ایران با مشکلات خداحافظی خواهد کرد و یک بار دیگر لبخند را به چهره ها و برکت را به سفره ها برمی گردانیم و امید جدیدی آن هم دیدنی نه گفتنی ایجاد می شود.
****
محسن رضایی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: مساله عدالت و محرومیت زدایی نیاز به یک جراحی و اقدامات بزرگ دارد و طرحی که برای آن در پیش گرفتم "طرح کفایت زندگی" یا "ایران بدون فقیر" است. اول یارانه ۴۵۰ هزارتومنی، مساله دوم مسکن ارزان، ورود و پرداخت نقد خانه داری به بانوان خانه دار، کسب و کارهای خانگی و سهام صندوق نفت ملی ایران است. در زمان مصدق نفت ملی شد اما دولتی شد، ما می خواهیم به معنای واقعی نفت را ملی کنیم. یعنی بعد از این اقدامات امیدوارم حتی یک فقیر هم در ایران پیدا نشود.
رضایی با طرح این پرسش که می گویند منابع این پول ها از کجا می آید؟ اظهار کرد: در سال گذشته ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه رفته است، اما به دلیل رانت کثیف و مافیایی در کشور اکثر این پول ها دست کسانی است که صاحب حق نبوده اند و ۴۰ درصد این مبلغ قابل باز تولید است. ۱۰ میلیارد دلار از این مبلغ را بدهیم به دولت که تورم را پایان دهد و بقیه را صرف این پنج مورد که گفتم کنیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: چرا درباره یارانه ۴۵۰ هزار تومانی سر و صدای یک عده بلند می شود؟ چرا برای رانت پول و سلاطین مفت خور منابع داریم که مثل جاروبرقی منابع را به سمت خودشان می کشند، اما برای فقرا منابع ندایم؟ دولت ما با تمام قوت و بدون نگرانی و ترس از کسی حق مردم را به خودشان می دهد.
وی درباره حقوق خانه داری زنان نیز گفت: در هر خانه دو نفر کار می کنند و شغل داخل خانه، خانه داری زنان است که از فرزندپروری و مشکلات همسایگی هست تا چشم و هم چشمی،  چرا نباید برای اینها منابعی تخصیص دهیم. بانوان آینده ساز کشور ما هستند.
****
رضایی در بخش دیگری از مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در دفاع از دیدگاه‌های خود گفت: در دوران زندگی خود بعد از انقلاب و حتی در زمان جنگ این سختی ها را نداشتیم؛ بیکاری، گرانی، تبعیض و فشاد و نوسانات دائم، مردم نمی دانند فردا چه خبر است، اما آیا می شود تورم را کاهش داد و کرونا را مهار کرد و ارزش پول ملی را حفظ کرد؟ بله. ملت های دیگر این کار را کردند، چطور ما نمی توانیم این کار را کنیم؟ بحث ما نمی توانیم چند سال گذشته آمده و نسل جوان ما را هم تحت تاثیر قرار داده، آنهایی که با دست خالی کارهای بزرگ را پیش می بردند، آنها را هم به حاشیه برده است. معتقدم امید دیدنی و گفتنی است و ان شاءالله سال ۱۴۰۰ سال گشایش خواهد بود.
وی در نقد زاکانی و همتی گفت: ببینید ۱۳۷ میلیارد دلار ارزش معادل دلاری یارانه های تهران است. ده ها منبع این را بیان کردند؛ بانک جهانی و آژانس بین المللی انرژی و آقای همتی که رییس بانک مرکزی بودند و آقای زاکانی هم رییس مرکز پژوهش های مجلس است. باید بدانند این کار شدنی است، مطمئن باشید پولی که حیف و میل می شود با کمک همین پول می شود دخل و خرج را حل کرد.
رضایی درباره صحبت های ابراهیم رئیسی مبنی بر این که مدیریت جهادی در کشور مستقر شود خیلی از مسایل حل می شود با تایید این سخنان گفت: ولی این که می گویند برنامه در کشور هست خیر، برنامه نیست. در این دولت در چهار سال اول سه بار برنامه تغییر کرده است.
