تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۴۳۴۱۷۳
در حال به روز رسانی / آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

لحظه ورود سید ابراهیم رئیسی در ستاد انتخابات کشور / (ویدئو) حضور هاشمی و لاریجانی در وزارت کشور / ثبت نام آخوندی، ضرغامی، زاکانی، پزشکیان، حسینی، فیروزآبادی

۲
۰
لحظه ورود سید ابراهیم رئیسی در ستاد انتخابات کشور / (ویدئو) حضور هاشمی و لاریجانی در وزارت کشور / ثبت نام آخوندی، ضرغامی، زاکانی، پزشکیان، حسینی، فیروزآبادی
کبنا ؛
پنجمین و آخرین روز ثبت‌نام از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران صبح روز شنبه آغاز شد.
به گزارش کبنا نیوز، روز گذشته 93
نفر برای ثبت‌نام مراجعه کردند و در مجموع تاکنون 304 نفر برای ثبت نام در انتخابات به وزارت کشور مراجعه کرده اند. سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد مهلت ثبت نام از داوطلبان ریاست جمهوری به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

گزارش روز اول ثبت نام
گزارش روز دوم ثبت نام
گزارش روز سوم ثبت نام
گزارش روز چهارم ثبت نام

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۸ خرداد۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و مجلس پنجم خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.
گمانه های حضور چهره های سرشناسی از قبیل اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف، سید ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی، سعید جلیلی و محسن رضایی در آخرین روز ثبت نام انتخابات زده شده است.

