کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آخرین بررسی وضعیت اردوگاه اصلاح‌طلبان در آستانه برگزاری انتخابات 1400:

همتی و مهرعلیزاده منتظر چراغ سبز

14 خرداد 1400 ساعت 19:29

ظریف نیامد، جهانگیری و لاریجانی ردصلاحیت شدند و تصورشان این بود اصلاح‌طلبان کاندیدایی در انتخابات 1400 ندارند؛ چرا که آنها تصور نمی کردندمهرعلیزاده و همتی به عنوان کاندیدای مورد حمایت قرار بگیرند و در عرصه رقابت فعال ‌شوند. چندان بی‌راه نیست اگر ادعا شود اصولگرایان به‌ویژه طیف دلواپس آنها پس از مشاهده فعالیت‌های همتی و مهر علیزاده پس از تایید‌صلاحیتشان شوکه شده‌اند و از هر ابزاری برای تخریب بهره برده‌اند.


آرمان ملی نوشت: اصلاح‌طلبان قصد فعالیت، کنش انتخاباتی و حمایت از کاندیدایی را نداشتند اما تحرکات و اظهارات اخیر عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده و رایزنی‌های آنها با سیدمحمد خاتمی و نهاد اجماع‌ساز باعث شد تا این پرسش پیش آید که اصلاح‌طلبان از چه کسی حمایت خواهند کرد. برخی احزاب و اشخاص مثل کارگزاران یا اعتدال و توسعه معتقدند که همتی با توجه به شناخت کامل از کشور و ظرفیت‌ها می‌تواند گزینه مناسبی برای حمایت اصلاح‌‌طلبان باشد. عده‌ای نیز می‌گویند اگر بخواهیم از کسی حمایت کنیم ترجیح‌مان بر حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلب یعنی مهر علیزاده‌ است. همین نکته باعث شده تا مباحث و گفت و گو‌ها در فضای مجازی به خصوص شبکه اجتماعی تازه وارد کلاب هاوس پیرامون این موضوع در جریان باشد. آن‌طور که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از آنجایی که نمی‌خواهند صرفا نظاره‌گر انتخابات 1400 باشند از یک کاندیدا حمایت کنند اما حال اینکه همتی می‌تواند مورد اجماع اصلاح‌طلبان قرار گیرد یا مهرعلیزاده طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.
 مستند همتی هم پخش نشد!
از جمله اقداماتی که به تصور خودشان برای جلوگیری از پررنگ شدن همتی در انتخابات انجام داده‌اند، ممانعت از پخش مستند تبلیغاتی او از صداوسیما بوده است. بر اساس برنامه از پیش‌تعیین شده قرار بود این مستند در شامگاه سه‌شنبه پخش شود اما چنین نشد. نکته قابل‌تامل ادعایی بود که درباره چرایی عدم‌پخش مستند منتشر شد؛ چنانکه  کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری اطلاعیه‌ای صادر کرده که به شرح ذیل است: «‌هم‌اینک نوبت پخش مستند عبدالناصر همتی به مدت 30 دقیقه می‌باشد که این نوبت بر اساس قرعه‌کشی و به نماینده قانونی ایشان ابلاغ شده بود. از آنجا که ستاد ایشان در فرصت قانونی قادر به ارائه مستند نشده است لذا این برنامه پخش نشده است.» این ادعا برای همتی و یارانش عجیب و غریب و البته غیرقابل‌پذیرش بود. بر همین اساس عبدالناصر همتی چنین توئیتی را منتشر کرد: «‌صداوسیما مستند انتخاباتی بنده را پخش نکرد؛ در این مستند گفته بودم: اگر عده‌ای بنده را بانی وضع موجود می‌دانند، آنها خود وضع موجودند، ضرورت تصویب FATF و ضررهای ناشی از عدم‌اجرای آن. همچنین برخی از دختران ایران بی‌واسطه حرف‌هایشان را زده بودند. گفتند حذف کنید، گفتم من مخالف سانسورم» همتی در نشستی هم گفت: «‌صداوسیما فیلم مستند انتخاباتی من را پخش نکرد؛ اشکالی ندارد، من خودم مستقیم با مردم صحبت می‌کنم.» همتی اعلام کرد که باتوجه به عدم‌پخش مستند انتخاباتی‌اش توسط صداوسیما، او این فیلم را در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: من نماینده و دلباخته جریانی هستم که دوست ندارم آزادی از بین برود و مطبوعات نتوانند حرف خود را بزنند و سانسور را دوست ندارم. من نقطه ضعفی ندارم که نتوانم از حقوق مردم دفاع کنم. ما می‌خواهیم کشور را اداره کنیم و کشور امید و شاداب باشد.» این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 کمی بعد توئیت دیگری را منتشر کرد: «‌دوستان اصرار دارند که بنده مستند تبلیغاتی خود را در فضای مجازی پخش کنم؛ پخش مستند از طریق صداوسیما حق قانونی بنده و مردم ایران است و در تعامل با صداوسیما بر احقاق آن پافشاری می‌کنم. بنا نیست، حق را تنها داد بزنیم و بگوییم نشد، تلاش می‌کنم حق اجرا شود. از ظرفیت فضای مجازی هم به‌صورت کامل استفاده خواهم کرد.»
