کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بی توجهی مسئولان به آتش سوزی مراتع و جنگل ها / سهم کهگیلویه از اعتبارات حوادث؛ صفر

15 خرداد 1400 ساعت 11:50

با وجود بروز آتش‌سوزی‌های متعدد در مراتع و جنگل‌ها هیچ اعتباری به منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه اختصاص نیافت.


شهرستان های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد در فصل های بهار و تابستان همواره در معرض آتش سوزی مراتع و جنگل ها هستند. از ابتدای فصل بهار تاکنون بیش از 10 بار جنگل ها و مراتع شهرستان کهگیلویه و بهمئی دچار آتش سوزی شده است، با این حال اعتبارات منابع طبیعی همیشه بسیار کم بوده و الان نیز اعتباری به این شهرستان تعلق نگرفت.
به گزارش کبنانیوز، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با ابراز گلایه از نبود اعتبار ویژه برای آتش سوزی ها گفت: برخی از ادارات موقع بروز آتش‌سوزی خود را کنار کشیده و فکر می‌کنند فقط منابع طبیعی و محیط زیست متولی اطفای حریق هستند. مطابق ماده ۱۰۷قانون حفاطت از جنگل‌ها همه مکلف‌اند حین بحران نیرو و امکانات را بسیج کنند و با هر گونه قصور برخورد قانونی می‌شود.
وی با بیان اینکه نیرو‌های منابع طبیعی در همه آتش‌سوزی‌ها بلافاصله حضور پیدا می‌کنند ادامه داد: اما این حضور سلب مسئولیت از دیگر ادارات نیست و همه باید پای‌کار باشند. بار‌ها در ستاد مدیریت بحران اعلام لیست کشیک و اکیپ آماده ادارات مصوب شد، اما برخی ادارات کوتاهی کردند. اداره منابع طبیعی با ۲۰ دیده‌بان در مناطق گوناگون شهرستان آتش‌سوزی‌ها را رصد می‌کند تا در سریعترین زمان ممکن نسبت به مهار اقدام شود، ضمن اینکه تلفن گویای ۱۵۰۴ آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.
به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه آتش زدن پسماند‌های کشاورزی بیشترین عوامل بروز آتش‌سوزی‌ها بوده و برداشت عسل کوهی و گیاهان کوهی نیز منجر به بروز آتش‌سوزی می‌شوند.
در چند روز اخیر نیز ۱۲۱ هکتار از مراتع و جنگل‌های شهرستان بهمئی در مناطق ریزک، آب بهون، قلعه نادر و دشت آهو ۱۲۱ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و باغ‌های میوه شامل انواع درخت‌های کهنسال از جمله بلوط، بنه، کیکُم، درخت زبان گنجشک (بَنیاو)، مِحلو و باغ‌های مرکبات و پیش از این ۱۰ هکتار از مراتع و جنگل‌ها در مناطق ماغر، سَر لیکک، سیاهشیر، تپه‌های مسکن مهر، حوزه کت، قلعه نادر، قبرقیصر، ریزک و آب بهون طعمه حریق شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهمئی گفت: در آتش سوزی ماغر به زیرساخت‌های شبکه آبیاری قطره‌ای نیز آسیب جدی وارد شده است.
نصیری گفت: در عملیات مهار آتش نیرو‌های مردمی، بسیج، نیرو‌های منابع طبیعی، پاکبانان، محیط زیست، نیرو‌های اداری و گروهی متشکل از یگان حفاظت منابع طبیعی به منطقه اعزام شدند.
گفتنی است شهرستان گرمسیری بهمئی، گرمترین نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد و در همسایگی استان خوزستان واقع شده است که همه ساله شاهد آتش سوزی‌های گسترده‌ای در مناطق مختلف این شهرستان هستیم.

 


کد مطلب: 435046

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/435046/بی-توجهی-مسئولان-آتش-سوزی-مراتع-جنگل-سهم-کهگیلویه-اعتبارات-حوادث-صفر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1