کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتخابات ریاست جمهوری 1400:

پاسخ جلیلی به سوالات اقتصادی مناظره

16 خرداد 1400 ساعت 0:59

پاسخ جلیلی به سوالات اقتصادی مناظره


سعید جلیلی به سوالات اقتصادی مناظره پاسخ داد.

به گزارش کبنا، سعید جلیلی به سوالی درباره اینکه در صورت رای آوردن در چهار سال آینده چه برنامه ای برای محرومیت زدایی دارید؟ پاسخ داد و گفت: یکی از بحث های مهم امام خمینی(ره) درباره محرومیت زدایی بود. مهمترین بحث این است که آیا قائل هستید به محرومیت یا نه؟ در نگاه اقتصادی، مردم و محرومین در اولویت نبوده اند.باید به جمهور مردم در اقتصاد توجه داشته باشیم. زمان انتخابات با هلیکوپتر صندوق رای به روستاها می بریم، اما در روستای دورافتاده به فکر اقتصاد و معیشت مردم هستیم؟ اگر این نکته نباشد یعنی به فکر محرومین نباشیم، کارهای نمایشی انجام می شود که برای مردم نیست.
وی ادامه داد : برای محرومیت زدایی باید ابتدا باور و اراده داشت سپس طرح و برنامه. ما چند برنامه داریم . معتقدیم باید حق مردم در زمینه انرژی را به آنها  بدهیم و طرحی به نام  وان در این خصوص است. طرح دوم در زمینه  سبد غذایی است.خداقل ۲۵۰۰ کالری در روز باید به مردم برسد که برنامه ای تهیه کردیم که سبد غذایی به خوبی توزیع شود که متاسفانه در این سالها این توزیع مناسب نبوده است. درباره تفریح و سلامت مردم هم برنامه داشته و با همین  امکانات و بودجه فعلی طرحی برای سفر مردم تهیه کرده ایم. طرح درباره  سلامت مردم هم داریم.
****
در ادامه این مناظره سعید جلیلی در فرصت ۴ دقیقه ای که برای پاسخ به اظهارات دیگر کاندیداها و انتقاد نسبت به این اظهارات در اختیار داشت، در نقد سخنان همتی گفت: مردم سوال اساسی دارند که  پاسخ مسائل اقتصادی مشخص است، ولی چرا اجرا نمی شود؟  پاسخ این است که این راهکارها دنبال نمی شود. باید اراده و باور داشت به اجرای پاسخ ها.
وی ادامه داد: همتی فرمود چرا fatf تصویب نمی شود؟ اگر همین نگاه است که نتیجه این می شود.از ۴۲ بند  fatf،  ۳۹بند  را اجرا کردید، ولی فقط ۱۳ بند را قبول کرده است.  عدم فهم مسئله موجب می شود  که مسائل را حل نکنید. رویکرد شما اشتباه است.
وی اظهارکرد: همتی جزئی از رویکرد غلط است که به جای کار واقعی کشور را با نمایش اداره می کند. مرد اقتصادی ما باید در میدان اقتصادی باشد نه در رسانه .
جلیلی تصریح کرد: سال۹۱ ، ۷۰ هزار میلیارد دلار بدهی معوقه بانکی داشتیم ، همتی آن موقع مدیر عامل بانک سینا بود. مسئولین مرتبط را جمع کرده و از آنها خواستم بگویند چه کنیم. چرا آقای همتی همان موقع شکایت نکرد؟در این هشت سال چه شده که الان همتی می گوید ۹۰ هزار میلیارد تومان  بدهی در اختیار ۱۱ نفر است؟ پس شما چه کاره آید؟
وی تاکید کرد: یک نگاه اداره به زور کشور و حل یکی دو مسأله  و fatf  را بهانه حل نکردن سایر مسایل می‌داند. نگاه دیگر نیز این است که کشور توانمندی بالا دارد و نه تنها کشور می تواند اداره شود، بلکه می تواند جهش پیدا کند.دوستان به صراحت می گویند نمی شود، نه شما نمی توانید. ما می گوییم می شود. همانطور که قبلاً گفتم تحریم ها برداشته نمی شود و روزنامه ها تیتر زدند که تحریم ها برداشته می شود، ولی جلیلی می‌گوید، نمی شود.
****
سعید جلیلی در بخش سوم این مناظره در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود اظهار کرد: اگر می خواهیم کشور را به جهش برسانیم باید برنامه جدی اقتصادی داشته باشیم نه اینکه دنبال بهانه بگردیم. ارزش پول ملی وقتی ایجاد می‌شود که بتوانیم جهش تولید داشته باشیم. جهش تولید منوط به جهش صادرات و جهش صادرات منوط به تعاملات گسترده جهانی است و نباید معطل دو سه کشور باشیم.
وی ادامه داد: اگر صحبت می‌کنیم که در کشور تولید ثروت داشته باشیم یعنی باید یک برنامه جدی برای ارزآوری داشته باشیم. ارزآوری وقتی اتفاق می‌افتد که به همه دستگاه‌های دولتی ماموریت ارزآوری بدهیم. نه اینکه وزارت نفت، نفت نفروخت همه کارها تعطیل شود یا بگوییم هر وقت fatf تصویب شد، کار می‌کنیم. همه وزارتخانه‌ها باید برای ارزآوری برنامه داشته باشند.
وی تاکید کرد :ما بررسی کردیم و در بخش‌های معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق می‌توانیم درآمد ارزی کشور را به صورت جهشی داشته باشیم نه اینکه بهانه fatf بیاوریم. در این زمینه‌ها دو برابر درآمد نفتی می‌توان درآمد داشت.
جلیلی همچنین گفت :باید برای همه دستگاه‌ها ماموریت ایجاد اشتغال داشته باشیم. بخش صنعت، کشاورزی، معدن و حتی علوم انسانی باید ماموریت ایجاد اشتغال داشته باشند، نه اینکه فقط کارمند اضافه کنیم. ما بررسی کردیم که در بخش پتروپالایشگاه نفت، گاز، بهینه‌سازی مصرف انرژی، شیلات، کشاورزی، محصولات باغی زراعی و دامی می‌توان جهش در اشتغال داشت. ما در این زمینه برنامه داریم.
جلیلی در پایان این بخش از  صحبت های خود همتی را به مناظره در تلوبیون دعوت کرد.
****
سعید جلیلی در بخش دوم مناظره اول که بعد از تنفس ۱۵ دقیقه ای آغاز شد در پاسخ به دومین سوال خود مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت معادن کشور دارید، اظهار کرد: در کشور فرصت‌های بسیار ارزشمندی داریم که هر کدام می‌تواند پیشران اقتصاد کشور باشد مثل کشاورزی، صنعت، معدن و شیلات، دولت باید برنامه داشته باشد که با هر کدام از این موارد کشور را اداره کند.
وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت معدنی کشور اظهار کرد: مهمتر از کشف و استخراج معادن، ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور است، زیرا یکی از مشکلات کشور ما خام‌فروشی مواد معدنی است. با ایجاد ارزش افزوده می‌توان ارزآوری داشت و اشتغال‌زایی کرد.
جلیلی با بیان اینکه معدن یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و موتور اقتصاد کشور را به راه بیندازد، خاطرنشان کرد: معدن حتی می‌تواند بخشی از هزینه‌های اساسی کشور را تامین کند. البته نباید بگوییم نمی‌شود عده‌ای نتوانستن خود را به کشور تسری می‌دهند.
وی تاکید کرد: ما باید به دنبال جهش کشور باشیم که بخش معدن می‌تواند به جهش کشور کمک کند و نباید فقط بگوییم که مشکل دو معدن را حل کرده‌ایم، بلکه باید در این زمینه دنبال جهش بود.



