تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۰۹
کد مطلب : ۴۳۵۲۴۸
در مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری:

عبدالناصر همتی در مناظره اجتماعی فرهنگی و سیاسی ۱۴۰۰ چه گفت؟

۱
عبدالناصر همتی در مناظره اجتماعی فرهنگی و سیاسی  ۱۴۰۰ چه گفت؟
کبنا ؛دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ امروز؛ سه شنبه هجدهم خرداد ۱۴۰۰ با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد.
به گزارش کبنا، عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در پاسخ به اولین سوال از دومین مناظره ۱۴۰۰ درباره نبود اعتبار معنادار میان نظام آموزشی و وضعیت اقتصادی و برنامه وی برای مناسب‌سازی در این زمینه، اظهار کرد: لازم می‌دانم به شیوه مناظره انتقاد وارد کنم و اینکه شبیه مسابقه هفتگی شده است. مردم باید پاسخ به سوالات مهمتر را از کاندیداها ببینند.
همتی افزود: من مخالف انحصار هستم که در اقتصاد و رسانه به یک اندازه بد است و باید رفع شود. نباید بگذاریم دری که دارد روی کنش‌گران اجتماعی بسته می‌شود بسته شود. من صدای بی صدا ها و قدرت بی قدرتان هستم که آسیب فراوان از وضعیت فعلی می بیند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما باید برای آنان شرایط زندگی بهتری فراهم کنیم، از کوله بران گرفته تا زنان سرپرست خانوار و معتادان و کودکان کار و کودکان بد سرپرست و بی سرپرست، اینها هدف اصلی دولت من هستند.
وی گفت: در نگاه من بازار رقابتی نقش مهمی دارد، اما در سلامت، آموزش و اقشار آسیب‌پذیر باید توجه دولت بیشتر از گذشته باشد. ما می‌توانیم در زمینه آموزش به اولیا بسته‌هایی بدهیم تا بر اساس آنچه که خودشان تصمیم‌ می‌گیرند برای ثبت‌نام فرزندان در مدارس اقدام کنند.
***
همتی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری در واکنش به سخنان دیگر کاندیداها درباره اظهاراتش، گفت: من از پاسخ به سوال قبلی کمی وقت کم آوردم که الان به آنچه باقی ماند اشاره می کنم، گفتم که جوانان تحصیلکرده بیکار به خاطر رشد منفی تولید و بعد به خاطر شیوع کرونا این وضعیت بیکاری را دارند که باید در دولت آینده این موضوع مورد توجه قرار گیرد و امر کاهش شیوع کرونا با واکسیناسیون حل شود.
وی افزود: بعد از آن هم باید به موضوع کارهای خدماتی و توسعه استارت آپ ها و کارهایی که با حضور در فضای مجازی انجام می‌شود، بپردازیم و در کنارش مجوزهای لازم را برای وضعیت کارآفرینی فراهم کنیم و موانع این مسیر را برداریم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سخنان جلیلی تصریح کرد: آقای جلیلی می‌گویند نباید برای رسیدگی به مسائل کشور وقت تلف کرد. سوالم از ایشان این است که پس چرا برای تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت دو سال وقت کشور را گرفتید و آن را زندانی کردید و در آخر هم باعث شدید که وارد لیست سیاه شویم؟ اگر برنامه‌ای داشتید به مردم ارائه می‌کردید و اگر نه آن را تصویب می‌کردید تا اینگونه نشود.
همتی در واکنش به سخنان رئیسی اظهار کرد: شما گفتید که با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستید من از شما سوالم این است که دو سال در شورای‌ عالی اقتصادی حضور داشتید و دیدید که من با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم، چرا جلوی آن را نگرفتید؟ همانجا می‌توانستید بایستید و جلویش را بگیرید تا ادامه پیدا نکند.
وی افزود: مگر دیگر اعضای شورای هماهنگی اقتصادی نبودند که من را مجبور کردند پنج و نیم میلیارد دلار ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کنم و نقدینگی ایجاد کنیم که حالا همراه شما آقای زاکانی الان آن را به سر بزند؟! بانک مرکزی چه تقصیری دارد؟
همتی اضافه کرد: فکر می‌کنم آقایان باید یک نامه به ترامپ بنویسند که ترامپ خوشحال باش که ما تمام بلایی که شما سر مردم آوردی را ما الان داریم سر همتی و بانک مرکزی خراب می‌کنیم. دوستانی که از کاسبان تحریم‌ها حمایت می‌کردند حالا دارند با پول‌های هنگفت در ستادهای آقایان برای تخریب من هزینه می کنند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای زاکانی می‌گوید چرا با من مناظره نکردی؟ من امروز دیدم که تقریباً ترکیب عوض شده و به جای یار کمکی و پوششی بدل شدید به پلیس خوب و پلیس بد. اینجوری که نمی‌شود مناظره کرد. دوستان برنامه ارائه کنند.