 انتشار مستند در شبکه‌های مجازی!
پس از انتشار مستند همتی در شبکه‌های مجازی و اذعان بسیاری به عدم‌وجود خط قرمزی در مستند که دلیل عدم‌پخش آن از صداوسیما باشد، دیروز باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما به نقل از یک منبع آگاه درباره عدم‌پخش فیلم انتخاباتی همتی نوشت: «همه برنامه تلویزیونی نامزدها که به صورت ضبطی است در کمیسیون بررسی تبلیغات نامزدها بازبینی می‌شود.» این منبع آگاه که نامش علام نشده است، افزود: «این کمیسیون ۵ عضو دارد و ریاست آن با وزیر کشور است: ۲ نماینده از وزارت کشور، نماینده دادستان، نماینده سازمان صداوسیما و یک عضو شورای نظارت بر صداوسیما اعضای ۵ نفره این شورا را تشکیل می‌دهند. نماینده شورای نگهبان هم ناظر بدون‌حق‌رای در این کمیسیون حضور دارد.» براساس توضیح صداوسیما «طبق آیین‌نامه، فیلم مستند هر نامزد باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از پخش به کمیسیون بررسی تبلیغات ارائه شود. فیلم آقای همتی هم در روز ۱۰ خرداد به کمیسیون تحویل داده شده بود. صبح روز بعد موارد اصلاحی به نماینده ‌آقای‌همتی اعلام شد.» این منبع آگاه با بیان اینکه «مستند اصلاحی هر نامزد حداقل باید ۳‌ساعت قبل از پخش، مجدد به کمیسیون ارائه شود تا اعمال موارد اصلاحی بررسی شود.»، گفت: «مستند اصلاح شده آقای همتی تنها ۲۰ دقیقه قبل از پخش به دست کمیسیون رسید که عملا پخش آن حتی بدون بررسی موارد اعمالی غیر‌ممکن بود.»
 قالیبافی‌ها خوشحال شدند!
گمانه عرض‌ورزی صداوسیما در عدم پخش مستند همتی زمانی قوت می‌گیرد که اصولگرایان از این موضوع خوشحال و به ارائه تحلیل خودساخته درباره آن پرداختند؛ مانند سید‌محمود رضوی، مشاور قالیباف که این توئیت را منتشر کرد: «‌در عصری که همه مردم به فضای مجازی دسترسی دارند، این ادعا بیشتر یک ترفند تبلیغاتی در کمپین است. صدا‌و‌سیما همیشه، ساعت مشخصی برای تحویل مستند انتخاباتی به منظور بازبینی توسط اعضای شورای نظارت بر تبلیغات دارد، حالا نرسیده، اصلاح داشته، هرچه! چرا در مجازی منتشر نمی‌کنید؟!»