 
اسحاق جهانگیری: برای گشایش در زندگی مردم و توسعه ایران می آیم

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری با حضور در وزارت کشور ثبت نام کرد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری گفت: برای گشایش در زندگی مردم، توسعهٔ ایران و آغاز مرحلهٔ نوینی از اصلاحات افق‌گشا می‌آیم.
ایرنا: اسحاق جهانگیری روز شنبه پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت:  ایران ما در سال‌های اخیر با مسائل و تنگناهای گوناگون روبرو بوده و اکنون به شدت نیازمند افق‌گشایی‌های واقعی در زندگی مردم و توسعه همه‌جانبه کشور، بهبود معیشت مردم با رفع تحریم‌ها و رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زا و حمایت از تولید و بازتوزیع عادلانه‌تر ثروت است.
وی اضافه کرد: انتخابات را باید به عنوان فرصتی برآمده از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های قانون اساسی برای اعمال حاکمیت ملی و اصلاح روند حکمرانی پاس داشت و تاثیرگذار کرد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ماست. انتخاباتی که از آنِ همه و مظهر جمهوریت نظام است و به تاکید رهبر معظم انقلاب مشارکت گسترده و موثرتر در آن گشاینده راه برای توانمند شدن مردم و حکومت، عبور از بحران‌ها و افزایش اقتدار ملی است.
 فرصت طلایی پیش رو داریم
 جهانگیری خاطرنشان کرد: در چهار سال پیش رو فرصتی طلایی داریم برای این‌که به سمت حل مسائل بنیادین ایران، ‌ تامین منافع ملی و توافق و تنش‌زدایی در خارج و داخل برویم، روی ریل توسعهٔ فراگیر و پایدار قرار بگیریم و به اقتضائاتِ تامین عدالت، تشکیل دولت رفاهِ فراگیر، فقرزدایی و افزایش شمول و کیفیتِ خدمات پایهٔ همگانی، به ویژه در حوزهٔ سلامت و آموزش، تن بدهیم و با شکاف درآمدی، تبعیض و فساد سازمان‌یافته مبارزه کنیم.
وی چهار سال پیش رو را همچنین فرصتی برای این  عنوان کرد که ایران صرف نظر از جنسیت و قومیت و مذهب و محل زندگی‌ آنان، برای همهٔ ایرانیان شود، ‌به سمت توانمندسازی توامان نهادهای حکمرانی و نهادهای مدنی و افزایش ظرفیت‌های حل‌مسئله‌ایِ دولت و جامعهٔ‌ ایران برویم و برای صیانت از حقوق و آزادی‌های اساسی همهٔ شهروندان گام‌های عملی برداریم.
 معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: در این مدت این فرصت را داریم در جغرافیای سیاسی منطقه و جهان امروز یک محور تردد و ترانزیت شویم و راه‌ها و لوله‌های مهم اقتصادی، ایران را دور نزنند و محیط زیست مشترک ایرانیان را از تخریب‌های جبران‌ناپذیر نجات بدهیم و به جای آینده‌خواری آینده‌سازی کنیم.
وی تصریح کرد: همچنین فرصت داریم ایران را با اتکای به بهترین متخصصان و کارآمدترین مدیران، به ویژه زنان و جوانان، اداره کنیم و حذف و طرد و تبعیض را کنار بگذاریم، و به عنوان یک قدرت تعامل‌گرا در منطقه و جهان به رسمیت ‌شناخته شویم و کشوری باشیم که از همه سو قصد مهار و تضعیف‌مان را نداشته باشند.  
چرا آمدم
جهانگیری خاطرنشان کرد: قصد ورود به این انتخابات را نداشتم و امیدوار بودم نیازی به حضورم نشود. اما با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر جواد ظریف و عدم امکان ثبت نام تعدادی دیگر از کسانی که می‌توانستند این مسئولیت را بپذیرند، و این‌که جبهه ‌اصلاحات ایران، رهبران و شخصیت‌های دلسوز اصلاح‌طلب و بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی ‌تشخیص داده‌اند که باید به صحنه بیایم، به رغم میل و مصلحت شخصی و با توکل به خدا از قبول مسئولیت شانه خالی نمی‌کنم.
 وی اضافه کرد: آبرو و تجربه‌ام را که متعلق به ملت است تقدیم ملت می‌کنم، با آگاهی از شرایط دشوار امروز کشور و سردی‌ها و کناره‌گزینی‌ها وارد این میدان می‌شوم و از هیچ تلاش و اقدامی، تا آن‌جا که ارزشها و هویت‌ اصلاح‌گرانه‌ام را تهدید نکند، ‌ دریغ نمی‌کنم.  
 معاون اول رییس جمهوری افزود: می‌دانم که چه شرایط سختی پیشِ روی رئیس جمهوری آینده است. اما نمی‌شد راه عافیت پیش گرفت. به مردم هم نمی‌توانم وعده‌های ناممکن دروغین بدهم. ما به خون شهدا و هم‌وطنانی که اسیر فقر و رنج و کولبری و سوخت‌بری و تبعیض‌اند مدیونیم. آینده را باید با هم بسازیم.
 نباید در مسیر احیای برجام مانعی ایجاد کنند
 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: امروز خوشبختانه زمینه احیای مجدد برجام و رفع تحریم‌ها که مقدمه‌ای برای گشایش در وضعیت کشور و معیشت مردم است فراهم شده است و نباید در این مسیر مانعی ایجاد کنند. گشودن گره‌های ناشی از تحریم‌های شدید سه ساله که ضربات سنگینی بر پیکر اقتصاد کشور وارد کرده است کاری بسیار دشوار و سنگین است. ادامهٔ مسیر رفع عزتمندانهٔ تحریم‌ها را باید مدبرانه پی گرفت و البته بعد از پایان تحریم‌ها نیز بازسازی اقتصاد کشور دشواری‌ها و پیچیدگی‌ها و الزامات زیادی دارد.
جهانگیری عنوان کرد: بیکاری، فقر و نابرابری فزاینده، توقف بسیاری از کسب و کارها، کاهش مداوم سرمایه‌گذاری‌های نو، خشکسالی و بحران آب، تخریب‌های جبران‌ناپذیر محیط زیست، کاهش اعتماد عمومی به نهادهای حکمرانی، کاهش امید به اثربخشیِ رای مردم، افزایش فساد، مشکلات ناشی از ساختار بودجه و نظام بانکی و مالیاتی کنونی و مشکلات در تولیدِ صنعت، کشاورزی و خدمات کشور از جملهٔ مسائل مزمن کشورند.
 وی گفت: بحران کرونا و ضرورت سازماندهی قوی‌تر واکسیناسیون رایگانِ همگانی و سریع‌تر هم در صدر اولویت‌ها قرار گرفته است. همهٔ این‌ها تصویر نگران‌کننده را مقابل نامزد ریاست جمهوری که به عمق مشکلات توجه دارد قرار می‌دهد. آنان که در کارنامهٔ طولانی کاری‌شان کمتر اقدام واقعی و موثری برای حل عملی مشکلات مردم دیده می‌شود، چنان شعار می‌دهند که قادرند مشکلات پیچیده کشور و مردم را یک‌شبه حل کنند.  
معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: من واقعاً نگران سنگینی بار این مسئولیت‌ام. با این‌حال، مبتنی بر شناخت وسیع و عمیق از ظرفیت‌های انسانی، مادی، طبیعی و قدرت زیرساختی ایران باور دارم با افزایش ظرفیت و کیفیت حکمرانی و همیاری دولت و جامعه می‌توانیم بر این مشکلات فائق بیاییم.  
جهانگیری یادآور شد: با مشکلات کنونی کشور از نزدیک آشنا هستم و می‌پذیرم اگر مسئولانه به میدان نیایم در بدتر شدن وضع جامعه و خسارت‌های ناشی از عدم ورود به انتخابات ممکن است سهیم باشم. برای همین، در کنار همهٔ نیروهایی که نگران وضعیت و آیندهٔ کشورند و دغدغهٔ‌ رنج هم‌وطنانشان را دارند، برای جلب مشارکت موثر مردم تلاش خواهم کرد.
 بدون به صحنه آمدن جمعیت خاموش نمی‌توان در انتخابات پیروز شد
 وی خاطرنشان کرد: می‌دانم بدون افزایش مشارکت مردم و به صحنه آمدن جمعیت خاموش در انتخابات نمی‌توان پیروز شد. درک می‌کنم که اکنون بسیاری از هم‌وطنانم به سوء حکمرانی‌ها معترض‌اند و امیدی به انتخابات ندارند و راه قهر با صندوق را مطرح می‌کنند¬، اما برای بهروزی همین ایرانیان راهی روشن‌تر از احیای صندوق رای و تلاش مصلحانه برای افزایش اثربخشی رای عموم مردم نمی‌شناسم.
معاون اول رییس جمهوری عنوان کرد: اکنون گشایش وضعیت کشور نیازمند رأی ایرانیانی است که دلخسته و آزرده از امروز و ناامید از آینده به انتخابات پشت کرده‌اند. در راهی که به آن قدم نهاده‌ام نیازمند رأی همین هم‌وطنان‌ هستم و امیدوارم با برنامه‌ها و تیمی که معرفی خواهم کرد آن‌ها را قانع‌ کنم که رای دادن آن‌ها بهتر از انفعال است.  
جهانگیری خاطرنشان کرد: علیرغم توصیه‌های روشن مقام معظم رهبری و بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته تمایل و تشویق مردم به مشارکت حداکثری و کاستن از موانع تحقق آن در بخش‌هایی از حکومت هم کاهش یافته است.  متاسفانه برخی نهادها، رسانه‌ها و مراکز تأثیرگذار ظاهراً براین باورند که مشارکت حداکثری منجر به شکست جریان و نامزد مطلوب آنان خواهد شد. حال آن‌که، کاهش مشارکت به جمهوریت نظام لطمه‌ای جدی می‌زند و بر بحران‌ها می‌افزاید.  
 سوابق آنها که مردم مردم می کنند نشان می‌دهد منافعشان در غیاب مردم تامین می شود
وی تصریح کرد: سوابق آن‌ها که عوام‌فریبانه مردم‌مردم می‌کنند نشان می‌دهد که منافع‌شان در غیاب مردم تامین می‌شود و ضد مردم‌سالاری بوده‌اند. ما ایرانیانی که می‌خواهیم شرایط زندگی هم‌وطنانمان در ایران را عملا بهبود ببخشیم، راهی جز تلاش برای تقویت مشارکت و رقابت عادلانه در این انتخابات نداریم. برندهٔ مشارکت بالا جامعهٔ ایران است و برندهٔ‌ مشارکت پایین اقلیت و حامیان اندک‌سالاری.
جهانگیری یادآور شد: من برای دفاع از صندوق و حق رأی موثر مردم نامزد شده‌ام و با اتکا به رأی ایرانیانی که از مشارکت در انتخابات ناامید شده‌اند امید پیروزی دارم. من برای گشایش در زندگی مردم، توسعهٔ ایران و آغاز مرحلهٔ نوینی از اصلاحات افق‌گشا آمده‌ام.  
 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مسیر دشواری پیش رو است، اما به لطف خدا و با حمایت و رأی شما، می‌توانم جمعی از بهترین متخصصان و شایسته‌ترین مدیران کشور را در جهت بسط خیر همگانی ایرانیان به همکاری دعوت کنم.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: برنامه‌ای برای ادارهٔ دولت ارائه خواهم کرد که با بهره‌گیری از مشورت و توان بهترین کارشناسان و نهادهای کشور و تجربهٔ گذشته بیش از سایر برنامه‌ها غنا و قابلیت تحقق داشته باشد.
سیر احیای برجام را ادامه خواهم داد
 وی با بیان اینکه سیر احیای برجام، رفع تحریم‌ها و ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان را ادامه خواهم داد،  تصریح کرد: جوان‌سازی دولت و اصلاحات نهادی کاهنده فساد و انواع تبعیض و افزاینده کارآمدی را پیش خواهم برد و می‌توانم برای ساختن توافق در خارج و داخل و ائتلاف‌های مساله‌محور «حل مساله» کنم.
معاون اول رییس جمهوری افزود: آنچه به عنوان معاون اول اختیارش را نداشتم و برای بسط توسعهٔ فراگیر و پایدار، دموکراتیک، متوازن و مشارکتی ضروری و ممکن می‌دانم را اجرایی خواهم کرد و برای بسط عدالت، آزادی، مردم‌سالاری و رفاه ایرانیان و بالیدن ایران در قرن پانزدهم شمسی هر چه در توان دارم را عرضه می‌کنم و «دولتِ ملت» را تشکیل خواهم داد.  
وی تصریح کرد: متاسفانه در این انتخابات شایسته‌ترها یا نیامدند یا امکان نامزدن شدن نداشتند. بسیاری از شایستگان حتی از مدیریت و خدمت در مسئولیت‌های دیگر علمی، فرهنگی و اجرایی در مؤسسات دولتی و غیردولتی محروم می‌شوند. من بنا دارم که همهٔ توان و همتم را به کار گیرم که شایسته‌ترین‌ها در سرنوشت کشور تأثیرگذار شوند.  
جهانگیری عنوان کرد: من اصلاح‌طلبم ولی می‌خواهم تواناترین‌ها، ‌ صرفنظر از گرایش‌ سیاسی‌شان، مسئولیت‌های اجرایی و علمی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور را به عهده بگیرند و فرصت‌های خدمت در بخش‌های عمومی و غیردولتی به روی آنان گشوده شود، و امید و برنامه‌ای که برای توسعهٔ‌ ایران دارم با اختیارات ریاست جمهوری صورت عمل به خود بگیرد.
 معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: به خدای بزرگ تکیه می‌کنم و همیاری یکایک هم‌وطنانم را در این مسیر می‌طلبم که با همراهی شما همهٔ این اهداف دور و نزدیک دست‌یافتنی می‌شوند. جزئیات برنامه‌های پیشنهادی تحقق‌پذیر، گام‌های عملی و تیم همکارانِ توانا را در روزهای آتی تقدیم‌ می‌کنم؛ فرصت‌ها کوتاهند و وظایف بسیار.
معاون اول رییس جمهوری با ذکر چند بیت شعر عنوان کرد: «قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند، بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم»، «در بیابان فنا گم شدن آخر تا کی، ره بپرسیم مگر پی به مهمات بریم».


