تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۰۸
کد مطلب : ۴۳۴۱۷۱
یادداشت؛

چه کسی رقیب آقای رئیسی خواهد شد؟

محمدعلی وکیلی
۸
۰
چه کسی رقیب آقای رئیسی خواهد شد؟
کبنا ؛محمدعلی وکیلی: مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به لحظات پایانی خود نزدیک می‌شود. همچنان اما مردم حال و هوای انتخاباتی پیدا نکرده‌اند. تعارف را کنار بگذاریم؛ این رخوت نه محصول کرونا است و نه صرفاً بخاطر مشکلات اقتصادی است. مردم نسبت به امکانِ اِعمالِ اراده خود از طریق صندوق رای تردید پیدا کرده‌اند. این زنگ خطر است. نباید این مسئله را شوخی گرفت. شوربختانه عملکرد و سخنان رسمیِ متولیان، خیلی در خدمت استراتژی اصلی و کلان نظام، یعنی مشارکت حداکثری، نیست. تا به امروز مواضع و حرف‌ها، ناامید کننده و مشارکت‌سوز بوده است‌. با این حال، امیدواریم در ادامه افقی از امید پیشاروی مردم گشوده شود و یخ سیاست شکسته شود.
با این احوال، اما صحنه انتخابات هنوز آرایش روشنی نیافته است. به نظر می‌آید همه نگاه‌ها به روز آخر یعنی امروز دوخته شده تا ببینند چه کسانی در نهایت به وزارت کشور می‌روند. تا این لحظه، همه گمانه‌ها حول ورود آقای رئیسی به‌عنوان گزینه نهایی اصولگرایان متمرکز شده است. آنچه در صحنه می‌بینیم، حکایت از آن می‌کند که سایر گزینه‌های اصولگرا چندان اقبالی نیافریده‌اند. گزینه‌های اصولگرایان که ثبت نام کرده‌اند، امیدشان به عدم حضور رئیسی است. با آمدن آقای رئیسی، ‌او بدون شک گزینه نهایی و اجماعی اصولگرایان خواهد بود. البته رای‌آورترین گزینه آنان، هم رئیسی است. اما در سوی دیگر، در جبهه اصلا‌ح‌طلبان همچنان ابهامات زیادی وجود دارد. گزینه‌های اصلی که به راحتی اجماع ساز بودند تقریباً می‌توان گفت نمی‌آیند (مگر اینکه مانند حضور مرحوم هاشمی در دقایق آخر، اتفاقی رخ دهد!). درصورت عدم ورود گزینه‌های اصلی، باید برای آرایش نهایی منتظر تصمیم نهاد اجماع ساز بمانیم.
اما علی لاریجانی خود متغیر مهمی است. هرچند او شخصیت خیلی کاریزمایی میان مردم نیست اما امتیازات شخصی زیادی بر رقیبانش دارد. این امتیازات، او را تبدیل به متغیر جدی کرده است.
به هر روی، از سمت اصولگرایان، تکلیف روشن است. بی‌شک با حضور رئیسی، او گزینه نهاییِ آنان خواهد بود. اما اینکه رقیب رئیسی کیست، احتمالات متفاوتی وجود دارد. یک احتمال، گزینه نهایی نهاد اجماع سازِ اصلاح‌طلبان (یکی از گزینه‌هایی مانند جهانگیری، پزشکیان یا شریعتمداری) است. احتمال دیگر می‌تواند لاریجانی باشد. اگر لاریجانی بیاید او حتماً مستقل خواهد آمد و سعی خواهد کرد آرای ناراضیانِ خاموشِ اردوگاهِ اصولگرایان را جذب کند. آرایی که منتقد رئیسی هستند.
باید دید چه خواهد شد و چه کسانی تا لحظات آخر به خیابان فاطمی می‌آیند. با فرض حضور علی لاریجانی او تلاش خواهد کرد مناظره با آقای رئیسی دوگانه عقلانیت و تندروی‌، کارآمدی و ناکارآمدی برجام و مخالفان برجام را به نمایش بگذارد او با این دوگانه‌ها سعی می‌کند اصلاح‌طلبان را بدون دعوت رسمی وادار به حمایت خود کند، مسئله‌ای که دور از ذهن نخواهد بود اما مشکل وقتی است که انتخابات سه قطبی شود؛ سه قطب رئیسی، لاریجانی و جهانگیری. در چنین فرضی میزان همپوشانی سبد رائی لاریجانی و جهانگیری بسیار زیاد خواهد بود و شانس پیروزی جناب رئیسی بالاتر خواهد رفت. پیروزِ اکثر انتخابات‌های ریاست جمهوری در ایران، گزینه‌های غیرمنتظره بوده است. مردم ایران پیش‌بینی ناپذیرند. هیچ بعید نیست سناریویی که کم رنگ‌ترین امکان را دارد، محقق شود! باید نشست و تحولات را نظاره کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

منصف
Iran, Islamic Republic of
خودت وکیلی جان
خخخخخچون اینقدر در لیست امید مجلس فقط به فکر خودت و خانواده ات و کارهای اقتصادی تون بودی که فقط خودت اعتبار داری جلو رئیس وایسی
خخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
آزموده را آزمودن خطاست .
لاریجانی که پایگاه مردمی ندارد. سالهای گذشته او و دیگر لاریجانی ها را دیدیم .
جهانگیری هم شریک جدی حسن در ویرانی ایران است و بلایی که برسر ما آورد در ۸ سال گذشته ، کمتر از خرابی های مغول نیست .
ریسی در همین مدت کوتاه در قوه قضاییه ، خودش را نشان داد که هم در آنجا قوی است هم در قوه اجرائی .
125
Iran, Islamic Republic of
مهم فعالیت کارخانه شن و ماسه در تهران است و رونق گردشگری مناطق آزاد
Iran, Islamic Republic of
تحلیلی منافقانه.رییسی رییس جمهوره وامثال این آقابهتره برن کشک بسابن
محمد
Iran, Islamic Republic of
فقط محمود احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
درود براحمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
مگه همه اینها درراس نیودند مملکت را نابود کردند تنها چاره درد این مملکت فقط وفقط این 400 نفر جایی ماهی 1میلیلاد حقوق بهشون بدیم وبگیم دست از سر مردم بردارین بس دیگه تو را خدا بسه دیگه
Iran, Islamic Republic of
اصلا شرکت در انتخابات
نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
معمای علیرضا بیرانوند

معمای علیرضا بیرانوند

اگر علیرضا حرفه‌ای فکر کند و فقط به پرسپولیس فکر نکند چه؟ شاید برایش چند گزینه در دسترس ...
نامزدها در انتظار 7 رأی

نامزدها در انتظار 7 رأی

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی صلاحیت نامزدها خبر داده و وعده داده است تا پایان مهلت ...
1