تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۳۴۴۸۵
واکسیناسیون برای مردم رویا شده است، اما برخی خارج از نوبت به واکسن کرونا می‌رسند؛

رانت به توزيع واكسن هم رسید؟

۰
رانت به توزيع واكسن هم رسید؟
کبنا ؛کرونا در ایران به یک ثبات نسبی در آمار و ارقام رسیده و طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت روز گذشته ۸۰۰۵ مورد ابتلای جدید کووید ۱۹ در کشور ثبت و ۱۸۷ تن نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. با توجه به روند نزولی آمار شیوع بیماری، تعداد شهرهای قرمز و نارنجی افزایش پیدا کرده و طبق آمار وزارت بهداشت، 8 شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
رئیس جمهور و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، آمار کرونا و وضعیت موجود را «شکننده»‌ توصیف می‌کند و با این حال معتقد است که تاکــنون دو میلیون و ۹۳۰ هزار و ۶۵۷ دُز واکسن (یک میلیون و پانصد هزار نفر با توجه به اینکه هر فرد دو دُز واکسن کرونا می‌زند) در کشور تزریق شده است و به‌نظر می‌رسد که ایران تا تزریق حداقل 65 میلیون دُز واکسن (رسیدن به هدف واکسیناسیون 80 درصدی) فاصله بسیاری دارد. با این حال رئیس جمهور در ادامه صحبت‌هایش باور دارد که «پنج میلیون دُز واکسن وارد ایران شده است و تا پایان خرداد و اوایل تیر 1400، حدود 14 میلیون نفر واکسن بزنند» اما رئیس جمهور به منابع تامین واکسن (28 میلیون دُز) و چگونگی شتاب گرفتن واکسیناسیون اشاره‌ای نکرد.  با این حال از روزگذشته ثبت نام افراد بالای 70 ساله برای تزریق واکسن در سامانه آغاز شده و روند واکسیناسیون کند پیش می‌رود، پس از اینکه سهمیه سه هزار نفری واکسن کرونا برای صدا و سیما حاشیه‌ساز شد، اخبار جدید حاکی از آن است که سلبریتی‌های صدا و سیما و سینما و بازیگران هم سهمیه خارج از نوبت واکسن گرفته‌اند.
تجارت‌نیوز در گزارشی اعلام کرده است: تعدادی از تهیه‌کنندگان تلویزیون اعلام کردند که بازیگران سریال‌های تلویزیون و سینما و حتی شبکه خانگی مشمول سهمیه واکسن کرونا خارج از نوبت شده‌اند. بر اساس این گزارش، انجمن تهیه‌کنندگان سینما خواستار ارسال اسامی بازیگران برای دریافت واکسن شده‌ است. تعدادی از تهیه‌کنندگان از جمله رضا جودی، تهیه‌کننده سریال لیسانسه‌ها و مسلم آقاجان‌زاده اعلام کردند که بازیگران سریال‌های تلویزیون و سینما و حتی شبکه خانگی هم مشمول سهمیه خارج از نوبت واکسن کرونا شده‌اند. یکی از مجریان صدا و سیما به نام سعید توکلی که مجری برنامه پایش است، از قول مدیر یکی از شبکه‌های صدا و سیما اعلام کرد که سهمیه خارج از نوبت واکسن کرونا نه تنها برای تولیدکنندگان برنامه‌های انتخاباتی اختصاص یافته که به دلیل پرخرج بودن پروژه‌های تولید سریال و فیلم تصمیم‌گیری بر آن بوده است که به بازیگران این سریال‌ها هم واکسن تزریق شود. همچنین ماه‌منیر آقایی دیگر پرسنل صدا و سیما هم با تایید این موضوع که واکسن خارج از سهمیه صدا و سیمایی‌ها ربطی به پوشش انتخابات ندارد، گفت که اسم او نیز برای دریافت واکسن ارسال شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد که سهمیه واکسنی که قرار است با آن پرسنل صدا و سیما و بازیگران سینما و شبکه‌های خانگی و صدا و سیما واکسینه شوند، فراتر از آنچه باشد که صرفا به بهانه پوشش اخبار انتخابات واکسینه می‌شوند. تاکنون در این زمینه هیچ یک از مقامات وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا اظهار نظر نکردند.
 واکسیناسیون برای مردم رویا شده است