-
لحظه ورود سید ابراهیم رئیسی در ستاد انتخابات کشور
-
ثبت نام سید ابراهیم رئیسی

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: برخی تاکید کردند کار تحول در قوه قضاییه باید ادامه یابد و امر مبارزه با فساد و اجرای عدالت تداوم پیدا کند و دغدغه وضعیت دستگاه قضایی را داشتند.
وی اضافه کرد: از اینجا از این دغدغه درست قدردانی می‌کنم اما در کنار مهم بودن امر قوه قضاییه، موضوع مهم و دارای اولویت یعنی معیشت و مشکلات مردم، بیکاری و گرانی، سفره مردم و وضعیت اقتصادی را باید مد نظر داشته باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین رییسی با بیان اینکه معیشت مردم دغدغه جدی برای ما ایجاد می‌کند، گفت: برخی ناامیدی ها که امروز در بخش‌هایی از جامعه خودنمایی می‌کند می‌تواند در یک دولت قوی تبدیل به امید شود و با همین امکانات و نیروی انسانی جوان و متراکم در کشور و این ذخایر مادی و معنوی کشور، می‌توان درد و رنج مردم را کاهش داد و ناامیدی را تبدیل به امید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین رییسی  صبح امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مستقل در این دوره از انتخابات حاضر می‌شود.



سید عزت الله ضرغامی  ثبت نام کرد

سید عزت الله ضرغامی رییس پیشین صدا و سیما داوطلب در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.
 

ثبت نام زاکانی

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم اینجانب تا دیروز نیامدن بود و همه تلاش خود را معطوف به تبیین شرایط سخت کشور و انسجام جبهه انقلاب نمودم، اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است.
به گزارش کبنا به نقل از ایرنا، زاکانی گفت: امروز با یک تعارض مواجهیم؛ از یک طرف دارای مکتب عالم‌گیر اسلام و ایرانی متمدن و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ملتی رشید و موقعیت سوق‌الجیشی بی‌نظیر، امکانات و سرمایه‌های عظیم انسانی و مادی و معنوی، عمق استراتژیک و اراده عمومی برای تحول و پیشرفت ایران اسلامی هستیم که به راستی همه اینها حکایت از توانمندی ایرانی قوی و پیشرفته برای تکیه بر بام جهانی دارد، اما از سوی دیگر با حجم انباشته‌ای از ناکارآمدی‌های متعدد و آزاردهنده برای مردم مواجهیم.
وی ادامه داد: تورم ۲ رقمی، خط فقر تشدید شده، نرخ بالای بیکاری، وعده‌های فراموش شده دولتمردان، ناترازی در نظام بانکی، نقدینگی افسارگسیخته، وضعیت اسفبار بازار بورس و زیان جمع زیادی از مردم، کاهش ارزش پول ملی، عدم توجه به توانمندی‌های داخلی، سیاسی‌کاری‌ها، شعارزدگی‌ها و فساد اقتصادی خانمان‌سوز، تبعیض‌های ناروا و دنیا طلبی برخی از مسؤولان و قدرت‌طلبی برخی سیاسیون و انفعال و خدشه به استقلال سیاسی کشور در مقابل بیگانگان امیدی را در دل مردم به ویژه جوانان آینده‌ساز کشور کم‌رنگ کرده و انتظار از دولت آینده برای سامان دادن و کارآمد ساختن حکومت در ارائه خدمت به مردم و تسریع پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب اسلامی را بالا برده است.
زاکانی با بیان اینکه عدالت، استقلال، آزادی، پیشرفت در سایه معنویت و عقلانیت باید به معنای حقیقی کلمه محقق شود، گفت: تصمیم اینجانب تا دیروز نیامدن بود و همه تلاش خود را معطوف به تبیین شرایط سخت کشور و انسجام جبهه انقلاب نمودم، اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است.
 رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده‌اند، گفت: مسببین وضع اسفبار فعلی و حامیان آنها طلبکارانه به عرصه آمده‌اند و سودای دولت سوم روحانی را در سر می‌پرورانند. در پاسخ به نیاز جبهه انقلاب و با اهتمام به منطق وحدت، پذیرفتم به میدان بیایم تا ان‌شاءالله با زمین زدن شبکه فساد و نفوذ، ایرانی قوی و پیشرفته محقق شود.
وی با بیان اینکه کشورداری و تحول اقتصادی با قانون شکنی، حرف‌درمانی، سستی و بیگانه‌پرستی، غفلت از ظرفیت‌های داخلی و  تصمیمات ۲۰ دقیقه‌ای میسر نخواهد شد، اظهار کرد: جبهه انقلاب به سطحی از بلوغ و عقلانیت و هوشمندی رسیده است که هیچ نگرانی بابت تصمیم‌گیری جمعی در رسیدن به نامزد واحد نخواهیم داشت.
 زاکانی افزود: مردم به جای کنترل از راه دور پشت میز حضور در میدان حل مشکلات اقتصادی را می‌خواهند. دوقطبی انتخابات امروز، میز قدرت‌پرستی در برابر حضور جهادی در میدان خدمت‌رسانی و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد و تبعیض است. باید به خدا توکل کرد و به مردم اعتماد و تکیه نمود، اهل قلم و شایستگان را محول تحول قرار داد و از همه فرصت‌های جهانی و منطقه‌ای برای پیشبرد مصالح انقلاب و منفعت ملت بهره برد.
از صبح امروز علی لاریجانی رییس پیشین مجلس شورای اسلامی، محسن هاشمی رییس شورای شهر، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز،عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی و ابوالحسن فیروزآبادی و شمس الدین حسینی وزیر پیشین اقتصاد با حضور در ستاد انتخابات داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات شده اند.


ثبت نام مصطفی کواکبیان:علت رشد نقدینگی یارانه 600 هزار میلیارد تومانی است

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شد.
ایرنا: مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم سالاری و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد نقدینگی به یارانه ۶۰ هزار میلیارد تومانی برمی‌گردد از این رو طرحی در نظر گرفتم که بر اساس آن کارت رفاه ملی به مردم اختصاص دهیم. 
مصطفی کواکبیان صبح امروز - شنبه - پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: دولت من مردم‌سالار و شعار من صداقت با مردم است و برنامه من هم تحقق جمهوریت سوم با موضوعیت قانون اساسی است.
وی اظهار کرد: وظیفه شرعی خود دانستم در این عرصه حضور پیدا کنم تا باری از دوش این ملت بردارم و حتما در صحنه حضور داشته باشم.
این فعال سیاسی افزود: تکلیف حزبی که حزب مردم سالاری بر دوش من گذاشت از دیگر دلایل حضور بنده برای حضور درانتخابات ریاست جمهوری بود.
کواکبیان با بیان اینکه در جبهه اصلاحات ایران اسم بنده را به عنوان نامزد مطرح کردند، تاکید کرد: خدا را شاهد می‌گیرم که برای حضور در مسند ریاست جمهوری به فکر قدرت و منافع شخصی نیستم.
وی اظهار کرد: سه مشکل اساسی در کشور وجود دارد و من در خودم توانمندی اجرایی برای حل این مشکلات را می بینم. مشکل اساسی بحث‌های اقتصادی و معیشتی و کاهش ارزش پول ملی است از این رو براین باورم که ما باید به فکر استقلال بانک مرکزی باشیم تا این مشکلات حل شود.
 دبیر کل حزب مردم سالاری ادامه داد: رشد نقدینگی به یارانه ۶۰ هزار میلیارد تومانی برمی‌گردد از این رو طرحی در نظر گرفتم تا کارتی در قالب کارت رفاه ملی به مردم اختصاص دهیم. 
کواکبیان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما هنوز بعد از چند سال درباره تعریف رجل سیاسی و مذهبی به یک تعریف درست نرسیدیم. زنان در انتخابات ثبت نام می کنند اما فقهای شورای نگهبان آنها را تایید نمی‌کنند. در حالی که باید از ظرفیت‌های زنان استفاده کنیم
وی افزود: علیرغم اینکه امام (ره) گفتند نظامیان حق دخالت در انتخابات ندارند اما متاسفانه این روند در شرایط امروز کشور رعایت نمی‌شود و می بینیم این مشکل هنوز وجود دارد.
این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات موجود در صدا و سیما گفت: متاسفانه امکان ورود بخش خصوصی به صدا و سیما وجود ندارد و این نقص بزرگی است. باید تکلیف نهادهایی چون شواری عالی فضای مجازی، نهادهای زیرمجموعه مقام معظم رهبری مثل بنیاد مستضعفان مشخص شود. 
این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: همانطور که ما برای چین و روسیه اصالت قائل هستیم باید برای اتحادیه اروپا و آمریکا نیز اصالت قائل شویم.
پنجمین و آخرین روز ثبت نام از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در حالی آغاز شد که به گفته سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات تا پایان روز چهارم ۳۰۴ نفر برای داوطلبی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان دوره ای انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی و دومین میان دوره‌ای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود.


