کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مهم‌ترین محرک توسعه و ارتقای اقتصاد کشور صنعت فولاد است

معرفی طرح جامع فولاد آراد یاسوج به مدیریت عاملی داوود دهقانی

18 خرداد 1400 ساعت 15:06

در این راستا طرح طراحی و اجرای فولاد آراد یاسوج به مدیریت عاملی اینجانب، داوود دهقانی، در اوایل سال 99، به صورت جدی در دستور کار شرکت دژ سازان آریوبرزن جهت خدمت‌رسانی به هموطنان و همشهریان عزیزم قرار گرفت که با پیشرفت فیزیکی 60 درصد، در حال اجرا می‌باشد. به لطف خداوند منان و حمایت و پیگیری مسئولین کشوری و استانی و دلگرمی شما مردم غیور و فهیم و دانشمند یاسوج، برگ زرین دیگری به افتخارات همیشگی بویراحمد خواهد افزود.


صنعت فولاد به‌دلیل کاربردهای پایه‌ای در بسیاری از صنایع پایین‌دست، در همه کشورهای دنیا از جمله صنایع مادر و استراتژیک به شمار می‌آید. بنابراین تقریباً همه‌ی کشورهای توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه نگاه ویژه‌ای به این صنعت دارند و ارتباط مستقیمی که رشد تولید و مصرف فولاد در کشورها با شاخص رشد اقتصادی آن‌ها دارد نشان‌دهنده‌ی این نگاه است.
خوشبختانه در ایران نیز از سال‌های گذشته با تصویب کلیاتی از طرح جامع فولاد در افق 1404 به این امر توجه شده است. برای تحقق این طرح لازم است که تمام نیروها در این مسیر هم‌راستا شوند و با توجه به سرانه‌ی مصرف فولاد و میزان تولید فولاد در کشور و آنچه در طرح جامع به آن اشاره شده از یک طرف و نیاز کشور به صادرات غیرنفتی از طرف دیگر، باید شرایط صادرات 10 تا 25 میلیون تن فولاد تسهیل شود و زیرساخت‌های آن توسط بخش‌های دولتی و غیردولتی ایجاد گردد. در حال حاضر، برخی دیدگاه‌ها و مکانیسم‌های پیشنهادی توزیع و قیمت‌گذاری محصولات زنجیره‌ی فولاد بدون توجه به ساختار اقتصادی و صنعت فولاد کشور، در کنار کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و اسکله، بزرگ‌ترین تهدید فولاد در زمینه‌ی افزایش و پایداری صادرات است. مطمئناً اگر این موانع برطرف نشود، شاهد کاهش تولید و صادرات محصولات نهایی فولاد، علی‌رغم افزایش ظرفیت تولید فولاد در کشور خواهیم بود.
در حال حاضر تقریباً تمامی مواد اولیه‌ی فولادسازان شامل سنگ‌آهن کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و قراضه‌ی آهن از داخل کشور تأمین می‌گردد، ولی معمولاً فولادسازان برای تأمین آن با مشکلاتی مواجه‌اند؛ به‌طوری‌که سالانه میزانی از تولید خود را به‌دلیل کمبود مواد اولیه از دست می‌دهند.
 به نظر می‌رسد پیشنهادهای ذیل می‌تواند به رفع مشکلات تأمین مواد اولیه کمک شایانی کند:
- ایفای نقش حاکمیتی دولت در زنجیره، به‌گونه‌ای‌که همانند قبل، فولادسازان با بستن قراردادهای بلندمدت (مانند فولادسازان دنیا) و اعمال ضرایب قیمتی متناسب با حجم سرمایه‌گذاری در هریک از حلقه‌های زنجیره، بتوانند مواد اولیه‌ی خود را تأمین کنند.
- حمایت دولت از فولادسازان در جهت تأمین مواد اولیه‌ی خود از طریق واگذاری محدوده‌ها و معادن در اقصی نقاط کشور، به‌طوری‌که کلیه‌ی عملیات اکتشاف و استخراج و فراوری آن معادن با سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادسازی انجام گیرد.