احسان یار‌کمکی امیرحسین؟
سنگ‌اندازی در مسیر فعالیت‌های انتخاباتی مهرعلیزاده و همتی توسط صداوسیما پررنگ است؛ چنانکه یک روز از حضور علی تاجرنیا، نماینده مهرعلیزاده در جام‌جم خودداری کردند و روز دیگر مستند همتی را پخش نکردند. لازم به یادآوری است احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده شورای نظارت بر صدا‌و‌سیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و البته برادر امیرحسین قاضی‌زاده کاندیدای ریاست‌جمهوری‌ست! آیا احسان به نقع برادرش در این مانع‌تراشی‌ها در مسیر دو کاندیدای رقیب نقش دارد؟
 تغییر بدون‌اطلاع زمان مناظره‌ها؟
ظاهرا چالش‌های انتخابات زیاد است و هر روز یک اقدام خبرساز می‌شود. مانند دیروز که خبر تغییر زمان مناظره‌های انتخاباتی منتشر شد. پیش از این اعلام شده بود مناظره‌های انتخاباتی دوشنبه 17، جمعه 21 و سه‌شنبه 25 خرداد برگزار می‌شود اما دیروز تغییراتی در این زمان‌ها ایجاد و اعلام شد: «‌مناظره‌های مذکور برای روز‌های شنبه 15 خرداد، سه‌شنبه 18 خرداد و شنبه 22 خرداد برگزار می‌شود» عبدالناصر همتی در صفحه توئیتر خود به تغییر در زمان مناظره‌ها واکنش نشان داد و در حساب کاربری شخصی‌اش در توئیتر نوشت: «مناظره‌ها را چرا ۲ روز جلو انداختید؟ آیا این شایعه که برخی نامزدها از تغییر زمان مناظره‌ها اطلاع داشتند، صحیح است؟  البته برخلاف تصورتان من آماده‌تر از آن هستم که با این اقدامات صحنه را واگذار کنم.» وی طی این توئیت در اشاره به اظهارات پیشین خود از «هشتگ پنج دربرابر یک» استفاده کرد.
 مهرعلیزاده یا همتی؟
جامعه در حالی دو هفته تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم فاصله دارد که طی روزهای گذشته تحولات بسیاری پیرامون انتخابات در فضای رسانه‌های رسمی و مجازی از جمله کلاب‌هاوس، اینستاگرام و توئیتر به راه افتاده است. با این حال در شرایطی که اصلاح‌طلبان تمامی کاندیداهای اصلی خود را رد صلاحیت شده دیدند و عملا فرصت حضور در انتخابات را پیدا نکردند؛ برعکس اصولگرایان با تمام قوا به انتخابات پا نهادند. به نحوی 80 درصد کاندیداهای حاضر در انتخابات از اصولگرایان هستند و گویا هرکدام نیز برنامه جداگانه‌ای برای ماندن و رقابت تا روزهای پایانی با هم قطاران خود دارند. با این حال در شرایطی که اصلاح‌طلبان پس از رد صلاحیت‌های کاندیداهای خود در بیانیه‌ای اعلام کردند که به دلیل اینکه عملا فرصت کنش‌گری و فعالیت در انتخابات از آنها گرفته شده کاندیدایی ندارند و از هیچ کاندیدایی نیز حمایت نخواهند کرد اما روند امور در یک هفته اخیر باعث شده تا فضا به سمت و سویی برود که اصلاح‌طلبان از یک کاندیدا در انتخابات حمایت کنند. محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی که به طور مستقل در انتخابات ثبت نام کرده بودند اکنون تنها گزینه‌هایی هستند که به نظر می‌رسد امید دارند تا اصلاح‌طلبان از آنها حمایت کنند. در همین راستا نیز به سراغ سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات و سپس جبهه اصلاح‌طلبان رفته و می‌روند. چنانکه مهرعلیزاده به دیدار خاتمی رفت و نامه‌ای هم به بهزاد نبوی در خصوص حضور در جبهه اصلاحات ایران نوشت. همتی نیز بیکار ننشسته و از دوستی دیرینه با اصلاح‌طلبان سخن گفته و بیان کرده که دست کمک و دوستی به سمت آنها دراز خواهد کرد. آن‌طور که سیدمحمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز گفته:« خاتمی با شخص مهرعلیزاده دیدار کرده، نه فرستاده او و ثانیا در این دیدار هیچ برخورد تندی نیز صورت نگرفته است. وی همچنین بیان کرده: «ناصر همتی درصدد ملاقات با خاتمی است و قول و قرارهایی نیز در این باره گذاشته شده است.» ابطحی همچنینی در کلاب هاوس اظهار داشته« هنوز از نتیجه این جلسات جزئیاتی منتشر نشده و بررسی‌ها در جبهه اصلاحات ایران نیز در جریان است» از همین رو است که طی چند روز اخیر برخی احزاب و اشخاص به حمایت از همتی برخاسته و وی را کاندیدایی رای آور و به عبارتی خیر الموجودین معرفی می‌کنند و از سوی دیگر عده‌ای دیگر نیز مهرعلیزاده را تنها گزینه‌ای معرفی می‌کنند که اگر اصلاح‌طلبان بخواهند از کسی حمایت کنند او را مورد حمایت قرار خواهند داد. حال پرسش اینجاست مهرعلیزاده یا همتی؟ دو راهی که به نظر باید هر چه سریع‌تر و حدفاصل چند روز آینده حل شود تا سرمایه اصلاحات در حمایت یکی از دو  نفر به کار گرفته شود.