بیانیه حضور سید ابراهیم رئیسی در انتخابات
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه طی بیانیه‌ای درخصوص سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَ صَلِّ عَلی علی بن مُوسَی الِّرِضا المَرُتَضی بعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ
مردم شریف ایران، خواهران و برادران عزیزم،
سلام علیکم
انقلاب شکوهمند اسلامی مردمی شما، چهل و سومین سال خود را می‌گذراند و همچنان شعارهای مبنایی ما که تحقق ارزشهای دینی، عدالتخواهی، استقلال‌طلبی و آزادی‌جویی بود، بعنوان اولویت‌های ممتاز، در بلندای آرمان انقلاب می‌درخشند آرمانی که زنده، پویا، قابل دستیابی و امیدآفرین است پیشرفت های مادی و معنوی " اصحاب ما می توانیم" خمینی کبیر و خامنه ای عزیز، کشور ما را از حضیض ذلت به قله عزت رسانید کتاب زرین افتخارات زنان و مردان سرزمینم مملو از لحظات تلخ و شیرینی است که سرنوشت یکسانی را برای ما رقم زده است. آرزوی «ایران قوی و سربلند»، فصل مشترک این تاریخ پر فراز و نشیب است.
اگرچه مساعی صورت گرفته در دوره‌های متمادی، قابل تقدیر است، اما اینک در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ضعف مدیریت اجرایی، تقلیل توجه به آرمانهای مبنایی یا انحراف از آن، بخشی‌نگری، گم کردن اولویت‌ها، تن دادن به ساختار فرسوده، جهت‌گیری‌های چندگانه و متعارض، بوروکراسی ناکارآمد و مزاحم، سیاست‌زدگی، چشم‌دوختن به بیرون و تحقیر توان داخلی سبب شد که انرژی متراکم و بی‌بدیل قوه اجرایی، نه تنها به صورت کامل و مؤثر استفاده نشود، بلکه خود، منشأ پیدایش مسائل پیچیده در کشور باشد. البته فشار سنگین و بی‌رحمانه بدخواهان و معاندان انقلاب اسلامی در طول این چهار دهه، حتماً بر وضع غیرقابل قبول کنونی مؤثر بوده‌اند ولی علت اصلی شکل‌گیری این وضع، به سوء تدبیرها، ناکارآمدی‌ها و تضییع فرصت‌های خدمتگزاری باز می‌گردد.
_ قرار نبود که از درد مردم بی خبر باشیم.
_ قرار نبود که مردم در فشارهای اقتصادی بی پناه بمانند.
_ قرار نبود که از آمدن به میان مردم واهمه داشته باشیم.
اینک ماییم و رنجها و امیدهای مشترکمان. رنجی از جنس زخم‌های دردآور معیشتی و اقتصادی بر پیکره اعتماد عمومی، و امیدی متکی بر منابع سرشار انسانی و فکری و مادی که چشم‌انتظار مدیریتی توانمند و متکی به مردم برای رسیدن به ایرانی قوی برای همه است.
در طول چند ماه گذشته، گروه‌ها و اقشار و اصناف مختلف، اینجانب را دعوت به نامزدی در انتخابات می‌کردند و البته برخی دلسوزان نیز با دلایل مختلف، خیرخواهانه، می‌خواستند در برابر این مطالبه مقاومت کنم. آنچه من را با این استدلال همراه می‌ساخت، مسؤولیت سنگین قوه قضائیه و برنامه‌های تحولی بود که به پشتوانه تجربه و آشنایی به مسائل و چالش‌های دستگاه قضایی و به یاری طیف وسیعی از نخبگان، و همراهی و امیدآفرینی قاطبه مردم، با جدیت دنبال می‌کردم و بحمدلله ارکان استقرار مسیر تحول فراهم گردیده بود؛ اما لطف مردم به این خدمتگزار کوچک تا سر حد مطالبه‌ای فراگیر و عمومی گسترش یافت. اگر این خواست عمومی نبود، برای ادامه مسیر تحول در قوه قضائیه، آسوده‌خاطر بودم. اما مقاومت بیشتر در برابر این موج گسترده، بیش از هرچیز، بی‌اعتنایی به اراده مردم بزرگوار سرزمینم، و گمان راحت‌طلبی در میدان نبرد با رنج‌های مشترکمان را ایجاد می نمود. انبوه بدهی های دولتی، رشد سرسام آور نقدینگی، نظام بانکی غیر مولد، تورم کمرشکن، به هم ریختگی بازار مسکن و خودرو، مشکلات کارگران قراردادی و شرکتی، کارخانه ها و کارگاه های تعطیل شده، بیکاری جوانان تحصیل کرده، تبعیض آزاردهنده در حقوق و دستمزد و هزاران زخم مزمن دیگر، تنها گوشه ای از این دردهای مردم است.
تجربه طولانی اینجانب در سطوح مختلف مدیریتی، به روشنی بر من ثابت کرده است که اگر فساد و مبارزه با آن در کانون‌های اصلی خود مهار نشود و به علاج یک قوه قاهره بیرونی گره بخورد، جریان آن در شکل‌های مختلف ادامه می‌یابد و بلکه روز به روز گسترده تر می شود. بر این مبنا، حضور خود در عرصه انتخابات را مجاهدتی بنیادین برای مبارزه کانونی با فساد می‌دانم که ان شاء الله با هزینه‌های بسیار کمتر، ریشه‌ها و بسترهای فسادزا را بخشکاند.
روشن است که مردم به وضع موجود اداری و اقتصادی کشور که نه با ارزش‌های انقلاب و نه با انتظارات جمهور و نه با امکانات و توانایی‌های موجود سازگار نیست، معترض، و گله‌مندند. دولت آینده، برای علاج این درد مشترک، باید عمیقاً معتقد به تحول و تغییر اساسی ریل اداره امور اجرایی کشور به نفع مردم باشد تا در آینده‌ای نزدیک، تلخ‌کامی‌های ناشی از بی‌عدالتی، خمودگی و حاشیه‌سازی را به طعم شیرین و خواستنیِ احساس اجرای عدالت مبدل گرداند.
اینجانب فرزند ملت بزرگ ایران و سرباز کوچک انقلاب اسلامی، با استعانت از خداوند قادر متعال و توسل به امام عصر(عج) و ارواح طیبه شهیدان برای ایجاد تحول در مدیریت اجرایی کشور، و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد، تحقیر و تبعیض، با احترام به همه نامزدها و گروه های سیاسی، به صورت مستقل به صحنه آمده ام و تنها در برابر ذات اقدس الهی و پیشگاه ملت ایران، خود را متعهد و مسؤول میدانم.
با شناختی که از چالش ها، ظرفیتها، استعدادها و سرمایه های این کشور کسب کرده ام، آمده ام تا با کمک همه مردم ایران، و در طلیعه گام دوم،"دولتی مردمی برای ایرانی قوی" تشکیل دهم دولتی که ارکان و مسئولیت های اصلی آن بر دوش جوانان شجاع، تحول خواه، متخصص، پاک و ضد فساد خواهد بود که هر کجا به آنها اعتماد شد، قدرت و افتخار برای ایران آفریده اند.
دولتی که توجه به محرومان و مستضعفان و طبقات پایین جامعه از مهمترین اولویتهایش خواهد بود و اجازه نخواهد داد که عزت و شرافت و کرامت آنها خدشه دار شود؛ دولتی که با اجماع ملی و دیپلماسی هوشمند و مبتکر، حتی یک لحظه را برای رفع تحریم‌های ظالمانه از دست نخواهد داد. با دیپلماسی برآمده از قدرت و توانایی‌های داخلی، تعامل و رابطه دوستانه و مقتدرانه با دنیا، مخصوصاً با همسایگان را، با سرعت پیگیری می کند.
دولتی که پاسدار آزادی بیان و قلم، و حقوق اساسی همه شهروندان ایرانی و متعلق به همه مردم ایران است. باید راهها و بسترها برای نقش آفرینی مردم در تحقق عدالت باز شود و ملت ایران، زنان و مردان، با قومیت های مختلف، با زبان های متنوع و با سلایق و باورهای فرهنگی و سیاسی متفاوت، باید به یک نسبت به دولت احساس تعلق کنند و «ایرانی بودن» برای تضمین همه حقوق شهروندی آنها کفایت کند دولتی که دیوارهای برافراشته در مقابل شفافیت عملکرد و قراردادهای پر حاشیه را فرو خواهد ریخت و خود را در اتاق شیشه ای در منظر ارزیابی و قضاوت مردم قرار خواهد داد دولتی که تأمین اشتغال پایدار را تکلیف قطعی خود می داند و اجازه بیکاری و اخراج ظالمانه کارگران را نخواهد داد.
دولتی که خود را موظف به رشد و بالندگی فکری، علمی، فرهنگی و اخلاقی جامعه می داند و به پشتوانه فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی خود، و با نقش آفرینی اصحاب فرهنگ و اندیشه، امکان بالندگی و تبلور بیشتر فضائل اخلاقی آحاد مردم ایران را فراهم خواهد کرد.
مردم عزیز ایران، در آستانه قرن جدید نیازمند «تحول» همه‌جانبه و نظام‌مند برای نیل به «ایران قوی» هستیم. تغییرات جزیی و پنهان کردن مسائل اصلی مردم در تعارفات سیاسی و زدوبندهای جناحی، دردی را دوا نمی‌کند. مردم از انتخابات به دنبال این نیستند که فرد یا گروهی از صندلی قدرت بلند شود و قبیله دیگری با نشستن به جای آنها، امکانات کشور را بین خود تقسیم کنند. نتیجه انتخابات باید «تحول» واقعی یعنی بازگرداندن امید و نشاط به زندگی مردم باشد.
در پایان از همه گروه‌ها، محرومان و دردکشیدگان،دانشگاهیان، حوزویان، نخبگان، جوانان عزیز و آحاد جامعه که مطالبه حضور اینجانب را داشتند و همه آنانی که خواستار تغییر وضع موجود هستند، برای همسنگری و کمک به خلق مشارکت حداکثری تاکید می نمایم و یقین دارم که به فضل خداوند آینده‌ای بسیار روشن و چشم‌اندازی بسیار زیبا و دلنشین در انتظار ملت صبور و شکور و شایسته ایران اسلامی است.
خدایا تو شاهدی که هیچگاه دنبال مقام و قدرت طلبی نبوده ام و در این مرحله نیز برخلاف میل و مصلحت شخصی و تنها به منظور انجام وظیفه در جهت اجابت توده مردم وجوامع نخبگان و رعایت مصالح اجتماعی و رفع رنج مردم و ایجاد امید پا به عرصه گذارده ام و در این مسیر از تو و اولیاءت استمداد می طلبم تا خدمتگذاری شایسته برای این مردم قدرشناس و رنج کشیده باشم. انشاء الله. بعونه و کرمه.
سید ابراهیم رئیسی
25 اردیبهشت 1400