- جلوگیری از توسعه و سرمایه‌گذاری معادن در بخش‌های پایین‌دست خود ازجمله فولادسازی. ظرفیت‌های مازادی در پایین‌دست وجود دارد، ولی این ظرفیت‌ها را در بخش‌های اکتشاف و استخراج معادن کمتر مشاهده می‌کنیم.
 همان‌طور که می‌دانید، پس از شروع فرایند خصوصی‌سازی در کشور و کاهش نقش نظارتی دولت بر معادن، شاهد بر هم خوردن توازن بین معادن و فولادسازان بودیم. لازم است این نقش پررنگ‌تر شود و با حمایت‌های دولت از کل زنجیره‌ی تولید فولاد، کمبود مواد اولیه‌ی فولادسازان رفع شود.
عمده‌ترین مواد اولیه‌ی مورد نیاز فولادسازان شامل سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی است. این مواد در دست جریان یا گروه خاصی نیست که مدیریت کردن آن چالش‌های اساسی به همراه داشته باشد. تنها با تصمیم‌گیری منطقی و کارشناسی و حمایت دولت از کل زنجیره، مشکل تأمین مواد اولیه قابل‌حل است.
در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌های موجود در زنجیره‌ی فولاد، این ظرفیت‌ها به‌جز در حوزه‌ی اکتشاف و استخراج، در سایر حلقه‌ها مطابق طرح جامع فولاد است و چون آن حوزه تأثیر مستقیمی بر رشد و توسعه‌ی کشور دارد، باعث افت شاخص تولید ناخالص داخلی می‌شود. حال اگر در حلقه‌های قبل از فولادسازی نیز موضوع خام فروشی مطرح شود، این معادلات به شرایط وخیم‌تری ازجمله التهاب بازار فولاد منجر می‌شود که شاید برگرداندن آن مستلزم صرف انرژی و هزینه زیاد در کشور باشد. بنابراین همان‌طور که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز آمده، نباید در کشور خام‌فروشی داشته باشیم و باید اشتغال‌زایی را به‌جای توسعه در کشور در آن‌سوی مرزها ببریم.
 در کنار صنعت نفت و گاز، مهم‌ترین محرک توسعه و ارتقای اقتصاد کشور صنعت فولاد است. این موضوع بر همگان ثابت شده که توسعه‌ی اقتصادی کشور ارتباط مستقیم با توسعه‌ی فولادسازی آن کشور دارد و این موضوع در کشور ما نیز به اثبات رسیده است.
مهم‌ترین راه مقابله با تحریم‌ها عبارت از: حمایت دولت از صادرات فولاد و محصولات نهایی آن؛ حمایت از بومی‌سازی و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر؛ انتقال دانش به‌روز دنیا برای کل زنجیره‌ی فولاد در کشور.
در این راستا طرح طراحی و اجرای فولاد آراد یاسوج به مدیریت عاملی اینجانب، داوود دهقانی، در اوایل سال 99، به صورت جدی در دستور کار شرکت دژ سازان آریوبرزن جهت خدمت‌رسانی به هموطنان و همشهریان عزیزم قرار گرفت که با پیشرفت فیزیکی 60 درصد، در حال اجرا می‌باشد. به لطف خداوند منان و حمایت و پیگیری مسئولین کشوری و استانی و دلگرمی شما مردم غیور و فهیم و دانشمند یاسوج، برگ زرین دیگری به افتخارات همیشگی بویراحمد خواهد افزود. در شماره‌های آتی این در این پایگاه خبری، تأثیر فولاد آراد یاسوج بر اشتغال و اقتصاد شهر یاسوج بررسی خواهد شد.
 


کد مطلب: 435213

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/435213/معرفی-طرح-جامع-فولاد-آراد-یاسوج-مدیریت-عاملی-داوود-دهقانی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1