کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در خصوص تنش های آب در استان

تنش آبی ۱۷۰ روستا در دومین استان پرآب کشور / 60 روستای کهگیلویه در مجاورت و حسرت آب

15 خرداد 1400 ساعت 11:08

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۷۰ روستا در استان با تنش آبی مواجه هستند.


معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد: ۱۷۰ روستا در استان با تنش آبی مواجه هستند.
به گزارش کبنانیوز از یاسوج، معاون امور عمرانی استاندار این استان در نشست بررسی و تصمیم‌گیری طرح آبرسانی به ۴ شهر استان با اشاره به اینکه تامین آب شرب یکی از مسائل اصلی و حیاتی در کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: ۱۷۰ روستا در استان با تنش آبی مواجه هستند که تمهیدات لازم برای این وضعیت اندیشیده شده است.
کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به پیشرفت‌های خوب سد تنگ سرخ افزود: رسالت "قرارگاه خاتم" آبادانی و پیشرفت است، که دولت و نظام هم باید به قرارگاه کمک کنند.
وی با اشاره به اهمیت سد‌ها در مقابله با سیلاب و خشکسالی، اضافه کرد: اهمیت سد تنگ سرخ از این لحاظ است که هر دو مشکل یعنی هم موضوع خشکسالی و هم خطر سیلاب‌ها را رفع می‌کند.
معاون عمرانی استاندار با اشاره به اهمیت پروژه آبرسانی به چهار شهر کهگیلویه، چرام، لنده و سوق، گفت: استانی که دومین حوزه آبریز و بارش کشور نسبت به مساحت را دارد، باید دارای آب شرب مناسبی باشد.
حاجی زاده افزود: انتظار داریم مرحله اول و دوم آبرسانی به چهار شهر به زودی به نتیجه برسد و انقلابی در این طرح اتفاق افتد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه با بحران خشکسالی و تنش آبی مواجه هستیم و اکثر مردم در مناطق گرمسیری شامل شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده با این بحران مواجه هستند، می‌طلبد قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مجری، این طرح را در اسرع وقت به سرانجام برسانند.
حاجی زاده بیان کرد: طرح آبرسانی به چهار شهر کهگیلویه مهمترین طرح در حوزه آبرسانی در استان است که می‌تواند مشکل قسمت اعظمی از استان را برای تامین آب شرب رفع کند.
فرماندار کهگیلویه در روزهای اخیر، در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان به تنش آبی و مشکل کمبود آب شرب در این شهرستان اشاره کرده و گفت: در دهه‌های گذشته مردم شهرستان از تخصیص حقابه سد کوثر بی بهره بوده اند.
کریمی نژاد سد مارون را نیز از دیگر منابع ذخیره آب در همجواری شهرستان کهگیلویه دانست و ادامه داد: علاوه بر سد کوثر، سد مارون نیز در همجواری شهرستان کهگیلویه واقع شده که حقابه شهرستان از سد‌های مارون و کوثر تخصیص داده نشده است.
وی اضافه کرد: در حالی که سهم حقابه از سد کوثر می‌بایست حداقل ۶۰۰ لیتر در ثانیه تعیین شود، اما با اقدام کارشناسان تنها ۶۰ لیتر در ثانیه در نظر گرفته شده و همین میزان هم تخصیص نیافته است.
فرماندار کهگیلویه گفت: ۶۰ روستای شهرستان در مجاورت رودخانه‌ها در حسرت آب هستند، اما مزارع استان‌های همجوار از آب رودخانه‌های سرازیر شده این منطقه، سیراب می‌شوند.



 


کد مطلب: 435045

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/435045/تنش-آبی-۱۷۰-روستا-دومین-استان-پرآب-کشور-60-روستای-کهگیلویه-مجاورت-حسرت-آب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1