فیروزآبادی: هیچ وقت از فیلترینگ دفاع نکرده ام
دبیر شورای عالی فضای مجازی در انتخابات ثبت نام کرد.
سید ابوالحسن فیروزآبادی که با شعار «تحول و عدالت» داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شده است، گفت: معتقد به تقدم پلتفرم های داخلی هستم. اما در عین حال کشور نمی‌تواند بدون پلتفرم خارجی باشد و نظرم نسبت به اینستاگرام هم همین است.
وی گفت: به طور عام هیچ وقت از فیلترینگ دفاع نکرده ام، معتقدم باید در فضای مجازی همانند فضای فیزیکی حدود و قلمرو ایران و ایرانیت و انقلاب اسلامی مشخص باشد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: اعتقادی ندارم که در کشور پلتفرم هایی داشته باشیم که نسبت به ما تعهدی نداشته باشندو  سایت ها و عکس هایی را حذف کنند اما در عین حال کشور نمی تواند بدون پلتفرم خارجی باشد و نظرم نسبت به اینستاگرام هم همین است.
فیروزآبادی تصریح کرد: تا اینستاگرام داخلی نداشته باشیم معتقد به فیلتر اینستاگرام نیستم.
وی به برخی بی هنجاری ها در برخی پلتفرم های خارجی اشاره ک رد و گفت: بی هنجاری بی ارزشی و بدون مقررات بودن فضای مجازی به همه کشورها ضرباتی وارد کرده و در کشور ما هم شاهد هستیم صفحات و کانال های خرید و فروش سلاح مواد مخدر، کالاهای فرهنگی و تغییر سبک زندگی به صورت انبوه می شود واجازه می دهیم تخلف و جرم اجتماعی گسترده در کشورشکل می گیرد و بی تفاوت باشیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: باید قلمرو مشخصی در پلتفرم ها داشته باشیم و معتقد به تقدم پلتفرم های داخلی هستیم.
فیروزآبادی غفلت از شایسته‌سالاری را مهم ترین مشکل کشور عنوان وتصریح کرد: تلاش می‌کنم شایسته‌ترین افراد و معتقد عمیق به جمهوری اسلامی را سر کار بیاورم.
وی که با شعار «تحول و عدالت» داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شده است، اظهار داشت: در سال های اخیر تلاش هایی در عرصه‌های مختلف صورت گرفته  اما نیاز به تحول دارد و باید در حوزه ساختار، برآیند انجام شود و در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تا حدودی سیاسی هم این اقدام باید انجام شود.
این داوطلب انتخات ریاست جمهوری به افزایش شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: ما شاهد یک ساختار دولتی عمودی هستیم و امیدوارم بتوانم با استفاده از دو محور اقتصاد دیجیتالی که تکیه بر خدمات دارد، پیشران تولید و افزایش اشتغال باشیم و در حوزه صنعت هم نوسازی صنعتی را اجرا کنیم.
فیروزآبادی با بیان این که باید به فکر توسعه دولت دیجیتال هم باشیم، گفت: قوا در حوزه عدالت هم در بخش مجازات و هم پیگیری متخلفان  کار می‌کنند اما در زمینه عدالت ساختاری توجه نکردن به شایسته‌سالاری مهم ترین مشکل ما است و تلاش می‌کنم کسانی که شایسته‌ترین افراد و معتقد عمیق به جمهوری اسلامی هستند را سر کار بیاوریم.
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با یادآوری این که در دولت آینده به مثابه پلتفرم اقدامات اجرایی را انجام می دهم، گفت: شفافیت لازم را از این طریق در کشور ایجاد می‌کنم. همچنین امیدوارم نوسازی در تأمین اجتماعی و بیمه آن را عملی کنم.
وی ادامه داد: در کشور نباید کوله‌بری وجود داشته باشد و این به دلیل ناکارآمدی‌ها در حوزه اقتصادی بوده است که باید با همکاری و همراهی همه ملت و بسیج کردن آنان این مشکلات را رفع کنیم.