سعید جلیلی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا درباره شهرک های صنعتی اظهار کرد: از بسیاری شهرکهای صنعتی بازدید کردم همه اذعان دارند که یکی از مهمترین موانع تولید تامین مالی است و اگر ما روزانه دوهزار میلیارد تومان خلق پول می‌کنیم، چطور این افراد مشکل تامین مالی دارند؟ این پول‌ها به کجا می‌رود و به دست چه کسی می‌رسد؟
وی افزود: عدم ثبات در مقرارت اقتصادی برای صادرات هم یکی دیگر از مشکلات این شهرکهای صنعتی است. یکی از خواسته‌های این شهرکهای صنعتی این است که ما را هم در این جلسات مقررات گذاری شرکت دهید و حرف ما را هم بشنوید.
این کاندیدای ریاست‌جمهوری تاکید کرد همه می‌گویند ما باید ده‌ها مجوز از ده ها سازمان و دستگاه بگیریم تا کار را انجام دهند. باید از ظرفیت دولت الکترونیک استفاده کنند و این موضوع را حل سازند.
****
سعید جلیلی در بخش جمع‌بندی سخنان خود با بیان اینکه موضوع اصلی این جلسه این است که نقش و هنر رئیس‌جمهور این است که چگونه می‌تواند برنامه‌های خود را به نتیجه برساند، اظهار کرد: سوال این است که چه تضمینی وجود دارد که رئیس جمهور برنامه‌های خود را به نتیجه می‌رساند؟ رئیس‌جمهور باید بگوید برنامه‌اش چه نتیجه‌ای دارد؟ هشت سال پیش اینجا مطالبی مطرح شد اما کدامش انجام شد؟ کدام تحریم‌ها برداشته شد و دلار چند برابر شد؟
وی ادامه داد: ما می‌گوییم سال اول ۱۰۰ هزار، سال دوم ۱۲۶ هزار و سال چهارم ۲۵۳ هزار شغل ایجاد می‌کنیم که اینها قابل ارزیابی است.
این داوطلب انتخابات خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور باید به موقع تصمیم بگیرد و تصمیمش اجرایی شود. برخی مشکلات ما، ساختاری نیستند، بلکه مربوط به فرهنگ سیاسی کشور است و مربوط به این جناح و آن جناح هم نیست. باید بگوییم فرهنگ سیاسی غلط را چگونه کنار می‌گذاریم. به طور مثال کار با نمایش به نتیجه نمی‌رسد بلکه به کار واقعی نیاز داریم. به قول شهید حاج قاسم سلیمانی اگر آب را ول کنیم معلوم نیست به پای درخت برسد، بلکه باید مسیر آب را دنبال کرد. نمی‌شود فقط کشور را با بخشنامه اداره کرد.
وی در پایان با بیان اینکه می‌توان به بهترین شکل از ماشین دولت استفاده کرد، گفت: تعارفات سیاسی و جناحی مانع کار رئیس‌جمهور می‌شود. اینها را باید اصلاح کرد.


کد مطلب: 435076

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/435076/پاسخ-جلیلی-سوالات-اقتصادی-مناظره

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1