همتی یادآور شد: حالا من دو سال در بانک مرکزی بودم و همه زندگی خود را گذاشتم. گفتند که شخصیت تو خراب می‌شود و گفتم عیبی ندارد چون برای مردم کار می‌کنم. مگر آقای رئیسی خودشان ۴۰ سال قوه قضائیه نبودند؟ پس همه خرابکاری‌های قوه قضائیه را ایشان باید پاسخگو باشد؟ اگر من برای دو سال حضور در دولت باید پاسخگوی همه دولت روحانی باشم ایشان که در کار خود اولی تر به پاسخگویی هستند.
وی تاکید کرد: درباره سخنان آقای رضایی درباره فساد در بانک مرکزی، من نمی‌دانم ایشان چگونه حساب می‌کنند. کل درآمد ارزی بانک مرکزی در سال گذشته پنج میلیارد دلار بوده است. نمی‌دانم این ۱۳۷ میلیارد دلار از کجا آمده که در آن فساد ایجاد شده است؟ حتی پنج میلیارد دلار از ذخایر استراتژیک بانک مرکزی را گذاشتیم تا کالاهای ضروری برای مردم تهیه شود.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من فکر می‌کنم باید دوستان انصاف بیشتری داشته باشند. ما ظرف ۲۰ سال رشد سرمایه ثابت مان تقریباً ۴ و نیم درصد بود از آغاز تحریم‌ها تا کنون سرمایه‌گذاری در این کشور منفی است و معلوم است که بیکاری زیاد می‌شود. من برایش برنامه دارم و به موقع آن را اعلام می‌کنم.
***
وی در دفاع از دیدگاه های خود با اشاره به برنامه‌های خود برای اقوام و مذاهب اظهار کرد: اعطای مسئولیت بر اساس شایستگی است. برخی فکر می‌کنند که اقوام و مذاهب مختلف تهدیدی برای کشور است. معتقدم که اقوام و مذاهب برای کشور می‌توانند مولفه قدرت باشند؛ بنابراین در انتصابات بر مبنای شایستگی و فارغ از اینکه اهل تسنن یا شیعه باشند انتخاب خواهم کرد.
همتی افزود: من در مدیریت‌ کشور حتماً از خوهران و برادران شایسته اهل سنت حداقل سه برابر آنچه که الان هست استفاده خواهم کرد. من در عمل نشان دادم که مشاورم در بانک مرکزی از برادران خوب اهل سنت بود و بازهم در مناصب کلیدی کشور از آنان استفاده می‌کنم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من مخالف بازداشت و زندانی کردن معتادان هستم. آنان را باید توانمند کرد و به شغل برگردانیم. با داغ و درفش نمی‌شود با معتادان برخورد کرد. آنها حجم عظیمی از مردم ما هستند که باید به آنان توجه کنیم و وضعیت شان ناشی از بیکاری و مشکلات اقتصادی کشور و تصمیم‌گیری‌های نادرست مدیران بوده است.
  
وی گفت: در مورد معلولان نیز به زندگی اجتماعی آنان حتما توجه جدی می‌کنم و واقعا باید شرمنده باشیم که پل صدر می‌سازیم به آن عظمت اما با کمال شرمندگی جانباز و معلول عزیز ما نمی‌تواند از آن استفاده کند. باید به مشکلات آنان توجه شود.
همتی درباره مسئله محیط‌زیست اظهار کرد: محیط‌زیست برایم بسیار مهم است و حتماً در اجرای پروژه‌های اقتصادی حق وتو خواهد داشت. توجه جدی به بودجه و امکانات محیط زیست خواهم کرد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما آن قدرتی که میدان حاج قاسم عزیز و دیپلماسی محمدجواد ظریف ایجاد کردند را پلی خواهم ساخت برای بهره‌برداری اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور.
همتی گفت: تحریم ضروری ترین و فوری‌ترین کار کشور است و باید حتماً به آن بپردازیم و مشکل را حل کنیم.
***

همتی در بخش دوم مناظره تلویزیونی روز سه شنبه در پاسخ به پرسشی درباره رفع آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: این موارد ناشی از ساختار بسیار غلط است و گروه‌های ذی نفع و رانت خوار متاسفانه در کشور بر اقتصاد، فرهنگ و جامعه چنبره زده‌اند و ما اگر نتوانیم مشت آنان را باز کنیم و این فسادی که اینان در کشور ایجاد کردند را حل نکنیم، این مسائل و مشکلات رفع نمی‌شود.
وی افزود: اینان ارتباطات خیلی وسیعی دارند هم در صادرات و هم در واردات، ارتباط خیلی زنجیره‌ای دارند با کاسبان تحریم در زمینه سیاست خارجی و در ارتباط با قاچاق چه واردات و صادرات.
همتی یادآور شد: دوستانی هم که اینجا نشسته‌اند به عنوان رقیب بنده دنبال تقویت همین وضعیت موجود هستند، من می‌گویم باید مشت آنان را باز کرد تا مردم ببینند چه خبر است. من الان در مقابل جریانی قرار دارم که به جای توسعه کشور می‌گویند کاخ سفید را حسینه کنیم! دوستان و عزیزانی که الان در جلسه هستند این موارد را مطرح می‌کنند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دنیا را نمیشناسند. چه کسانی به سفارت عربستان حمله می‌کنند؟ ارزش پول را بهم میزنند و روابط ما با همسایگان را خراب می‌کنند؟ چه کسی پشت آن است؟ اگر کشور این زنجیره را رفع نکند این مشکلات قابل حل نیست.