حضور عباس آخوندی در وزارت کشور

عباس آخوندی وزیر راه در دولت یازدهم و دوازدهم برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شد.
وزیر پیشین راه و شهرسازی و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نگران ایران و تمدن چندین هزار ساله‌ای هستم که چراغ آن به سبب کُندی توسعه و فرسایش اجتماعی کشور عزیزمان ایران در حال خاموشی است.
ایرنا: عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهر سازی که امروز داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نگران ایرانم، گفت: نگران تمدن چندین هزار ساله‌ای هستم که چراغ آن به سبب کُندی توسعه و فرسایش اجتماعی کشور عزیزمان ایران در حال خاموشی است. من نگران این هستم که با کم‌توانی قدرت نرم ایران و ارزیابی اشتباه از موقعیت و قدرت سخت‌مان، گرازان در منطقه چیره شوند و نه تنها ایرانیان که تمام ملت‌های منطقه را بِدَرند. هم‌چنان‌که هرروز شاهد ریختن خون بی‌گناهان و مردمان بی‌دفاع در افغانستان، عراق، لبنان، فلسطین، یمن و سایر ملت‌های واقع در حوزه‌ تمدنی ایران هستیم.
وزیر سابق مسکن و شهر سازی خاطرنشان کرد: من می‌فهمم که شما پدیده‌ی چنددولتی و یا بی‌دولتی را با تمام رگ و پوست‌تان حس می‌کنید. می‌بینید که دولت مستقر امکان سیاست‌گذاری ندارد و کمتر سیاستی را می‌تواند به نتیجه برساند. اغلب، مشکل‌های مردم حل نمی‌شوند و بر هم انباشته می‌گردند. بسیاری از گرفتاری‌های شهروندان بر روی زمین مانده تا جایی که دولت حتی توان امکان تصمیم‌گیری برای تهدیدی فوری چون بیماری همه‌گیر کرونا را نیز از دست‌ داده‌است. در این پانزده ماهه که این بیماری شیوع یافته، ده‌ها هزار کسب‌وکار فروپاشیده و حدود سه میلیون نفر بیکار شده‌اند و دولت امکان حفاظت از فعالیت‌های اقتصادی سالم و حمایت از خانوارها را نداشته‌است.  
وی افزود:شوربختانه، جوانان و نیروهای جویای کار، شغل آبرومند و مناسبی نمی‌یابند و ملت در تله‌ فقر افتاده‌است. میانگین تورم ۵۰سال گذشته‌ی ایران بیش از ۱۹درصد است. سطح عمومی قیمت‌ها و بهای اقلام خوراکی هرروز افزایش می‌یابد و هیچ کس فردا را نمی‌تواند پیش‌بینی کند. نرخ ارزهای خارجی روزانه تغییر و زندگی و معیشت تک‌تک مردم ایران را تهدید می‌کند. اقشار عادی و مردمی که هیچ‌گاه در اندیشه‌ی نرخ ارز نبودند، امروزه هر روز باید نگران فراز و فرود ارزش واحد پول بیگانگان باشند. کارکنان و کارمندان دولت و غیر دولت و بازنشستگان عزیز هر روز می‌بینند که قدرتِ خریدِ مستمریِ دریافتی‌شان کاهش می‌یابد.   
آخوندی با بیان اینکه مفهوم تفکیک قوا به غلط به تجزیه قوا و شکل‌گیری دولت‌های چندگانه تبدیل شده‌است، تصریح کرد: دولت مطابق قانون اساسی در ایران یگانه است. رهبری در راس، رییس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی و دو قوه دیگر، همه با هم دولت ملی ایران را شکل‌دهند. در این وضعیتِ تجزیه‌شده، دولت‌های چندگانه به‌جای پرداختن به درد مردم در پی جنگ و نزاع با یکدیگرند و خود را مستقل از ملت و ملت را مواجب‌بگیر خود می‌دانند.
 وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی دولت موجودیتی مستقل از ملت ندارد، گفت: دولت باید مظهر اراداه‌ ملت باشد و ملت تنها یک اراده دارد و آن نیز در دولت ملی و مدرن تجلی می‌یابد. شهرها و روستاها در اختیار شوراهای اسلامی شهرها و روستاهاست. شوربختانه در این دوره، هیات‌های نظارت منتخب از سوی مجلس شورای اسلامی پا را از حیطه‌ نظارت فراتر گذاشته و وارد حیطه‌ اختیارات هیات‌های اجرایی شده‌اند و مانع امکان تحقق خواست مردم در شکل‌دهی نظام حکمروایی شهری و ارتقای شهرداری‌ها به دولت‌های محلی زیر نظر دولت ملی گشته‌اند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:به گمان من انتخابات یک قرارداد اجتماعی میان رییس جمهور و یکایک شما است. این یک قرارداد واقعی است. رییس جمهور باید به حقوق شهروندان اعتراف کند و تعهدات خود به شهروندان را به وضوح بگوید تا قرارداد به صورت درست و صحیح منعقد و جاری شود و گرنه، این قرارداد ناروشن و نامعین است.
وی افزود: دولت یگانه مرجع و پناه‌گاه ملت ایران است. لیکن، از سال ۱۳۸۴ بدین سو، دولت مرجعیت خود در سیاست‌گذاری و حکمرانی بر اقتصاد، اجتماع، سیاست، فرهنگ و امنیت را از دست داده‌است. بنابراین، نخستین سیاست باید بازگرداندن مرجعیت دولت به صحنه حکمروایی ملی باشد. برای دستیابی به این هدف دو راهبرد ملی در پیشِ رو است: یکی برداشتن مانع‌ها از سرِ راه و دیگری ایجاد صلاحیت در دولت. بزرگترین مانعِ شکل‌گیری دولت ملی، تجمیع قدرت اقتصادی، سیاسی و گاهی نظامی در نهادهای عمومی غیردولتی و تشکل‌ها و نیروهای پشتِ آنها است.
آخوندی  با بیان اینکه راهکار ما بازگشت به قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است خاطرنشان کرد: در قانون اساسی، مالکیت یا خصوصی و تعاونی و یا دولتی است. مالکیتی تحت عنوان نهاد عمومی غیردولتی وجود ندارد. نهادهای عمومی و یا نظامی برای انجام ماموریت‌های خاص، مطابق قانون تاسیس شده‌اند و ورودشان به حوزه‌ی کسب‌وکار هم فراقانونی است و هم مخل رقابت منصفانه با بنگاه‌های خصوصی و تعاونی است که بنیان سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی است.شوربختانه، بخش اعظمی از دارایی‌های بازار بورس اوراق بهادار ایران متعلق به همین نهادهاست. در غیاب بازار رقابتی منصفانه، میل به سرمایه‌گذاری در میان سرمایه‌گذاران از میان می‌رود. بیهوده نیست که برای ده سال متوالی، نرخ رشد سرمایه‌گذاری در ایران منفی ۶.۸% بوده‌است.  
وی افزود:این تمرکز و تجمیع پیش‌گفته‌است که موجب شکل‌گیری پدیده‌ چنددولتی شده و در حاشیه‌ی آن گروه‌هایی شکل‌گرفته‌اند که منافع‌شان در ادامه وضعیت موجود است. تورم استخوان‌سوز، موجب افزایش ارزش دارایی‌ها آنها می‌شود، لذا، هیچ‌گاه اصلاح سیاست پولی و حل‌وفصل پول‌های سمی در بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری، تعیین تکلیف بدهی دولت و اصلاح نظام بودجه و مالیات به‌طور جدی و غیرقابل بازگشت در دستور کار قرار نمی‌گیرند.