وی هم چنین درباره درخواست سعید جلیلی و نقد وی به برگزاری مناظره اظهار کرد: بحث آقای جلیلی را قبول دارم و اگر می شود آقای علی عسگری مناظره سوم را روش اش را تغییر دهند. ولی آقای جلیلی ما هم خودمان باید از فرصت استفاده کنیم، وقتی سوال می کنند درباره بانوان و اهل تسنن من صحبت خودم را مطرح کردم و اگر این روش تغییر نکرد، سعی کنیم خودمان دیدگاه‌هایمان را مطرح کنیم و این خلل را رفع کنیم.
****

رضایی در بخش دوم مناظره تلویزیونی روز سه شنبه با بیان این که در زمان استراحت دیدم که مردم با اشتباه من شوخی کردند، حقیقتا شوخی شما باعث خوشحالی من می شود، گفت: البته بابت اشتباه لفظی که "یاشاسین" را "یاساشین" گفتم عذرخواهی می‌کنم، ولی خیلی من گله مندم از اینکه بلافاصله سایت مرکز پژوهش های مجلس این اشتباه را تیتر کرده است. هر چه مردم شوخی کنند، خوشخحال می شوم در این شرایط سخت و گرانی، اما یک مرکز دولتی که این طور تیتر می زند، بارها گفتم یک لر هستم و تمام زندگی ام تقدیم ملت ایران و اقوام شده است و آذربایجانی ها  عشقی که به آقا مهدی باکری دارم را می دانند و هیچ کس اندازه او در دل من جا ندارد.
وی در انتقادی دیگر از مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس یارانه انرژی در ایران را سالانه 49 میلیارد دلار برآورد کرده است. علاوه بر این باز هم به آقای همتی با قاطعیت می گویم می توانیم با 40 درصد یارانه های پنهان را که دست افرادی است که حق شان نیست را برگردانیم.
رضایی در ادامه در پاسخ به سوال مجری گفت: هیچ وقت در برنامه ریزی های توسعه ای ضرورت های زیست محیطی و توسعه صنعتی لحاظ نشده است و امروز آب های زیرزمینی ما به چه روزی افتاده است و گرد و غبار در خوزستان و زابل و یزد زندگی مردم را مستاصل کرده است.
وی هم چنین افزود: در برنامه ای که طراحی کردیم بگویم که مساله اقوام و زبان مادری را به عنوان یک مساله مهم لحاظ کرده ام.
****
محسن رضایی در ادامه درباره برنامه هایش در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی گفت: ما با دو مشکل ساختاری و مدیریتی هم در آموزش و پرورش و هم آموزش عالی مواجه هستیم. در برنامه ما تربیت زمامداران آینده در همه بخش های فرهنگی و اجتماعی و غیره به طور جدی لحاظ شده است و در استان ها و مراکز استان مدارس تربیت آینده را ایجاد خواهم کرد. بیش از  پنج سال است که این کار را شروع کردم و تجربه دانشی و عملی دارم و آن را پیاده می کنم و نزدیک به هزار نفر جوان را داریم که تربیت شده اند و تا وقتی مدیر در آموزش و پرورش و آموزش عالی تربیت نشود نمی توانیم از عناصر ضعیف انتظارات بالایی داشته باشیم.
وی با اشاره به ساختار آموزش و پرورش در دولت آینده گفت: در برنامه دولت ما، مدرسه محوری را محور آموزش و پرورش خواهیم کرد و مجتمع های آموزشی به هر 110 مدرسه اختیارات به آنها داده می شود و مدرسه محور اساسی می شود. اینکه وزارت آموزش و پرورش بزرگ شده، اما به امورات مدارس نمی رسد از مشکلات جدی است.
کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره مساله زنان نیز اظهار کرد: اینترنت ارزان را برای خانم های سرپرست خانوار که در تولید و فروش هستند را اجرا می کنم و محدودیت هایی که برای خواهران ورزشکار ما در ورزشگاه ها درست کردند مثل خواهران منصوریان که از ورود به ورزشگاه خواهران جلوگیری کردند و بعضی محدودیت هایی که برای بانوان ایجاد می کند و مشکلات جدی برای بانوان است دولت ما از آن جلوگیری خواهد کرد.
رضایی گفت: در رسیدگی به معلمان الان معلمانی داریم که شغل دوم و سوم دارند و وقت کافی برای دانش آموزان نمی گذارند و یکی از اولویت ها مسکن سهل و آسان برای معلمان است تا آنها با خیال راحت به تربیت فرزندان آینده ما بپردازند.
****
محسن رضایی در جمع بندی سخنانش در دومین مناظره تلویزیونی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز عنوان دولت ما "اقدام و تحول" است، اقدام یعنی وعده و شعار را باید کنار گذاشت و تحول یعنی جراحی های بزرگی باید انجام داد؛ چرا که مشکلات اقتصادی ریشه در مسایل سیاسی و مدیریتی و ساختاری دارد، بنابراین باید کار درست و منطقی انجام داد. برنامه دولت ما اساسش بر اصلاح از درون قدرت است و به دلیل این که رابطه من با نظام رابطه با ثباتی بوده است و بیش از 50 سال از 17 سالگی تا الان در یک مسیر مستقیمی حرکت کردم، از این رو به خاطر اعتماد بین من و نظام و همچنین با توجه به رابطه ام با دوستان دیگر از جمله مجلس، نیروهای مسلح وقوه قضاییه می توانم ادعا کنم که اصلاحات اساسی از بالا تا پایین را انجام دهم.
وی ادامه داد: اول هم این اصلاحات را از خود دولت شروع می کنیم و تشکیلات عریض و طویل را باید سر و سامان دهیم، معنایش این نیست که از مدیران فعلی استفاده نکنیم خیلی از استاندارن و مدیران و کارشناسان انسان های شریف و کار درستی هستند، اما مساله این است که دیوان سالاری و نظام اداری و بروکراسی با آیین نامه های مختلف حقیقتا یک منجلابی از درگیری ها و فساد را ایجاد کرده است که باید پاکش کرد.
کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مساله دیگر نهادهای وابسته به رهبری است با اینکه وابسته به رهبری هستند اما همه در خدمت دولت هستند، سپاه پاسداران، ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان و قرارگاه سازندگی خاتم، اینها هم نیاز به اصلاحاتی دارند که پیشنهاداتم را خدمت رهبر انقلاب می دهم تا امکان بهره وری بیشتر از این نهادها را داشته باشیم. کمک به ادامه تحولات در قوه قضاییه و مجلس که حتما در دستورکار ما خواهد بود. کمک به کاری که آقای رییسی در قوه قضاییه شروع کردند و در ابتدای کار هم هستند یا مجلس انقلابی که شکل گرفته را کمک خواهم کرد. هم چنین فعال کردن جلسات سران قوا هم از دیگر اقداماتم خواهد بود.
رضایی با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی واقعا بی خاصیت شده است، خاطرنشان کرد: اول از رهبر انقلاب تقاضا می کنم که شورای انقلاب فرهنگی را اگر ایشان موافقت کنند  منحل کنم و شورای انقلاب فرهنگی را از این وضعیت خارج کنیم و وضعیت فرهنگی و مساله جوانان را اساسی حل کنیم.
وی ادامه داد: مساله دیگر اصلاح احزاب اصولگرا و اصلاح طلب که دو سرمایه هستند، است، اما  نفودی ها بازیگران سیاسی و ماجراجویان زیادی در ساختار سیاسی اجتماعی ما هستند، امروز ما اگر نتوانیم ساختار سیاسی اجتماعی برای آینده ایران درست کنیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.


 


کد مطلب: 435249

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/435249/محسن-رضایی-مناظره-اجتماعی-فرهنگی-سیاسی-۱۴۰۰-گفت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1