در این میان یک کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت این وضعیت را بلبشوی واکسن و بی‌برنامگی توصــیف می‌کند به آرمان ملی می‌گوید: متاسفانه ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه ایران در اردیبهشت و خرداد به قطب صادرات واکسن در جهان تبدیل می‌شود بی‌اعتبار  بوده و در حال حاضر نیز واکسیناسیون 14 میلیون نفر در مدت 30 روز آینده به نوعی غیر ممکن به نظر می‌رسد. 
محمدرضا محبوب فر در ادامه می‌افزاید: سعید نمکی، وزیر بهداشت در بهمن ماه سال گذشته ادعا کرده بود ایران تا سه ماه آینده صادرکننده واکسن کرونا خواهد شد، اما دو ماه بعد یعنی پس از تعطیلات ایام نوروز و در هفته‌های سوم و چهارم فروردین پیک پنجم بیماری کشور را درنوردید و آمار رسمی تعداد مبتلایان روزانه را بیش از 20 هزار نفر و مرگ بیماران را حداقل 500 نفر در روز ذکر می‌کرد. این آمار در شرایطی اعلام می‌شد که روند واکسیناسیون در کشور نسبت به استاندارد جهانی بسیار کُند صورت می‌گرفت و تعداد واکسینه شدگان به یک درصد هم نرسیده بود. ایران همچنان در رتبه‌های آخر واکسیناسیون جهانی است و واکسن‌های داخلی نیز برخلاف وعده‌های داده شده مراحل پایانی آزمایشات بالینی خود را طی نکرده‌اند و تولید انبوه این واکسن‌ها در کشور به دلیل تامین نشدن اعتبارات لازم برای واردات تجهیزات و مواد اولیه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. البته مقامات ایرانی از تأثیر تحریم‌‌ها بر میزان كاركرد نهادهای متولی سلامت جامعه سخن می‌گویند و سخنگوی دولت پیش‌تر گفته بود برای تامین ارز واکسن کرونا مشکلی وجود نداشته و مشکل اصلی «موانع انتقال پول بوده» و با توجه به «قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شده است.» این اظهارات در حالی است که گزارشات دریافت شده از نهادهای متولی سلامت جامعه بارها بر این موضوع تاکید داشته است که تحریم‌ها و محدودیت های بانکی علت عمده مشکلات موجود بر‌ سر مهار کرونا از حیث تامین دارو و واکسن نبوده است. حتی برخی نمایندگان مجلس نیز به دولت و شخص رئیس جمهور به‌ خاطر تأخیر در تهیه واکسن به بهانه تحریم و FATF  حمله کرده و معتقد هستند که سلامت جسمی و روانی مردم بازیچه اهداف سیاسی و جناحی عده‌ای در دولت قرار گرفته است.
 كمیته ملی تامین واکسن تشکیل شود
محبوب فر با اشاره به ضرورت تشکیل كمیته ملی تأمین فوری واكسن و برنامه‌ریزی برای توزیع شفاف و تزریق پرشتاب آن تصریح کرد: پیشنهاد می‌شو چنین کمیته‌ای با حضور سران سه قوه تشکیل شده و نمایندگان بخش خصوصی غیر رانتی و همچنین نمایندگان تشکل های غیردولتی و مورد اعتماد بدنه ساختار سلامت کشور به این کمیته فراخوانده شوند و مسئولیت مستقیم مدیریت و مهار کرونا در کشور برعهده این کمیته و نه مجموعه دولت، وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا قرار داده شود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
معمای علیرضا بیرانوند

معمای علیرضا بیرانوند

اگر علیرضا حرفه‌ای فکر کند و فقط به پرسپولیس فکر نکند چه؟ شاید برایش چند گزینه در دسترس ...
نامزدها در انتظار 7 رأی

نامزدها در انتظار 7 رأی

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی صلاحیت نامزدها خبر داده و وعده داده است تا پایان مهلت ...
1