 وزیر پیشین راه و شهرسازی ادامه داد: افزایش نرخ ارز ثروت آنها را فزونی می‌بخشد، نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و ایجاد محدودیت بر تجارت موجب افزایش قدرت کنترل آنان بر کل تجارت ایران، زیرزمینی شدن تجارت و مبادله‌ی مالی و وابسته ساختن فعالان اقتصادی به آنان می‌گردد. از این رو، می‌آیم تا این بساط را برچینم و گلوگاه‌های تجاری ایران را باز کنم زیرا که مسیر تولید و توسعه اقتصادی تنها از مجرای آزادی تجارت می‌گذرد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این بستر، بیشتر فساد تا توسعه و رشد اقتصادی پرورش می‌یابد. فسادهای هزاران میلیاردی که می‌شنویم ثمره‌ی چنین وضعیتی است. بی‌گمان، هرکس که به جنگ با فساد و این باندها برود هزاران تیر تهمت بر او فرود می‌آید و با هزاران تله و مانع مواجه می‌شود. لیکن، سیاست‌مدار ملی باید تمام این مخاطرات را به‌جان بخرد و در اندیشه‌ی ملت ایران باشد.
 وی یادآور شد: من می‌آیم تا با اتکای نیروی ملت روبه‌روی باندها و شبکه‌های فساد بایستم و با خلق ظرفیت‌های جدید در درون و بیرون ایران، افزایش اعتبار اقتصادی ایران را سبب شوم و شیوه‌های نوین تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در مسیر توسعه و رشد اقتصادی را عرضه کنم تا چرخ راکد توسعه کشور دوباره به حرکت درآید. می‌آیم تا با توسعه‌ فناوری‌های نوین و اکوسیستم نوآوری، ارتقای رقابت اقتصادی در تمام حوزه‌های صنعتی، ساختمانی، کشاورزی، صنایع خلاقه‌ی فرهنگی و خدمات، رفع تبعیض در دسترسی به اعتبارات و اطلاعات، بازتعریف نظام یارانه‌ها و سهولت کسب‌وکار، ظرفیت اشتغال را افزایش دهم و از فقر بکاهم.
آخوندی تصریح کرد: عدالت به منزله‌ فراهم‌آوردن امکان دسترسی برابر به فرصت‌های طبیعی و عمومی برای آحاد شهروندان است. در پیشگاهِ عدالت، تمام آحاد ملت ایران فارغ از هر کیش و آیین و فارغ از هر قوم و دسته‌ای برابرند. ملت ایران فراتر از اقوام است و اقوامی که در این سرزمین زندگی می‌کنند، همه ایرانی و برابرند. توسعه پیش از هر چیز و بیش از هرچیز به مفهوم توسعه‌ی انسانی است. از این‌رو، به عدالت آموزشی و فراهم کردن فرصت برابر و آموزش همگانی رایگان و باکیفیت برای رشد و تعالی همه‌ی فرزندان ایران ایمان دارم.
باید این تمرکز متصلب در آموزش شکسته شود و حق انتخاب به معلمان و دانش‌آموزان در سراسر ایران عطا شود. رییس جمهور باید خود راهبر حوزه‌ آموزش از پیش‌دبستانی تا آموزش عالی و بازآموزی تمام کارگرانی که به سبب فناوری‌های نوین شغل خود را از دست می‌دهند باشد. من به‌عنوان یک معلم راهبری آموزش و راهبری توسعه‌ی فرهنگی را در صورت پیروزی بر عهده خواهم گرفت. بهداشت و درمان عمومی دومین حوزه‌ی خیر عمومی است که مورد توجه من است و به آن از منظر عدالت می‌نگرم. به‌ویژه در این شرایط کرونایی.
وی گفت: عدالت حکم می‌کند که نابرابری‌ها میان مناطق از میان برود و توسعه به‌جای آن‌که روبه‌مرکز باشد، رو به مرزها باشد. نابرابری میان کلان‌شهرها و شهرهای کوچک و یا میان شهرها و روستاها پذیرفتنی نیست. بازخوانی ایده‌ی ایران در این روزگاران، افزون بر توسعه‌ی ارتباطات درون تمدنی، برپایی راهِ‌ابریشم دریایی است. از این رو است، که توسعه دریامحور چه در جنوب و چه در شمال ایران در کانون توجه من است. هم‌چنین، توسعه منطقه‌ای ایران می‌بایست مبتنی بر ظرفیت‌های اقلیمی باشد تا با طبیعت و محیط زیست نیز با عدالت رفتار کنیم. ظرفیت‌های طبیعی ایران بسیار محدود است و باید با احتیاط و هوشیاری، ضمن بهره‌برداری سالم از سرزمین ایران، نگران ظرفیت بازتولید طبیعی نیز باشیم.  
وزیر سابق مسکن و شهرسازی با بیان اینکه عدالت، آزادی و رقابت منصفانه وجه‌های یک حقیقت واحد به نام توسعه‌اند افزود: اگر از حکمروایی خوب سخن به‌میان می‌آید و یا از شفافیت، مبارزه با فساد و مشارکت شهروندان سخن گفته می‌شود، هیچ‌کدام در غیاب این سه اصل قابل دسترسی نیستند. جامعه مدنی، توسعه نهادهای مردم نهاد، فعالیت‌های سیاسی و حزبی، و یا حرفه‌ای و صنفی و هم‌چنین سندیکاهای کارگری همه در سایه‌ی عدالت، آزادی و رقابت قابل دستیابی هستند. و من برای تحقق این سه هدف پا به این میدان گذاشته‌ام و هر سه را در چارچوب قانون اساسی تعهد می‌کنم.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:در ایده‌ی ایرانی که من به آن باور دارم، ایران چهار راه جهان و ستون فقرات راهِ ابریشم است. بنابراین، برترین ماموریت ما در جهان بازنگاه داشتن این چهارراه و حفظ امنیت و روانی حرکت در این راه است. بر این باورم که اسرائیل، برهم‌زننده‌ی امنیت و نظم این منطقه است. بنابراین، به‌جای متشتت ساختن توجه‌مان به جهت‌های مختلف باید از هرگونه رقابت درون منطقه‌ای دست برداریم و تنها با این رژیم نژادپرست دست‌وپنجه نرم کنیم و صلح پایدار منطقه‌ای را برقرار سازیم. می‌آیم تا در مسیر استقرار صلح و رفع تحریم‌های ظالمانه سیاست کشور را با قوت هر چه بیشتر به‌پیش ببرم و اقتصاد را آن‌چنان به تعهدات سیاسی منظم کنم که عدم بازگشت تحریم‌ها تبدیل به سازوکاری درونی شود.  
وی گفت:من عباس آخوندی شهروند ایران، دانش‌آموخته دانشکده فنی دانشگاه تهران و هم‌چنین فارغ‌التحصیل دانشگاه لندن با تجربه‌های آموخته از عضویت در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی و مسئولیت ستادبازسازی پشتیبانی جنگ، معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزیر مسکن و شهرسازی، قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر راه و شهرسازی و اینک عضو هیات علمی دانشگاه تهران، آن‌چه در بالا گفتم را به منزله‌ قرارداد اجتماعی میان خود و ملت تعهد می‌کنم. تا چنانچه مورد استقبال ملت قرار گرفت امانت ایشان را با قوت برگیرم و خداوند را بر این عهد، گواه و ملت را داور قرار می‌دهم.
-
حضور لاریجانی در وزارت کشور