 لزوم حمایت از یک کاندیدا
 اگر به سبقه این دو نفر نگاهی بیندازیم همتی سابقه حضور در حزب کارگزاران را دارد و به گفته خودش دوستی دیرین با اصلاح‌طلبان دارد. مهرعلیزاده نیز که معاون سید محمد خاتمی و رئیس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات بود از چهره‌های اصلاح‌طلب شناخته شده‌ای است که در انتخابات سال 84 نیز از جبهه اصلاحات کاندیدای ریاست جمهوری شد. از طرفی با اینکه اصلاح‌طلبان قصد حضور و حمایت از کاندیدایی را نداشتند اما اظهارات و سخنرانی‌های اخیر این دو کاندیدا باعث شده تا برخی بگویند که اصلاح‌طلبان می‌توانند در تصمیم خود تجدیدنظری کنند. کما اینکه اخیرا اصلاح‌طلبان گیلان نیز در نامه‌ای به سید محمد خاتمی با اشاره به شرایط موجود و مقدورات فعلی خواستار کنش مثبت و فعال وی و اصلاح‌طلبان در مورد انتخابات  و حمایت از کاندیداها شدند. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران نیز  اینگونه می‌گوید که:« در شرایط فعلی به نظر ما آقای همتی کسی است که مسائل کشور را می‌شناسد و به‌خصوص با توجه به تخصص شان در بعد اقتصادی راه‌حل‌های علمی و معقول برای حل نسبی مشکلات دارد اما خواسته و تلاش ما این است که همه نیروهای اصلاح‌طلب با استفاده از صندوق رای و تک تک آراء شهروندان حرکت کند.» وی بیان کرده:« ما در کارگزاران سازندگی به دنبال این هستیم که مجموعه اصلاح‌طلبان با استفاده از سلاح رأی وارد صحنه انتخابات شوند.» آنچه مسلم است و مورد تایید بزرگان اصلاحات نیز قرار دارد اگر اصلاح‌طلبان به قید فوریت از یک کاندیدا حمایت کنند و تمام سرمایه خود را اعم از شخص سید محمد خاتمی، سید‌حسن خمینی، اسحاق جهانگیری و حتی علی لاریجانی پشت همتی یا مهرعلیزاده بیاورند و جامعه را به این اقناع بر سانند که با حمایت  و رای به کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان شرایط جامعه به نحو مطلوبی تغییر خواهد کرد می‌توان به پیروزی و موفقیت امیدوار بود تا ورق انتخابات به نفع اصلاح طلبان برگردد.
شرط اصلاح‌طلبان
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به شعار انتخاباتی مهرعلیزاده مبنی بر تشکیل دولت سوم خاتمی، اظهار داشت: مهرعلیزاده به هیچ عنوان قابل قیاس با خاتمی نیست که بتواند ادامه دهنده راه او باشد. او این شعار را مطرح کرده، چون این شعار بُرد دارد و فکر می‌کند با این شعار می‌تواند رای داشته باشد؛ محسن مهرعلیزاده نمی‌تواند نماد دولت خاتمی باشد. علی صوفی گفت: مهرعلیزاده یا عبدالناصر همتی یا هر اصلاح‌طلب دیگری اگر تایید صلاحیت می‌شد، شرط حمایت اصلاح‌طلبان و اجماع روی یک کاندیدا، میزان اقبال عمومی مردم به آن‌ها و نظرسنجی‌ها بود. قرار بود اگر گزینه‌ای در نظرسنجی‌ها رای خوبی داشت و اقبال عمومی خوبی از سوی مردم داشت، مورد حمایت و اجماع جبهه اصلاحات قرار بگیرد. دبیرکل حزب پیش‌رو اصلاحات در خصوص احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از مهرعلیزاده یا همتی بیان کرد: شرط حمایت از افرادی مانند همتی و مهرعلیزاده این است که در آینده نظرسنجی‌های مردمی چه چیزی را نشان دهد و مردم به چه کسی اقبال داشته باشند. با توجه به اقبال مردم، ممکن است برنامه جبهه اصلاحات نیز تغییر کند و آن‌ها بخواهند به سمت حمایت از یک کاندیدا بروند.


کد مطلب: 435030

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/435030/همتی-مهرعلیزاده-منتظر-چراغ-سبز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1