همتی ادامه داد: تحریم باعث مشکل شده اما این دوستان قبول نمی‌کنند. ظرف دو سال گذشته ۷۵ میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور کاهش پیدا کرده است و به نرخ امروز دلار می‌شود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان، بعد می‌گویند چرا اقتصاد کشور را مدیریت نکردید؟
وی گفت: همین افرادی که می‌گویم چنبره زدند بر اقتصاد کشور، از تحریم سود می‌برند. سالی ۲۰ درصد مالیات کشور را بالا بردند. ما حجم تجارت خارجی‌مان ۱۶ میلیارد دلار بود که چند کشور با آن زندگی می‌کنند.
***
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره بنیان خانواده، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم کشور خانواده است و الان شاهد گسست فرهنگی هستیم و می‌بنییم که بچه‌های دهه هفتاد و هشتاد مثل نسل‌های پیش خود فکر نمی‌کنند. آقای قاضی زاده به من می‌گوید چرا از پنج‌نفر حرف می‌زنی؟ دلیلش این است که هر پنج نفر شما یکجور فکر می‌کنید.
وی با طرح این پرسش از پنج کاندیدای رقیب خود که چه آزادی برای این جوانان گذاشته‌اید؟، تصریح کرد: چرا همه جوانان می‌خواهند از کشور بروند؟ این که مشخص است و همه می‌دانند حتی لازم نیست من بگویم. الان برای جوانان چه تفریحی داریم؟ ازدواج آنان سخت شده چه کاری برایشان کردیم؟ جوانان شغل ندارند و آسایش اجتماعی خود را از دست می‌دهند.
همتی با انتقاد از ایجاد محدودیت برای زنان در جامعه گفت: زنان را در جامعه چقدر محدود کردید؟ به من و آقای مهرعلیزاده تذکر دادند که چرا درباره دادن پیامک حجاب به زنان حرف زدید و از آن انتقاد کردید. این کار موجب ایجاد استرس برای آنان می‌شود.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور خراب است و ما به دنبال پوشش زنان هستیم. من در کابینه‌ام حداقل پنج وزیر زن خواهم داشت و تبعیض جنسیتی را در محیط کار رفع می‌کنم.
***
همتی در بخش پایانی سخنان خود در این مناظره اظهار کرد: عملکرد همه مشخص است. نحوه نگاه دوستان به جامعه از صحبت هایشان مشخص است. ما چه حقی داریم که برای جامعه اینگونه تصمیم بگیریم و رفتار کنیم که چگونه راه بروند و چگونه زندگی کنند. بگذارید مردم زندگی‌شان را بکنند.
وی افزود: من از جوانانی می‌گویم که ۶۰ درصد آنان گفته‌اند رای نمی‌دهیم. شما راجع به ۴۰ درصد صحبت می‌کنید من راجع به ۶۰ درصد، چرا به اینها اهمیت نمی‌دهید.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دوستان می‌گویند ما اهل تعامل هستیم. در برنامه‌های خودشان رپ پخش می‌کنند اما رپ را ممنوع کرده‌اند. نوجوانان ما به سمت موسیقی کی‌پاپ یا پاپ کره‌ای رفته‌اند. ما هنوز رپ خودمان زیرزمینی است. اینها را چه کسی جواب می‌دهد؟ مگر رییس جمهوری نباید این را پیگیری کند.
وی یادآور شد: چرا باید کلهر، کسمایی، شجریان را ندیده بگیریم و وقتی نوبت انتخابات شد رپ را بگذاریم داخل برنامه‌های خودمان؟
همتی ادامه داد: من همه چیز را از زاویه اقتصاد حل می‌کنم. ما باید تعارض منافع را حل کنیم و گروه‌های ذی نفع را حل نکنیم مشکل بر جای می‌ماند. اینها دارند در هنر هم «هیولا» می‌سازند و پول های کثیف ردوبدل می‌کنند.
وی یادآور شد: می‌گویند ما دنبال حسینه کردن کاخ سفید نیستیم، مگر شما سوار ترک این آقایان نشدید و بر سرشان بوسه زدید؟
همتی تصریح کرد: آقای رئیسی شما به ما می‌گویید که کمتر از کارمندانی هستیم که از شما شکایت کردند. چهل سال در کشور خدمت کردیم به ما  می‌گویید در حد کارمند شما هستیم؟ شما الان به ما که در برابر شما کاندیدا شدیم توهین می‌کنید. وقتی جلوی مردم به ما اینطور می‌گویید مگر از شما کمتر هستیم؟
وی گفت: ما می‌خواهیم این روش را عوض کنیم و هر یک نفر باید به ده نفر زنگ بزند و همه باید به صحنه بیایند و این شیوه متلک و طعنه زنی عوض شود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1