علی لاریجانی: عده ای با صدای بلند همبستگی ملت را مخدوش کردند

عکس: ایرنا
علی لاریجانی وارد ستاد انتخابات کشور شد تا نام خود را در فهرست کاندیداهای ریاست جمهوری سیزدهم ثبت کند. به گزارش ایسنا، لاریجانی پس از ثبت نام گفت: اینکه  وضع چنین است بخاطر این است که عده ای با صدای بلند همبستگی ملت را مخدوش کردند.
علی لاریجانی رییس سابق مجلس شورای اسلامی پس از ثبت‌نام با حضور در جمع خبرنگاران ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: سوال مهم در کشور این است که مساله امروز ایران چیست؟ قبل از این که پاسخ این سوال را بدهم باید بگویم بدلیل پیچیدگی موضوع و چند بعدی بودن آن ساده لوحی است که فکر شود با چند اقدام نمایشی پوپولیستی، مساله قابل حل است و یا کلید جادویی وجود دارد و یا با سوپرمن‌بازی و داغ و درفش می توان به راه حل رسید.
وی افزود: امام خمینی (ره) یک حکیم بود و رهبران صدر انقلاب اسلام با عقلانیت، پایه های انقلاب اسلامی را سامان دادند. پس چرا امروز وضع چنین است؟ چون عده ای اداره کشور را از مسیر حکمت و عقل خارج کرده اند و با سوار شدن بر موج احساسات و با پناه بردن به مسیرهای انحرافی و یا فراموشی آرمان های امام هزینه های گزافی را برای زندگی مردم ایجاد کرده اند.
لاریجانی تاکید کرد: آنان با صدای  بلند همبستگی ملت را مخدوش کردند و به تعبیر شهید مطهری فرصت طلبان آنقدر تند و افراطی شعار می دهند تا انقلابیون را کنار بزنند.  
این داوطلب کاندیداتوری  انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر من تعبیر علم بی بحث که سعدی گفت در عدم گفت و گوی داخلی و تبدیل شدن اختلاف ها به دشمنی ها ظهور پیدا کرد.عده ای فقط به دنبال تجزیه مردم هستند و این نهایت بی هنری است. هنر آن است که گامها در طریق وحدت بیشتر و تحمل و مدارا در جهت ایجاد اراده قوی تر در بعد ملی برای طرح مسایل کشور باشد.
وی با بیان اینکه بنابراین یک مساله مهم ایجاد وفاق و وحدت و همبستگی ملی در کشور است، یادآور شد: در نبود آن توسعه فراهم نمی شود. ثبات و آرامش برای زندگی مردم ایجاد نمی گردد. موضوع دیگر حل مسال پیچیده بین المللی و منطقه ای است که طولانی آن به زندگی مردم لطمه می زند.
لاریجانی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی کشور هدف اصلی آن باید تسهیل روابط خارجی در جهت توسعه اقتصادی کشور باشد، گفت: تجربه کشورهایی که در 20 سال اخیر جهش اقتصادی داشتند نشان می دهد که سیاست خارجی و اقتصاد آنها یک هدف را دنبال کردند و سیاست خارجی در خدمت توسعه کشور بوده است.
رییس سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لذا خیلی روشن است که جهش تولید و پرش اقتصادی داخلی نیازمند باثبات سازی و تعادل در صحنه بین المللی است. نه هر روز با اقدامی مساله جدید ایجاد کنیم که هزینه آن را مردم در زندگی خود بدهند. برای گذر از صفت ملک بی سیاست اداره کشور نباید در دست افراطیون و سازشکاران قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه ملت و افراد رای می دهند که هر نوع مشکلات نظیر مسایل پیچیده بین المللی را حل کنند، اظهار کرد: نه آن که درباره آن روضه خوانی سیاسی کنند و نه این که با طرح مسایل فرعی و افزایش مشکلات، ملت را نردبانی برای هوس های سیاسی پوپولیستی خود کنند. ضمن آن که صحنه بین المللی با شعارهای تند غریزی آرام نمی گیرد. رونق مدیریت صحنه بین المللی و انقلابی عمل کردن در این مقطع آن است که وجوه بلوکه شده ملت ایران را از دست کشورها در بیاوریم و نه این که در داخل شعار دهند و ما نفت را با زحمت بفروشیم ولی پول آن در حساب های خارجی بلوکه شود.
این داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این چه نفعی برای ملت ایران دارد و چه تاثیری در زندگی آنها می گذارد؟ حکمرانی مطلوب در گرو شعار کمتر و قدرت اجرایی قوی است. با بی ارادگی در  حل مشکلات کشور و توهمات نابجا نمی توان آرامش مورد نیاز اقتصادی کشور را در صحنه بین المللی حل کرد.


ثبت نام رییس شورای شهر تهران

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با حضور در وزارت کشور، برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

ثبت نام دو نماینده مجلس
سیدشمس‌الدین حسینی و مسعود پزشکیان  هم صبح روز آخرین مهلت قانونی ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را انتخاب کردند تا با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام کنند.
مسعود پزشکیان پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آنچه من را مصمم به حضور در انتخابات کرده، این است که تصور می کنم تنها راه برون رفت از مشکلات اتکا به علم و انسان هایی است که با این باور اتکا به علم و دانش، می توانند به حل مشکلات کمک کنند و مشارکت همه جانبه ای ایحاد کنند. باید از همه ظرفیت های کشور  و ایرانیان داخل و خارج از کشور استفاده کرد.
وی ادامه داد: معتقدم بدون دانش و آگاهی هر تصمیمی منجر به مشکلات امروز کشور می شود. بدون مشارکت مردم و تعامل با مردم امکان برون رفت از این مشکلات نداریم. باور کنیم همه ایرانیان می توانند مشکلات را حل کنند.بدون همه اقوام و با اتکا به یک گروه و دسته و جناح امکان حل مشکلات وجود ندارد. روند تفرقه و اختلافات و تنش داخلی و تنش با همسایگان را حل کنیم ،زیرا با تنش نمی توان به توسعه رسید. با حذف و زندان کردن، جنگ و محروم کردن به جایی نمی رسیم. باید درد و نیازهای مردم را بفهمیم و با تمام وجود باید دردهای آنها را پیگیری کنیم. به جای اینکه مشکل مردم را حل کنیم نباید مردم را بزنیم.
 این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر سیستم را درست کنیم، با فساد و رانت مقابله می شود، تصریح کرد: اگر FATF  داخلی را پیاده کنیم، رانت خواران نمی توانند پول خواری کنند. اگر یارانه ها را به افراد راحت طلب و ثروتمند نداده و به نیازمندان بدهیم، مشکلات معیشتی اقشار ضعیف بهبود می یابد. نمی شود با افرادی که سال ها مسئولیت داشته و مسبب مشکلات هستند راه را ادامه داد. باور غلطی است که فکر کنیم این افراد می توانند مشکلات را حل کنند. آزموده را آزمودن خطاست. باید به جوانان و زنان  و همه اقوام اتکا کرد.
پزشکیان در پاسخ به پرسش که به نفع چه کسی کناره گیری می کند، گفت: من با قدرت در صحنه هستم اما اگر اقبال مردم در جبهه اصلاحات براساس نظرسنجی های ملی به یک نفر زیادتر باشد، گفته ام به نفع آن فرد کنار می روم. اشتباه است که گفته شود نامزد پوششی جهانگیری هستم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود برسید ال علی
Iran, Islamic Republic of
هرکسی بیاد بجز زاکانی
نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
معمای علیرضا بیرانوند

معمای علیرضا بیرانوند

اگر علیرضا حرفه‌ای فکر کند و فقط به پرسپولیس فکر نکند چه؟ شاید برایش چند گزینه در دسترس ...
نامزدها در انتظار 7 رأی

نامزدها در انتظار 7 رأی

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی صلاحیت نامزدها خبر داده و وعده داده است تا پایان مهلت ...
1