تاریخ انتشار
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب : ۴۳۴۱۶۱
در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور مطرح شد

پاسخ کدخدایی به یک سئوال ابهام‌انگیز در باره صلاحیت کاندیداها

۰
پاسخ کدخدایی به یک سئوال ابهام‌انگیز در باره صلاحیت کاندیداها
کبنا ؛سخنگوی شورای نگهبان گفت: خوشبختانه امسال به خاطر مصوبه شورای نگهبان، تعبیری که در دوره قبل داشتم و گفتم که جشنواره ثبت نام است، را شاهد نبودیم.
به گزارش کبنا، عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان امروز (جمعه) با حضور در ستاد انتخابات کشور از روند ثبت نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بازدید کرد.
وی گفت: از باب وظیفه نظارتی از روند ثبت نام در انتخابات بازدید کردم و خداقوتی به عزیزان در وزارت کشور گفتم که تدابیر خوبی اندیشیده بودند.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان اظهار داشت: خوشبختانه امسال به خاطر مصوبه شورای نگهبان، تعبیری که در دوره قبل داشتم و گفتم که جشنواره ثبت نام است، را شاهد نبودیم.
وی افزود: آماری که به بنده ارائه شده است افرادی که شرایط اولیه را نداشته‌اند کمتر در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.
کدخدایی گفت: شورای نگهبان مصر است افرادی که واجد شرایط هستند حتماً در انتخابات ثبت نام کنند تا تنوع بیشتری در اختیار مردم برای گزینه‌های انتخاباتی باشد.
وی گفت: کسانی که شرایط اولیه را ندارند هر چه کمتر مراجعه کنند و یا مراجعه نکنند بهتر است چون ملاک ما در بررسی نهایی شرایطی است که شورای نگهبان اعلام کرده است.
سخنگوی شورای نگهبان در مورد روند بررسی صلاحیت‌ها گفت: طبق قانون، شورای نگهبان ۵ روز فرصت اولیه برای بررسی صلاحیت نامزدها دارد که از روز یکشنبه آغاز می‌شود. اگر در آن ۵ روز بتوانیم اعلام نظر کنیم که تمام می‌شود در غیر این صورت می‌توانیم مهلت بررسی صلاحیت‌ها را به مدت ۵ روز دیگر تمدید کنیم. طبق قانون، شورای نگهبان حداقل ۱۰ روز برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرصت دارد.
کدخدای اظهار داشت: امسال با تدابیری که اندیشیده شد و در اجرای مصوبه شورای نگهبان خوشبختانه روند ثبت‌نام ها در انتخابات ریاست جمهوری یک روند متعادلی پیدا کرد. ما از آن تعبیر گذشته یعنی جشنواره ثبت نام عبور کردیم و مشکلات گذشته را دیگر شاهد نیستیم.
در بررسی صلاحیت نامزدها ملاک مصوبه شورای نگهبان است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا صلاحیت داوطلبان در چهارچوب مصوبه جدید شورای نگهبان قرار است بررسی شود یا خیر، گفت: در بررسی صلاحیت نامزدها ملاک مصوبه شورای نگهبان است.
وی درپاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه، آیا شورای نگهبان تعداد صندلی‌های نامزدهای انتخاباتی را به صدا و سیما اعلام کرده است، تصریح کرد: این بیشتر به یک شوخی شبیه است و مثل این است که ما بگوئیم دوستان در وزارت کشور می‌دانند که چند نفر ثبت نام می‌کنند. قطعاً این مسئله را هیچکس نمی‌تواند تشخیص و تعیین کند.
کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارنظر طحان نظیف پیرامون تعداد کاندیداهای انتخابات تصریح کرد: ملاک و معیار قانون است و اعضای شورای نگهبان بر اساس معیارهای قانونی اعلام نظر خواهند کرد و طبیعتاً رویه‌ای هم که در گذشته بوده است و تنوع تعدادی که ما در گذشته داشتیم سبب بیان این مطلب شده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه قبلاً اعلام کرده بودید که چهرهایی که رد صلاحیت شدند در انتخابات حضور پیدا نکنند اما شاهد بودیم در این چند روز افرادی برای ثبت نام آمدند که قبلاً رد صلاحیت شده بودند، بنابراین آیا ملاکتان رد صلاحیت قبلی است یا پرونده این افراد را مجدداً بررسی می‌کنید، خاطرنشان کرد: من بارها توضیح دادم که قانون ملاک ما است و قانون نکته منفی برای ثبت نام در این راستا ندارد.
کدخدایی افزود: بنده به جهت توصیه شخصی نه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری بلکه در مورد انتخابات مجلس نیز معمولاً توصیه‌هایی به افرادی که وضعیت گذشته‌شان تغییری نکرده، داشته‌ام.
جمهوری اسلامی تریبون‌های مجانی زیادی دارد
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از نامزدها بعد از ثبت نام بیانیه سیاسی می‌خوانند و ساختار شکنی می‌کنند آیا شورای نگهبان برای تایید صلاحیت این رفتارها را رصد می‌کند یا خیر و در کل در تبلیغات انتخاباتی مباحث مالی و سیاسی نامزدها رصد می‌شود یا خیر، گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از این تریبون‌های مجانی زیادی دارد که در اختیار افراد قرار دارد و افراد هم هر چه دلشان می‌خواهد مطرح می‌کنند.
وی ادامه داد: شورای نگهبان نسبت به این اظهارات، هیچ اظهار نظری ندارد اما در مسیر تبلیغات قطعاً اگر مطالبی خلاف مقررات بیان شود، مد نظر قرار می‌گیرد.
کدخدایی تصریح کرد: در مورد هزینه تبلیغات، قانون حداقلی وجود دارد که اگر خلاف آن قانون عمل شود، در بررسی صلاحیت‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: امیدوارم ۲۸ خرداد حضور پرشور مردم را پای صندوق رای شاهد باشیم و دوستان اخبار خوبی منعکس کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی

بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی

تأثیر و وزن اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم که نه کاملا درون اصلاح‌طلبی و نه اصولگرایی می‌گنجید،...
کشاکش حقوقی ثبت نام در انتخابات

کشاکش حقوقی ثبت نام در انتخابات

نانچه به دنبال تحقق این مشارکت حداکثری هستیم قطعا باید رویه‌ها ی فعلی تغییر یافته و دوباره ...
نامه سعید محمد به داوطلبان ریاست‌جمهوری

نامه سعید محمد به داوطلبان ریاست‌جمهوری

. با توجه به نکات عرض‌شده، می‌توان انتخابات پیش‌رو را که در آغازین سال‌های گام دوم انقلاب ...
1